• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

F

F.d. 28371

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Her er et svar litt utenfor tema. Min Volvo V50 med Powershift automatlåda fungerte perfekt med farthåller når jeg kjørte med kun bilen. Så på første turen med husvagnen koplet på, fikk jeg samme problem som beskrevet ovenfor, lådan ville ikke växle ned utan farten sank. Nå er det slik at Volvo foretar en oppgradering av programvaren for motorstyrningen ved hver service. Etter den oppdateringen har alt fungert perfekt selv med husvagnen koplet til. Den ruser selvfølgelig ikke motoren opp i høga varvtall for å holde hastigheten.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Min bil (2012) med 2,3 Multijet 148hk är också utrustad med ComfortMatic. Bilen väger 3850 kg fullastad. Växellådan fungerar utan anmärkning både med och utan farthållare inkopplad, och med och utan UP-funktionen inkopplad.
Dock tycker jag ibland att den väntar onödigt länge med att växla ned i motlut, men då kan man ju tvinga den om man vill...

/TommyQ
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jag fattar inte någonting, varför ska man ha en automatlåda om den inte växlar ned vid belastning när farthållaren är på? Låter helt upp o ned......och var i ligger skillnaden om det är farthållare eller om jag gasar manuellt, lådan ska svara oavsett.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Bra fråga Jomis, kan du lösa den är jag intresserad. :)
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg, så løste problemet seg ved en oppdatering av motorstyrningen. Foretas det ikke slike oppdateringer hos Fiat?
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jag har samma problem som trådskaparen,växlar inte ner utan farthållaren slår ifrån.kraft från motorn finns för trampar jag på gasen när den går med farthållare så växlar den ner och ökar farten. 3 liter 180 hk. 5 ton husbil.
Helt galet,jag skall ta kontakt med fiat när vi är hemma från vår Spanienresa.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Hej Gunnar!
inlägg 14.
Du skriver, "Problemet med vår är att den växlar ner till 4:an från 6:an när man lägger in farthållaren. Sedan axar den upp och lägger in 5:an och möjligen 6:an. "
Menar du att detta sker även på plan väg?
Mvh.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jag fattar inte någonting, varför ska man ha en automatlåda om den inte växlar ned vid belastning när farthållaren är på? Låter helt upp o ned......och var i ligger skillnaden om det är farthållare eller om jag gasar manuellt, lådan ska svara oavsett.

Tycker jag är ganska självklart. Med en tung husbil är det, ursäkta uttrycket, ganska dumt att försöka hålla jämn fart oavsett väglutning. Men visst har du egen oljekälla och tycker det är skoj med en motor som rusar på höga varv så att du alltid håller jämn fart så....

Vill du spara hörsel och motor så är det mycket bättre med en låsning till högsta växel och acceptera kanske 85-90 uppför och 95-100 på plan mark (om man nu valt det som inställd hastighet). Så är det på alla manuella bilar och mycket bättre enligt mig. Även en manuell som maxar gasutslaget utan framgång förbrukar ju max soppa men man slipper ju rusningen. Bäst är ju att gå ur farthållarläget uppför. Ganska jobbigt men sparar mycket soppa och motor.

Anders
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Hej Gunnar!
inlägg 14.
Du skriver, "Problemet med vår är att den växlar ner till 4:an från 6:an när man lägger in farthållaren. Sedan axar den upp och lägger in 5:an och möjligen 6:an. "
Menar du att detta sker även på plan väg?
Mvh.

Denna fråga kan jag svara på.
Ja det gör den från 6 till 4an på plan väg vid lite motvind.
Bosse
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Kolla med din verkstad. Vi har för tillfället problem med ngn bromskontakt som i sin tur då ställer till problem bl à.
Transmissions lampa varnade, lampa för styrservo röd varningslampa med en ratt tändes och då berättade servicekillen att den har bromskontakten kunde ställa till en del trubbel bl à att farthållaren slutade att fungera eller inte betedde sig som den ska. Allt enl Bengt i Örkelljunga
Vi ska få reparerat detta på måndag
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Denna fråga kan jag svara på.
Ja det gör den från 6 till 4an på plan väg vid lite motvind.
Bosse

Samma med min om jag har farthållaren på 80 eller mindre då i motlut men kör jag på tex. 95 så växlar den först vid kraftigare motlut men då till enbart 5an kör jag över 100 så skall det vara stora backar förrän den växlar ner såna finns inte här hos oss.
Men tex. Hallandsåsen på vägen till Göteborg växlar den till 5an fast jag kör 120.
Farten hålls på det jag ställt den på med väldigt små marginaler.
Jag tycker den sköter sig mycket bra man kan inte växla lika bra o mjukt själv.
Fick senaste uppdatering vid 90000 km då ändra den sig en aning tror det var för tyngre bilar för den börja växla en aning tidigare.


/Leif
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Kolla med din verkstad. Vi har för tillfället problem med ngn bromskontakt som i sin tur då ställer till problem bl à.
Transmissions lampa varnade, lampa för styrservo röd varningslampa med en ratt tändes och då berättade servicekillen att den har bromskontakten kunde ställa till en del trubbel bl à att farthållaren slutade att fungera eller inte betedde sig som den ska. Allt enl Bengt i Örkelljunga
Vi ska få reparerat detta på måndag

Detta är av intresse kan inte du kolla vilken kontakt det gäller och vad den sitter?
Skulle vara jättetacksam för den infon
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Haft husbilen hos Bengt i Örkelljunga idag och jag lovade att komma tillbaka och berätta.
Dom har bytt bromskontakten och den sitter på bromspedalen och denna styr mycket av elektroniken.
Blir inte detta bra då ska dom byta hela instrumentet.
Jag är inte tekniskt intresserad eller kunnig och jag börjar att bli trött på dessa småfel som dyker upp, bilen är ett år gammal och gått ettusen mil.
Funderar på hur blir det sedan garantin går ut?
Per
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Tryck ner kontraktet i halsen på försäljaren och kontakta general importören och fråga om det verkligen ska vara så här.:mad::mad::mad:

Själv har jag Ford 06 med automat (robotautomat) och har låtit eftermontera
farthållare som fungerar som det ska.

Stå på dej, för du har rätt. Det är bil funktion som inte fungerar, ett fel alltså.

MVH: Jarmo
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Fiat sin "automat" låda er ikke en automat låda!

Dette er en -manuell låda- som har gear/clutch betjening som er elektro hydraulisk.

Mao akkurat som på en manuell låda, så vil fartholder koble seg ut når man gearer, og man må reaktivere den selv etterpå, akkurat slik som på en manuell låda.


Så enkelt :)
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Dagens automatlådor är så pass "intilligenta" att dom själva väljer vad som är effektivast (läs bränsleekonomi) samt bäst för motorn. Den är nog bättre på det än de flesta som håller i ratten. Gårdagens automater däremot är något helt annat.


Missade, detta är ett svar på JandersB inlägg....
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Fiat sin "automat" låda er ikke en automat låda!

Dette er en -manuell låda- som har gear/clutch betjening som er elektro hydraulisk.

Mao akkurat som på en manuell låda, så vil fartholder koble seg ut når man gearer, og man må reaktivere den selv etterpå, akkurat slik som på en manuell låda.
Så enkelt :)
Per definition/funktion så är självklart ComfortMatic en automatväxellåda, det finns ju olika grundkonstruktioner som alla har det gemensamt att de vid behov växlar upp/ner helt automatiskt, t.ex;
1) momentomvandlande (traditionell aut, som mer eller mindre är på utgående)
2) robotstyrda växellådor (t.ex, Fiats CM - finns i 2 nyare utföranden, före 2012 resp from 2012, de skiljer sig främst åt vad avser den elektroniska styrningen/och tillsammans med resp parad motorvariant)
3) dubbelkopplingslådor

Grupp 1 = är varken bränslesnåla (+ca 10%) eller momenteffektiva
Grupp 2 och 3 = är betydligt effektivare ur bränsle och momentsynpunkt
Grupp 3 = ger dessutom snabbare växlingar och är mest inne för vanl p-bilar

Vad gäller Fiats CM finns fö en knapp "UP" (= särskilt för husbilar) med denna optimeras växling i branta upp- och nedförsbackar liksom om bilen är maxlastad (leder i princip till tidigare nedväxlingar resp senare uppväxlingar och leder generellt till högre motorvarv).
Är man känslig och inte accepterar automatiken till fullo så kan man dessutom växla ned i ex branta backar med att nyttja sk "kick-downs".

Har snart kört 2.000 mil med min 5 tons 2012'a och är mycket nöjd i princip med allt, har dock observerat följande (som kan vara förvirrande);
¤ om man byter förare verkar CM ha "lärt in körmönstret" från föregående förare och måste efter annan förare läras upp på nytt för att passa mitt körsätt igen.
¤ jag har uppfattat att CM tydligen är självlärande betr ett "60-tal körsituationer/handlingsalternativ" och som succ med tid/körning lagras i CM ...

Är det möjligen denna inlärningsprocess för olika förare på en och samma bil som dyker upp i dessa sammanhang när vi som olika individer beskriver hur vi upplever CM?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

"Mao akkurat som på en manuell låda, så vil fartholder koble seg ut når man gearer, og man må reaktivere den selv etterpå, akkurat slik som på en manuell låda."

Den comfortmaticlåda som vi har kopplar inte ur farthållaren vid upp eller nerväxlingar varken i autoläge eller man.läge.
Vid t ex uppförslut växlar lådan ner o bilen håller inställd hast, när sedan belastningen minskar växlar den upp igen.

Vet inte om det finns olika programmeringar, men så gör våran.

Hejs
Claes 105
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Har snart kört 2.000 mil med min 5 tons 2012'a och är mycket nöjd i princip med allt, har dock observerat följande (som kan vara förvirrande);¤*om man byter förare verkar CM ha "lärt in körmönstret" från föregående förare och måste efter annan förare läras upp på nytt för att passa mitt körsätt igen.¤*jag har uppfattat att CM tydligen är självlärande betr ett "60-tal körsituationer/handlingsalternativ" och som succ med tid/körning lagras i CM ...


Ovanstående från relax är intressant, är det fakta eller något Du upplevt?, och om det är fakta kan Du ge några exempel på några av de 60 körsituationer du nämner?
Finns det någon dokumentation från fiat som visar på att växellådan är självlärande och i så fall var finner man den?

Lars
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Dagens automatlådor är så pass "intilligenta" att dom själva väljer vad som är effektivast (läs bränsleekonomi) samt bäst för motorn. Den är nog bättre på det än de flesta som håller i ratten. Gårdagens automater däremot är något helt annat.


Missade, detta är ett svar på JandersB inlägg....

Tekniska prylars intelligens är något vi matat i dom så att påstå att det är intelligent att med undermotoriserade och överlastade fordon alltid hålla jämn fart oavsett väglut då tycker jag vi matat i dom ointelligent beteende och tycker fortsättningsvis att det är ointelligent att uppskatta detta när det gäller husbilen. I min rejält motoriserade personbil dock inget problem. Så tänk till lite.

Tror dock det dröjer mycket länge och kräver enormt med sensorer innan någon konstruerat en automatlåda och farthållarkombination som är så intelligent att den kan fatta att detta långa lätta motlut är bättre att ta med högsta växel i och accetera 5 km lägre fart än att trampa pedalen i botten och rusa motorn i 3100 varv. Kräver både gyron, framåtseende kameror, höjdkurvskartor mm. Men allt detta har vi människor ju....
 
Toppen