• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

degens

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Piteå
HBK-Nr
9756
Medlemskap
2021
Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Måste få veta om jag är ensamen om mitt problem??
Har en Knaus Sky I 2012. Med 150hk motor och automatlåda.
Mitt bekymmer är att om jag kopplar in farthållaren så växlar lådan ej ner från tex. 6:an. Oavsett hur uppför det är, eller hur tungt det går!
Har varit i kontakt med Fiat-verkstaden och Fiat centralt. Det svar jag får, är att det är en "egenskap" hos bilen som gör detta??!?
Så detta omfattas inte av garantin!
Så min fråga är: Är jag ensamen om denna egenskap, eller finns det flera där ute som har samma FEL på bilen som mig?
Kommer inte nöja med det svar jag fått av Fiat.
Köpte bilen med automatlåda och farthållare, och den egenskapen att den ska fungera precis som min Toyota med automatlåda och farthållare gör!!
Snälla hör av er om ni har har eller hört om detta FEL.
Mvh
Kjell Granberg
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Hej har en lika dan bil med automat 180hk går hur bra som helst
Växlar som den ska efter 1400 mil
Tommy
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet, kan bara säga att vår Carthago med 180hk motor och automatlåda fungerar perfekt både med farthållare eller utan. Har ej heller hört andra beskriva ditt problem.
Men har svårt att tro att en Fiatverkstad inte tar sig an problemet och åtgärdar felet via garantin.
Kan du inte höra med återförsäljaren där du köpt bilen.
Stå på dig!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Fungerar perfekt o växlar ner i uppförsbacke alltid helt ok.
Nu kört över 100000 km helt utan bekymmer.

/Leif
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jag har 150 hkr automat 2013. Funkar som en vanlig automat. Växlar ner efter behov.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Har visserligen MB med automat och där funkar det som det ska.
Helt klart är det ett FEL på din bil, så ska det inte vara...
/Bertil
 

bernt c

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6332
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

har en lika dan med 180hk växlar mycket bra inga problem kört 1300 mil
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Det där var bland det roligaste jag läst på länge, att det skulle vara en egenskap! Klart att den ska växla ned när det behövs, något annat är bara struntprat.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Det där var bland det roligaste jag läst på länge, att det skulle vara en egenskap! Klart att den ska växla ned när det behövs, något annat är bara struntprat.

Da kan du ha det roligt en gang til :twitcy: Iveco 70c170 med automat veksler ikke ned med fartsholder innkoblet.
Den kobler ut i en bakke og man må manuelt gi gaspådrag

Uten fartsholder veksler den ok

Skal være slik er beskjeden til meg
 
F

F.d. 53032

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Hej har Fiats stora motor med automat och det fungerar perfekt både upp och ner när jag vill ha motorbroms. Åk tillbaka och be dem fixa problemet.

Hälsningar
Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Märkligt vad vi tycker olika. Jag tycker det är helt rätt att den inte växlar ner. Jobbigt med en automatbil som växlar ner och rusar motorn för att prompt hålla t.ex. 100 även uppför, som min MB med automat gör.

Mycket bättre att bilen ligger kvar i högsta växel och saggar 5-15 km, som t.ex. Iveco 3,0 liter manuell gör. Vid extremt tapp i fart kopplar den så ur farthållare.

Anders
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jag tycker också att den växlar ner för sent, men har du UP på? Då är det bättre! Utan cruise tycker jag lådan är fantastisk!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Upplevde samma fenomen på vår 148 hp, att den ej villeväxla ner, utan farten gick ner i branta backar. Då hade bilen gått några 100 mil. Jag frågade då en Fiat-verkstad och den som svarade kände ej till problemet. Jag skulle återkomma senare om jag tyckte felet blev bestående. Bilen kördes 1000 mil under året och jag har inte ens tänkt på att det var ett problem med detta på slutfasen av säsongen. Vi får se hur jag upplever det när resandet går igång igen?
Bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Vi har en 2009 med 3 liters motor och Comfortmatic. Kör jag med gaspedalen fungerar växlingen perfekt.

Problemet med vår är att den växlar ner till 4:an från 6:an när man lägger in farthållaren. Sedan axar den upp och lägger in 5:an och möjligen 6:an.

Jag har försökt få till en justering så att den fungerar som med gaspedalen men inte lyckats, så när jag nu lägger in farthållaren lägger jag samtidigt växeln i manuell och det fungerar hyfsat bra.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Vi har en 2009 med 3 liters motor och Comfortmatic. Kör jag med gaspedalen fungerar växlingen perfekt.

Problemet med vår är att den växlar ner till 4:an från 6:an när man lägger in farthållaren. Sedan axar den upp och lägger in 5:an och möjligen 6:an.

Jag har försökt få till en justering så att den fungerar som med gaspedalen men inte lyckats, så när jag nu lägger in farthållaren lägger jag samtidigt växeln i manuell och det fungerar hyfsat bra.

Jag har exakt samma problem samma motor och växelåda.
Bosse
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Tror att bekymren kommer när bilarna är tunga på min aldrig nåt bekymmer den är som vår personbil.

/Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Da kan du ha det roligt en gang til :twitcy: Iveco 70c170 med automat veksler ikke ned med fartsholder innkoblet.
Den kobler ut i en bakke og man må manuelt gi gaspådrag

Uten fartsholder veksler den ok

Skal være slik er beskjeden til meg
På min 2008 bygget på Iveco 60C18 med Agile fungerer vekslingen ok også med fartsholderen, men den går noe lengre ned i fart før den veksler enn om en bruker gasspedalen selv. Eneste gang den kobler ut fartsholderen umotivert er når en kjører lange slake unnabakker slik at bilen triller litt over den innlagte hastigheten - etter omlag ett minutt slipper den da taket, ofte like før bakken er slutt.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

På min Iveco var problemet att farthållaren tappade minnet ofta vid fartsänkning, t.ex 70sträcka. När jag tryckte resume hände inget.hela enheten byttes, men felet kvarstod.
ytterligare verkstadsbesök och nu verkar det fungera perfekt. Enligt Husbilslandets verkstadskille hade Iveco i Örebro uppdaterat bilens programvara. Det kanske borde vara åtgärd nr 1 vid felsökning i moderna system där inget repareras utan bara moduler byts ut.
En Eloge till husbilslandet, deras "after sales" service är utmärkt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Märkligt vad vi tycker olika. Jag tycker det är helt rätt att den inte växlar ner. Jobbigt med en automatbil som växlar ner och rusar motorn för att prompt hålla t.ex. 100 även uppför, som min MB med automat gör.

Mycket bättre att bilen ligger kvar i högsta växel och saggar 5-15 km, som t.ex. Iveco 3,0 liter manuell gör. Vid extremt tapp i fart kopplar den så ur farthållare.

Anders

Vad jag vet så har vi identiska grejor och jag tycker att min motor och automatlåda fungerar perfekt ihop.
En annan sak är att det inte alltid är så lyckat att köra med farthållare inkopplad när man kör med tung last i kuperad terräng, ssk om man dessutom drar tungt släp. I sådana situationer brukar jag koppla ur farthållaren och även växla manuellt och sträva efter att köra på ett optimalt motorvarv för att inte riskera överhettning och bränd topplockspackning i långa uppförsbackar.

En annan suboptimal funktion är att farthållaren (och GPS) inte vet om när man närmar sig ett backkrön och inte heller vet när det strax före ett brant motlut är läge att gasa på, men det är ju lätt att själv ta över. Vad jag hört är navigatorer med "framförhållning" på gång.

aake
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Vad jag vet så har vi identiska grejor och jag tycker att min motor och automatlåda fungerar perfekt ihop.
En annan sak är att det inte alltid är så lyckat att köra med farthållare inkopplad när man kör med tung last i kuperad terräng, ssk om man dessutom drar tungt släp. I sådana situationer brukar jag koppla ur farthållaren och även växla manuellt och sträva efter att köra på ett optimalt motorvarv för att inte riskera överhettning och bränd topplockspackning i långa uppförsbackar.

En annan suboptimal funktion är att farthållaren (och GPS) inte vet om när man närmar sig ett backkrön och inte heller vet när det strax före ett brant motlut är läge att gasa på, men det är ju lätt att själv ta över. Vad jag hört är navigatorer med "framförhållning" på gång.

aake
Scania håller tydligen på med ett GPS system där 2 bilar med likvärdig GPS byter information med varandra när man möts. GPSen har registrerat backar, längd, vilken växel för bästa ekonomi mm och byter denna information med lastbilen som man möter, och vice versa. På så sätt så kommer lastbilens system att välja bästa växel mm i kommande backar och annat som påverkar. Och när det väl finns inom transportnäringen så finns det väl antagligen så småningom till oss privatkonsumenter också.
 
Toppen