Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det har jag med, men undrade om det är nån finess med dessa tilläggsförsäkringarVi har assistans i den vanliga helförsäkringen. Visserligen med självrisk, men vi har inte behövt assistans under de 7 år vi haft husbilen....
Tack, verkar ju smart att ha det i samma bolag, blev bärgad med PB i Kroatien, hotell verkstad o transporter, suveränt, fast då hade vi vagnskadegarantiVi har assistans som tilläggsförsäkring (Folksam). Ingen självrisk i den.
Jag avstår alla sådana erbjudanden, du blir av med självrisken till en hög kostnad.Assistansförsäkring i Eu
Nån som har nåt bra tips
En djungel av brev i lådan just nu,
Och Assistancekåren ( med rabatt här tillämpar 15 dgr ” karens” så det är inte aktuellt
Mvh Håkan
Caravan Club är försäkrade hos Watercircles. Enligt uppgift från Watercircles gäller hel- och halvförsäkring INTE i Bosnien, Montenegro, Albanien, Nordmakedonien, m.fl. Endast deras ansvarsförsäkring enligt "gröna kortet" gäller i dessa länder. Skador på eget fordon ersätts således inte och man skall nog kolla noggrant om försäkringens assistans fungerar i länderna.Vi har Caravan Club, Superhusbil. Mycket nöjda.
Caravan Club är försäkrade hos Watercircles. Enligt uppgift från Watercircles gäller hel- och halvförsäkring INTE i Bosnien, Montenegro, Albanien, Nordmakedonien, m.fl. Endast deras ansvarsförsäkring enligt "gröna kortet" gäller i dessa länder. Skador på eget fordon ersätts således inte och man skall nog kolla noggrant om försäkringens assistans fungerar i länderna.
Julian
Visst gäller det EU!Nu gällde ju frågan EU…Därför mitt svar med Superhusbil hos Caravan Club, självrisk: noll kronor.
”Assistansförsäkring i Eu
Nån som har nåt bra tips”. (Men visst, det är alltid bra att noggrant kolla sina försäkringar)
En sväng genom Bosnien ( Neum) är det om man kör till Dubrovnik, kort visserligen,,,,Visst gäller det EU!
Men ibland passerar man även andra än EU-länder när man reser inom Europa. Över land till Grekland passerar man faktiskt Montenegro och Albanien!
Du har själv nyligen gjort det och med försäkringen i CC var din husbil inte försäkrat under genomresan i dessa länder. ( Försäkringen gäller inom EU/EES samt i Andorra, Gibraltar, San Marino, Schweiz, Storbritannien Vatikanstaten och Åland. Trafikförsäkringen gäller dock i hela världen enligt Trafikskadelagens regler.)
Jag har själv råkat ut för detta när jag hade husbilen försäkrat i CC (Watercircles) för några år sedan. Valde sedan Trygg Hansa men de hade ingen förlängd reseförsäkring. Från 2022 har jag försäkrat husbilen och huset i Folksam. Där får jag även 185 dagars reseförsäkring och husbilen är hel-/halvförsäkrat även i Bosnien, Montenegro & Albanien, inkl. assistans.
Svar från Watercircles efter förfrågan 04/2020:
”Den 1:a januari 2020 lanserar/lanserade vi nytt villkor för motorfordon och i samband med dessa vill vi informera om följande förändringar/förbättringar: . . . . . . . . . . .
Giltighetsområde - vid resa utanför Norden gäller försäkringen inom EU/EES, Andorra, Schweiz och Storbritannien.”
Reser man utanför detta område är det enbart trafikförsäkringen som gäller!
Ex.vis blir man oförsäkrad i Monaco, San Marino, Serbien, Albanien, Marocko för att nämna några inte alltför avlägsna resmål.
Jag avråder i vilket fall som helst "CC Superhusbil"om man skall resa till Balkan, Turkiet eller Marocko!
Julian
Numera kan man stanna i Kroatien, om man vill, på väg till Dubrovnik! Det finns en ny bro över till halvön Peljesac, imponerande fint bygge, fina nya vägar. Allt till förtret för Bosniakerna men det bryr sig inte Kroaterna om. De har nu en fast förbindelse inom sitt eget land till Dubrovnik.En sväng genom Bosnien ( Neum) är det om man kör till Dubrovnik, kort visserligen,,,,
Ok är den klar nu, den slutade rätt ut i havet senast vi var där, pengarna tog slutNumera kan man stanna i Kroatien, om man vill, på väg till Dubrovnik! Det finns en ny bro över till halvön Peljesac, imponerande fint bygge, fina nya vägar. Allt till förtret för Bosniakerna men det bryr sig inte Kroaterna om. De har nu en fast förbindelse inom sitt eget land till Dubrovnik.
Julian
Vi har nu kört via Peljesacbron och den nya motortrafikleden ner mot Ston och sedan den vanliga kustvägen till Dubrovik. Peljesacbron och motortrafikleden där är helt enkelt fantastiska. Vi har kört på Peljesac tidigare, men det här är ett jäkla lyft! Nordväst på Peljesac, mot Orebic, är det dock fortsatt förbannat brant, kurvigt, men framförallt smalt! Så ska man hit, rekommenderas färjan från Ploce till Trpanj. Vi ligger nu på camp Nevio i Orebic och kommer definitivt att ta färjan från Trpanj till Ploce, när vi ska vidare norrut.Ok är den klar nu, den slutade rätt ut i havet senast vi var där, pengarna tog slut
Till syvende och sist, kan man läsa lite sakfakta och få kunskap om assistansförsäkringar.Assistansförsäkring i Eu
Nån som har nåt bra tips
En djungel av brev i lådan just nu,
Och Assistancekåren ( med rabatt här tillämpar 15 dgr ” karens” så det är inte aktuellt
Mvh Håkan