• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring

chakan

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2024
Assistansförsäkring i Eu
Nån som har nåt bra tips
En djungel av brev i lådan just nu,
Och Assistancekåren ( med rabatt här tillämpar 15 dgr ” karens” så det är inte aktuellt
Mvh Håkan
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi har assistans i den vanliga helförsäkringen. Visserligen med självrisk, men vi har inte behövt assistans under de 7 år vi haft husbilen....
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Vi har Caravan Club, Superhusbil. Mycket nöjda.
Caravan Club är försäkrade hos Watercircles. Enligt uppgift från Watercircles gäller hel- och halvförsäkring INTE i Bosnien, Montenegro, Albanien, Nordmakedonien, m.fl. Endast deras ansvarsförsäkring enligt "gröna kortet" gäller i dessa länder. Skador på eget fordon ersätts således inte och man skall nog kolla noggrant om försäkringens assistans fungerar i länderna.
Julian
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Caravan Club är försäkrade hos Watercircles. Enligt uppgift från Watercircles gäller hel- och halvförsäkring INTE i Bosnien, Montenegro, Albanien, Nordmakedonien, m.fl. Endast deras ansvarsförsäkring enligt "gröna kortet" gäller i dessa länder. Skador på eget fordon ersätts således inte och man skall nog kolla noggrant om försäkringens assistans fungerar i länderna.
Julian

Nu gällde ju frågan EU…Därför mitt svar med Superhusbil hos Caravan Club, självrisk: noll kronor.

”Assistansförsäkring i Eu
Nån som har nåt bra tips”. (Men visst, det är alltid bra att noggrant kolla sina försäkringar)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu gällde ju frågan EU…Därför mitt svar med Superhusbil hos Caravan Club, självrisk: noll kronor.

”Assistansförsäkring i Eu
Nån som har nåt bra tips”. (Men visst, det är alltid bra att noggrant kolla sina försäkringar)
Visst gäller det EU! :)
Men ibland passerar man även andra än EU-länder när man reser inom Europa. Över land till Grekland passerar man faktiskt Montenegro och Albanien!
Du har själv nyligen gjort det och med försäkringen i CC var din husbil inte försäkrat under genomresan i dessa länder. ( Försäkringen gäller inom EU/EES samt i Andorra, Gibraltar, San Marino, Schweiz, Storbritannien Vatikanstaten och Åland. Trafikförsäkringen gäller dock i hela världen enligt Trafikskadelagens regler.)
Jag har själv råkat ut för detta när jag hade husbilen försäkrat i CC (Watercircles) för några år sedan. Valde sedan Trygg Hansa men de hade ingen förlängd reseförsäkring. Från 2022 har jag försäkrat husbilen och huset i Folksam. Där får jag även 185 dagars reseförsäkring och husbilen är hel-/halvförsäkrat även i Bosnien, Montenegro & Albanien, inkl. assistans.

Svar från Watercircles efter förfrågan 04/2020:
”Den 1:a januari 2020 lanserar/lanserade vi nytt villkor för motorfordon och i samband med dessa vill vi informera om följande förändringar/förbättringar: . . . . . . . . . . .
Giltighetsområde - vid resa utanför Norden gäller försäkringen inom EU/EES, Andorra, Schweiz och Storbritannien.”
Reser man utanför detta område är det enbart trafikförsäkringen som gäller!
Ex.vis blir man oförsäkrad i Monaco, San Marino, Serbien, Albanien, Marocko för att nämna några inte alltför avlägsna resmål.


Jag avråder i vilket fall som helst "CC Superhusbil"om man skall resa till Balkan, Turkiet eller Marocko!

:bye:Julian
 

chakan

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2024
Visst gäller det EU! :)
Men ibland passerar man även andra än EU-länder när man reser inom Europa. Över land till Grekland passerar man faktiskt Montenegro och Albanien!
Du har själv nyligen gjort det och med försäkringen i CC var din husbil inte försäkrat under genomresan i dessa länder. ( Försäkringen gäller inom EU/EES samt i Andorra, Gibraltar, San Marino, Schweiz, Storbritannien Vatikanstaten och Åland. Trafikförsäkringen gäller dock i hela världen enligt Trafikskadelagens regler.)
Jag har själv råkat ut för detta när jag hade husbilen försäkrat i CC (Watercircles) för några år sedan. Valde sedan Trygg Hansa men de hade ingen förlängd reseförsäkring. Från 2022 har jag försäkrat husbilen och huset i Folksam. Där får jag även 185 dagars reseförsäkring och husbilen är hel-/halvförsäkrat även i Bosnien, Montenegro & Albanien, inkl. assistans.

Svar från Watercircles efter förfrågan 04/2020:
”Den 1:a januari 2020 lanserar/lanserade vi nytt villkor för motorfordon och i samband med dessa vill vi informera om följande förändringar/förbättringar: . . . . . . . . . . .
Giltighetsområde - vid resa utanför Norden gäller försäkringen inom EU/EES, Andorra, Schweiz och Storbritannien.”
Reser man utanför detta område är det enbart trafikförsäkringen som gäller!
Ex.vis blir man oförsäkrad i Monaco, San Marino, Serbien, Albanien, Marocko för att nämna några inte alltför avlägsna resmål.


Jag avråder i vilket fall som helst "CC Superhusbil"om man skall resa till Balkan, Turkiet eller Marocko!

:bye:Julian
En sväng genom Bosnien ( Neum) är det om man kör till Dubrovnik, kort visserligen,,,,
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
En sväng genom Bosnien ( Neum) är det om man kör till Dubrovnik, kort visserligen,,,,
Numera kan man stanna i Kroatien, om man vill, på väg till Dubrovnik! Det finns en ny bro över till halvön Peljesac, imponerande fint bygge, fina nya vägar. Allt till förtret för Bosniakerna men det bryr sig inte Kroaterna om. De har nu en fast förbindelse inom sitt eget land till Dubrovnik.
:bye:Julian
 

chakan

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2024
Numera kan man stanna i Kroatien, om man vill, på väg till Dubrovnik! Det finns en ny bro över till halvön Peljesac, imponerande fint bygge, fina nya vägar. Allt till förtret för Bosniakerna men det bryr sig inte Kroaterna om. De har nu en fast förbindelse inom sitt eget land till Dubrovnik.
:bye:Julian
Ok är den klar nu, den slutade rätt ut i havet senast vi var där, pengarna tog slut
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
1-DSC06321.JPG
Med fin parkering, utsiktsplats och övernattningsplats på båda sidorna. Vad Bosniakerna än säger så är det ett mycket fint bygge som fyller sitt syfte!:D
:bye:Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
För att återgå till trådens fråga så tycker jag att CC velar till det för mycket: först Codat (Engelskt-Danskt )sedan TryggHansa (Danskt) och numera Watercircles (Norskt). Den senare har en god förmåga att dölja fakta och gömma det finstilta (om nu någon frågar efter min åsikt!!).
Folksam är helsvenskt, ärligt i kommunikationen (med mig i.a.f.!) och döljer inte det finstilta. Det gläder mig att HBK "gick i sjön" med dem och hoppas att det samarbetet fortsätter framöver. I Folksam kan man lägga till olika nivåer av assistans till en mycket rimlig kostnad.
:bye: Julian
:bock:
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ok är den klar nu, den slutade rätt ut i havet senast vi var där, pengarna tog slut
Vi har nu kört via Peljesacbron och den nya motortrafikleden ner mot Ston och sedan den vanliga kustvägen till Dubrovik. Peljesacbron och motortrafikleden där är helt enkelt fantastiska. Vi har kört på Peljesac tidigare, men det här är ett jäkla lyft! Nordväst på Peljesac, mot Orebic, är det dock fortsatt förbannat brant, kurvigt, men framförallt smalt! Så ska man hit, rekommenderas färjan från Ploce till Trpanj. Vi ligger nu på camp Nevio i Orebic och kommer definitivt att ta färjan från Trpanj till Ploce, när vi ska vidare norrut.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Assistansförsäkring i Eu
Nån som har nåt bra tips
En djungel av brev i lådan just nu,
Och Assistancekåren ( med rabatt här tillämpar 15 dgr ” karens” så det är inte aktuellt
Mvh Håkan
Till syvende och sist, kan man läsa lite sakfakta och få kunskap om assistansförsäkringar.
Personligen tycker jag de är helt onödiga, det de har att erbjuda kan man oftast få gratis eller som tillägg i fordonets halv-/helförsäkring.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Egentligen har jag inte funderat så mycket på assistans försäkringar men nu när man drabbats så blir det lite andra tankebanor.
Men för två år sedan lämnade jag bilen nere i sydeuropa för o flyga hem över jul nyår Givetvis var startbatteriet dött när jag kom tillbaka. HAde då en försäkring via både Trygghansa o Assistansbolaget (fråga mig inte varför) Ringde dock assistansbolaget som skickade en bärgare med en "starter" vilken inte räckte till. Så han åkte igen o sedan hörde jag inget från varken honom eller assistansbolaget dvs Noll åter/upp följning.
Jag köpte istället ett nytt startbatteri och problemet var löst.
Så no more assistanförsäkringar för mig. Speciellt inte efter som jag kollade min husbilsförsäkring Trygghansa/fiat där det också ingick.
Men detta skulle testas för den 25/5 så slutade växellådan fungera detta var i södra tyskland o i en korsning. Robotlådan hade tappat kontakten med växellådan. Som väl var blev vi bogserade till en närliggande camping och morgonen efter ringde man Trygg Hansa gjorde skadeanmälan som togs hand om TH utland o SOS international Från TH fick jag ett brev om att skadeanmälan var upprättad och vad dom ersatte. Framförallt var det bärgning till verkstad som gällde. Dag två hände NADA Noll återkoppling trots åtskilliga samtal där vi påtalade att vi blir utbogserade på gatan då campingen är fullbokad (pingst) Dag fyra kom äntligen en bil som drog oss till en ADAC station där vi fick stå på gatan då dom inte hade fått andra direktiv. Så där stod vi på ett industriområde med löfte om o få komma till verkstad nästa morgon . Dag 5 ringde vi TH utland o SOS Inter.. fler gånger med noll återkoppling Vi påtalade att ADAC kunde hjälpa oss men enligt TH utland o SOS så hade de bara avtal med en firma som hette Rolands. Dag sex fick vi besked om att vi skulle bli hämtade till verkstad kl 13 om vi hade tur men iallafall den dagen. Ingen bil kom o då vattnet var slut toaletten full tog vi en hotell natt. 07,30 ringer de Nu skall vi köra er till verkstaden så vi skyndar oss tillbaka.
Väl framme vem har lyft upp bilen o vem skall bärga oss?? Jo just samma bil o samma gubbe som drog oss till ADAc för tre dagar sedan
Man blir bara trött o tur man är pensionär :)

Ps
Väl på verkstad så tog det två timmar o fixa felet Men bärgningen tog mer än 6 dygn o hade frugan inte talat flytande tyska hade det tagit ännu längre Så kontentan assistansförsäkringar som alla försäkringar de är bra om det inte händer något :)
 
Toppen