• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

...Tror inte att man tänkte specifikt på oss nordeuropéer, som söker oss söderut och tillbringar halva året i Sydeuropa. Nej, man tänkte troligen bara på normala semesterresor och på de som reser över gränserna i tjänsten, som är de stora grupperna... TommyD
Det ligger mycket i det du skriver Tommy, men om jag får lov att kommentera lite fritt, då tänker jag enligt följande.

För det första så tror jag inte att Telenor har gått på pumpen pga "oss" långliggare, vi är troligen en bråkdel i sammanhanget och representerar bara någon fjuttig procent. Däremot är det frågan om hur det har fungerat med alla företagsabonenter?

För det andra, Sir McLain har kollat upp och informerat oss om hur det Spanska "fri roaming" abonnemanget fungerar, verkar vara ganska likt Telias med 20 GB surf. Som långliggare i dagsläget ser jag Telia som bra lösning, annars får man göra som förr i tiden, skaffa det Spanska SIM-kortet som gäller både här och där. En hake däremot är det Spanska språket om det skulle strula till sig!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det ligger mycket i det du skriver Tommy, men om jag får lov att kommentera lite fritt, då tänker jag enligt följande.

För det första så tror jag inte att Telenor har gått på pumpen pga "oss" långliggare, vi är troligen en bråkdel i sammanhanget och representerar bara någon fjuttig procent. Däremot är det frågan om hur det har fungerat med alla företagsabonenter?

För det andra, Sir McLain har kollat upp och informerat oss om hur det Spanska "fri roaming" abonnemanget fungerar, verkar vara ganska likt Telias med 20 GB surf. Som långliggare i dagsläget ser jag Telia som bra lösning, annars får man göra som förr i tiden, skaffa det Spanska SIM-kortet som gäller både här och där. En hake däremot är det Spanska språket om det skulle strula till sig!

Visst, men vi som rör oss lite mer? Jag kommer förmodligen gå på telia om inte mitt exempel ovan fungerar. Baserat på telenors text och era exempel träder ju ingen gräns i kraft om inte båda villkoren är uppfyllda och då kan man ju surfa utomlands, precis som hos telia för halva surfmängden. Dock har ju telenor 100gb vilket ger 50 att använda gentemot telias 20.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vänta lite.
Jag har en dialog med Telenor om kombinationen tid och mängd.
Svar kommer men det är här det blir riktigt krångligt.

Låt oss innerligt hoppas att Telenor tagit åt sig vad abonnenterna tycker om 50% av det ena och 50% av det andra.
Slopa 50% av använd volym hemma och använd istället den totala surfvolymen.
Skall vi hoppas på det till 10 maj?
Jag vet inte men hoppas kan man ju.
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack alla ni som försöker reda ut det här och förklara vad ni TROR kommer att hända om man sttannar kvar i Telenors "FRIHET".
Jag band upp mig 24 månader i höstas och kommer att säga upp det om några dar.
Funderingar
1 Varför ska jag stanna kvar efter 10 maj när jag inte vet vad som händer då med mitt abbonemang och varför meddelar inte Telenor mig det INNAN 10e maj?
Svar Dom vill inte ha mig som kund???

2 Varför informerar inte Telenor mig direkt om dessa "förtydligande av villkor" som framkommer här, vet dom inte hur dom kontaktar mig? Men fakturor kan dom skicka.
Svar Dom vill inte ha mig som kund???

3 Finns det något som talar för att jag i framtiden kan lita på Telenor och med dem ingågna avtal?
Svar Nä. Inte vad jag vet och jag betvivlar att det kommer att ske.

4 Muntligen skyller Telenor på att EU kräver begränsningar i dessa abbonemang men det borde ju strida mot EUs grunder om fri rörlighet.
Svar Dom vill inte ha mig som kund??? Och tar inte ev strid med de som dom skyller på???

Telenor läser säkert detta men dom svarar nog inte. Jag ger dom till fredag kl 12. Därefter säger jag upp mitt abbonemang. Hej då Telenor och våra vägar må aldrig korsas igen.

Citat från De fyra friheterna – basen i den inre marknaden - Kommerskollegium

Fri rörlighet för tjänster
Precis som för varor är grundprincipen att tjänster ska få röra sig fritt inom EU. Ett medlemsland får därför normalt sett inte hindra ett företag från att sälja en tjänst om företaget har tillstånd att sälja tjänsten i hemlandet. Jämfört med vad som gäller för varuhandeln finns det få EU-gemensamma regler för enskilda tjänstesektorer. Istället har EU valt att anta ett generellt tjänstedirektiv som reglerar närmare 70 procent av den privata tjänstesektorn.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

EU är till för företagen, inte för människorna!

Jappe
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
512
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Företagen är till för människorna?
Prodecerar en massa nödvändigheter till oss ?
Bacon o sånt.....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack alla ni som försöker reda ut det här och förklara vad ni TROR kommer att hända om man sttannar kvar i Telenors "FRIHET".
Jag band upp mig 24 månader i höstas och kommer att säga upp det om några dar.
Funderingar
1 Varför ska jag stanna kvar efter 10 maj när jag inte vet vad som händer då med mitt abbonemang och varför meddelar inte Telenor mig det INNAN 10e maj?
Svar Dom vill inte ha mig som kund???

2 Varför informerar inte Telenor mig direkt om dessa "förtydligande av villkor" som framkommer här, vet dom inte hur dom kontaktar mig? Men fakturor kan dom skicka.
Svar Dom vill inte ha mig som kund???

3 Finns det något som talar för att jag i framtiden kan lita på Telenor och med dem ingågna avtal?
Svar Nä. Inte vad jag vet och jag betvivlar att det kommer att ske.

4 Muntligen skyller Telenor på att EU kräver begränsningar i dessa abbonemang men det borde ju strida mot EUs grunder om fri rörlighet.
Svar Dom vill inte ha mig som kund??? Och tar inte ev strid med de som dom skyller på???

Telenor läser säkert detta men dom svarar nog inte. Jag ger dom till fredag kl 12. Därefter säger jag upp mitt abbonemang. Hej då Telenor och våra vägar må aldrig korsas igen.

Citat från De fyra friheterna – basen i den inre marknaden - Kommerskollegium

Fri rörlighet för tjänster
Precis som för varor är grundprincipen att tjänster ska få röra sig fritt inom EU. Ett medlemsland får därför normalt sett inte hindra ett företag från att sälja en tjänst om företaget har tillstånd att sälja tjänsten i hemlandet. Jämfört med vad som gäller för varuhandeln finns det få EU-gemensamma regler för enskilda tjänstesektorer. Istället har EU valt att anta ett generellt tjänstedirektiv som reglerar närmare 70 procent av den privata tjänstesektorn.

Man brukar säga att det går fort i hockey, men jag undrar om det inte går ännu fortare här.

Från att ha varit en prisad leverantör av surf-/teletjänster det senaste året till att bli totalt sågad vid fotknölarna har gått snabbt. Kanske berättigad kritik, men.....

Det går inte komma ifrån att Telenor, med sin produkt Telenor Fritid, faktiskt var ett helt år före sina konkurrenter och erbjöd oss som är borta länge, den absolut enklaste, bästa och billigaste produkten för vårt surfande utomlands.

Tror att Telenor var övertygade om att grossistpriserna skulle hamna på en helt annan nivå än de 7.70 Euros som det blev.

Att hålla låga grossistpriser var troligen bara de nordiska länderna, Tyskland och Nederländerna intresserade utav, eftersom man har stor negativ balans på utländska abonnenter som använder deras nät i jämförelse med sina egna kunder som använder de utländska näten.

Leverantörer i t.ex. Spanien, Italien, Frankrike, Portugal, är självklart intresserade utav så höga grossistpriser som möjligt, eftersom det är rena intäkter, deras egna abonnenter reser utomlands i väldigt ringa utsträckning, så i de fall de har kostnader har det ingen betydelse.

Att sedan Telenor har skött det här mycket klantigt är en helt annan historia. Man har troligen från början inte sett helheten, konsekvenserna som uppstod för oss som är borta länge och har sedan i varje samtal försökt med en "quick fix", på varje ny frågeställning. Som i sin tur bara har orsakat ännu flera frågetecken.

Ja, ja......."roam like home", tolkas lite olika.

Tror inte att Telenor är sämre än någon annan leverantör, självklart kommer de med en lösning/produkt som är helt i linje med sina konkurrenter.

Men att redan i år förvänta sig "Columbi ägg", utan begränsningar vad gäller både tid och volym tror jag inte på. Vi får vänta på det, eftersom det helt enkelt inte är ekonomiskt möjligt att erbjuda den produkten, med de priser som vi idag betalar i Sverige.

Men det är klart, norrmännen med sin olja borde kanske subventionera oss svenska pensionärer lite, bara lite.....:)

TommyD
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Snälla, inga politiska eller andra ovidkommande kommentarer. Det gör bara tråden mer svårläst.

Kritiken mot reglerna med 50% av tid och 50% av mängd är massiv.
Jag tror att Telenor har tagit detta till sig och jag vill invänta 10 maj innan jag gör ett försök att beskriva den krångliga delen av avtalet om den fortfarande är kvar då.

Tills vidare, tag fasta på vad som skrivits som alternativ 1 och 2 i tidigare inlägg.
Se inlägg #354
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bra, men ett stort problem och frågetecken är varför Telenor inför nya regler 10 maj och alltså kräver ställningstagande av oss innan visavi bundenhet och sedan flaggar för ändring av de nya reglerna redan samma dag som de införs 10 maj. Mycket märkligt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vill bara poängtera att jag spektulerar i att kritiken skall ge resultat.
Jag har inget annat än denna känsla att gå på.
Det jag ser med nuvarande regler är att Telenor Fritid inte är rätt abonnemangsform för de som befinner sig utanför Sverige mer än 4 månader i ett svep utan just för de som beskrivs i alternativ 1 och 2.
Sedan får vi avvakta 10 maj och se om det blir någon förändring.
Tyvärr kommer jag inte längre nu.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vi befinner oss inte utanför Sverige med behov av mobilt internet i långa perioder, men mycket utanför Sverige så därför var ju det intressant om er text förankrad hos Telenor och era exempeltolkning kunde stämma. Nu är ju telenortexten absolut inte glasklar om vad som gäller och de exempelförklaringar som ges leder ju till ett scenario att man kan surfa utomlands oändligt utan att vara tvungen att "ladda i Sverige". Med tanke på alla andra motstridiga skriftliga och muntliga intyganden vi fått från Telenor, kan man ju heller inte lita på detta otydliga besked och alltså blir man tvungen att säga upp bindningen innan nya löften från Telenor hinner komma.

Tack för att ni försökte, kan ju inte vara lätt att snacka med Telenor nu, de verkar ju ha fått total härdsmälta.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Som jag skrivit tidigare, tolkningen av avtalsreglerna och de exempel som jag benämnt alt 1 och 2, de har Telenor först granskat och godkänt för publicering här.
Enda egna spekulationen och förhoppningen är min skrivning om att något kundvänligt sker den 10 maj.

Jag har också begärt att direkt på morgonen den 10 maj få information som jag direkt kan skriva här.

Som Ralf Edström sa "en gör så gott en kan".
Tyvärr hjälper inte det alla.
 
Senast ändrad:

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ringde idag till Telenor för det stökar med flytten. Nu sa den här personen att de har backat på 50% eftersom de fått så mycket kritik. Just nu är det 4 månader som gäller. Spännande att se vad nästa drag blir.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Intressant. Men tidigare var det två 50%. Om dom nu har backat från en så förmodar jag att det är 50% av normalnyttjandevolymen. Då kvarstår ju frågan om hur dessa 2 eller 4 månader verkligen räknas. Är det som Robert indikerar, eftersom Telenor har synat exempelfallen, så kan man ju med 1 abonnemang och 1 extra SIM-kort alternera mellan dessa och aldrig gå över 4 månader och då alltså surfa utomlands som Telenor frihet men full hastighet. Går det inte att få detta verifierat i klartext Robert? Eller är det som att fråga Skatteverket om bästa avdragstipset? :spinny:

Känns dumt att ligga kvar i bindning om så ej är fallet. Man kan ju gå över i obundet den 9:de och binda igen den 11:e men vill verkligen Telenor ha denna karusell?
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Den här killen sa 4 månader. Tja, den som lever får se.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tänkte bara att det kan vara bra för dom som har fått godkänt att göra sina abonnemang obundna att kolla det.

Jag kom överens för ett par veckor sedan att mitt abonnemang skulle vara obundet från 1 maj. När jag kollade på "mina sidor" var det inte gjort. Efter lite nytt dividerande med kundtjänst skulle dom göra det nu och skicka ett bekräftelse mail.

Diskussionen var dock lite konstig. Först ville kundtjänst inte göra den obunden men att säga upp går bra. Efter ett lätt påpekande att om jag säger upp det och tecknar ett nytt obundet på en gång är väl det samma sak. Efter att ha samrått med sina kollegor gick det bra att få obundet. Nu väntar jag bara på mailet som ska komma inom någon timme.

Alla på kundtjänst har varit mycket trevliga, men man möts av olika budskap och osäkerhet. Det är lätt att bli frustrerad när det man kommit överens om inte fullföljs och man måste ringa igen. Varje samtal tar ju minst en halvtimme med diskussioner och olika väntetider.


Här är svaret:

Hej Ralph!

Vi har idag den 4/5 tagit bort er bindningstid på följande nummer:

0707xxxxxx - Ralph
0730xxxxxx - Louise
0710000 xxxxxxx - Router

Har ni fler frågor angående om detta så är ni välkommen att kontakta oss på +46708222222 där vi har öppet dygnet runt.

Med vänliga hälsningar
xxxx
Telenor Sverige AB
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det finns en app som spelar in telefonsamtal på nallen. Efter avslutat samtal får man frågan: Vill du behålla inspelningen eller radera den?

Googla på ACR!

Jappe
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu har Telia som alternativ försvunnit, som ni kan läsa i tråden om Telia. Mobila bredbandet gäller bara i Sverige från juni. Vanliga mobilabonnemang från Telia är ju väldigt dyra.

Karusellen fortsätter, Snart är Telenor bäst igen.....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu har Telia som alternativ försvunnit, som ni kan läsa i tråden om Telia. Mobila bredbandet gäller bara i Sverige från juni. Vanliga mobilabonnemang från Telia är ju väldigt dyra.

Karusellen fortsätter, Snart är Telenor bäst igen.....

Nu pågår diskussionen i två trådar, ok....

Vi är numera kunder hos Telias dotterbolag Halebop när det gäller våra mobiler, av den enkla anledningen att det var billigaste lösningen.

Skrev och undrade vad som händer efter den 15 juni med vår kontrakterade surf och om vi kunde köpa mera surf när vi är ute i Europa.

Det här svaret fick jag:

"Hej!


From 8 juni kan du som Halebop kund surfa, ringa och messa precis som hemma inom Europa. Exakt på vilket sätt det kommer att funka har vi tyvärr inte svar på för tillfället. Det kommer att finnas info på hemsidan när vi har den


Ha en bra dag och välkommen åter!
Hälsningar
Fredrik
Halebop Support"

Låter bra, men eftersom jag kan köpa 12GB extrasurf för 299 kr, d.v.s. 25kr/GB så tror jag inte att det stämmer.

Det betyder i sådant fall att Telia skulle förlora ca. 50 kr/GB som jag använder utomlands.

Det här exemplet illustrerar nog rätt bra problemet för våra svenska operatörer när deras priser skall appliceras utanför Sveriges gränser.

Anders, skulle inte alls förvåna mig att när den problematiken gått varvet runt, så står Telenor igen som det bästa alternativet. Eller troligast är väl att alla i marknaden har ungefär samma produkter och priser... som vanligt alltså.

TommyD
 
Toppen