• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Väntar med spänning vad Telenor kommer med den 10:e. ☺️
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag tycker ni krånglar till det lite för mycket. Det är ju inte förrän det gått 4 månader man kan få betala om man fortsätter nyttja det utomlands. Innan 4 månader är 50% ointressant... Läs Roberts inlägg igen, speciellt Extrem användning http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/861279

Vi skaffar nog två abonnemang istället för 2 telefoner i gemensamt abonnemang, då får vi upp till 8 månader om vi använder en i taget... Vill inte ha någon annan än Telenor pga att de är de enda som har täckning där vi bor på både 3 och 4G...

Återigen, varför tycker någon att det är att krångla när man försöker förstå Telenors krångliga regler. De säger att man max 50% av tiden får använda max 50% av sin svenska normalsurf. Hur får du ihop att du då kan använda 8 månader förstår inte jag. Du måste vara med kortet i Sverige regelbundet och tjäna ihop till din vanliga svenska surfvolym, eller hur?

Dessutom min tidigare fråga, när slår 50% av tiden under 4 månader-spärren till och vad händer då om man surfat 4 månader i sträck. Vad får man betala?

Och exemplet som var innan i en till variant. Köper abonnemang och åker utomlands i 2 resp. 4 månader. Ingen surf i Sverige så man har egentligen inga 50% av svensk volym att använda så hur räknas 50% av svensk normalsurf ut i respektive fall och när får man sms:et om att man har extremanvänt. Efter 1 dag, 2 månader eller 4 månader. Krångligt? Javisst. Vem krånglar? Telenor!
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Deras VD sa att de skulle komma ut med erbjudande som de håller på tills den 10:e så det kan ju bli något mer/mindre. Man lever på hoppet.

Dom tar bort 50% men fortsätter med 4 månader...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Hur får du ihop att du då kan använda 8 månader förstår inte jag. Du måste vara med kortet i Sverige regelbundet och tjäna ihop till din vanliga svenska surfvolym, eller hur?

Två abonnemang, använd ett i 4 månader, stäng sen av och använd det andra resten av tiden... Bara båda korten sen varit i Sverige och använts i 4 månader innan ny utlandsresa så... Det skulle kunna funka för oss... Vi är heller inte ute så mycket som 8 månader, men kanske mer än 4... ( är teoretiskt möjligt).
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Två abonnemang, använd ett i 4 månader, stäng sen av och använd det andra resten av tiden... Bara båda korten sen varit i Sverige och använts i 4 månader innan ny utlandsresa så... Det skulle kunna funka för oss... Vi är heller inte ute så mycket som 8 månader, men kanske mer än 4... ( är teoretiskt möjligt).

Men sedan fick man ju bara använda 2 månader av 4 månader utomlands, förutom volymproblemet, så 2 kort ger alltså bara 4 månader totaltid över 8 månader. Sedan vet vi fortfarande inte när stoppet slår till. Efter 2 månader eller 4 månader och skall man, om det är efter 4 månader, då betala MB-pris enligt dyr tariff för de sista 2 månaderna?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

:mcride:
Men sedan fick man ju bara använda 2 månader av 4 månader utomlands, förutom volymproblemet, så 2 kort ger alltså bara 4 månader totaltid över 8 månader. Sedan vet vi fortfarande inte när stoppet slår till. Efter 2 månader eller 4 månader och skall man, om det är efter 4 månader, då betala MB-pris enligt dyr tariff för de sista 2 månaderna?

Vart får du 2 månader från??? Läs Roberts inlägg helt och hållet ... Speciellt extremanvändande...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

:mcride:

Vart får du 2 månader från??? Läs Roberts inlägg helt och hållet ... Speciellt extremanvändande...

Jag läser nog. Så här står det i punkt 5:
Du får under en sådan fyramånadersperiod nyttja abonnemanget maximalt 50% av den tiden utanför Sverige men inom EU/EES, och maximalt utnyttja 50% av utnyttjandevolymen (punkt 3).

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

För att förtydliga svar på de frågor som ställts.

Två exempel:
1.
Jag har Telenor Frihet med 24GB men förbrukar bara 2GB normalt hemma.
Jag åker utomlands i EU/EES i 4 månader under en fyramånadersperiod och förbrukar 24GB per månad.
Resultat: Fortsätter jag att surfa så får jag ett sms och det kommer att kosta extra. Slutar jag händer inget.

2.
Jak köper ett abonnemang Telenor Frihet 24GB och åker direkt utomlands inom EU/EES.
Förbrukning hemma 0GB.
Jag förbrukar 24GB varje månad under en fyramånadersperiod.
Resultat: Fortsätter jag att surfa så får jag ett sms och det kommer att kosta extra. Slutar jag händer inget.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

För att förtydliga svar på de frågor som ställts.

Två exempel:
1.
Jag har Telenor Frihet med 24GB men förbrukar bara 2GB normalt hemma.
Jag åker utomlands i EU/EES i 4 månader under en fyramånadersperiod och förbrukar 24GB per månad.
Resultat: Fortsätter jag att surfa så får jag ett sms och det kommer att kosta extra. Slutar jag händer inget.

2.
Jak köper ett abonnemang Telenor Frihet 24GB och åker direkt utomlands inom EU/EES.
Förbrukning hemma 0GB.
Jag förbrukar 24GB varje månad under en fyramånadersperiod.
Resultat: Fortsätter jag att surfa så får jag ett sms och det kommer att kosta extra. Slutar jag händer inget.

Så då är alltså svaret att SMS:t kommer först efter 4 månader. Bara för att dubbelkolla.

Varför finns då en gräns på max 50% av tiden under 4 månader. Denna tillämpas alltså inte då eftersom man får surfa 100% av tiden?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Lätt att missa sms:et när simkortet sitter i en router. Hade varit bättre om datan stängs av.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

För att förtydliga svar på de frågor som ställts.

Två exempel:
1.
Jag har Telenor Frihet med 24GB men förbrukar bara 2GB normalt hemma.
Jag åker utomlands i EU/EES i 4 månader under en fyramånadersperiod och förbrukar 24GB per månad.
Resultat: Fortsätter jag att surfa så får jag ett sms och det kommer att kosta extra. Slutar jag händer inget.

2.
Jak köper ett abonnemang Telenor Frihet 24GB och åker direkt utomlands inom EU/EES.
Förbrukning hemma 0GB.
Jag förbrukar 24GB varje månad under en fyramånadersperiod.
Resultat: Fortsätter jag att surfa så får jag ett sms och det kommer att kosta extra. Slutar jag händer inget.

Detta blir nog bara rörigare. I villkoren står det att jag skall få ett SMS om jag förbrukar mer än 50% utomlands. I fall 1 gör jag ju det och borde få ett SMS men ni säger alltså att jag kan fortsätta att förbruka 1200% i 4 månader innan jag får SMS. Likaledes i fall 2.

Och i inget av fallen har ni med 50% tidsgränsen vilket alltså innebär att man under 4 månader kan surfa 100% och sedan måste man vara hemma 2 månader för att nå 50% och 4 månader för att få ihop 4 nya månader, eftersom det är ett rullande schema. Och likaså med volymen, hem och surfa ihop nya 24gb i stället för wifi för att så småningom kunna vara ute 4 månader, återigen eftersom det är rullande schema.

Snacka om rörigt värre. Vad gäller egentligen, kan någon ens på Telenor tänka ut det?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tror vi skall ställa rimliga förväntningar på Telenor, förresten även på de andra leverantörerna i marknaden.

Vi vet att roamingavgifterna försvinner genom EU-beslut den 15 juni, att man funnit en uppgörelse beträffande grossistpriserna som skall gälla mellan operatörerna.

Vad jag läst så kommer det att kosta operatörerna 7,70 Euros/GB 2017, för att sedan successivt sjunka till 2,50 Euros/GB 2022.

Fin tanke i det gränslösa Europa, en perfekt produkt för de flesta av t.ex. Telenors abonnenter. Sedan finns det en mycket liten grupp, säkert under en promille av deras kunder som har ett annat resebeteende och som inte riktigt passar in i modellen.

Vi själva tillhör den gruppen som befinner oss utanför Sverige halva året och som inte heller använder speciellt mycket mobilt surfande när vi är i Sverige.

Jag förstår EU-politikernas fina tanke med att underlätta för oss medborgare att röra oss fritt i Europa. Nu även inkludera vårt dagliga surfande, utan att bli varken ruinerade eller tvingade att springa runt och handla lokala SIM-kort i varje nytt land som vi besöker.

Tror inte att man tänkte specifikt på oss nordeuropéer, som söker oss söderut och tillbringar halva året i Sydeuropa. Nej, man tänkte troligen bara på normala semesterresor och på de som reser över gränserna i tjänsten, som är de stora grupperna.

När jag läser Telenor mycket snåriga, på sina ställen helt obegripliga regler, så förstår jag samtidigt att det blir ett lappverk för att komma ur den uppkomna situationen på ett så snyggt sätt som möjligt.

Det är troligen så att om vi skulle få alla våra önskemål uppfyllda, som troligen "Telenor Frihet" såldes in. Helt utan begränsningar, så skulle Telenor redan på Excel´s kalkylblad bli rena förlusten på oss som använder merparten av surfen utomlands, som de måste betala till en annan operatör.

Ja, men man lovade ju...... Troligen räknade inte Telenor med oss "extremanvändare", eller kanske trodde man på lägre grossistpriser.

Borde inte Telenor bli väldigt oroliga för badwill? Klart man är rädd om sitt rykte, men å andra sidan tror jag inte att någon annan svensk operatör kommer att erbjuda villkor som helt kommer att passa oss "extremanvändare" eftersom det affärsmässigt är en dålig lösning för dem. Faktum är att vi representerar en otroligt liten grupp konsumenter med just de här behoven idag.

Det är ju precis de här situationerna som telebolagen flaggat för risken om missbruk, där man köper tjänsten i det land det är billigast och använder det i andra länder. Den debatten har jag sett både i Sverige och i Spanien.

Hur vi själva har löst det? Ja, enklast möjligt genom att använda Telia/Halibop i Sverige och Telefonica/Movistar i Spanien. Kanske inte den absolut mest ekonomiska lösningen, men smidigast och jag sover trots allt gott om natten.

TommyD
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vill man vara kreativ kan vi ju återgå till ett tidigare förslag då. 2 simkort som används alternerande 2 månader och dubbla surfmängdenmot behovet i abonnemanget och man kan surfa i oändlig tid inom EU. Eller?
 
Toppen