• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Inget nytt från Telenor? Börjar närma sig 10 maj...

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har en maildialog med Telenor för att säkerställa den förhoppningsvis mer lättlästa tolkningen av avtalet. Under nästa vecka lägger jag upp den här.
Krångliga regler? Ja.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

[FONT=Times New Roman","serif]Husbilsklubben.se har inget gällande avtal med Telenor för de abonnenter som gått över till Telenor Frihet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Många medlemmar har numera Telenor Frihet och då Telenor ändrat på avtalsreglerna för denna abonnemangsform har p.g.a. dålig information och svårtydda regler stor osäkerhet och förvirring uppstått. Därför har jag i dialog med kontaktpersonen på Telenor skrivit ner vad som gäller i förhoppningsvis lite mer lättläst form.[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Genom starka protester från Husbilsklubbens medlemmar har benämningen ”missbruk” bytts ut mot ”extremanvändande” d.v.s. användande som skiljer sig från abonnentens normala användande.[/FONT]

[FONT=Times New Roman","serif]Denna förklarande skrivning av reglerna för abonnemanget Telenor Frihet har granskats och godkänts av Telenors representant för att kvalitetssäkra tolkningen av avtalsreglerna.[/FONT]

[FONT=Times New Roman","serif]Grundfakta.[/FONT]
  1. [FONT=Times New Roman","serif]Ditt abonnemangs surfvolym utgör gränsen för hur mycket du kan surfa inom Sverige. [/FONT]
    [FONT=Times New Roman","serif]Följande ingår i ditt abonnemang, fria samtal och SMS/MMS från dig när du befinner dig utanför Sverige till någon i Sverige eller till någon annan inom EU/EES ingår. Däremot ingår inte samtal och SMS/MMS från dig till någon utanför Sverige om du själv befinner dig i Sverige.[/FONT]
  2. [FONT=Times New Roman","serif]Abonnemanget är avsett för användande inom Sverige men tillåter tillfälligt användande utanför Sverige. Tillfälligt användande begränsas av volymer som anges under punkt 3.[/FONT]
  3. [FONT=Times New Roman","serif]Det är din utnyttjandevolym av ditt abonnemangs surfvolym vid användandet inom Sverige, dvs. den volym som du normalt använder, som utgör grunden för mätningen när du använder Telenor Frihet utanför Sverige men inom EU/EES.[/FONT]
  4. [FONT=Times New Roman","serif]Nyttjandet utanför Sverige mäts i rullande fyramånadersperioder.[/FONT]
  5. [FONT=Times New Roman","serif]Du får under en sådan fyramånadersperiod nyttja abonnemanget maximalt 50% av den tiden utanför Sverige men inom EU/EES, och maximalt utnyttja 50% av utnyttjandevolymen (punkt 3).[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Svara på följande två frågor.[/FONT]
  1. [FONT=Times New Roman","serif]Är du oftare utomlands inom EU/EES än hemma?[/FONT]
  2. [FONT=Times New Roman","serif]Har du större förbrukning utomlands inom EU/EES än hemma?[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Endast om du svarar ”ja” på båda frågorna baserat på en fyramånadersperiod påverkas du av de nya villkoren.[/FONT]

[FONT=Times New Roman","serif]Du åker några veckor utanför Sverige.[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Du som åker några veckor åt gången utanför Sverige, t.ex. ett antal veckor på våren, sommaren, hösten och vintern, då kan Telenor Frihet vara ett alternativ för dig.[/FONT]

[FONT=Times New Roman","serif]Extremanvändning.[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Har du under en fyramånadersperiod varit mer än 50% utanför Sverige och förbrukat mer än 50% av din utnyttjandevolym,(se punkt 3), då betraktas ditt användande som extremförbrukning – permanent roaming. Du får då ett SMS som varnar för att du kommer att debiteras om du fortsätter att surfa, ringa eller skicka SMS/MMS.[/FONT]

[FONT=Times New Roman","serif]Familjeabonnemang.[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Har du ett Familjeabonnemang, då gäller som grund att max. surfvolym är den som gäller för Familjeabonnemanget totalt. Surfvolymen kan sedan förbrukas av ett eller flera av dessa SIM-kort.[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Används ett eller flera av dessa SIM-kort utanför Sverige, då gäller vad som beskrivits ovan.[/FONT]

[FONT=Times New Roman","serif]SURF50.[/FONT]
[FONT=Times New Roman","serif]Surfpaketet SURF50 gäller inte för abonnemangsformen Telenor Frihet utan gäller för tidigare abonnemang.[/FONT]
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Fråga:
Vi har fam.ab med 24 GB.
Vi är ute i Europa ca en månad på våren och sedan en månad på hösten.

Betyder detta vi kan göra slut på 24 GB på vårmånaden och sedan 24 GB på höstmånaden?
Frågar en förvirrad skåning.
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack för ert jobb med avtalstolkningar och utredningar med Telenor!
Har precis fått mitt 24 månaders abonnemang "löst", så att jag numera har ett obundet abonnemang.
Några kompletterande frågor:
Vad är "utnyttjandevolym"? Den volym som jag 1) har "kontrakterat" och betalt för eller 2) den volym jag faktiskt (genomsnittligt?) utnyttjar i Sverige?
Om det är enligt 2) så använder vi betydligt mer mobilt utanför Sverige än i!
Detta beroende på att vi utnyttjar Wifi i bostaden i Sverige.

Hur gick det med samtal och SMS? Räknas in i roamingen eller, som det har räknats förut, inte ingående i roaming?

Eftersom operatörerna tolkar olika känns det bra att kunna kolla marknaden innan man slutligen bestämmer sig!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Fråga:
Vi har fam.ab med 24 GB.
Vi är ute i Europa ca en månad på våren och sedan en månad på hösten.

Betyder detta vi kan göra slut på 24 GB på vårmånaden och sedan 24 GB på höstmånaden?
Frågar en förvirrad skåning.

Svara på följande två frågor.
Är du oftare utomlands inom EU/EES än hemma?
Har du större förbrukning utomlands inom EU/EES än hemma?
Endast om du svarar ”ja” på båda frågorna baserat på en fyramånadersperiod påverkas du av de nya villkoren.

Som jag uppfattar ditt nyttjande så är ditt svar inte ja på båda frågorna.

Blev det klarare så?
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är bara att ringa kundtjänst, som kommer att säga samma sak, men då ber du att få bli kopplad till reklamationsavdelningen och hänvisar till att avtalsförändringen har varit negativ för dig. Då går det bra att säga upp eller få obundet.

Jag ändrade från bundet till obundet fr.o.m. 1 maj så hinner jag under sommaren välja det abonnemang som passar mig. Tack vare de 4 månaderna behöver jag inte strula under resan till Sverige under maj, juni.

Gör inte misstaget att säga upp det på stående fot. Då klipper dom abonnemanget samma sekund, men du får ivarjefall betala 30 dagar och får ev. problem med porteringen av ditt nr senare. Säg upp det till ditt sista betalningsdatum eller gör det obundet.

Tack för dina goda råd - igen!
Har nu fått till ett obundet avtal, så nu kan jag lugnt sondera marknaden och fortfarande använda Telenor under våren och sommaren!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack för ert jobb med avtalstolkningar och utredningar med Telenor!
Har precis fått mitt 24 månaders abonnemang "löst", så att jag numera har ett obundet abonnemang.
Några kompletterande frågor:
Vad är "utnyttjandevolym"? Den volym som jag 1) har "kontrakterat" och betalt för eller 2) den volym jag faktiskt (genomsnittligt?) utnyttjar i Sverige?
Om det är enligt 2) så använder vi betydligt mer mobilt utanför Sverige än i!
Detta beroende på att vi utnyttjar Wifi i bostaden i Sverige.

Hur gick det med samtal och SMS? Räknas in i roamingen eller, som det har räknats förut, inte ingående i roaming?

Eftersom operatörerna tolkar olika känns det bra att kunna kolla marknaden innan man slutligen bestämmer sig!

Surfvolym är det som ditt abonnemang anger som max-volym t.ex. Du har tecknat ett Telenor Frihet med 24GB.
Inom Sverige kanske du normalt använder 15GB per månad, det är din nyttjandevolym.

Svara på följande två frågor.
Är du oftare utomlands inom EU/EES än hemma?
Har du större förbrukning utomlands inom EU/EES än hemma?
Endast om du svarar ”ja” på båda frågorna baserat på en fyramånadersperiod påverkas du av de nya villkoren.

Svarar du nej på en eller båda frågorna så är du ingen "extremanvändare"

Var det svar på din fråga?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Måste bara berätta:
Vi står på ställplatsen i Celle.
Jag hade precis postat inlägget med den förklarande texten till Telenor Frihet och minuterna efter så knackar det på dörren och HBK Benndix står utanför och har några frågor ang. inlägget
Världen är bra liten ibland, kul att du knackade på och att vi inte bara har kontakt via nätet.
:)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Måste säga att detta var något av de mest märkliga avtalsvillkor jag någonsin sett. Snacka om hängsel och livrem för Telenor. Inte bara måste jag ha koll på både 50% av tiden under rullande 4 månader, jag måste dessutom ha koll på 50&% av min normala användning i Sverige, alltså inte surfmängden jag betalar för. Helt otroligt dåligt av Telenor - dom måste ha bränt sig big time på Telenor Frihet.

Anders
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Undrar vad som händer om man tecknar ett abb hos telenor och omedelbart, samma dag åker utomlands. Då blir det väl helt oanvändbart, eller hur?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Undrar vad som händer om man tecknar ett abb hos telenor och omedelbart, samma dag åker utomlands. Då blir det väl helt oanvändbart, eller hur?

Borde bli det ja. 50% av 0 är ju 0.

Undrar hur många som kommer att veta, när dom åker utomlands, hur mycket dom kan surfa,
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Surfvolym är det som ditt abonnemang anger som max-volym t.ex. Du har tecknat ett Telenor Frihet med 24GB.
Inom Sverige kanske du normalt använder 15GB per månad, det är din nyttjandevolym.

Svara på följande två frågor.
Är du oftare utomlands inom EU/EES än hemma?
Har du större förbrukning utomlands inom EU/EES än hemma?
Endast om du svarar ”ja” på båda frågorna baserat på en fyramånadersperiod påverkas du av de nya villkoren.

Svarar du nej på en eller båda frågorna så är du ingen "extremanvändare"

Var det svar på din fråga?

Ja, vet inte precis om det var svar!
Ett nytt begrepp alltså! Utnyttjandevolym! Vi använder normalt 20 - 25% av maxvolymen, alltså måste jag koppla på mobila nätet upp till max hemma för att kunna utnyttja samma mängd utomlands? Istället för att använda mitt WIFI? Verkar helt snurrigt! I ditt exempel kan jag då utnyttja 15GB/månad?
Tycker jag har fått bättre och redigare svar hos Telia! OBS! I deras butik! I Telenorbutiken hade de 0 koll!
Får väl gå på att jag svarar Nej på fråga 1 och Ja på fråga 2 (av ovan angivna skäl) så då är jag hemma, eller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

ADVARSEL! Teknisk filosofering, ikke ment som en løsning!

En teoretisk mulig men ikke særlig praktisk løsning kunne være å sette ene kortet i en router hjemme som brukes som en vpn server for familien. Sender en all trafikk via vpn til hjemmenettet så vil en aldri komme over 50% forbruk utenfor landet. Faktisk kan forbruket hjemme lett bli det doble av forbruket ute.

En slik bakdør er veldig lett å stenge helt, noen mobiloperatører gjør dette alltid ved at mobilene får tildelt private ip-adresser og nat rutes i sentralen.

Et annet scenario som er noe mer holdbart, om en ulogisk er om en har fiber hjemme og benytter fiber router som vpn gateway og router internet fra vpn ut over en mobilnet router. Dette gir omtrent samme volum hjemme som ute.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

ADVARSEL! Teknisk filosofering, ikke ment som en løsning!

En teoretisk mulig men ikke særlig praktisk løsning kunne være å sette ene kortet i en router hjemme som brukes som en vpn server for familien. Sender en all trafikk via vpn til hjemmenettet så vil en aldri komme over 50% forbruk utenfor landet. Faktisk kan forbruket hjemme lett bli det doble av forbruket ute.

En slik bakdør er veldig lett å stenge helt, noen mobiloperatører gjør dette alltid ved at mobilene får tildelt private ip-adresser og nat rutes i sentralen.

Et annet scenario som er noe mer holdbart, om en ulogisk er om en har fiber hjemme og benytter fiber router som vpn gateway og router internet fra vpn ut over en mobilnet router. Dette gir omtrent samme volum hjemme som ute.

Men sedan var det ju även 50% av tiden. Då måste ju sim-korten vara 2 och sändas hem och skiftas varannan månad, eller?
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Svara på följande två frågor.
Är du oftare utomlands inom EU/EES än hemma?
Har du större förbrukning utomlands inom EU/EES än hemma?
Endast om du svarar ”ja” på båda frågorna baserat på en fyramånadersperiod påverkas du av de nya villkoren.

Som jag uppfattar ditt nyttjande så är ditt svar inte ja på båda frågorna.

Blev det klarare så?

Nej, tycker inte det efter ha läst andra frågor som också handlar om nyttjandegrad.

Hemma har vi fiber från annan leverantör och använder kanske som mest 4-5 GB av Telenor Frihet med 24 GB.

På våra kommande vår och höstresor som omfattar ca en månad per gång skulle vi, om det värsta händer, kunna använda 50% av vår utnyttjandegrad?
Eller är det jag som är bakom flötet och fattar nada, som ungdomen säger?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Byggare Bob är ett bra exempel:
Hemma har vi fiber från annan leverantör och använder kanske som mest 4-5 GB av Telenor Frihet med 24 GB.
På våra kommande vår och höstresor som omfattar ca en månad per gång skulle vi, om det värsta händer, kunna använda 50% av vår utnyttjandegrad?

Vi ställer detta mot de två grundläggande frågorna:
Svara på följande två frågor.
1. Är du oftare utomlands inom EU/EES än hemma?
2. Har du större förbrukning utomlands inom EU/EES än hemma?
Endast om du svarar ”ja” på båda frågorna baserat på en fyramånadersperiod påverkas du av de nya villkoren.

Svar:
Byggare Bob åker en månad under en fyramånadersperiod.
Därmed är svaret på fråga 1 NEJ!
Fråga 2 blir då ointressant.

Stutsats:
Du kan förbruka hela din totala surfvolym på 24GB utomlands inom EU/EES.

Fotnot:
Byggare Bob, genom dina frågor har du säkert hjälpt många som varit osäkra på tolkningen av avtalsreglerna.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tycker det hela renderar fler frågor istf bli enklare förstå.
Hur i hela fridens dár har Telenor lyckas krångla till det så rejält. Verkar nästan som de vill att man inte ska fatta. :swoon:

Så här uppfattar jag det...

Högst 50 % av Sverigeanvändningen utomlands (inte max GB man betalar för) = ingen tidsbegränsning

eller

Använder man mer än 50% utomlands av det man använder i Sverige slår 4 mån. tidsgränsen till.

Apropå det där att svara ja på bara den ena frågan, inte båda.
Rätt eller fel uppfattat?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tycker det hela renderar fler frågor istf bli enklare förstå.
Hur i hela fridens dár har Telenor lyckas krångla till det så rejält. Verkar nästan som de vill att man inte ska fatta. :swoon:

Så här uppfattar jag det...

Högst 50 % av Sverigeanvändningen utomlands (inte max GB man betalar för) = ingen tidsbegränsning

eller

Använder man mer än 50% utomlands av det man använder i Sverige slår 4 mån. tidsgränsen till.

Apropå det där att svara ja på bara den ena frågan, inte båda.
Rätt eller fel uppfattat?

Håller helt med. Dessutom glömde du 50% av tiden-spärren. Och när slår den till? Efter 2 månader och 1 dag utomlands eller efter 4 månader och 1 dag och då debiteras man extra för de 2 sista månaderna? Lysande, Telenor....
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag tycker ni krånglar till det lite för mycket. Det är ju inte förrän det gått 4 månader man kan få betala om man fortsätter nyttja det utomlands. Innan 4 månader är 50% ointressant... Läs Roberts inlägg igen, speciellt Extrem användning http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/861279

Vi skaffar nog två abonnemang istället för 2 telefoner i gemensamt abonnemang, då får vi upp till 8 månader om vi använder en i taget... Vill inte ha någon annan än Telenor pga att de är de enda som har täckning där vi bor på både 3 och 4G...
 
Toppen