• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutning till gråvattentanken

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Söker en anslutning eller kran till gråvattentanken
På min nya tank sitter två anslutningar för att tömma den
Mått på anslutningarna är 43 el 60 mm. Hittar ingen anslutning med dessa dimensioner
Någon som vet något som passar?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nej,ingen gänga det sitter först ett 60mm rör ut från tanken som sedan är förminskat till 43mm. Har sökt på Rinkaby rör. Det enda som finns som skulle passa är en koppling för till en grov polytenslang(svart) 600:-:( men det hjälper ju inte eftersom den är 60mm på andra sidan där jag måste ha en kran
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det ikke slik at rør oppgis med indre diameter? Det neste er at pvc rørdeler finnes i lavtrykk og høytrykk utgaver - forskjellen er tykkelsen på veggene. 40 mm lavtrykk er om lag 44 mm utvendig, skulle tro det er denne dimmensjon som er brukt. Nå har jeg lekt meg en del med disse variantene her down under. Lavtrykk er helt normalt for spillvann opplegg. Skal en koble sammen forskjellige systemer så må en oftest benytte endestykker med gevind. Selv ville jeg bruke metal kulekran - billig og robust.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
310F94DD-1B00-454C-87CC-70B3671262CB.jpeg
Har varit och mätt noggrant nu och det måttet är 40mm och den stora är 60mm
Provade med en 40 böj och den passade på den minsta stosen:)
Nu är nästa problem arr finna en lämplig kran som passar på 40 röret
Finns kanske någon elektrisk kran som kan passa?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har också funderat på att montera en elektrisk ventil som styr gråvattentömningen. Jag tycker att det är lite svårt att hitta ventiler i större dimensioner med 12V spolspänning i rimlig prisnivå.
Nedan finns en ventil som kanske skulle vara intressant...

Elektrisk kulventil 1/2


Denna är ju tyvärr lite för liten...
Waste Water Ball Valve Control 9-15 VDC for motorhomes and caravans

//Jocke
Den på Watski är väl intressant,varför är den för liten för dig el är det priset?
Har läst lite om elventiler men dom flesta säger att den skall vara av typen skjutventil
Men vad vet jag?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Den på Watski är väl intressant,varför är den för liten för dig el är det priset?
Har läst lite om elventiler men dom flesta säger att den skall vara av typen skjutventil
Men vad vet jag?

Den på Watski verkar vara en bra lösning för min del. Jag skulle något hllre vilja ha en paketlösning lika den andra länken, där manöverkontroll är trådlös och ingår. Den är dock lite liten, tycker jag.

Jag har idag en skjutventil som är orginalmonterad. Dock inte motorstyrd. Det är största anledningen till att jag vill montera en kulventil. Så fort det fastnar lite skit i/vid ventilen när man tömmer tanken, är det näst intill omöjligt att få ventilen tät när man ska åka därifrån. Det rinner då gärna lite vatten från röret, och det är ju ytterst pinsamt. Jag vet inte hur många gånger jag har behövt rensa och spola rent ventilen för att den ska sluta tätt igen. Vi är dessutom ytterst noga med vad vi spolar ner i avloppen. Ändå strular det.

Min tanke är att låta orginalventilen vara öppen hela tiden, och styra tömningen med kulventilen i stället.

//Jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Den på Watski verkar vara en bra lösning för min del. Jag skulle något hllre vilja ha en paketlösning lika den andra länken, där manöverkontroll är trådlös och ingår. Den är dock lite liten, tycker jag.

Jag har idag en skjutventil som är orginalmonterad. Dock inte motorstyrd. Det är största anledningen till att jag vill montera en kulventil. Så fort det fastnar lite skit i/vid ventilen när man tömmer tanken, är det näst intill omöjligt att få ventilen tät när man ska åka därifrån. Det rinner då gärna lite vatten från röret, och det är ju ytterst pinsamt. Jag vet inte hur många gånger jag har behövt rensa och spola rent ventilen för att den ska sluta tätt igen. Vi är dessutom ytterst noga med vad vi spolar ner i avloppen. Ändå strular det.

Min tanke är att låta orginalventilen vara öppen hela tiden, och styra tömningen med kulventilen i stället.

//Jocke
Här kan du köpa en radiostyrning separat
Abwasser Kugelventil+Steuerung Funk Fernbedienung Wohnmobile Wohn
 
Toppen