• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutning till gråvattentanken

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Söker en anslutning eller kran till gråvattentanken
På min nya tank sitter två anslutningar för att tömma den
Mått på anslutningarna är 43 el 60 mm. Hittar ingen anslutning med dessa dimensioner
Någon som vet något som passar?
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Jeg har akkurat denne ventilen på min bobil. Er veldig fornøyd.
Tømmer 100 Liter gråvann på ca. 2 min.20 sek.
Føler at det er et akseptabelt tidsbruk.
Fjernkontrollen og strømbryter har jeg montert under kombiinstrumentet til venstre for girspaken (Ducato 2018-mod.) Strømbryteren er med rødt varsellys, gir strøm til både kamera og ventil.
Har i tillegg montert et kamera som viser rørstussen, bommer nå aldri på markbrønnen!
Visa bilaga 158293
Visa bilaga 158294

Det låter ju bra. Jag var rädd att det skulle ta mycket längre tid att tömma tanken. Har du inga problem med att ventilen sätts igen av div små restprodukter av olika slag?

//Jocke


Nei, ingen problemer med restprodukter, men vi er nøye med å fjerne matrester før vi skyller ned.
Tror kuleventilen klarer å kutte eventuelle hår/matrester når den lukker uten at det blir sittende fast. Har ikke sett noe rester som sitter fast ved inspeksjon av kuleventilen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Har monterat wiltec ventilen och är mycket nöjd. Ventilmotorn drivs med 5V som styrenheten ger. Den lilla fjärrkontrollen är behändig när man tömmer. Skruvade den med övergång på tankstussen och sedan en metallvinkel nedåt. Isolerade med rörisolering efter att jag satt en värmefolie på 15W 12V runt ventildelen och en under gråvattentanken nära kranutloppet. Isolerade gråvattentanken med liggunderlag som limmades limmades med spraylim och klämt mellan järnen och tanken. Det fungerar vid några minus i alla fall och blev lite skapande hihi. Värmefolierna köptes på conrad.
En termostat slår på vid lämlig temp med avkännare under bilen. Varit i drift någon vinter nu.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har monterat wiltec ventilen och är mycket nöjd. Ventilmotorn drivs med 5V som styrenheten ger. Den lilla fjärrkontrollen är behändig när man tömmer. Skruvade den med övergång på tankstussen och sedan en metallvinkel nedåt. Isolerade med rörisolering efter att jag satt en värmefolie på 15W 12V runt ventildelen och en under gråvattentanken nära kranutloppet. Isolerade gråvattentanken med liggunderlag som limmades limmades med spraylim och klämt mellan järnen och tanken. Det fungerar vid några minus i alla fall och blev lite skapande hihi. Värmefolierna köptes på conrad.
En termostat slår på vid lämlig temp med avkännare under bilen. Varit i drift någon vinter nu.
Med vänlig hälsning, Conny J
Var sätter man styrenheten och vad behövs det för kablar för montaget?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Från ventilen till styrenheten behövs endast en tvåledare, endast 5V till motorn. Styr-enheten satte jag under soffan vid batteriet och trädde ned kabeln till ventilen via en genomföring i golvet i närheten. Fjärren räcker fram utanför bilen utan problem.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har haft wiltec, den blåa (1 Inch DN25 25mm Ball Valve, Input Voltage: 9-15V DC) i 3 år nu. Tömningen är inte den snabbaste, dock väldigt bekvämt. Endast en gång hade vi "stop" i tömningsslangen men eftersom jag har monterat en spolslang på andra sidan tanken (med Gardenas snabbkoppling), det var bara att trycka in mera vatten i tanken och "röra om i grytan" tills proppen släppte.

Tanken måste spolas ren minst en gång om året så att ev. partikelsamlingar & proppskapare hittar vägen ut. Båtbutiker har en hel del att erbjuda när det gäller vattentankar och anslutningar...

Det är klart att 40 mm skulle ge bättre (ut)flöde, men nu har vi 2,54 cm (1 inch) och har lärt oss att leva med det.

Kan vara bra att veta:
upload_2018-10-28_9-7-6.png
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Vi har haft wiltec, den blåa (1 Inch DN25 25mm Ball Valve, Input Voltage: 9-15V DC) i 3 år nu. Tömningen är inte den snabbaste, dock väldigt bekvämt. Endast en gång hade vi "stop" i tömningsslangen men eftersom jag har monterat en spolslang på andra sidan tanken (med Gardenas snabbkoppling), det var bara att trycka in mera vatten i tanken och "röra om i grytan" tills proppen släppte.

Tanken måste spolas ren minst en gång om året så att ev. partikelsamlingar & proppskapare hittar vägen ut. Båtbutiker har en hel del att erbjuda när det gäller vattentankar och anslutningar...

Det är klart att 40 mm skulle ge bättre (ut)flöde, men nu har vi 2,54 cm (1 inch) och har lärt oss att leva med det.
Tydligen olika uppfattningar om denna ventil men det går an.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tydligen olika uppfattningar om denna ventil men det går an.
Affe, det är fler faktorer som bestämmer utflöde, t.ex. lutning på utloppet, längden från kulventil och ut på sidan, typ av plaströr/slang, storlek på restpartiklar som ska ut osv... Vi lärde oss t.ex.ganska tidigt hur illa det kan gå med hår som fastnar på vägen ut, lukter som uppstår pga pasta och potatisvatten och annat organiskt, etc. Det viktigaste är att få fram lösningar som passar och underlättar för en själv, allt annat är oviktigt.
 
Toppen