• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ang. s k "Året runt-däck"

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kan använda din bil om det inte är vinterväglag eller risk för det! T.ex smältande snö vid sidan av väg.Polisman gör bedömningen! Lagen säger ju att det ska vara vinterdäck om så är fallet.!
Tommy
Där jag bor, och dit jag brukar åka med husbilen är det inte ovanligt med snö även sista april, men då åker jag ju lagligt på mina sommardäck,
så då är det väl ok att åka på sommardäcken året runt, så länge man inte frågar polisen.
Jag förstår inte hur ditt inlägg ska få mej övertygad att inte skaffa 4-season däck :cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi åker året runt Spanien/Portugal på vintern Sverige på sommaren köpte åretrutdäck en gång aldrig mer var det sämsta köpet vi gjort.
Vår HB har rullat 27000 mil så vi har bytt däck ett antal ggr.

Säger du A, får du även säga B,
du måste nog delge oss vilket märke, modell, årgång du köpte, gärna också varför du ändå köpte de sämsta däcken?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Där jag bor, och dit jag brukar åka med husbilen är det inte ovanligt med snö även sista april, men då åker jag ju lagligt på mina sommardäck,
så då är det väl ok att åka på sommardäcken året runt, så länge man inte frågar polisen.
Jag förstår inte hur ditt inlägg ska få mej övertygad att inte skaffa 4-season däck :cool:
Det var inte ämnat att övertyga dig om köpet av däck ,utan mer ett klargörande att är tillåtet vid barmark och inte -grader att köra med sommardäck. Blir du stoppad av polis så är det han som bedömmer hur det ser ut på platsen o vart du ska.
Var och en bestämmer ju själv vilket däck man köper.
Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det var inte ämnat att övertyga dig om köpet av däck ,utan mer ett klargörande att är tillåtet vid barmark och inte -grader att köra med sommardäck. Blir du stoppad av polis så är det han som bedömmer hur det ser ut på platsen o vart du ska.
Var och en bestämmer ju själv vilket däck man köper.
Tommy
Tack, men jag känner till reglerna, men att köra med sommardäck kallare än +5C är ju det absolut sämsta valet, och det är jag inte intresserad av, därav mitt intresse för de nya 4-season, cross climate däcken men det verkar inte vara någon som har erfarenhet av dem (?) jag provade som sagts dem igår.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sådana däck........
Som jag förstår av dina tidigare inlägg så är du nöjd med dem som ett 3-säsongers däck,
jag misstänker att du som jag inte slaskar runt med husbilen i vägsaltet, eller?
för min del så blir rena vinterdäck överkurs. samt dyrt med nya fälgar, och värst av allt många husbilar är inte byggda för att klara av vägsalt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag är mycket nöjd med däcken.
Nu har jag ett annat axeltryck än de flesta, så det är inte äpple-äpple.

jag hade "europeiska vinterdäck" (året runt däck?) på min förra personbil.
Dessa var också mycket bra för året runt bruk i Mälardalen.
Jag bor så till att jag kan välja bort att köra när det är isgata.
Samma val kan jag göra med husbilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har både du och jag bakhjulsdrift samt tvillinghjul, men det jag märkte igår på den spritt nya framhjulsdrivna Sprintern att den ganska lätt tappar fästet vid start (det var -15C), men detta beteende har nästan alla framhjulsdrivna fordon, så det var inget som jag belastade däcken för.
 
Toppen