• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ang. s k "Året runt-däck"

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Jag har svarat i ett annat inlägg om året runt-däck tidigare men vill här upplysa om dem mer allmänt.
Det används och pratas mycket på sidorna om att man kör med "åretruntdäck" Men jag vill upplysa om, som den Besserwisser jag är, att det inte finns några åretruntdäck om du frågar en seriös däck firma. Utan det är ett MS-däck (Mud and Snow) som är ett odubbat vinterdäck.
Vinterdäcken har en annan gummiblandning, just för kallt väder och en annan slityta, som båda försämrar broms- och väghållningen mot ett riktigt sommardäck på sommarväglag och varmare vägar.
Det jag här ovan skrivit berättade en montör, med många års erfarenhet på stora däck firman DÄKIA.

Dock har jag läst det här också. På DÄCKTEAMS sida:
-MS däck är även kända som M&S däck, M-S däck, M+S däck och ”Mud and Snow” däck. De är året runt-däck utvecklade för att fungera bra när du kör på lera eller snö. MS däck räknas som vinterdäck när de används på fordon vars totalvikt är max 3500 kg. Även om däcken är utvecklade för att användas på vinterväglag är det inte alla MS däck som godkänns som vinterdäck i vårt klimat i norden.
//Jompa
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har svarat i ett annat inlägg om året runt-däck tidigare men vill här upplysa om dem mer allmänt.
Det används och pratas mycket på sidorna om att man kör med "åretruntdäck" Men jag vill upplysa om, som den Besserwisser jag är, att det inte finns några åretruntdäck om du frågar en seriös däck firma. Utan det är ett MS-däck (Mud and Snow) som är ett odubbat vinterdäck.
Vinterdäcken har en annan gummiblandning, just för kallt väder och en annan slityta, som båda försämrar broms- och väghållningen mot ett riktigt sommardäck på sommarväglag och varmare vägar.
Det jag här ovan skrivit berättade en montör, med många års erfarenhet på stora däck firman DÄKIA.

Dock har jag läst det här också. På DÄCKTEAMS sida:
-MS däck är även kända som M&S däck, M-S däck, M+S däck och ”Mud and Snow” däck. De är året runt-däck utvecklade för att fungera bra när du kör på lera eller snö. MS däck räknas som vinterdäck när de används på fordon vars totalvikt är max 3500 kg. Även om däcken är utvecklade för att användas på vinterväglag är det inte alla MS däck som godkänns som vinterdäck i vårt klimat i norden.
//Jompa
Du ligger ett antal år efter och du bör nog byta däckfirma, svaren finner du i tråden CP däck!
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
  1. Grip500.se
  2. Guide
  3. Vad betyder märkningen "M+S" eller "3PMSF" på ett däck?

VAD BETYDER MÄRKNINGEN "M+S" ELLER "3PMSF" PÅ ETT DÄCK?​

tyre-mud-snow.jpg

Märkningen "M+S" betecknar "Mud + "Snow" (lera + snö). Det är en förklarande etikett som tillverkaren kan sätta på däcksidan om han bedömer att däcket kan köras på vägar med snö och/eller lera.
Bara märkningen 3PMSF, som visas med tre alptoppar med en snöflinga inuti är ett certifierat typgodkännande för vinterdäck.
3pmsf-logo.jpg

Följaktligen är alla "3PMSF"-däck också "M+S", men det omvända gäller inte. Om du vill utrusta bilen med vinterdäck, ska du välja däck med märkningen "3PMSF".
3pmfs-m+s.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De flesta "4-season/Cross climate" däck är märkta 3PMSF, Dessa däck rekommenderas inte i norra Norden på vintern, (där är det nog dubbdäck som gäller) men är så klart lagliga även på vintern.
För övrigt finns inga rekommendationer på dessa däck, finns som vanligt pb-däck, C-däck, CP-däck vet jag inte ifall de tillverkas(?)
 
Senast ändrad:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Nu menade jag inte att det var förbjudet att åka med dem på sommaren.
 
Senast ändrad:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Du ligger ett antal år efter och du bör nog byta däckfirma, svaren finner du i tråden CP däck!
Uppgifterna jag har fått är nya. Hur man sedan tolkar det jag skrev är en annan sak. Jag kan backa på att M&S är rena vinterdäck utan snarare en definitionsfråga om det ska kallas ett allvädersdäck. Saken handlar om att riktiga sommardäck är bättre vid sommarväglag. Sommardäck är även bättre mot vattenplaning, drar mindre bränsle och har bättre grepp p g a gummiblandning och mönster på däcken. Kan du påvisa motsatsen från ett seriöst ställe så är jag tacksam för det.
året runt-däck hela året - bra eller dåligt?

Ett klipp från DÄCKTEAM:

Året runt-däck hela året - bra eller dåligt?​

Året runt-däck, friktionsdäck eller dubbfria vinterdäck är inte säkra på sommarvägarna. Deras mönster gör att du löper högre risk för vattenplaning, liksom de även ger en längre bromssträcka på torrt väglag. Deras mjukare gummiblandning slits fortare i sommarvärmen vilket leder till att mönsterdjupet kan bli icke godkänt lagom tills vintern träder in. För din säkerhet rekommenderar vi på Däckteam att du använder för norden godkända vinterdäck när det är vinter och sommardäck när det är sommar.
 
Senast ändrad:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Studera Transportstyrelsens hemsida angående vinterdäck MS däck
Studera Transportstyrelsens hemsida angående vinterdäck MS däck
Nu menade jag inte att det var förbjudet att åka med dem på sommaren.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Uppgifterna jag har fått är nya. Hur man sedan tolkar det jag skrev är en annan sak. Jag kan backa på att M&S är rena vinterdäck utan snarare en definitionsfråga om det ska kallas ett allvädersdäck. Saken handlar om att riktiga sommardäck är bättre vid sommarväglag. Sommardäck är även bättre mot vattenplaning, drar mindre bränsle och har bättre grepp p g a gummiblandning och mönster på däcken. Kan du påvisa motsatsen från ett seriöst ställe så är jag tacksam för det.
året runt-däck hela året - bra eller dåligt?

Ett klipp från DÄCKTEAM:

Året runt-däck hela året - bra eller dåligt?​

Året runt-däck, friktionsdäck eller dubbfria vinterdäck är inte säkra på sommarvägarna. Deras mönster gör att du löper högre risk för vattenplaning, liksom de även ger en längre bromssträcka på torrt väglag. Deras mjukare gummiblandning slits fortare i sommarvärmen vilket leder till att mönsterdjupet kan bli icke godkänt lagom tills vintern träder in. För din säkerhet rekommenderar vi på Däckteam att du använder för norden godkända vinterdäck när det är vinter och sommardäck när det är sommar.
Återigen glöm M+S märkningen för den säger inget, det finns sommardäck som är MS märkta. du har fortfarande inte läst alla trådar och förstått tydligen!
Sommardäck är bäst på sommaren ingen tvekan!
Vinterdäck är bara för vintern!
Åretruntdäcken är sämre på vintern men faktiskt riktigt bra på sommaren men deras stora styrka är blöta, moddiga vägar vilket gör dom till ett bra tre säsongsdäck, där har sommardäcken inte en chans!
Så alla däck har sina styrkor, det finns inget däck för alla väglag, vill man förlänga sommarsäsongen så är åretruntdäcken ett bra val när det börjar bli tveksamt att använda sommardäcken vår/höst.
Däckteams text är inte så mycket att säga om det handlar ju om nordiska vinterdäck!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har haft M+S däck på mina bilar sedan tidigt 80-tal, de var riktigt bra vår till höst, (men det var innan bra friktionsdäck fanns, de första sajpade däcken då klarade inte sidogreppet utan sladdade lätt) M+S är ett bra sommardäck, inget annat. Så förväxla inte dem med Cross climate, 4 season, "året runt däck".
Vid +5C eller kallare är sommardäck det sämsta alternativet, det är kylan som är det stora problemet för alla däck, inte värmen, värme ökar dock slitaget.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag har svarat i ett annat inlägg om året runt-däck tidigare men vill här upplysa om dem mer allmänt.
Det används och pratas mycket på sidorna om att man kör med "åretruntdäck" Men jag vill upplysa om, som den Besserwisser jag är, att det inte finns några åretruntdäck om du frågar en seriös däck firma. Utan det är ett MS-däck (Mud and Snow) som är ett odubbat vinterdäck.
Vinterdäcken har en annan gummiblandning, just för kallt väder och en annan slityta, som båda försämrar broms- och väghållningen mot ett riktigt sommardäck på sommarväglag och varmare vägar.
Det jag här ovan skrivit berättade en montör, med många års erfarenhet på stora däck firman DÄKIA.

Dock har jag läst det här också. På DÄCKTEAMS sida:
-MS däck är även kända som M&S däck, M-S däck, M+S däck och ”Mud and Snow” däck. De är året runt-däck utvecklade för att fungera bra när du kör på lera eller snö. MS däck räknas som vinterdäck när de används på fordon vars totalvikt är max 3500 kg. Även om däcken är utvecklade för att användas på vinterväglag är det inte alla MS däck som godkänns som vinterdäck i vårt klimat i norden.
//Jompa
Förstår inte syftet med inlägget, men om du läser i stycket längst ned på Däckteams sida, som du hänvisar till, om MS-däck så står det även att MS kan stå för Mud and Sand.

Sedan finns det många olika faktorer som påverkar val av däck till sitt fordon. Det går inte säga att säga att man ska ha en viss typ av däck.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Oavsett vilket däck man väljer, kommer det att i vissa situationer vara "fel" däck.
Det gäller att medvetet välja däck utifrån sina förutsättningar där det blir fel val så få gånger som möjligt.

Jag kör på åretrunt / four season däck.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Återigen glöm M+S märkningen för den säger inget, det finns sommardäck som är MS märkta. du har fortfarande inte läst alla trådar och förstått tydligen!
Sommardäck är bäst på sommaren ingen tvekan!
Vinterdäck är bara för vintern!
Åretruntdäcken är sämre på vintern men faktiskt riktigt bra på sommaren men deras stora styrka är blöta, moddiga vägar vilket gör dom till ett bra tre säsongsdäck, där har sommardäcken inte en chans!
Så alla däck har sina styrkor, det finns inget däck för alla väglag, vill man förlänga sommarsäsongen så är åretruntdäcken ett bra val när det börjar bli tveksamt att använda sommardäcken vår/höst.
Däckteams text är inte så mycket att säga om det handlar ju om nordiska vinterdäck!
Så som jag också skrev. Sommardäck är bäst på sommaren. Bättre en M&S.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Inte för att det har direkt med husbil att göra.

Men en biltidning testade "året runt"-däck mot ett premium-sommardäck.

Och vid bromsning från 100km/h konstaterade de att när bilen med sommardäck stod still, så körde den med det sämst presterande "året runt" fortfarande i ~50km/h. (Det vara samma bil, med olika däckuppsättningar, testet gjordes i följd)

Det säger ändå lite om det hela. Och visst, det är inga superfordon med sportbilsegenskaper vi har, men när behovet uppstår - då är det försent att byta däck.

/ Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Inte för att det har direkt med husbil att göra.

Men en biltidning testade "året runt"-däck mot ett premium-sommardäck.

Och vid bromsning från 100km/h konstaterade de att när bilen med sommardäck stod still, så körde den med det sämst presterande "året runt" fortfarande i ~50km/h. (Det vara samma bil, med olika däckuppsättningar, testet gjordes i följd)

Det säger ändå lite om det hela. Och visst, det är inga superfordon med sportbilsegenskaper vi har, men när behovet uppstår - då är det försent att byta däck.

/ Peter
Länk till testen?

Här är i allafall en test.
Där kan man läsa att åretrunt däck är otroligt bra.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Toppen