• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ang. s k "Året runt-däck"

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Länk till testen?

Här är i allafall en test.
Där kan man läsa att åretrunt däck är otroligt bra.
Har den inte kvar.
Om jag inte minns helt galet så var det Teknikens Värld (möjligen Vi Bilägare).

Det var en del år sedan, så skillnaden har troligen minskat en del.

/ Peter
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hejsan,
en liten anektdot.. har kört på Continental vanco four season nu i 7 år och 7990 mil med alldeles utmärkt resultat.
som många skriver så är väl detta ett tre säsongersdäck. Men det passar vårat Husbilsliv väl, vi vintercampar inget alls. Däremot så har det blivit lite julmarknad i tyskland tex. Alldeles utmärkta sommaregenskaper med som jag upplever det mycket bra på våta vägbanor.

men nu tycker jag de faller för åldersstrecket och skall byta till likadana igen. Bilen en plåtis 3500 kg.
såhär ser de ut nu… dax att byta eller vad säger juryn ?
 

Bilagor

  • 556BA02F-4169-4191-BD3D-7065E5F36992.jpeg
    556BA02F-4169-4191-BD3D-7065E5F36992.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 68
  • 02DB6B23-9528-4576-99C9-056ABA2B79FF.jpeg
    02DB6B23-9528-4576-99C9-056ABA2B79FF.jpeg
    3 MB · Visningar: 68

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.231
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kan inte avgöra hur många mm det är kvar men rullar däcken ganska mycket och inte står uppställda i en massa solsken så bör ju 10 år inte vara ngt problem. Minta vinterdäck är 8 år nu och förvaras mörkt och svalt under sommaren, de är lika mjuka och fina i gummit som när de var nya.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hejsan,
en liten anektdot.. har kört på Continental vanco four season nu i 7 år och 7990 mil med alldeles utmärkt resultat.
som många skriver så är väl detta ett tre säsongersdäck. Men det passar vårat Husbilsliv väl, vi vintercampar inget alls. Däremot så har det blivit lite julmarknad i tyskland tex. Alldeles utmärkta sommaregenskaper med som jag upplever det mycket bra på våta vägbanor.

men nu tycker jag de faller för åldersstrecket och skall byta till likadana igen. Bilen en plåtis 3500 kg.
såhär ser de ut nu… dax att byta eller vad säger juryn ?
Med tanke på torrsprickorna, hade i alla fall jag bytt omedelbums. :) Men det är jag det.
1680169183313.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Körde upp en ny 3-axlad Carthago på MB Sprinter till Kistamässan idag den var skodd med Continental four Season däck,
(Carthago lev. nya med dem däcken) gick väldigt bra i det växlande väglaget, var -15C när jag startade.
Blir nog sådana däck vid mitt nästa byte.
 
Senast ändrad:

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
D
Med tanke på torrsprickorna, hade i alla fall jag bytt omedelbums. :) Men det är jag det.
Visa bilaga 227482
det är precis det jag skall göra, byta dem nu. Men jag måste erkänna att jag inte sett dessa sprickor, det är mer en känsla att det är dax nu…
men tack för att du häller vatten på kvarnen. Blir lättare att ta kostnaden
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
D

det är precis det jag skall göra, byta dem nu. Men jag måste erkänna att jag inte sett dessa sprickor, det är mer en känsla att det är dax nu…
men tack för att du häller vatten på kvarnen. Blir lättare att ta kostnaden
Har haft lika problem på mina Continentaldäck, samt Kuhmo. Hankook är de enda som jag lyckats slita ut.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är ju bara att läsa senaste däcktesterna i någon dagstidning eller motormagasin så får en ju gåshud av prestandan på dessa åretruntdäck. Att Volvo nu lämnar dessa i garderoben är nog inte bara att att användarna har protesterat utan även att deras egna tester visar att de inte uppfyller säkerhetskraven. Det sista bara vad jag tror...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Läs senaste Teknikens Värld 10 däck testade varav 2 året runt, gissa vilka som kom på plats 9-10
Betalvägg, men det som går att läsa är:
Testet innehåller följande däck i dimension 225/50 R17:

Jag vågar påstå, helt ointressant för husbilar.
Dessutom handlar testet om sommardäck, ett sommardäcktest säger exakt noll om vinteregenskaperna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan man verkligen testa "åretruntdäck" mot vinter/sommardäck?
Var sommardäcken bättre på vintern, eller???
Som vanligt vinterdäck på vintern, sommardäck på sommaren det finns inget som fungerar året runt.
Det test jag refererar till har testa åretrunt däck mot sommardäck, då dom flesta av oss kör på sommarhalvåret så valet är givet.
Om man kör åretrunt får man göra andra val.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Betalvägg, men det som går att läsa är:


Jag vågar påstå, helt ointressant för husbilar.
Dessutom handlar testet om sommardäck, ett sommardäcktest säger exakt noll om vinteregenskaperna.
Jag tycker det väldigt intressant att se hur mycket sämre dessa däck är på sommaren, en majoritet av husbilägarna använder inte bilen på vintern.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som vanligt vinterdäck på vintern, sommardäck på sommaren det finns inget som fungerar året runt.
Det test jag refererar till har testa åretrunt däck mot sommardäck, då dom flesta av oss kör på sommarhalvåret så valet är givet.
Om man kör åretrunt får man göra andra val.
Jag söker ett däck som fungerar vår till höst, och där är sommardäck inte ett bra alternativ, eller t.o.m olagliga, det är inte "åretruntdäck"
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi åker året runt Spanien/Portugal på vintern Sverige på sommaren köpte åretrutdäck en gång aldrig mer var det sämsta köpet vi gjort.
Vår HB har rullat 27000 mil så vi har bytt däck ett antal ggr.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
T.ex denna månad mars måste vinterdäck användas, alltså kan jag inte använda min husbil med de sommardäck jag har på den nu.
Du kan använda din bil om det inte är vinterväglag eller risk för det! T.ex smältande snö vid sidan av väg.Polisman gör bedömningen! Lagen säger ju att det ska vara vinterdäck om så är fallet.!
Tommy
 
Toppen