• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android-mobiler utklassar Iphone

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Inte speciellt vetenskapligt har vi kommit fram till vårt resultat, men vad spelar det för roll när vi är helt säkra... iPhone är absolut bäst! :) För oss i alla fall.

Tommy

De flesta som använt båda systemen är nog ense, i synnerhet om man använder iPad som dator. Enkelt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Vet inte vart du tar 10000-15000 kr ifrån för en Android. Jag använder en Xperia E dual sim för 1100 kr. Jag tycker däremot att iphone är onödigt dyra.

NetOnNet Sony Xperia E Dual sim Champange - kundrecensioner - produktrecensioner - läs toppvärderingar från konsumenter

Det kanske är så här, iphone-användare spenderar mycket mer pengar än android-användare :)

iPhone Users Spend 25% More Than Android Users On Hotels | Ubergizmo

:D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

De flesta som använt båda systemen är nog ense, i synnerhet om man använder iPad som dator. Enkelt!

Ense med mig då kanske? Jag bytte från en iFån till en Sony Xperia Z3 Compact för 4200:- för ett par månader sedan. Bästa bytet jag någonsin gjort (beträffande telefoner i alla fall).

Kan man använda en iPad som dator? Jag tror inte ens Apple kallar sina paddor för datorer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Kjører just nå en Acer padda med Windows 10. Om jeg kobler til tastatur og mus blir den en PC, med et litt endret brukergrensesnitt. Alle win32 og win64 programmer pluss mesteparten av de nyere apper for windows phone kjører i begge miljøer. Kjekt med en 500 GB padde :D, vurderer sterkt om neste mobil blir en Lumia. De eneste programmer fra gamle windows som ikke fungerer er 16bits programmer fra før år 2000, de forsvinner med windows xp.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Flera!
Den senaste kostade 3000 och skulle vara den bästa Androiden hittills. OnePlus One.
Ack vad man bedrog sig!

Du har nog inte gjort din hemläxa innan du drar dina förhastade slutsatser.
OnePlus One är möjligen den Android som ger absolut mest kraft och valuta för pengarna men att den skulle vara den bästa är det nog inte många som påstått. Det finna andra androidlurar som slår den ordentligt både kvalitets och prestandamässigt.

Prova en sån först så kan vi snacka sen :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Flera!
Den senaste kostade 3000 och skulle vara den bästa Androiden hittills. OnePlus One.
Ack vad man bedrog sig!

Ifall du tror att oneplus one skulle vara den bästa androiden så har någon bedragit dej.

Däremot har de försökt utmana de andras "flaggskepp" med denna, dock har den väl inte klått någon än :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Kan man använda en iPad som dator? Jag tror inte ens Apple kallar sina paddor för datorer.

Jag använder mina iPads som jag tidigare använde mina laptops och mer därtill.
Inga virus, trojaner och ideliga säkerhetsuppdateringar och framför allt blixtsnabb åtkomst till det mesta.

Bildbehandlig har blivit en barnlek när man som fotoamatör slipper det tungrodda Fotoshop och andra fotoprogram som kostade skjortan.

Att den innehåller GPS, gyro, barometer, kamera, 4G m.m. gör handhavandet enkelt när man slipper all kringutrustning.

Ju äldre man blir desto mer sätter man värde på den tid man sparar med så få prylar som möjligt.

PS! Som instrument för att hålla reda på aktier och fonder med hjälp av bankernas appar och bank-id är plattan oslagbar. På några sekunder har man tjänat eller förlorat betydande belopp.

Annat var det under min banktid när kunder kom med andan i halsen för att köpa/sälja aktier som först fick genomslag nästkommande bankdag.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Ifall du tror att oneplus one skulle vara den bästa androiden så har någon bedragit dej.

Däremot har de försökt utmana de andras "flaggskepp" med denna, dock har den väl inte klått någon än :confused:

När OnePlus One introducerades var den i toppskiktet vad gäller benchmarks, åtminstone på pappret. Att den inte dög att ringa med är en annan femma.

Likadant när jag för många år sedan skaffade det bästa i Androidvärden, HTC Desire. Nästan 5000 för en medioker telefon som förde väsen så fort man slog på den. På den tiden räckte inte batteriet för ständig standby.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det var då det. Men på Internet ligger iphonen efter, enligt Dagens Industri och 1,5 miljoner nedladdningar på Bredbandskollen.

Enl. Dom är iphone utklassad av Android.:D:D:D


FEM I TOPPEN:
(Surfhastighet ned / upp inom parentes)
1. Samsung Galaxy S6 Edge (29,7 Mbit/s / 9,9 Mbit/s)
2. Samsung Galaxy Note 4 (28,6 Mbit/s / 10,6 Mbit/s)
3. Google Nexus 6 (28,1 Mbit/s / 9,4 Mbit/s)
4. Samsung Galaxy S6 (27,4 Mbit/s / 8,0 Mbit/s)
5. Sony Xperia Z Ultra (26,6 Mbit/s / 9,5 Mbit/s)
FEM I BOTTEN:
36. iPhone 5C (15,3 Mbit/s / 7,0 Mbit/s)
37. iPhone 5S (12,6 Mbit/s (6,1 Mbit/s)
38. iPhone 5 (11,1 Mbit/s / 2,8 Mbit/s)
39. iPad 3 (11,0 Mbit/s / 2,2 Mbit/s)
40. iPad (9,7 Mbit/s / 4,0 Mbit/s)
(Källa: Bredbandskollen / DN)
- See more at: DagensPS.se – Så snabbt surfar din mobil - stort semestertest
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Nu är även IIS Internetstiftelsen i Sverige med om iphones slöa bredband.

Mobiler från Samsung, Sony, LG och Google 
i topp. Iphone en bra bit ned. Det är resultatet när dagens mobiler rankas efter surfhastighet.

Skillnaden mellan de snabbaste och de långsammaste mobilerna i svenska nät är enorm. Medan toppmodellerna surfar i nästan 
30 mega*bit per sekund kommer de i bottenskiktet bara upp till omkring en tiondel av detta.

Det visar årets stora kartläggning av surfhastigheter från Bredbandskollen och Internetstiftelsen i Sverige.

Men ärligt talat så behöver jag inte den hastigheten. Jag kör via min ZTE MF910 router här ute i Skogen i Tiveden och klarar mig bra på en lägre hastighet.

bbk_resultat (5).jpg

Och på den routern surfar även en ipfone lika snabbt.:)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det kan också vara så att många av dem som har Iphone sitter med ett slöare dataabonnemang.
Det är ju ingen hemlighet att dom som fortfarande har Iphone och Ipad gillar gammal omodern teknik och kanske är så rädda för förändringar att dom hänger kvar på gamla omoderna abonnemang också.

Eller så räcker inte pengarna till både telefon och ett vettigt abonnemang.:D


OBS Ovanstående text kan uppfattas som lätt provocerande men det är absolut inte meningen:D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det kan också vara så att många av dem som har Iphone sitter med ett slöare dataabonnemang.
Det är ju ingen hemlighet att dom som fortfarande har Iphone och Ipad gillar gammal omodern teknik och kanske är så rädda för förändringar att dom hänger kvar på gamla omoderna abonnemang också.

Eller så räcker inte pengarna till både telefon och ett vettigt abonnemang.:D


OBS Ovanstående text kan uppfattas som lätt provocerande men det är absolut inte meningen:D

Vrid inte om kniven för mycket.:p: Vi får nöja oss idag med att Dagens Industri, Dagens Nyheter, Bredbandskollen och Internetstiftelsen har skåpat ut iphonen.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Vrid inte om kniven för mycket.:p: Vi får nöja oss idag med att Dagens Industri, Dagens Nyheter, Bredbandskollen och Internetstiftelsen har skåpat ut iphonen.

Tror inte det kan övertyga knarrevik, kommer ihåg när äpplets VD bad om ursäkt för deras urusla Apple maps som alla var överens om att de inte höll måttet.
Samtidigt skrev Knarrevik om dess förträfflighet i inlägg efter inlägg,på tal om Apple maps har det blivit bättre?

Lars
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Tror inte det kan övertyga knarrevik, kommer ihåg när äpplets VD bad om ursäkt för deras urusla Apple maps som alla var överens om att de inte höll måttet.
Samtidigt skrev Knarrevik om dess förträfflighet i inlägg efter inlägg,på tal om Apple maps har det blivit bättre?

Lars

Men tyvärr inte säkerheten.;)

Allvarligt säkerhetshål i Apples operativsystem upptäckt - MacWorld

Enligt en ny rapport från sex forskare i USA och Kina finns det ett allvarligt säkerhetshål i Apples operativsystem. I korthet handlar det om att appar relativt enkelt kan få tillgång till känslig data som lagras i andra appar.

Som en följd kan hackare lägga beslag på sparade lösenord från hundratals appar, däribland 1Password, Facebook, Twitter, Instagram, Gmail och Google Chrome.

Hur det hela fungerar framgår av nedanstående filmklipp:

Forskarna informerade Apple om säkerhetshålet redan i oktober, men än så länge har inga åtgärder vidtagits för att täppa till det. Förhoppningsvis blir det ändring på den saken nu när informationen väl har offentliggjorts.

Rapporten finns att läsa i sin helhet här.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Jag gjorde en mätning i går på Ragglanda med min One Plus one fick okey resultat tycker jag, 3.75G
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-06-22-09-08-58.jpg
    Screenshot_2015-06-22-09-08-58.jpg
    10,1 KB · Visningar: 4

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det den stort sett vinner på er pris ytelse, og til under halve priset av andre høyspesifiserte telefoner så går det. Nye topp modeller har i dag gjerne en 8 kjerne cpu mens opo har 4 som var normalt for flaggship modellene når de startet på utviklingen.

En sak som slår ut i begge veier er forskjellen på multitasking i android og ios, android bruker standard teknikk fra linux kjernen. Ios har en mer selektiv løsning som ikke krever like mye minne og hvor synlige apper får nesten all cputid.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Vore ju kul om man kunde använda en mobiltelefon att ringa med också. Jag har lagt undan min Android oavsett snabb surf eller ej eftersom den har så katastrofalt ljud vid röstsamtal jämfört med min IPhone 5. OnePlus telefonen ligger nu och skräpar eftersom man knappt kan använda den för telefonsamtal. Till internet har jag andra apparater om det behövs...
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det enda listan gör är ju att tala om vilken mottagning den aktuella enheten har, inte ett dugg om hastigheten den klarar av.

Körde detta test nyss, sittandes hemma i soffan framför tv:n, med.... Hör och häpna. En ipad.. Fick 42,68 ner och 16,82 upp.

Förövrigt så avslutade chrome sin session två gånger i rad när jag skulle lägga till en bild :mad:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Jag är i grunden Apple frälst. Har kört iPad och iPhone sedan starten. Behövde för några år sedan konvertera till Android, både platta och telefon pga jobb. Använt Sonys och Samsungs senaste produkter. Varit väldigt nöjd och tycker att Android levererar väldigt bra i min jobbsituation.

Parallellt med detta har jag dock behållt iPad och iPhon privat.

När jag mäter med alla de verktyg vår IT-avdelning kan tillhandahålla är Android snabbast, klart snabbast. Men när jag bara är användare upplever jag att mina gamla Apple-produkter levererar en bättre upplevelse! Ex verkar nätverkskortet i mina iPads hantera resultatet av dataströmmar betydligt effektivare än Samsung. Trots att den senare är betydligt snabbare i benchmarks på just dataströmmar.

Så om vi för en stund struntar i diverse isolerade tester och bara tittar på den totala användarupplevelsen, så är Apple för mig fortfarande bäst! Dessutom har man det klart enklaste och mest konsekventa gränssnittet.
 
Toppen