• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android-mobiler utklassar Iphone

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Verkar vara mycket skrik för lite ull.:D

Android-mobiler utklassar Iphone
Publicerad 2015-06-23 08:49

di.se - Android-mobiler utklassar Iphone

android-1.jpg

Foto: JESSICA GOW / TT
Android-mobiler toppar listan när det gäller surfhastighet, men Apples olika Iphone-modeller sackar efter ordentligt. Det visar årets stora kartläggning från Bredbandskollen och Internetstiftelsen i Sverige, skriver Dagens Nyheter.
Det är en avsevärd skillnad i hastigheten mellan mobilerna i botten respektive toppen av listan. De snabbaste modellerna surfar i knappt 30 megabit per sekund i svenska nät, medan de långsammare blott kommer upp i omkring en tiondel av den hastigheten.

Enligt kartläggningen håller Android-mobiler ett fast grepp om topplaceringarna. Topp tre utgörs av Samsung Galaxy S6 Edge SM-G925F, Samsung Galaxy Note 4 SM-N910F och Google Nexus 6. Den förstnämnda har en medelhastighet om 29,7 megabit per sekund vid nedladdning och 9,9 vid uppladdning.

LÄS MER: Forna giganten vill göra comeback

En mobil från Apple dyker upp först på plats 25, i form av dess Iphone 6+. Hastigheten ligger på 19,6 megabit per sekund vid nedladdning och 9,6 vid uppladdning.

”Ingen av deras modeller har ett särskilt bra resultat jämfört med Android”, säger Rickard Dahlstrand, ansvarig för Bredbandskollen på Internetstiftelsen i Sverige, till DN.

Mobilerna har rangordnats utifrån mätningar genom Bredbandskollen av vanliga användare. Över en miljon mätningar har räknats in, men bara mobiler som har testats minst 1.500 gånger har inkluderats på listan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det är inte uppkopplingshastigheten som avgör om en mobil är bra eller inte.
Min "snabba" OnePlus One är rejält utklassad av min gamla iPhone 5 när det gäller att köra krävande appar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det här är givetvis medvetet gjort från Apple.

Det skall vara en upplevelse att ta emot data och där är hastigheten inte avgörande. Den data som tas emot i en Appleenhet håller en högre kvalitet än annan data och bidrar därför till den överlägsna upplevelsen.


Edit:Såg inte förrän jag postat min lätt ironiska inlägg att du Knarrevik hann före :D
 
Senast ändrad:
R

Rolfevert

Guest
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Hur jämför man dessa mätningar!
Mobilen surfar väl inte på egen hand?
Det måste väl finnas ett nät som levererar en viss hastighet eller?
3G, 4G. WiFi etc?
Rolf
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Det står ju att mätningen grundar sig på tester hos Bredbandskollen
Bredbandskollen

Detta märker man normalt inte mycket av vid "vanlig surf"
:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Verkar vara mycket skrik för lite ull.:D

Android-mobiler utklassar Iphone
Publicerad 2015-06-23 08:49

di.se - Android-mobiler utklassar Iphone

android-1.jpg

Foto: JESSICA GOW / TT
Android-mobiler toppar listan när det gäller surfhastighet, men Apples olika Iphone-modeller sackar efter ordentligt. Det visar årets stora kartläggning från Bredbandskollen och Internetstiftelsen i Sverige, skriver Dagens Nyheter.
Det är en avsevärd skillnad i hastigheten mellan mobilerna i botten respektive toppen av listan. De snabbaste modellerna surfar i knappt 30 megabit per sekund i svenska nät, medan de långsammare blott kommer upp i omkring en tiondel av den hastigheten.

Enligt kartläggningen håller Android-mobiler ett fast grepp om topplaceringarna. Topp tre utgörs av Samsung Galaxy S6 Edge SM-G925F, Samsung Galaxy Note 4 SM-N910F och Google Nexus 6. Den förstnämnda har en medelhastighet om 29,7 megabit per sekund vid nedladdning och 9,9 vid uppladdning.

LÄS MER: Forna giganten vill göra comeback

En mobil från Apple dyker upp först på plats 25, i form av dess Iphone 6+. Hastigheten ligger på 19,6 megabit per sekund vid nedladdning och 9,6 vid uppladdning.

”Ingen av deras modeller har ett särskilt bra resultat jämfört med Android”, säger Rickard Dahlstrand, ansvarig för Bredbandskollen på Internetstiftelsen i Sverige, till DN.

Mobilerna har rangordnats utifrån mätningar genom Bredbandskollen av vanliga användare. Över en miljon mätningar har räknats in, men bara mobiler som har testats minst 1.500 gånger har inkluderats på listan.

Kan det vara så enkelt att iphone inte använder 4G ??
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

I mitt fall är det tvärtom!
Ingen av mina 5 Androider håller måttet, från HTC Desire till OnePlus One.

Man kan ju ivarjefall säga en sak. Iphone kanske är duktig på mycket, men inte Internet.

Dagens Industri har skrivit om en oberoende undersökning som bygger på användarnas sökningar på bredbandskollen som pressar uppkopplingen maximalt.

Iphone kom på 25 plats.


Iphone är nästan som en religion. Användarna gillar sina enheter så mycket att man försvarar dom in i det sista och blundar för fakta.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Detta liknar litet en diskution om vilket husbilmärke som är bäst. Självklart alltid det man själv har och alla motiv färgas sedan av det egna valet.
Min röst ligger däför på Android/Concorde för de är jag vana vid och gillar bäst :D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Detta liknar litet en diskution om vilket husbilmärke som är bäst. Självklart alltid det man själv har och alla motiv färgas sedan av det egna valet.
Min röst ligger däför på Android/Concorde för de är jag vana vid och gillar bäst :D

Klart det är så. Kul att Iphone ägarna kan se att deras grejer kan bli bättre.:D Men i grunden så är det som dom tycker är bra, det som jag tycker är dåligt.

Äpplet ska ha monopol på ALLT. Total kontroll. Jag gillar då hellre öppna system som tillåter användare och tillverkare på gott och ont experimentera lite.

Jag gillar inte stora bolag som bestämmer över huvudet på en.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Detta liknar litet en diskution om vilket husbilmärke som är bäst. Självklart alltid det man själv har och alla motiv färgas sedan av det egna valet.
Min röst ligger däför på Android/Concorde för de är jag vana vid och gillar bäst :D

Jag har många fler Androider än iPhones så i mitt fall stämmer inte tesen!
Jag vill bara att fler inte skall spendera 10-15000 kr i onödan. Det mest användarvänliga vinner i längden.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Men i verkligheten är det bara några få platser där så höga hastigheter uppnås, ofta är man glad om man kommer lite högre än gprs stadiet, dvs det är nätet som begränsar, inte telefonen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Jag har många fler Androider än iPhones så i mitt fall stämmer inte tesen!
Jag vill bara att fler inte skall spendera 10-15000 kr i onödan. Det mest användarvänliga vinner i längden.

Vet inte vart du tar 10000-15000 kr ifrån för en Android. Jag använder en Xperia E dual sim för 1100 kr. Jag tycker däremot att iphone är onödigt dyra.

NetOnNet Sony Xperia E Dual sim Champange - kundrecensioner - produktrecensioner - läs toppvärderingar från konsumenter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Själva är vi helt normala användare av våra smartphones, gör som de flesta, ringer, sms´ar, whats up´ar och surfar med dem.

Av olika orsaker har jag en iPhone, en Sony Xperia och en Samsung Galaxy s5.
Carola har en iPhone och en Xperia. Vi använder alla fem telefonerna dagligen.

Ingen av oss har några synpunkter på hastigheten, den är helt ok på alla tre modellerna, men vi är rörande överens om att användargränssnittet på iPhone är för oss det absolut bästa.

Inte speciellt vetenskapligt har vi kommit fram till vårt resultat, men vad spelar det för roll när vi är helt säkra... iPhone är absolut bäst! :) För oss i alla fall.

Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Android-mobiler utklassar Iphone

Åh, jag älskar dom här diskussionerna.

Dom tar oss ingenstans av den enkla anledningen att det inte finns något rätt svar. Förutom mitt då förstås. :D
 
Toppen