Magnus Strandberg
HBK Medlem
Finns det enkel-din med 7-tumsskärm?
Finns enkeldin från 7" till 10" skärm
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Finns det enkel-din med 7-tumsskärm?
Har du kollat vilken backkamera du har, det kanske finns förbättringsmöjligheter där? Om du vill ha riktigt bra radiomottagning finns det ingen genväg förbi en riktig antenn, helst placerad på taket med ett riktigt jordplan, allt annat är halvmesyrer eftersom antenner nere på sidan av bilen gör att bilen skärmar av antennen i olika riktningar beroende på var sändarantennen står.
När jag monterade en aktiv antenn på taket fick jag suverän mottagning, hör t.ex. Danmark och Norge från mitten av Bohuslän!![]()
Kolla med Pioneer vilken kamera som rekommenderas för din modell, och kolla att kameran överensstämmer med detta, kolla också kablaget, det slarvas mycket med sådant! Min antenn kom faktiskt från Biltema, vars produkter jag inte har mycket förtroende för, men den har fungerat hittills. Om man har ett rent plasttak kan man limma en aluminiumplåt på taket som jordplan, har man aluminiumtak eller aluminium/plast kan man montera antennen direkt i taket.
Sitter på samma årsmodell som er och kan bara hålla med er att radion är usel och även kameran .Faktum är att jag inte har kollat vad för kamera vi har, men jag tror att det är en Dometic. Vi har hört flera gånger att det är just denna modell av Pionéer som är mycket dålig upplösning på. Rapido hade just denna modell endast i endast ett par årsmodeller. Tyvärr sitter den i vår 2014
Kul att det finns bra lösningar för att ha möjlighet att lyssna på radio. Jag blir galen när det brusar.
Vad monterade du för antenn? Hur får man till ett bra jordplan på plast?
//Jocke
Bland plastbåtägare så ska denna antenn tydligen vara bland det bästa man kan ha.
https://www.amazon.com/Magnum-Dynalab-ST-2-FM-Antenna/dp/B003ETW2F0
Magnum Dynalab ST-2 antenn
Vi har den här: JRL Trading | Kenwood DDX 4019 BT
Funkar bra med radio, bluetooth handsfree, streama via Spotify, mm.
Bild från backkamera.
Har satt på en skärm som skyddar mot direkt solljus.
Sitter på samma årsmodell som er och kan bara hålla med er att radion är usel och även kameran .
Berätta gärna vad det blev för lösning sedan vi kanske kopierar det om det blev bra![]()
Fortsätter vara frågvis när det verkar finnas expertis i tråden. Så här ser det ut i vår 2012 Ducato nu. Alltså ett fack och en enkel-din radio. Båda verkar gå att plocka ur.
Går det alltså då att stoppa i en dubbel-din med 7tums skärm rakt av eller behövs det någon form av adaptrar, ram osv?
Visa bilaga 178708
Köpte i förra veckan en Sony dubbeldin (Sony XAV-AX200), den var förberedd att flytta röda kabeln och koppla in i gula. En skarv på röda man drog isär och på den gula var en motsvarande skarv men honan hade två hål, satte i den röda efter delning i andra hålet i gula och vipps så fungerade radion med tändningen av! Var en Sony i min innan och allt var väldigt lätt att koppla in, hela bytet tog ca 20 minuter!Har googlat lite och vad jag förstår är det rätt vanligt att sådana här multimedia maskiner är riggade att bara gå med tändningen på för att minska risken att dra ur batteriet. Justja har kollat inkopplingen med multimetern o det verkar riktigt. Finns 12v på röda ACC när tändningen är på och konstant 12v på gula B+. Men den verkar bara användas för minnet i stereon nu.
Men skulle man kunna koppla in B+ på ACC för att ge konstant drivström (å då få ha koll på att slå på å stänga av manuellt)? Eller är det en dålig idé.
Funderar också på om det gick att dra drivström via en extra matning med en kontakt som man slår på bara de gånger man verkligen vill ha radion på utan tändningen på.
Tacksam för alla tips o förslag!