• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android double DIN multimediaspelare

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Har du kollat vilken backkamera du har, det kanske finns förbättringsmöjligheter där? Om du vill ha riktigt bra radiomottagning finns det ingen genväg förbi en riktig antenn, helst placerad på taket med ett riktigt jordplan, allt annat är halvmesyrer eftersom antenner nere på sidan av bilen gör att bilen skärmar av antennen i olika riktningar beroende på var sändarantennen står.
När jag monterade en aktiv antenn på taket fick jag suverän mottagning, hör t.ex. Danmark och Norge från mitten av Bohuslän! :)

Faktum är att jag inte har kollat vad för kamera vi har, men jag tror att det är en Dometic. Vi har hört flera gånger att det är just denna modell av Pionéer som är mycket dålig upplösning på. Rapido hade just denna modell endast i endast ett par årsmodeller. Tyvärr sitter den i vår 2014 :(

Kul att det finns bra lösningar för att ha möjlighet att lyssna på radio. Jag blir galen när det brusar.
Vad monterade du för antenn? Hur får man till ett bra jordplan på plast?

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kolla med Pioneer vilken kamera som rekommenderas för din modell, och kolla att kameran överensstämmer med detta, kolla också kablaget, det slarvas mycket med sådant! Min antenn kom faktiskt från Biltema, vars produkter jag inte har mycket förtroende för, men den har fungerat hittills. Om man har ett rent plasttak kan man limma en aluminiumplåt på taket som jordplan, har man aluminiumtak eller aluminium/plast kan man montera antennen direkt i taket.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Kolla med Pioneer vilken kamera som rekommenderas för din modell, och kolla att kameran överensstämmer med detta, kolla också kablaget, det slarvas mycket med sådant! Min antenn kom faktiskt från Biltema, vars produkter jag inte har mycket förtroende för, men den har fungerat hittills. Om man har ett rent plasttak kan man limma en aluminiumplåt på taket som jordplan, har man aluminiumtak eller aluminium/plast kan man montera antennen direkt i taket.

Ok. Jag får kolla backkameran helt enkelt:)

Jag tror jag har det perfekta jordplanet för en antenn då...Ett gamalt parabolfäste sitter fortfarande kvar på taket. Där borde man ju då kunna montera en antenn med bra kontakt. Jag trodde det krävdes större plåt för att få till ett jordplan. Detta får bli hösten jobb ;)

Stort tack för snabba, och som alltid mycket väl underbyggda svar!

Ha de gott!

//Jocke
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Faktum är att jag inte har kollat vad för kamera vi har, men jag tror att det är en Dometic. Vi har hört flera gånger att det är just denna modell av Pionéer som är mycket dålig upplösning på. Rapido hade just denna modell endast i endast ett par årsmodeller. Tyvärr sitter den i vår 2014 :(

Kul att det finns bra lösningar för att ha möjlighet att lyssna på radio. Jag blir galen när det brusar.
Vad monterade du för antenn? Hur får man till ett bra jordplan på plast?

//Jocke
Sitter på samma årsmodell som er och kan bara hålla med er att radion är usel och även kameran .
Berätta gärna vad det blev för lösning sedan vi kanske kopierar det om det blev bra ;)
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Bland plastbåtägare så ska denna antenn tydligen vara bland det bästa man kan ha.

https://www.amazon.com/Magnum-Dynalab-ST-2-FM-Antenna/dp/B003ETW2F0

Magnum Dynalab ST-2 antenn

Ja det där verkar onekligen vara riktigt bra antenner. Kanske kan det vara något även för husbilsåkare. Den känns dock mer klockren för båtlivet där man kan fästa antennen i targabågen, etc. På husbilstaket kan det nog se lite "konstigt" ut....Hmmm, måste nog suga på den karamellen lite ;)

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vi har den här: JRL Trading | Kenwood DDX 4019 BT
Funkar bra med radio, bluetooth handsfree, streama via Spotify, mm.
Bild från backkamera.
Har satt på en skärm som skyddar mot direkt solljus.

Det verkar ju vara en bra apparat. Jag är dock ute efter en med lite större skärm. Kanske finns i samma serie. Jag ska kika. Tack för tips!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sitter på samma årsmodell som er och kan bara hålla med er att radion är usel och även kameran .
Berätta gärna vad det blev för lösning sedan vi kanske kopierar det om det blev bra ;)

Tråkigt att Rapido valde en så dålig maskin i en annars så trevlig bil. Nåja, det är ju ändå tämligen lätt att byta ut apparaten mot den man själv önskar. Jag återkommer med vilket val det blir, men det dröjer nog ännu en liten stund;)

Ha de gott!

//Jocke
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fortsätter vara frågvis när det verkar finnas expertis i tråden. Så här ser det ut i vår 2012 Ducato nu. Alltså ett fack och en enkel-din radio. Båda verkar gå att plocka ur.
Går det alltså då att stoppa i en dubbel-din med 7tums skärm rakt av eller behövs det någon form av adaptrar, ram osv?
IMG_20190826_155758.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fortsätter vara frågvis när det verkar finnas expertis i tråden. Så här ser det ut i vår 2012 Ducato nu. Alltså ett fack och en enkel-din radio. Båda verkar gå att plocka ur.
Går det alltså då att stoppa i en dubbel-din med 7tums skärm rakt av eller behövs det någon form av adaptrar, ram osv?
Visa bilaga 178708

Ska du byta till en universell dd så finns oftast ram till t.ex Fiat,
Det finns även dd enheter anpassade direkt till olika bilmodeller
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Hej!

Vi är inne på vår andra Androidradio och har lite erfarenheter.

Dom vi haft går inte att uppgradera utan har den version av OS som finns från början (Nuvarande Android 4.1)

Radiodelen håller jag med om är det känsligaste. I vår nuvarande finns inbyggd Philipsmodul och radion är ok men om man sätter den på att alltid hitta bästa station byter den oavbrutet så det har vi stängt av. Vi har låtit JR larmcenter testa antennen men det blir inte bättre om man inte sätter en yttre antenn.

Vi använder den bara som reserv för navigation då vi tycker plattan är bättre = större.

Vi använder den inte heller för backkameran längre då jag föredrar att ha den på andra sidan = mindre blänk.

När vi köpte bilen fanns en singel DIN radio men det var enkelt att göra om.

Vi föredrar också snurrknapp för ljudet.

Vi spelar i 90% av tiden radio via Bluetooth från någon telefon. Fantastiskt att lyssna på sommar, melodikrysset o.s.v. när man åker i Europa. Kostar ju inget efter den fria roamingen.

Vi kan sätta in ett SIM-kort och använda den som router/hot spot men det har vi inte gjort.

Den nuvarande köptes från Tyskland (Alpha S700) med installations kit för Fiat och kostade 6500 kr 2014. Fanns allt man kan önska och lite till DAB, telefonkoppling med mikrofon, osv

20190826_165702.jpg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Så, då har man äntligen uppgraderat Blaupunktradion till en 2din Androidenhet med sjutumsskärm. Ett okänt märke (Hizpo?) inhandlad på en kinasajt nära dig.

Verkar funka riktigt bra! Startar snabbt, rappt gränssnitt (Android 10) och helt ok skärm. Kanonbra ljud och stabil radiomottagning. Ser fram emot en mer uppdaterad gps, Spotifylyssning mm ute på vägarna :).

Just nu en lite provisorisk installation i väntan på en riktig monteringsram som är försenad pga covideländet. Men passar rätt bra redan nu. Ser nästan fabriksmonterad ut. Men bara nästan ;-)

Det enda jag funderar på är att den endast går ha igång när tändningen på fiaten är påslagen. Den gamla stereon (Blaupunkten) gick att slå på med tändning av. Likaså i vår bil.

Har googlat lite och vad jag förstår är det rätt vanligt att sådana här multimedia maskiner är riggade att bara gå med tändningen på för att minska risken att dra ur batteriet. Justja har kollat inkopplingen med multimetern o det verkar riktigt. Finns 12v på röda ACC när tändningen är på och konstant 12v på gula B+. Men den verkar bara användas för minnet i stereon nu.

Men skulle man kunna koppla in B+ på ACC för att ge konstant drivström (å då få ha koll på att slå på å stänga av manuellt)? Eller är det en dålig idé.
Funderar också på om det gick att dra drivström via en extra matning med en kontakt som man slår på bara de gånger man verkligen vill ha radion på utan tändningen på.

Tacksam för alla tips o förslag!
 
F

Fd.47585

Guest
Har googlat lite och vad jag förstår är det rätt vanligt att sådana här multimedia maskiner är riggade att bara gå med tändningen på för att minska risken att dra ur batteriet. Justja har kollat inkopplingen med multimetern o det verkar riktigt. Finns 12v på röda ACC när tändningen är på och konstant 12v på gula B+. Men den verkar bara användas för minnet i stereon nu.

Men skulle man kunna koppla in B+ på ACC för att ge konstant drivström (å då få ha koll på att slå på å stänga av manuellt)? Eller är det en dålig idé.
Funderar också på om det gick att dra drivström via en extra matning med en kontakt som man slår på bara de gånger man verkligen vill ha radion på utan tändningen på.

Tacksam för alla tips o förslag!
Köpte i förra veckan en Sony dubbeldin (Sony XAV-AX200), den var förberedd att flytta röda kabeln och koppla in i gula. En skarv på röda man drog isär och på den gula var en motsvarande skarv men honan hade två hål, satte i den röda efter delning i andra hålet i gula och vipps så fungerade radion med tändningen av! Var en Sony i min innan och allt var väldigt lätt att koppla in, hela bytet tog ca 20 minuter!
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Vi har en strömbrytare till vår radio/gps/backkamera. Påslagen går radion hela tiden, avslagen endast med tändningen på. Hittills har jag inte glömt radion på, men den dagen kanske kommer.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för snabba svar! Gillar idén med en knapp. Man skulle alltså kunna splitta ut 12v från gula till en brytare o Sen in på röda acc?
 
Toppen