• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android double DIN multimediaspelare

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Nu är vi i startgroparna för att ta emot en ny höst. För vår del brukar det innebära att pysla om vår älskade husbil lite ;)
Den multimeiaenhet vi har med sedan orginal i husbilen är under all kritik anser vi. Bl.a är skärmen så dålig att vi knappt kan nyttja backkameran. Det har vi i och för sig löst genom att skaffa oss en GPS med tillhörande kamera, men det vore väl ändå kul om man kunde få in en bra bild i orginalskärmen också.

Tanken är att vi vill införskaffa en Android double DIN multimediamaskin. Är det någon som har någon bra erfarenhet från dessa apparater? De krav jag har är att den ska kunna ansluta mot bluetooth, bra upplösning på skärmen, samt gärna en volymknapp av "snurrmodell". Det sista inte jätteviktigt, men dock ett önskemål ;)

Jag har kikat lite på ebay och funnit några olika apparater som kanske skulle kunna passa oss.
Bl.a denna:
4-Core 7" Universal Double 2 DIN Android 9.0 Car Radio Nav OBD2 DVR In Dash GPS | eBay

eller denna:
Eonon Android 9.0 4Core Double Din Car Radio Stereo GPS Tracker Wifi OBD2 DAB+ B | eBay

Mycket tacksam för alla råd och synpunkter och gärna förslag på enheter som ni tycker är bra.

Ha de gott

//Jocke
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Jag är också på väg att byta ut min Alpine dubbel DIN mot något annat.
Som du säger är det helt kasst att ha back kameran i den displayen. Ser inget om solen lyser det minsta.
Även jag har kameran i GPS:en.

En annan här har tipsat om Joying 10.1 inch DSP Car Radio 4GB Android 8.1.0 Octa Core Car audio system vilken jag funderar på att köpa. Har Android Auto i personbilen och tycker det fungerar bra.
Ingen riktig volymknapp dock. Till denna kan man även köpa till DAB+ mottagare och lite annat.

Mvh
Bosse
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ja den ser inte heller helt dum ut ;) Inte riktigt det jag söker dock...Detta är en enkel-din, samt ingen volymknapp. Jag tycker dessutom att den är något lite för dyr, men som sagt....Den verkar ändå vara helt ok!
Det är tur att man inte har någon brådska.


//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
En annan fråga från en person som ännu inte har provat någon androidapparat... Behövs det något speciellt i själva androidtelefonen, eller ansluter man den bara via bluetooth, och allt "hoppar i gång"

//Jocke
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
I personbilen ansluter jag telefonen med en usb kabel så går Android Auto igång.
Vet inte om det fungerar direkt med bluetooth, ringa fungerar med bt det vet jag.
Enkel DIN tänkte jag lösa med en täckplåt. Men håller med dig att en riktig ratt är alltid bra.
Har man knappar på ratten så ska de fungera att använda, det har inte jag.

/Bosse
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
I personbilen ansluter jag telefonen med en usb kabel så går Android Auto igång.
Vet inte om det fungerar direkt med bluetooth, ringa fungerar med bt det vet jag.
Enkel DIN tänkte jag lösa med en täckplåt. Men håller med dig att en riktig ratt är alltid bra.
Har man knappar på ratten så ska de fungera att använda, det har inte jag.

/Bosse

Det låter bra att de är så enkla att få igång med mobilen:!
Inte heller jag har knappar på ratten.... :( Det finns dock paketlösningar där man kan köpa en ny multimediaenhet samt en knappsats att fästa på ratten. Vet dock inte hur bra (läs snygg) den lösningen är...
Det är lite av den anledningen att jag önskar en "ratt" är bra att ha. Mycket lättare att navigera då.

//Jocke
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har du Android auto, den finns inte på svenska vad jag vet. Då har du en "snik" model som inte är helt ok vad gällande virus mm, eller har jag fel.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Vet inte vad du menar med snik model eller att den skulle vara mer mottaglig för virus en den modell som är släppt i andra länder. Det får stå för dig.
Den jag har till min VW Golf finns inte på Google Play butiken i Sverige men laddas hem via länken jag fick av försäljaren av bilen i Göteborg. Appen är version 4.3.591844 och de släpper nya versioner rätt ofta.
Allt är på svenska.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Den svindyra Pioneer som satt i husbilen pajade (vilket är vanligt enl deras auktoriserade reparatör). Jag ville inte slänga ut en massa pengar på en ny radio med en massa finesser jag aldrig använder.
Jag ville ha radio, blåtand, kunna spela mina låtar och backkamera.
Jag köpte denna och är helnöjd för det priset. Den har inte CD men tar SD-kort vilket jag tycker är bättre.
Volymknapp: JA.
Dubbeldin

GAS GMV650BT
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Glöm inte bort radiodelen. Lyssnar man mycket på radio så måste radiomottagaren vara bra annars åker skiten ur hur häftig skärmen och apparna än är. Finns inget värre än att behöva fippla med kanaler och sökningar hela tiden bara för att det hackar och brusar.
Vad jag förstått är radion bland dom svåraste bitarna att få till bra i utvecklingen av en bra bilstereo.

Mina fördomar säger mig att många av dom "Kinastereos" som säljs har mer fokus på CPU, minne, Android, stor skärm, appar mm än att bygga in en bra radiodel med allt vad det innebär.
Skulle jag köpa en ny Androidradio idag skulle jag försöka hitta något som någon av dom klassiska bilstereotillverkarna tagit fram.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Också intresserad av en sådan här. Men passar en dubbel-din rakt av i en Ducato 2012 som nu har en enkel-din stereo + ett förvaringsfack (som verkar gå plocka bort)?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej!
Också intresserad av en sådan här. Men passar en dubbel-din rakt av i en Ducato 2012 som nu har en enkel-din stereo + ett förvaringsfack (som verkar gå plocka bort)?

Måste det vara dubbeldin?. I min hade jag enkeldin + förvaring Ducato 2017. Så jag bytte till en annan enkeldin. Men plockar du bort förvaringen så vips har du dubbeldin
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Välj med omsorg Jocke, jag har haft ett par DD android, köpte på tyska ebay, den dyraste gick på ca 3K,
Jag var inte impad av någon av dessa "kina-produkter".

Kanske de välkända märkena idag har bättre prylar (?)

Hej!
Ja, visst är det en djungel av apparater att välja mellan. Bra att få lite feedback gällande Kina producerade varor. Även jag har mina misstankar kring dessa fabrikat. Kanske ska man ändå lägga ned lite pengar på denna apparat. Den vi har nu är en Pioneer. Förmodligen inte den allra billigaste. Trots detta är den fullständigt värdelös.

Jag tror man måste kika på vad skärmen har för upplösning, samt att det finns en bra radiomottagare.
Hur vet man vilken radiomottagare man ska leta efter? Vi som kör helintegrerad plastbil har ju ganska dåliga förutsättnar redan från början om man tänker på mottagningen. Kanske finns det bra antenner för just dessa bilar?

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Ja, visst är det en djungel av apparater att välja mellan. Bra att få lite feedback gällande Kina producerade varor. Även jag har mina misstankar kring dessa fabrikat. Kanske ska man ändå lägga ned lite pengar på denna apparat. Den vi har nu är en Pioneer. Förmodligen inte den allra billigaste. Trots detta är den fullständigt värdelös.

Jag tror man måste kika på vad skärmen har för upplösning, samt att det finns en bra radiomottagare.

Hur vet man vilken radiomottagare man ska leta efter? Vi som kör helintegrerad plastbil har ju ganska dåliga förutsättnar redan från början om man tänker på mottagningen. Kanske finns det bra antenner för just dessa bilar?

//Jocke

Har du kollat vilken backkamera du har, det kanske finns förbättringsmöjligheter där? Om du vill ha riktigt bra radiomottagning finns det ingen genväg förbi en riktig antenn, helst placerad på taket med ett riktigt jordplan, allt annat är halvmesyrer eftersom antenner nere på sidan av bilen gör att bilen skärmar av antennen i olika riktningar beroende på var sändarantennen står.
När jag monterade en aktiv antenn på taket fick jag suverän mottagning, hör t.ex. Danmark och Norge från mitten av Bohuslän! :)
 
Toppen