• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Vi har en plan!

Någon frågade nyligen om vi inte har fått nog av Grekland?
Som jag berättade någonstans tidigare:”Det är lätt att bli kär i Grekland men det kommer att ta hela livet att upptäcka det!”(Orginal citat, Henry Miller 1939:”It takes a lifetime for someone to discover Greece, but it takes only an instant to fall in love with her!”). En bekant, Frans Mulder, har varit på semester i Grekland 57 gånger, 14 x med flyg och 43 x med husbil, han har inte tröttnat än!
Jag tror inte att vi någonsin kommer att få nog av Grekland heller, det känns självklart att åka dit igen, landvägen så klart, genom Kroatien, Montenegro och Albanien till Gytheio på södra Peloponnesos. Jag tappade ett helt minneskort med bilder från Shkodër, alltså skall vi hämta nya bilder av det pulserande stadslivet i Shkodër, dessutom vill vi se Podgorica och Tirana. Två gånger har vi nu varit med husbilen i Montenegro och Albanien utan att se huvudstäderna. Vem har sett Sverige utan att ha varit i Stockholm? Frankrike utan Paris eller Holland utan Amsterdam? Man har inte "sett" ett land utan att ha sett dess huvudstad, så i år hoppas vi få besöka Podgorica och Tirana. Men huvudmålet med resan är som alla förstår, Kreta!
1 April skulle vi kunna vara framme i Gytheio för att ta färjan till Kissamos på Kreta. Färjan angör även ön Kythera. Vi hoppas få mellanlanda på denna spännande lilla ö, minst en vecka. Alternativt gör vi det på vägen tillbaka. Sedan blir det Kreta runt på trettio dagar. En del av husbilslasten, mest fiskedrag, skall levereras till en fiskare på Kreta så en av uppgifterna när vi väl kommit dit, blir att leta reda på Muskatten och den konstiga prickiga hunden som drog högsta vinstlotten i början av sitt torftiga liv med en mycket oviss, framtida tillvaro. Nu tror hunden att hon är männ'ska! Hon fick namnet Wovi, i brist på ett mera passande hundnamn, men en utvald hund skall väl ha ett ovanligt namn? Kreta runt var det! Det blir mycket upp och ner över alla bergskedjor.
Hemfärden i början av maj, startar med en färja Kissamos-Kythira-Neapolis och förhoppningsvis får vi vara med på en Holländskt husbilsträff i Mpoza på Peloponnesos. Även en husbilsträff med grekiska motsvarigheten till HBK som heter HMC,står preliminärt på programmet.
Mer detaljerat än så är inte vår plan!
Nu är det bara 2 dagar kvar tills vi lämnar idet! I förrgår kom GrönaKortet. Igår har vi provianterat, idag skall vi väga bilen och se hur mycket Amstel jag får lasta ut igen. I morgon kl. 11.00 åker vi för att uträtta de sociala förpliktelserna hos släkt och vänner.
Starten på själva resan sker den 4e mars kl.07.00 med avgång Stena Nautica från Varberg till Grenå.
Fredag till Söndag drar vi genom Deutschland. Grenå - Flensburg - Lüneburg - Magdeburg - Selb - Regensburg - Passau - Graz - Unterschwarza. Omkring 7-8 mars räknar vi med att stå nedanför Alperna vid Slovenska gränsen. Sedan tar vi det piano! De första 4-5 dagar är risken stor att vi hamnar på samma nattparkeringar som förra resan. Ni får reda på det när vi kommit söder om det "stora hindret"!
Julian

CapoTenaro.JPG
Taínaron, sydligaste parkeringen på Mani vid Cape Tenaro

Limini-Gerakas.JPG
Gerakas hamn, Limin Ieraka

Eretria-Karystos07.JPG
Agia Paraskevi, Karystos, Evia

Eretria-Karystos04.JPG
Paralia Figias, Marmari, Evia
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Ska bli kul att få hänga med via datorn. Det där ligger ju på min "Att göra lista" också om några år.:)

Vill se ett foto när du badar om två veckor.:D
Tack, Ralph!
Men vadå om några år, du kommer la tidigare än så?
Andra bilden i inlägg 17, Porto Kagio , ligger kvar och väntar på dig. Enda grekplatsen på din hemsida. Jag bjuder på bilden!
Ett foto när jag badar lär du få se! . . . . Om två månader (tidigast)!
Till dess får du hålla tillgodo med denna!:D
1350-18.JPG
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Markleuthen, lördag 5 mars 2016

En trevlig e.m. och kväll hos goda vänner med god mat och gött tjöt, blev inledningen till vår resa.
KL.23.00 samma kväll parkerade vid Stena Lines terminal i Varberg, bland fyrtiotalet tradare. Först på morgonen såg vi att det fanns en husbilsställplats vid kajen, utanför Stenaområdet, som sannolikt hade varit mycket lugnare. Flera lastbilar körde under natten på tomgång och Bulgaren bredvid oss startade kl.05.30.
Lossning och lastning skedde snabbt och med ett strukturerat lugn från 06.30 till 06.55. Italienska rederier borde göra ett studiebesök hos Stena. För att inte tala om den förnämliga Animal Lounge ombord istället för italienska stålburar på översta däck bredvid den förskräckliga infraljudskorstenen. Italienarna kan ändå gärna ta 250 kr. per tur för en hund emedan det är gratis hos Stena. Det skiljer på djursyn inom EU! I.o.f.s. i nget nytt!
Kl.07.00 prick, kastar Stena Nautica loss och seglar på fyra timmar och tjugo minuter till Grenå där vi intog lunch i husbilen utanför Kattegattcentret.
Dagen hade börjat alldeles för tidigt för oss och det finns roligare att göra än att passera Hamburg en fredageftermiddag, därför valde vi vid 17-tiden att parkera på Reisemobilplatz Holsten Therma i Kaltenkirchen. Endast 3 Km från Autobahn och 3 mil norrom Hamburg. Parkering och övernattning, GRATIS!, tillsammans med ett tiotal tyska husbilar. Middag och långvila, följd av en mycket lugn och djup sömn, avslutade den första resedagen.

Utan hund hade vi säkert stannat en dag i Kaltenkirchen och njutit av den fantastiska äventyrsbadanläggningen som har lånat oss den fina gratisparkeringen.
Andra resedagen startade sent från Holsten Therme, kl.11.00, men det är lördag idag och de flesta lastbilarna, ca. 90%, står och vilar. För oss betyder det att vi kan blåsa på genom ett regnigt Tyskland och det gjorde vi. 590 Km på 7 timmar inkl. kissepauser och Lidl-besuch.
Väl framme vid Sydtysklands bästa husbilsplats i Marktleuthen, blir vi genast mottagen av Sydtysklands trevligaste stellplatzförståndare Robert Schirmer.
Här trivs vi trots att det regnar, det är fyra plusgrader ute och tjugo inne.
Så här långt går allt enligt plan med undantag av att vi nästan bara har kört autobahn vilket beror på det ständiga regn- och disväder. I morgon är vi färdiga med Tyskland.
Hälsningar från Stina, Bonnie och Julian



1609Grenaa.JPG
Grenaa
1609Kaltenkirchen.JPG
Kaltenkirchen
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Det är tryggt, lugnt och välordnad i Marktleuthen. Vi satt uppe och läste till klockan ett och vaknar således inte före nio. Det snöade på morgonen, det oroar! Vi åkte iväg på sommardäck, det var uträknat så! 4:e mars råder inget vinterväglag, har jag bestämt! Så här långt har vi faktiskt bara haft snöfritt väglag vid flera plus grader, så när jag åkallade gudarna, de grekiska, så övergick snön snabbt till snöblandat regn och lite senare till regn vid fyra plusgrader.
Ordningen återställd! Vi gjorde en runda Marktleuthen när det hade klarnat något och lyfte lite Euro ur banken.
Tillbaka på ställplatsen, slänga sopor, tömma grå och svart, fylla vatten och lägga en frivillig summa i ett kuvert till Herr Robert Schirmer plus 2€ för Wifi. Vi får komma tillbaka!
[Det börjar regna igen, växlar till dis, lite sol och åter regn. Vi väljer Autobahn mot Passau som fortfarande är tom på lastbilar, torr väglag, tempen på väg upp, lite trafik, det går undan, kl.04.00 står vi på Gratisparkeringen vid Racklau i Passau. I morgon köper vi en Vignette på tappen och har bara 330 Km motorväg genom en massa tunnlar på Pyhrn Autobahn till Unterschwarza, där skall vi stanna en extra dag har jag bestämt. Jodå, den här resa är det jag som är CO, Stina får vara styrman och sköta utkik-& vakthållningen, Bonnie är som sagt pensionerat. Ordningen är verkligen återställd!
Visst är det tråkig med så mycket motorväg men det är vädrets fel! Gott att ha nå't att skylla på! Och visst är det bekvämt! VH, SBJ


1609Markleuthen.JPG
Marktleuthen ställplats

1609Passau.JPG
Passau parkering
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Unterschwarza, måndag 7 mars 2016. Temp. 8 gr. ingen regn!
En dag då det inte händer något underhållande, en transitresa, en bekväm transportsträcka som flyttar på ganska obehindrat.
Kl.11.00 var vi ute på Autobahn igen vid första bästa tankställe inhandlades en Vignette för 8,80 €. Ganska snart kommer vi till gränsen där vi ser en uppståndelse utan dess like men som tur är, inte på vår sida av vägen. I nordvästgående riktning på Tyska sidan står stora tält i vägrenen, tjugotal polis- och tjänstebilar och femtiotalet uniformerade tjänstemän. Kön av lastbilar in i Österike är minst 4 Km lång och kön av personbilar minst 1 Km lång men den senare rör sig åtminstone mycket långsamt. De flesta av lastbilarna kanske kommer över gränsen sent på kvällen, i bästa fall. Än en gång lägger jag inga uttalade värderingar i detta annat än att vi nu vet vilken väg vi skall undvika på återfärden.
In i Österrike är det lugnt på vägen, lite trafik och relativt få långtradare, mestadels torr vägbana, 4 - 8 plusgrader och solen försöker tränga genom molntäcket. En olycka med en långtradare på mitträcket är enda incidenten, i övrigt händer det inte mycket så vi roar oss med att räkna antalet tunnlar, 32 stycken, de flesta kilometerlånga och några så mycket som 10 och 8 Km. De senare heter Bosruck och Gleinalm och för dessa två tas en extra avgift 5€ och 8,5€ resp. Totala kostnaden för att köra den fantastiskt bekväma A8 och A9, Pyhrn Autobahn med 3,5 Ton husbil blir alltså ca. 200SEK. och då märker man knappt att man kör genom Alperna. I år får vi se lite snöklädda berg skymta fram mellan tunnlarna, förförra året var det dimma, dis och regn, hela 320 Km var en enda lång tunnel. Men som sagt vi offrar gärna 200 spänn för att passera det stora hindret nästan obemärkt, i.a.f. vid denna tid på året.
Thomas und Ulli var inte hemma på Dorfheuriger i Unterschwarza men allt stod öppet och fungerade, så vi parkerade på grusplatsen, installerar oss, äter middag, diskar, läser, skriver, kvällspromenad med Bonnie, dricker te, ser på film, läser och skriver igen och somnar sent igen.
SBJ
1610PyhrnAutobahn1.JPG
Tunnelseende
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Amstel på Kreta

Amstel, jag inblllar mig - utan att ha följt vädret så noga den senaste tiden - att det har varit betydligt varmare i Grekland i vinter än på Iberiska halvön där övervintrarna normalt flockas. Kan det vara ett bestående skifte? Väderförändringar lite varstans i världen är ju inte så ovanliga nuförtiden.

Övervintrarna kanske kommer att byta från Spanien till Grekland i fortsättningen, något som jag skulle gilla. Jag tror att det inte är lika stor del Saharasand i den grekiska luften som det är i den spanska, om ens någon.

Hu går det med boken?

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Alldeles nyss har vi krypit in i en ACSIcamping för 100 Kuna. AutoCamp Marina i närheten av vattenfallen vid Krka. I morse när vi åkte, var det 12 grader som under dagen ökade till 18 med mycket sol. Nu mulnar det till lite och tempen gått ner till 16.
Vi var tvungna att ta in på camping för att Bonnie började löpa för några dagar sedan. Det blir lite väl mycket blodfläckar, både här och där. Här finns tvättmaskin m.m.
Men som sagt, vädret är vi nöjda med.
Julian
 

Stina van Amstel

HBK Medlem (P)
Inlägg
8
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Novigrad, Zadar, 9 mars 2016 (inte att förväxla med Novigrad, Istria där vi var för tre år sedan)

Vi stannade en dag till hos Thomas & Ulli för att lugna ner oss, dra av på takten och få ordning i husbilen. Sista dagen hemma, går man runt i huset: "Det är bra o ha!", "Det får vi inte glömma!", "Den där kan ju behövas!". Mycket ostrukturerat plockar man åt sig en mängd saker som slängs i en väska eller låda och hamnar nånstans i husbilen där det jämnt är i vägen, innan man hinner ge det sin plats. Alltså kallar vi denna vilodag, "Strukturdagen". Själva strukturen i ett så litet utrymme som vår husbil brukar infinna sig långt senare, trots vår relativa erfarenhet! Ordningen bli inte bättre av att Bonnie är på gång, hon börjar löpa! Hundar löper hela livet, hur gamla de än blir. Naturen är märklig ibland!
Den här husbilscampingen i Unterschwarza, har blivit mycket populär hos österrikiska, tyska och holländska husbilsturister. Priset har gått upp från 10 till 13€ natten och antalet platser utökas. Ingen lyx men allt är fantastiskt ren och maten är superb!
Onsdagen 9 mars startar tidigare än vanligt och vi är iväg före kl.09.45 en kvart senare rullar vi över bron vid Mureck som är gränsposteringen mellan Österike och Slovenien. Normalt finns där ingen personal, men i dessa tider står där nu en polis och två militärer. De tittar noga på nationalitetstecknet på husbilen, vi kan läsa deras läppar "Schweden" och de vinkar oss glatt vidare. Vår väg, med nr.433 + 229 + 9:an, mellan Müreck och kroatiska gränsen går via Lenart och Ptuj, är endast 60 km lång och avgiftsfri för såväl 3,5 ton som tyngre husbilar. Asfalten har på vissa ställen bytts ut men är fortfarande av växlande kvalitet, inget besvärande dock, lättkört väg genom det slovenska landskapet. Vi hittar en Lidl i Ptuj, proviantera mera och plockar mera Euro ur väggen. I Kroatien, Montenegro och Albanien är det inte alltid helt enkelt att få Euro ur bankomaterna och kontokorten fungerar inte heller överallt i de två senare länder. I Montenegro och Albanien betalar vi allt kontant i Euro och i Kroatien med Kuna som vi tar ut så snart vi har passerat gränsen. Vid Kroatiska gränsen märktes heller inget annat än att vi fick visa passen två gånger, inga köar varken åt ena eller andra hållet.
Det är kallt i Slovenien och Kroatien, tempen varierar mellan +1 och +6. Vi kör betalmotorväg från gränsen till Zagreb (72 Kuna) och från Zagreb till Posedarje (185 Kuna). Nu är vi på kusten och tempen stiger genast till 13 gr. Vi hade tänkt oss en strandparkering idag vid kapellet i Posedarja men den föll inte i smaken så vi fortsatte till Novigrad (Zadar) där vi "hittade" en stängd Autocamp Adria Sol, här finns en högtbelägen grusplan utanför entrén, där vi parkerar med utsikt över havet, tryggare kan ingen vara. Vi frågar folk på Hotellet och de undrar varför vi är så tidiga, Autocampen öppnar först kring 1 maj, tills dess får vi står där vi står och vänta tills de öppnar. :D
Kvällspromenaden går utefter en nyrenoverat lång strand-/kajpromenad, här är lugnt och tyst. De har en högklassig boulebana på kajen som samlade, hela eller delar av fiskebyns äldre befolkning som vi såg på eftermiddagen då det var ett mycket livligt Novigrad.
Vi får hoppas att det är slut med motorvägar nu, tråkigt och dyrt. Första delmålet är uppnått, fortast och enklast möjligt ner till Adriatiska havet! Kustvägar söderut ligger nu närmast till hands.
Som sagt, vi tar det piano och har inte en aning var vi hamnar i morgon, vem bryr sig.
SBJ/ Julian
OBS! Detta inlägg har hamnat i fel ordning, borde ligga före förra inlägg!
1610Slovenien.JPG
På andra sidan börjar Slovenien
1610Ptuj.JPG
Den vackra bron vid Ptuj
1610Novigrad01.JPG
Vår natthamn på kvällen
1610Novigrad02.JPG
Tidigt på morgonen
PS Det blidde även fel på inloggningen när jag postade ovanst. men alla fattar nog att Stina&Bonnie är en del av Amstel! :D
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Amstel, jag inblllar mig - utan att ha följt vädret så noga den senaste tiden - att det har varit betydligt varmare i Grekland i vinter än på Iberiska halvön där övervintrarna normalt flockas. Kan det vara ett bestående skifte? Väderförändringar lite varstans i världen är ju inte så ovanliga nuförtiden.
Övervintrarna kanske kommer att byta från Spanien till Grekland i fortsättningen, något som jag skulle gilla. Jag tror att det inte är lika stor del Saharasand i den grekiska luften som det är i den spanska, om ens någon.
Hu går det med boken? Jappe
Jag svarade lite ironiskt och kort men har nu tänkt till lite (med försämrat syn är det svårare att hålla knivarna vässade i lådan, nuförtiden :D)
Visst finns den risken! Nu inbillar jag mig att svenska husbilsekipage i allmänhet uppför sig lite bättre men med tanke på det asociala beteende som ca. 5% av de västeuropeiska husbilar visar upp i Spanien, önskar jag inte att de förflyttar sig till Grekland. Förutsättningarna för omhändertagandet av mänskligt avskräde, den s.k. slutförvaring (eller heter det ändomhändertagande?), är mycket mer undermålig i Grekland än i Spanien. De där 5%en kommer att ställa till med en mindre katastrof i Grekland, antagligen värre än de problemen Grekerna redan har idag.:rolleyes:
Så sakta i backen!!! Än är det ingen kris i Spanien och vädret sägs oftast vara bättre där.:cool:
Men några av de övriga 95%en får väl pröva på och sondera terrängen.
Boken? Nja! Har inte börjat med strukturen ännu, även där har jag blivit sämre! Men kanske om ett år, jag gillar inte hafsverk. Du hade väl mer än ett år från tanke till produkt? Eller?
VH, Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Amstel på Kreta

Definitionsfråga. Dalen, liksom vinerna jag skrev om, utvecklades mycket under de femtio åren. Jag skulle kunna beskriva det mer ingående i boken men många skulle nog betrakta det som gnäll och ointressant och oviktig information av olika anledningar.

Anpassning, kanske. Det låter krämaraktigt ungefär som målgruppsanalys och vinstmaximering men...

De "kolleger" du nämner skriver ju bara om sådant som varit haver eller deckare. :D:D:D

Jappe

PS. Guillou måste ju dessutom ha kollat marknaden och folkets okunskap i ämnet när han skrev någonting om internatskolor och fick uppmärksamhet för detta. Jag har själv gått på en sådan inrättning (Solbacka) och jag vill påstå att Guillou utnyttjade folks föreställningar om dessa skolor. Marknadsanalys, målgruppsidentifiering, vinstmaximering o.s.v kan ha lockat denne store skribent, som faktiskt har ett gloriöst förflutet, till den här märkliga "bedriften".

IBM, fel, IB var det väl! Eller, det var ju så längesen.

Jappe
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Det är lätt att tappa tråden när man blir okoncentrerad!
Nästan mållös lämnar vi trevliga Novigrad på torsdagsmorgonen och har i alla fall bestämt två saker: kursen, söderut och inga mer motorvägar. Inåt landet, öster om Zadar är landskapet inte särskilt tilltalande och vägarna är relativt dåliga. Egentligen skulle vi till vattenfallen vid Krka, men vädret är heller inte tillräckligt bra och vi har en hund som löper och droppar blod i bilen. Kring kl.16.00 söker vi oss till AutoCamp Marina i Lozovac för att tvätta och städa. En ACSIcamping som tar 100 Kuna eller 13€, all inklusive. "No tax"? frågar jag för säkerhets skull. "All Inclusive is All inclusive" säger damen bestämd. Mycket trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående ägarpar. Standarden är medelmåttig men allt är mycket rent och Wifi god! Rekommenderas!
Det var igår det! Idag skulle vi ta hela den slingrande kustvägen från Sibenik till Makarska! Mycket vackert, god vägstandard, lite trafik! I Seget Vranjica kör vi ända ner till den mysiga hamnen för att äta lunch. En timme senare handlar vi lite hos Lidl i Trogir och ytterligare en timme senare råkar vi av ren nyfikenhet köra in på Autocamp Sirena som blir det fullständigt oplanerade slutmålet för dagen. Vi blir nämligen överösta med vänlighet, får en visning av hela detta vackra etablissemang i terrasser ovanför havet och blir bjudna på lokalt tillverkat sherry i flera smaker. Klart att vi inte har hjärta att dra vidare, vi får inte heller! Ägaren, Milan, har varit i Sverige och Finland med husbil och tycker om att prata med folk från Sverige. Han är charmig, överväldigande och generös. Bjuder på honung, glass och flera schnapsar. Frun och 5årig dotter är med och när han berättar att hon skall fylla fem i morgon ger vi henne fåret Shaun i present. Hon blir överlycklig och vi blir bjudna på kalas imorgon. Vi tackar hövligt med en god ursäkt om reseplanen. I morgon kl. 9 lovar Milan att komma med färska bröd.
Priset hade vi redan tidigare kommit överens med Milans lika trevliga brorson, 100 Kuna, All Inklusive!
Han hälsar att alla Svenska husbilar är hjärtligt välkomna under lågsäsong på hans fantastiskt vackra åretruntöppna camping. På sommaren är det ofta fullt men han vill förlänga sin säsong.
Han är mycket vänlig och pratglad, en god affärsman! Autocamp Sirena, Omis , rekommenderas! Även under högsäsong till rimliga priser.
Växlande sol och moln, inget regn, 18 gr. som mest, 12 gr. just nu.
Inte kom vi till Makarska idag inte! "Skål ta mig fan!"
Julian



1610Novigrad.JPG
Så lämnade vi Novigrad
SegetFranjica.JPG
Lunchen i Seget Vranjica
1610CampSirena1.JPG
Vår privata badplats nedanför parkeringen på Camp Sirena
1610CampSirena2.JPG
16 gradigt vatten duger inte än!
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Amstel på Kreta

Tack Julian för utförlig info, du färdas genom mina barndomstrakter som jag än idag efter 46 år minns så väl. Saknar syrsor's spelande och dofter från cypreser som jag hoppas du får uppleva på din resa. Ta det bara lugnt och kör försiktigt...
Varma hälsningar från R&M från Valencia (6°C på morgonen och upp till 20°C på e.m.). Tids nog ska jag ta Marianne till Adriatiska kusten och visa henne dom bästa playorna... Missa inte Dubrovnik!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Morgonen efter, kommer Milan med ett stort gott mörkt bröd. Jag betalar för brödet plus campingavgiften, 110 Kuna. Genast vill han att jag skall följa med han till restaurangköket där han tar fram en literflaska med den lokalt producerade vinbärsherryn, ger mig den och säger: "I want you to come back in May, on your way home, we have a lot to talk about!" Jag lovar att jag skall göra det om vi inta tar Italienferryn tillbaka.
En halv timme senare är vi på väg till Makarska. Vi fortsätter och följer väg D8 mot Dubrovnik, stannar här och där, för att se oss omkring. På denna vackra kuststräcka av Dalmatien går det 13 Autocamps på ett dussin, många ser ut att vara stängda men lika många har öppna portar, det fejas, städas och arbetas inför säsongen som närmar sig. Hit måste komma en fullständig husbilsinvasion till sommaren, glöm det där med friparkering, här finns ett hundratal Autocamps på kusten och alla vill tjäna en slant!
Det har varit sol på blå himmel och 20 gr. i luften, mest hela dagen men på eftermiddagen när vi kommit till Ploce börjar det mulna. Här någonstans slutar motorvägen A1 som vi tidigare år har kört, härifrån till Montenegro känner vi vägen.
Vi undrar hur det blev med fortsättningen på A1:an? Vad vi kan se har den inte kommit längre på 1½ år!
Men D8:an, Ploce - Dubrovnik, ger fortfarande vackra vyer, bl.a. över de enormt stora apelsinlundar på låglandet. Även Bosnien Hercegovina ligger kvar. Passkontrollen är närmast rigorös, passen kollas och scannas/kopieras. Det tar inte lång tid, köarna är högst ett tiotal bilar och knappt 10 minuter senare kör vi in i Kroatien igen, samma procedur. Detta är patetiskt värre!
Överhuvudtaget har det varit ganska lite och lugn trafik, denna lördag. Allt rullar på utan minsta strul men vi är nog lite trötta idag. Den där sherryn igår, smakade nog mera som svart vinbärslikör och är nog dubbelt så stark som sherry, mycket lugnande!
Vi hade tänkt att åka till Kotor i Montenegro men kl. 15.00 kom vi till Dubrovnik och hade ingen mer lust. Vi vet att Autocamp Kate i Mlini inte har öppnat än men vi tar sikte på den ändå. Chansningen går hem! Campen är stängd men grindarna är öppna, vattnet är avstängd men det har vi 120 liter i tanken, så vi ställer oss på "vår" plats och får väl se vad som händer. Eluttagen på stolparna är visserligen påslagna men det finns inte en kotte att fråga och vad skall vi med el till? Batterierna är fulla!
Här blir en lugn natt efter en lugn dag på en lugn resa! Simma lugnt!
SBJ / Julian
PS Bandbredden tillåter inga bilder idag.DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Kotor, söndag, 13.03.2016
Vi sov lugnt och länge! Det kom ingen på morgonen heller, så vi stod gratis igen! Tömma grå- och svartvatten kunde vi dock. Efter en kort morgonpromenad med hunden lämnade vi Autocamp Kate och lade ut kursen mot Kotor i Montenegro, en ovanlig kort dagsetapp om 68 km, gjort på två timmar inkl. lunchrast. Dieseltanken fylldes i Molinat straks innan gränsen. Vid gränsen var det inte någon kö alls. Papperskontrollen ut ur Kroatien tog 2 minuter och in i Montenegro 3 min. Vägstandarden i Montenegro har inte blivit bättre sedan vi var här sist, m.a.o. relativt dåliga väger men inget större besvär. Hastigheten idag, ligger mellan 40 och 60 Km/h. Man får dock vara alert och vara förberedd på att andra gör konstiga saker i trafiken. Jag vågar påstå att en allt för stor del av Montenegrinerna tillhör Europas sämsta bilförare. Runt Kotorbukten finns några nytillkommen Autocamps och några äldre har tydligen moderniserats. Utvecklingen går framåt även i Montenegro där en camping för bara några år sedan kunde vara mycket primitiv. Runt Kotorsjön finns många pittoreskt trevliga små byar som börjar allt mer anpassa sig till den anstormande turismen. Många är de badställen med parkeringen utefter vägen där även husbilsförbudsskyltar har börjat dyka upp. Men här, som i Kroatien, kommer Autocamps att växa som kantareller i skogen, utefter strandlinjen. D8 heter vägen i Kroatien som blir M2 i Montenegro, går genom Herceg Novi och runt Kotorbukten, Bijela - Kamenari - Kostanjica - Strp - Perast - Drazin Vrt - Dobrota, till Kotor. Kommer man till Kotor en söndageftermiddag den 13 April, hamnar man mitt i ett Karnevalståg. Vi parkerade på det stora bevakade (0800 - 2200) Parkeringsområde, mellan stranden och centrum. Här får vi stå även nattetid för 10€ per dag.
I stället för att besöka Kotors världsarv, följer vi med i befolkningens söndagspromenad på huvudgatan som är indränkt i hög musik och letar efter en ledig plats för att titta på karnevalskortegen där barnen får stå i centrum. Bonnie fick vara med och klarade det bra tack vare att hon nästan är döv. Med trötta ben och öron, drar vi oss tillbaka till husbilen för middagen.

Montenegro betyder Zwarta Berg men bergen här runt Kotorbukten är inte mörkare än askgråa. Själva Kotorbukten sägs vara Europas sydligaste fjord, dessutom är den mycket vacker. Montenegro fyller i år tio år som självständig nation. Den lilla nationen försöker glömma slitningarna med sina grannar i norr och strävar efter att komma med i EU, förhandlingar pågår f.n.
Hälsningar, SBJ / Julian


1610AutocampKate.JPG
Autocamp Kate, gratis för dagen.
1610Perast.JPG
Perast Kotorbuktens östra sida
1610KotorCarneval3.JPG
Carneval
1610KotorCarneval1.JPG
1610KotorCarneval2.JPG
1610KotorCarneval5.JPG
1610KotorCarneval6.JPG
1610KotorCarneval7.JPG
1610KotorCarneval8.JPG
1610KotorWH.JPG
Världsarvet Kotor får vänta till morgondagen
 
Senast ändrad:
Toppen