• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Ja du... Julian.....

En sak är jag säker på.... att denna vinter är nog den värsta (av 6 ) vintrar i Grekland, Jag har hört från vänner på Kreta att de träffade ett par med H-bil, paret var på väg hem :eek:..... då de var så besvikna och frusna av den Grekiska vinter så de avbröt sin vinter resa...
Här i Kamares är det inte bättre, vi har haft väldigt kalt och enormt mycket regn :confused: och det går en p11 gas vart 4-5:te dag :( t.o.m hundarna börjar bli deppad då de vägrar gå ut pga. vädret....
Och som du skriver så är här inte många H-bilar de första månaderna på året... och skönt är det :)
För jag hoppas verkligen inte att det blir någon boom med H-bilar här i Grekland, för då försvinner "friheten" med att fricampa snart :(....visserligen är sommaren i Grekland väldigt varm och lockar inte hit så många H-bilar.
Sen angående fisket så har det inte gått så bra, men vinter månaderna här är alltid dåliga fiske månader, visserligen tog jag en Dorado på 2,5 kg och flera fina kalamaris, var flera var på över 1 kg. Fisken och de mesta av kalamarisen skänkte jag till vänner här runt, och just detta att ha grekiska vänner är ju ett av höjdpunkterna när jag reser runt i olika länder, för om jag skulle umgås med andra husbils turister då hade jag lika bra kunnat stanna hemma :p och åkt charterresa hit.
Även om platsen där jag ståt på sedan i början av nov. 'är ganska öde, så kommer det ändå folk hit och pratar med mig, senast kom läkaren som jag besökte i på sjukhuset i Gythion i dec och hälsade på.:D
När jag tänker på hur många svenskar bemöter "utlänningar" i Sverige så skäms jag för de....för aldrig har jag blivit dåligt bemött av lokalfolket, däremot händer det ofta att folk inte gillar hundar på stränderna och då har det hänt att de har skällt ut mig, men inte som utlänning utan för att mina hundar vistas på stranden....tom. Polisen har skällt på mig för mina grekiska hundar:eek:
Vi kommer att stå kvar här i Kamares till ca maj månad för att sen dra oss norrut,
Thulla från Kreta kommer i mitten av feb och hälsar på och jag tänker senare hälsa på George från Neapoli som ringde häromdagen och berättade att han flyttar tillbaka till Aten, då han fått en bra jobb inom sjöfarten....så inte behövs här en massa "utlänningar" :eek:

Nä njut av dagen innan det är försent och just nu är det +9 :confused:

Tusen Kramar till Julian & Stina.... och alla andra här på Hbk.

Härligt skrivet muskatten.Tack!
mvh
Fincan
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Ja nu är jag hemma igen sedan en vecka ca. Bilen såg ut att må bra när jag kom och löste ut den från Mani Camping och Erion hade varit snäll och tagit hand om mina solceller som Peter (Muskatten) hjälpte mig beställa innan min sverigeresa.
Dessa har vi nu monterat på min bil och dessutom demonterat min gamla tunga 160 wattare. Istället för den kommer det bli ytterligare 2 tunna 100 w snart.
Sedan jag kom tillbaka hem har vädret växlat. Några dagar hade vi 17-18 grader i veckan som gick. Nu har det blåst och regnat lite i ca 10 gradig temperatur något dygn. Om prognosen stämmer ska det dock bli fint igen om några dagar.
Igår fick jag möjligheten att följa med Jannis (en grekisk bekant som brukar sjösätta sin båt bredvid våra husbilar) ut och dra ”bläckfisklångrev”. Även om fångsten lyste med sin frånvaro var det intressant att se hur det fisket gick till.
I morgon har vi planerat ta min bil och åka till Lidl i Scala och handla. Samtidigt passar jag på att både fylla min gasoltank och byta min grekiska flaska. Jag tror att det även är dags för Peter att byta en flaska. På macken ska jag oxå passa på att fylla vatten :).
Även om vädret är lite otillfredställande ibland är livet bra här på Kamares Beach och det kompenseras mer än väl de dagar solen hittar fram :)
Ibland dyker här upp någon husbil som blir över en natt eller två men för det mesta är det bara våra bilar här. Häromdagen kom det två tyska husbilar som varit över vintern på Kreta och beklagade sig lite över det kalla vädret där. De hade passerat här i höstas och kände igen Peter från då. Även en fransk husbil som kom i förrgår kom ihåg Peter sedan i höstas när han passeradeA1BE2E21-5A18-4F7F-A0DF-AB53FE6FDD3F.jpeg sist.
Världen är inte jättestor i husbilsvängen tänker jag :)
Tilka vill vara med och hälsa från Kamares Beach. Hon brukar dyka upp hemma hos qmig och hålla koll så jag inte försvinner :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Till alla Greklandsresenärer som väljer kortaste vägen genom Serbien!
Varning!
Flera husbilsforum på holländska och tyska varnar för mycket grova bedrägerier mot husbilar på genomresa i Serbien. Ett femtal fall är bekräftade. Gäller främst A1 genom Serbien från gräns till gräns. Kring städerna Jagodina och Nis. Det finns fler fall beskrivna men de bedömer jag som hörsägen (inte 1:a hands info.)
Tullen vid gränsen sprider varningsflygblad (ej bekräftad uppgift, kan vara gammal upg.)
Tillvägagångssättet är manipulation, i skydd av mörker, med utländska bilar och husbilar vid tankstationer och lastbilsparkeringar. T.ex. sprutas olja innanför något hjul och hjulnavet, åverkan på kopplingskabel (sprinten på ytterhöljet), åverkan på startmotorkabel, m.fl. sabotage.
Intrycket är att det handlar om välorganiserade ligor som inte drar sig för att klä ut sig till polis och kör polisliknande fordon. (bild på polisbilen finns men jag vill inte bekräfta att den gäller ett bedrägerifall)
Några husbilar har helt sonika tvingats till en avfart av en polisbil. Efter påpekande från polisen om läckande olja har de kört före till en verkstad där onödiga reparationer har utförts för summor från 300 - 3000€ (du läser rätt!) Några ex: bromsrör, -skivor, hjullager, drivaxlar, kopplingslameller, kopplingswire, turboladdare, m.m.
Andra husbilar med hängande kopplingspedal eller startproblem har bärgats ovanligt fort av (gul) bärgningsbil som råkade stå i närheten eller som var fort på plats. Genomgående blir man mycket vänligt och hjälpsam bemött. Betalningen sker undantagslöst cash i €. Har du inga €, får du gratis skjuts till bankomat där du ytterligare kan bli lurat.
En till gammal känd praktik: En bil kör om, tutar och pekar på ditt framhjul. Stund senare, en annan bil tutar och pekar. Om du inte har stannat då, kommer en tredje bil tutande och pekande, tvingar dig nästan av vägen, du stannar och sedan börjar ett vänligt och hjälpsamt skådespel: påpekande om läckage, lyft på domkraft som hjälpsamt tas fram. Snurr på hjulet som låter förfärligt (anm: har ännu inte förstått hur de får fram ljudet men sannolikt håller de en metalldel mot fälgen medan det snurrar, alt. sabotage tidigt på morgonen (min anm!))
Två husbilar, Turkar boende i Tyskland, var tillräcklig motorkunniga för att undersöka och reparera åverkan själva, de gick inte på "snacket" men de iakttog mystiska rörelser av bilar, bärgningsfordon och otrevliga Serber?
En obekräftad uppgift säger att en NL-husbil blev tvingat att stanna av polisbil och fick betala dryga böter, cash i €, för en överträdelse de inte förstod eller inte hade gjort.

Min personliga slutledning: 1. Undvik Serbien helt! 2. Blir du uppmanat att stanna, fotografera! och stanna inte förrän du har ringt polisen, lämna inte bilen, visa att du pratar i telefon. 3. Stannar du på tappstation, ha fordonet under noggrann uppsikt. 4. Vid skada, godkänn ALDRIG en reparation utan att ha talat med ditt försäkringsbolag. 5. Betala aldrig stora belopp kontant i €, tala alltid med ditt försäkringsbolag först.

Slutsats: även om 50% av ovanst. skulle kunna vara hörsägen som inte går att bekräfta så har jag många utdrag från D- och NL-forum som inte kan tolkas annat än sanning och som bekräftas av samstämmiga händelser.

Den som saklig och korrekt kan berätta om egna liknande erfarenheter i Serbien, får gärna göra det här!
OBS! Inga hörsägen!
Jag vet mycket väl att liknande händelser sker även i andra länder men nu gäller det Serbien.
Sedan antar jag att när myndigheterna väl fått upp ögonen för denna korruption, kommer det att beivras. Till dess undvik Serbien!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Till alla Greklandsresenärer som väljer kortaste vägen genom Serbien! Varning!
Korto_O tillägg.
De senaste 10 åren har liknande bedrägerier mot husbilar skedd i Kroatien, Montenegro och Albanien men där har det upphört (så vitt jag vet) efter något år, när polisen väl lyckades komma banditerna på spåret. I dessa länder är det idag, relativt lugnt och säkert och jag antar att så även kommer att ske i Serbien. I annat fall kan de glömma förhandlingar om EU-inträde (de får erkänna Kosovo först men det rör på sig!). Jag hoppas att varningen för Serbien blir obefogat redan innan detta årets slut.
Av Nordmakedonien har jag inga negativa erfarenheter att meddela.
I övrigt går Bosnien-Hercegovina inte heller fri från kriminella händelser (mot husbilar) och korruption. Polisen i Bosnien är modern och EU-anpassat, inga anmärkningar, men den Srpska polisen är ofta av den gamla öststatsgenerationen (ursäkta min fördom!). Jag har en egen konflikthistoria med dem men den är för lång att dra här. Generellt bedömer jag Balkan idag som relativt säkert att resa i, med tillfällig undantag för Serbien då.
Att jag gick ut med varningen handlar egentligen mest om att göra folk medvetna. Jag själv kan också bli lurat eller drabbat men när jag ser och hör hur folk blir lurade, frågar jag mig i flera av fallen: "Hur naiv får man va'?" Brott kan man drabbas av i hela Europa men ens eget beteende i form av medvetenhet, misstänksamhet, vaksamhet, återhållsamhet, kan förhindra många brott.
"Går du omkring i Amsterdam centrum med plånboken synligt i bakfickan lär du sannolikt bli av med den!" Sedan skall vi självklart inte tillspetsa / överdriva detta, då vågar man inte leva.
Julian
 

Nolat

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
2024
Medlemskap
2024
Inspirerad av Amstel mfl. har vi nu kört från Vilhelmina till Mani Beach camping. Det tog 11dagar och blev 430 mil på mätaren. Några små navigerings problem har det varit t.ex utfarten söderut från Europa Park Hotel, som var en helt spontan påfart i terrängen direkt efter bron över motorvägen. Vi kommer om några dagar påbörja resan hemmåt i ett mycket makligare tempo. Vi kör Peloponnesos västra sida, söker bra spontan ställen o sevärdheter (Olympia t.ex). Har någon några förslag skriv gärna Vill verkligen tacka Amstel för inspirationen till denna resa med många spännande upplevelser, fler lär det bli på hemvägen.
Mvh Henrik o Eva-Lise.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack Henrik o Eva-Lise. På västra sida av Peloponnesos finns många bra nattparkeringar vid stränderna, förutom Park4night.com finns även denna GoogleEarth-sida med de bästa platserna. Mani runt - Kalamata - Koroni - Methoni - Voidokilia - Kalo Nero - Elea, med många flera. Hela kusten är fantastiskt! Olympia och Methoni är "måsten"! Ha det så himla trevligt på Peloponnesos och berätta gärna era upplevelser för oss andra. MVH, Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu glömde du Monemvasia ;).... och Gerakas porta ;)....... och de förstenade palmerna i Korakas ;)...
Du har helt rätt! Monemvasia är också ett måste och Gerakas håller vi hemligt! ;)
Men nu skulle Nolat, om jag förstod han rätt, åka norrut från Mani Beach. Han kanske kommer och hälsar på dig om du står kvar här på Kamares :)
PS Antar för övrigt att du står och fiskar vid Ariana eller Paleokastro? Eller Profitis Ilias?:DDS
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Inspirerad av Amstel mfl. har vi nu kört från Vilhelmina till Mani Beach camping. Det tog 11dagar och blev 430 mil på mätaren. Några små navigerings problem har det varit t.ex utfarten söderut från Europa Park Hotel, som var en helt spontan påfart i terrängen direkt efter bron över motorvägen. Vi kommer om några dagar påbörja resan hemmåt i ett mycket makligare tempo. Vi kör Peloponnesos västra sida, söker bra spontan ställen o sevärdheter (Olympia t.ex). Har någon några förslag skriv gärna Vill verkligen tacka Amstel för inspirationen till denna resa med många spännande upplevelser, fler lär det bli på hemvägen.
Mvh Henrik o Eva-Lise.
Förstod nu i efterhand att du/ni menade EuropaParkHotel i Albanien och efter en titt på kartan förstår jag att du först måste åka 1,5 Km norrut, över viadukten och sedan söderut. Kunde hotellet ha informerat om men jag skall göra ett tillägg i ställplatslistan så snart jag har utredd faktiska omständigheter som ändrar sig hela tiden i Albanien. Det byggs som fan (antagligen med EU-pengar:D)!
Om du inte har bråttom hem borde du faktiskt ta en tur till Monemvasia. Från Mani Beach ca. 7 mil. Då kan du hälsa på Peter som står nära stranden vid Elos (Skala), (sade Tomas!); Nl. här!
Eller någonstans omkring!:D
Sedan har vi oändligt många tips men då får du specificera dina önskemål och intressen lite. Alla är inte intresserade av "gamla stenar";)
Julian
PS Inte min dag idag! Blandar ihop NordPark med EuropaPark. Nordpark finns i ställplatslistan men EuropaPark kom aldrig så långt, kanske en annan gång!o_ODS
 
Senast ändrad:

Nolat

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
2024
Medlemskap
2024
Vi ändrar oss och kör till Monemvasia. ( Den som lyder råd är vis ) Det skulle vara
trevligt att hälsa på Peter muskatten nu när man ändå är på trakten. Jag har följt hans
bravader sedan tiden i Turkiet, han är en av inspiratörerna till denna resa.
Vad det gäller mer specifika råd, så är resan målet. Du har bidragit med så mycket
Information o inspiration som gjort denna resa möjlig, så ska det till flera råd så hoppas vi att vi får komma tillbaka med en specifik fråga när en sådan kommer upp.
Mvh Henrik o Eva-Lise
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det händer en del även i Grekland men allt är inte positivt! Antalet husbilar denna månad överträffar alla tidigare rekord och även kriminaliteten med sikte på husbilar har ökat betydligt. Jag avstår dock att berätta mera detaljerat om de negativa händelserna, därför är det med glädje jag kan förmedla och länka till vår medlem Kalmar50s fortsatta äventyr i Grekland
Än mer glädjande för Amstel-teamet är att vår älskade vän Toula nu kommer och hälsa på oss i Sverige tillsammans med Tomas som vi har samtalat mycket med, men aldrig träffat! Det blir grekiska möten på Orust och Öland och alla är vi öbor!:D Det är bara Peter som saknas, men honom lär vi få söka upp i norra Grekland till hösten.:)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Intresset för att resa med svensk husbil till Grekland har nog aldrig varit så lågt sedan vi började resa dit själva för sju år sedan. Vi kanske har medverkat med vår rapportering att minska intresset? :rolleyes: Jag ser positiv på det eftersom jag befarade samma utveckling i Grekland som på Iberiska halvön.
Intresset för Grekland ökar och minskar årligen även för andra nationaliteter främst Tyskar, Nederländare, Österrikare, Schweizare, Italienare och Belgare. De senare ökade kraftigt förra året. Totalt sett ökade husbilsturismen betydligt 2018 och minskade igen under 2019 med undantag av Belgare då. I år gissar jag att Coronavirus kommer att medföra en kraftig minskning av antalet husbilsresenärer till Grekland. Även migrant- / flyktingproblematiken tycks avskräcka husbilsturisterna.
Sedan åren 2017 på Kreta, har vi skrivit ytterst lite om vårt resande. Lite om Peloponnesos hösten 2018 och inget alls om övriga resor. Alla våra hjulspår går inte enbart till Grekland.

Men ryktet är sant Frank N, trots Coronahotet har vi avsikten att njuta av våren i norra Grekland, runda med klockan söderut på Peloponnesos och västerut / norrut genom Albanien, igen!
Förutsatt att Corona inte hindrar oss eller kommer att få oss på andra tankar. Läget är minst sagt osäkert.
Lika osäkra blir våra beslut som kommer att grunda sig på rådande omständigheter på plats. Med husbil är vi ganska rörliga men har heller inget emot att stå några veckor i karantän på en vacker öde strand.:D
:bye: Julian1714KretaN-62.JPG
 
Toppen