• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nationwide lockdown starting Monday 06:00 a.m.

Under the new rule, only those going to or from their workplace, shopping for food or medicine, visiting a doctor or pharmacy, taking brief exercise or walking their pet will be allowed to leave their homes. People returning to their permanent places of residence will also be exempt, as will those who are unable to do banking transactions online. In a press conference later on Sunday, government officials clarified that, under the new restrictions, citizens planning to leave the house must inform authorities of the reason for their exodus. They have three options: either filling in a special form on the government website forma.gov.gr , sending an SMS to the number 13033 or explaining their reason in a signed personal declaration that can be written on a simple piece of paper.

Police will be out in force from today to ensure that the restrictions are being observed and to issue fines of 150 euros for each offense. All citizens must carry police identity cards or passports.

Peter! Du får väl koppla dina hundar och gå ut med dem! :) Men skicka ett SMS ändå! Vetja!
Formulär i engelska kommer imorgon på forma.gov.gr

EEFD1AEE-3EAE-45FF-939C-8F733367E4B7.jpeg
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Formulär att bära med sig och visa upp för polisen! På engelska språket skall det komma imorgon.
Julian
 

Bilagor

  • vevaiosi-kikloforias.pdf
    79,7 KB · Visningar: 14
  • vevaiosi-metakinisis.pdf
    56,3 KB · Visningar: 7

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
(vevaiosi-metakinisis)

CERTIFICATE FOR CITIZENS MOVEMENT EXCLUSION

PART A'

Name: ________________________________________

Date of birth: ________________________________________

Address: ________________________________________

Departure time: ________________________________________

I declare that my move relates to the following reason:

(Note X in the corresponding box of Part B.)


PART B
O B1 Go to a pharmacy or visit a doctor, if this is recommended after contact.

O B2 Moving to a supply store for essentials where they cannot be shipped.

O B3 Going to the bank, as long as the electronic transaction is not possible.

O B4 Movement to help people in need.

O B5 Going to a ceremony (eg funeral, marriage, baptism) under the conditions provided by law or

moving to a divorced parent or parent who is necessary to ensure the communication of

parents and children, in accordance with the applicable provisions.

O B6 Short commute, near my home, for individual physical activity (excluding any collective

sporting activity) or for pet needs.



Place _________________________ Signature

Date _________________________

Certify _________________________
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Lite grekisk underhållning!

Även om jag sitter hemma vid köksbordet så fortsätter mitt engagemang kring vad som händer i Grekland, jag har en hel del vänner/bekanta på plats.
Nu har det kanske inte något större intresse för de flesta av oss här att få veta hur det är att vistas i dessa morbida tider i Grekland. Men jag kan väl få berätta lite ändå om det lilla jag vet.
Jag har själv sagt en gång att jag föredrar att stå ett par veckor i karantän på en grekisk strand istället för att bo i karantän hemma i Sverige. Det senare gör vi lyckligtvis just nu, vi är ganska uttråkade men har inget val ty vi tillhör riskgruppen. Det första alternativet finns inte idag längre överhuvudtaget. Fri Camping har ersatts av Fång Camping! Alla husbilar som är kvar i Grekland får endast stå på plats anvisat av polisen. Alla campingar är stängda! Några husbilar har stått en längre tid på samma plats och får inte utan tillstånd av polisen förflytta sig. Det är heller inte tillåten att ta husbilen till Supermarket längre (from. 23/3). Man får gå eller på två hjul, ta sig till Lidl (t.ex.) med skrivet, undertecknad tillstånd från polisen.
På Elea-stranden (Kyparisiabukten) står några tiotal husbilar, de får än så länge stå kvar där men polisen bestämmer avståndet mellan husbilarna (ca. 50 m.) och inga sammankomster mer än 2 personer. På Drepanostranden, samlades ett tiotal husbilar dagen då Camping Drepano stängdes helt (23/3). De blev bortjagade av Costguard med megafon och hot om dryga böter trots att de hade tillstånd från den kommunala polisen. Coastguards (½-militära) tjänstemän var inte mottagliga för dialog och öppnade heller inte sina bilfönster. Husbilarna från NL, D, CH, A, F, I och en italiensk cirkustransport (Circus Ravatti ? (flera lastbilar)) förflyttade sig, obs! olagligen!, till tullparkeringen utanför färjeterminalen i Igoumenitsa. De vet alla att det visserligen seglar 9 färjor mellan Italien och Grekland ännu men de tar enbart lasttrafik. Då kom ett TV-team och Kommunalpolisen.
På order av polisen öppnades Camping Drepano och hela konvojen under bevakning av 2 polisbilar, åkte till campingen, fick anvisad plats och får inte förflyttas. Inga sammankomster på mer än 2 personer. 2 GB och en F husbilar hade ett par dagar tidigare lämnat Drepano för att stå vid Plataria / Perdika, även dessa blev infångade och eskorterade till Drepano Camping. Italienarna, 2 husbilar och hele Cirkus Ravatti, får på fredag åka med en färja till Italien. För övriga är framtiden oviss. GB-husbilarna vill inte åka hem över huvudtaget men är heller inte roade av att stå "fängslade" på Drepano. Fast det är verkligen inget straff, Drepano är som de flesta vet en underbar strand i ett underbart naturområde, tomt på folk. Men det är långt till Lidl!

Vännen Peter (muskatten) är i ett mera privilegierat läge, han har stått länge på samma plats och är kompis med Makri-polisen, de vet mycket väl var de har varandra. :)

Mitt personliga intryck är att det är ganska uppenbart att de grekiska myndigheterna (i.a.f. i södra GR) vill ha alla icke grekiska husbilar samlade på några utvalda ställen där de har full kontroll över dem. En ganska klok taktik när man inte vet hur framtiden kommer att utvecklas.
VH Julian
ParaliaDrepano.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Där var mycket som jag inte hade en aning om...:eek: vad som är bäst i dessa tider är svårt att säga.... Här där jag står är jag nu väldig ensam.... Vänner som jag tidigare pratade dagligen med kommer nu inte förbi :( då hela Greklands folk har restriktioner. Och får bara gå till absolut nödvändiga ärende. Två ggr har en polisbil stannat bredvid hb, men de kallar inte på mig, så jag bestämde mig för vill de mig något så får de ta kontakt med mig, jag tar inte kontaktat med dem
Ser inte karantänen som tråkig då jag är ganska innovativ och får nu lugn och ro till att tänka :twitcy:
Första idén är nu att göra en app för denna typ av situationer.... Var i kontakt med WHO i Schweiz och de gillade idén, så här fick jag en öppning... En app konsult firma i Sverige är redan igång med att "tillverka" appen :spinny: och VHO kommer att certifiera den så vi kan använda deras loggo. :spinny: så med långsam kommer man längst :yes:

Till Julian... Kom du fram till vem som placerade myggan på din panna :twitcy:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Läget i Grekland är minst sagt låst och stängd. Grekiska polismyndigheter får besvara 1,5 miljoner SMS om dagen, tillståndsförfrågningar om att få röra sig utanför hemmet. Kan gälla så enkla förflyttningar som att hämta bröd hos bagaren. Den som inte kan visa SMS- eller formulärsvar med polisens tillstånd får mycket dryga böter. Alla vägar ut och in i landet är nu stängda, även flygplatserna. Grekiska UD är heller inte intresserad av att ta hem sina medborgare från utlandet, allt för att minska smittorisken. Ändå har Grekland så här långt en bra statistik, 1061 smittade, 69 på intensiven, 32 döda.
Fullständig LockDown med förflyttningsförbud (få undantag) kommer att råda även efter slutdatum 6 april.
Mig veterligen är HBKmedlemmen Peter (muskatten) den enda nordiska medborgare/boende som befinner sig i Grekland just nu.
Jag har dock flera husbilsvänner / -bekanta från andra EU-länder som med eller mot sin vilja, sitter på stranden (några som faktiskt får eller inte märks) och gottar sig i det vackra vädret. Det känns motvilligt och kluvet att vara avundsjuk.
Grekerna själva försöker roa sig bäst de kan.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Liten solskenshistoria från Grekland, man får inte glömma djuren i dessa morbida tider och undrade just hur det skall gå för hundarna?

Även Greklands fria hundar "stray dogs" har fått problem, framförallt med maten.
Folk får inte vistas ute och då får hundarna ingen/mindre föda. De undrar nog vad som hänt?:)
På hemsidan "Dogs Voice" kan man anmäla hundar som hamnat i problem och behöver hjälp av organisationen.
Man kan även få hjälp med att få utfärdat polistillstånd att vistas ute för att se till eller mata hundarna.:msn_thumbup:
https://covid19.dogsvoice.gr
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha.... då fick vi "husarrest" i 3 veckor till....
Idag förlängdes husarresten här i Grekland
Till kl 18.00 den 27 april.
Undra hur grekerna klara detta när de inte kan fira sin viktiga påskfirande...
Tur i vart fall för mig.... Då nu kommer ingen till min "ståplats" till påsken.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Usch ja... Kalt och stormigt är här just nu... De har lovat upp till 25m i byarna... Och det skall hålla på till tisdag eftm.... Men än inget snö här i vart fall... Men den kommer väl snart för vintern är inte slut än här i Grekland...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu i kväll åker ett 90-tal "strandade" husbilar med en färja från Patras, via Igoumenitsa där ytterligare ett 20-tal tillkommer, till Ancona i Italien (helt Lockdown).

Franska ambassaden i Grekland är huvudorganisatör men ambassader från flera EU-länder deltar/samarbetar, A, B, CH, D, GB, NL,

Italienarna har redan tidigare fått åka hem.

I morgon åker hela karavanen ca. 110 husbilar, med poliseskort och självklart de sedvanliga italienska polissirenerna genom Italien från Ancona till Franska gränsen. Franska husbilar får därefter ta sig hem själva med särsk. tillstånd. Från gränsen tar respektive ambassad över ansvaret för övriga nationaliteter att transitera alla till sina hemländer.

Ett antal (?) franska husbilar, oftast med småbarn, försöker gömma sig i Grekland, dessa väntar stora böter om/när de hittas, det är totalförbud att fricampa eller parkera med husbil i Grekland just nu.

Utan att vilja förmedla fördomar kan jag dock konstatera att dessa ofta är lågtbemedlade "alternativresenärer", de har inga pengar att betala böter för. I min ungdom kallades de Hippies. Jag var själv så'n när det begav sig på Ibiza 1965. (hade väldigt kul!):D

En icke bekräftat uppgift berättar att det återstår ett 20-tal husbilar på Eleya (Kyparissia, Peloponnesos) som får stanna kvar där utan att förflytta sig, med benäget t.v. tillstånd från polismyndigheten.

Rederiet Minoan Lines tar ut svängarna ordentligt och gör alla returbiljetter ogiltiga för denna resa. o_O De tar 2,5 gånger normalpriset för en enkelbiljett vilket medför att alternativresenärer inte kan nyttja "erbjudandet" och får stanna kvar och gömma sig.:eek:

Vi får se mera hur det går imorgon.

Oh ja! Och Peter (muskatten) står vid ungerska gränsen i Rumenien men det berättar han själv mera om i egen tråd!

:bye:Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
En bekräftad uppgift säger nu att ca. 25 husbilar står kvar vid Elea i skogen nära stranden vid Kyparissiabukten. De står där med polismyndighetens "dåliga" minne. Ena dagen blir de bortskickade utan alternativ nästa dagen får de stanna kvar tills vidare. De blir bortskickade trots att de lagligen inte får förflytta sig!?! Polisen i Kyparissia vet nog inte själva hur de skall hantera detta! Men polismästarn i närmaste större by Zacharo är "kusin" med ägaren till Camping Tholon Beach, granne till Eleaskogen. Vid mitt senaste besök i området såg det ut som campingen hade upphört men för 25 husbilar kan man väl öppna igen och få lite inkomst !?! (det är nog ytterst få som kommer att betala om de blir kommenderade dit). En grundad spekulation från min sida lutar ändå åt det hållet. Polischefen i Kyparissia motsätter sig detta ty han har klandrats av Tingsrätten i Kyparissia för flera år sedan för dylikt förfarande. Så länge husbilarna på Elea parkerar och inte campar, kommer det inte att hända så mycket. Problemet är alternativcamparna (övervägande Greker och Fransmän) som campar på det grövsta, för oväsen och förorenar området. De kan bli "tungan på vågen". Lite av en dragkamp mellan polisen i Zacharo, polischefen i Kyparissia och Coastguard. Många tuppar som vill bestämma i Påsktider i Grekland!:)
:bye:Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tillägg: Färjan heter Zeus Palace, lämnade Igoumenitsa för 20 min. sedan. Ägs av Grimaldi som också äger Minoan.
Jodå, alla kom säkert i land i Ancona. Efter temp.kontroll fick all åka vidare med särskild tillstånd. Inga sirener, ingen poliskort, inga karavaner. Alla åkte vidare redan igår kväll och många är redan hemma, övriga kommer hem idag eller imorgon. Sagan slutade lyckligt men blev mycket dyrt för de berörda. Jag skall fortsätta resonemanget om prissättning på repatrieringsfärjor längre fram. Får inhämta mera fakta först!
:bye:Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
På förekommen anledning :D, kom jag att tänka på ovanstående inlägg.
En kort återkoppling till det inlägget (#398 från 18 April 2020):
Färjan ifråga var specialchartrad av utländska ambassader (D, F, NL, m.fl.) (i likhet med repatrieringsfärjorna från Marocko till Frankrike). Ambassaderna fick sannolikt stå för en mycket stor del av kostnaderna utan grekisk statlig subvention. Priset blir därefter. Det som är viktigt att notera i sammanhanget är att de resenärer som sökt ersättning hos sina försäkringsbolag har fått ersättning på mellanskillnaden; alltså repatrieringspriset - normalpriset = ersättning.
Att färjan bevisligen även tog ombord lastbilar (som sannolikt fick följa med till helt andra priser), är rederiernas kompensation för förlorade inkomster p.g.a. utebliven turism. ;)
Enligt "Greek Reporter" har grekiska staten utbetalat €30.000 per dag (alla rederier i hela Grekland) till färjerederierna i förlustersättning, utöver den sedvanliga årligen överenskommen subvention till färjelinjerna, under Coronakrisen. Kris eller inte kris: "Money makes the world go around!":p
Julian:bye:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack för svar. Peloponnese får jag spana in, har inte ens tänkt på fastlandet. Jag hoppas kunna hyra en HB för runt 100 euro per dag.
Vad gäller Peloponnesos, kanske du hittar något "matnyttigt" i denna långa tråden. Visserligen 1½ år sedan sista inlägget men så mycket har väl ändå inte förändrats annat än att det har tillkommit fler förbud men också fler lagliga husbilsställplatser/-campingar. "Off season" är vädret f.f. oftast dåligt, befolkningen otrevliga och maten kass. :D
:bye:Julian2020ATG19.jpg
 
Toppen