• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Eftersom jag har blivit citerad i en ny tråd "Övervintring i Grekland", med ett citat från 2010 (det är OK Kullen!;)) så får jag väl besvara ett och annat. Självklart gör jag det här i denna tråd som innehåller mest fakta och kunskap om Grekland, antar jag!:)
Sedan 2010 har det hänt en del! Vi själva har sedan hösten 2012 rest genom Kroatien, Montenegro, Bosnien och Albanien till vårt älskade Grekland. Vi övervintrade endast första resan, 2012-2013, ca. 7 månader hemifrån. Därefter har vi årligen (Corona-året undantagen) rest till Grekland på 3-4 månaders resor, såväl på våren som på hösten, ibland båda under samma år. Just nu vistas vi på södra Peloponnesos, vid Neapolis Vion. Detta är sannolikt den 13e resa. Även om vi varit många gånger på Peloponnesos, 1 x på Euboia (Evia), 3 x på Kythira och 1 x på Kreta, så har vi oändligt mycket kvar att utforska. Klimatet / vädret vintertid är i dag (pga. klimatförändringar) svårt att säga något vettigt om. Ibland har det varit bättre i västerled än i österled, vissa år tvärtom. Vattentemperaturen i badvattnet vid havet har vi allmänt upplevt varmare i Grekland än i Spanien. Subjektiva väder- och bad-upplevelser och -erfarenheter är meningslösa att förmedla, det är så mycket annat som skapar trivsel i en miljö kring Medelhavet under en husbilsresa utanför högsäsongen, kultur och sociala kontakter t.ex.
Just nu har vi en "Lillsommar" som Grekerna säger. Regnperioden brukar n.l. starta i november. I går hade vi en dag med oväder, mest på natten, i övrigt har vi sedan 15 sept. endast haft mycket värme, 95% sol och badvattnet från 26 till nuvarande 23 gr. C. Vill minnas att det regnade rejält en natt med oväder kring mitten på oktober vid Drepano (Igoumenitsa).
Campingar finns det tillräcklig, det är bara att söka i ACSI-katalogen, flera har förlängt öppethållande pga. Lillsommaren. Ett 20-tal har öppet året runt. Priserna ligger kring 18 - 24 € /natt, off season.
Det är ovanligt många husbilar i år, 85% Tyskar, 9% A, 4% CH, och 2% övriga. Jag har tröttnat på att höra Tyska:cool:. Vi har träffat på 2 svenska husbilar, 1 dansk och 1 finsk, inga från Norge.
Det står alla fritt att fråga här i denna tråd men jag skulle tro att de flesta svar finns någonstans i tråden eller i tråden Amstel på Kreta. Amstel på Kreta
Hälsningar,
Julian
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det är lika roligt att se dig skriva om ett ämne som du verkligen behärskar. Jag bär på en längtan att få resa med husbilen till Grekland och få stanna en längre period. Det är bara jobbet som är ett hinder nu.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Amstel, du har inspirerat oss till att ta båten från Brindisi till Grekland. Lite knepigt att hitta nattP när vi kom över i nattmörkret.
 

Stina van Amstel

HBK Medlem (P)
Inlägg
8
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Man kan bli bortskickat av CoastGuard på Drepanos men det är osannolikt så här års. I övrigt har vi inte hört talas om att polisen jagar friparkerare längre. Det sker huvudsakligen från juli - september på platser där det finns alldeles för många husbilar som tar för sig för mycket och hindrar lokalbefolkningen. Nu efter snart 2 månader i Grekland har vi inte noterat en enda polis som misstycker.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Amstel, du har inspirerat oss till att ta båten från Brindisi till Grekland. Lite knepigt att hitta nattP när vi kom över i nattmörkret.
Lite sent att svara kanske? Utanför Minoan / Grimaldis terminalbyggnad i Igoumenitsa brukar finnas gott om plats att parkera. Ingen bra plats att övernatta men ändå en tillfällig nattparkering. Du anger inte om du kom till Igoumenitsa eller Patras. I Patras är det ännu enklare ty där finns strandparkeringar på nära håll både norr om och söder om Patras. Även de är dock behäftade med en del trafikbrus. Har man problem med det är det bara att söka sig längre ifrån. Park4night ger många förslag, de flesta tillräckligt bra. Tyvärr är båda hamnars hamnområden pixlade på GoogleEarth, detta pga. Turkskräcken! Det gör att jag inte vågar ge exakta positionstips kring hamnarna.
Julian
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Bra tankar inför framtiden. Jag hamnade en bit utanför Igoumenitsa. Beträffande Park4N, så är det väldigt vanskligt. På en ort fanns 3 olika möjligheter, men 1 var numera med bom, 1hade 2 lass grus framför infarten och 1 var totalt olämplig. Det verkar som att P4N är bäst för små personbilar - på dagtid!
Patras hamn var bomförsedd, tänkte tömma där, men det sket sig, så vi körde vidare:))
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Man kan bli bortskickat av CoastGuard på Drepanos men det är osannolikt så här års. I övrigt har vi inte hört talas om att polisen jagar friparkerare längre. Det sker huvudsakligen från juli - september på platser där det finns alldeles för många husbilar som tar för sig för mycket och hindrar lokalbefolkningen. Nu efter snart 2 månader i Grekland har vi inte noterat en enda polis som misstycker.
Hittade en plats där i närheten. Väldigt gott om plats. Fick samsas lite med kossor med stora pinglor under hakan och getter på drift. Man lär sig!
Nej CoastGuard såg vi inte till på hela månaden vi var iväg. Inga svenskar förrän i Bordershop på hemvägen, jo faktiskt på en Autocamp när vi tömde toan, men inga HBK.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Bra tankar inför framtiden. Jag hamnade en bit utanför Igoumenitsa. Beträffande Park4N, så är det väldigt vanskligt. På en ort fanns 3 olika möjligheter, men 1 var numera med bom, 1hade 2 lass grus framför infarten och 1 var totalt olämplig. Det verkar som att P4N är bäst för små personbilar - på dagtid!
Patras hamn var bomförsedd, tänkte tömma där, men det sket sig, så vi körde vidare:))
Jag är verkligen ingen "vän" av P4n som står fullt med felaktigheter men jag brukar jämföra P4n med mina egna platser på GoogleMaps. CC är bättre men min egen platsinfo är bäst. Även jag står mig slät utan GoogleEartth / -Maps, tyvärr kan "bilden" vara något föråldrat.
Julian
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Lite sent att svara kanske? Utanför Minoan / Grimaldis terminalbyggnad i Igoumenitsa brukar finnas gott om plats att parkera. Ingen bra plats att övernatta men ändå en tillfällig nattparkering.
Det kanske är lättare att hitta i dagsljus. Ska tänka på detta nästa gång, tack!
 

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Hejsan Mr Amstel. Jag brukar inte vara inne i Husbilsklubben så ofta men genom den hittade jag dig. Nu vill jag läsa in så mycket som möjligt om Grekland (via er). Trevligt Gott Nytt År var ni nu befinner er. Ringsholm drar ut på vägarna kring 25 jan, ett barndop måste avklaras först./LO
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hejsan Mr Amstel. Jag brukar inte vara inne i Husbilsklubben så ofta men genom den hittade jag dig. Nu vill jag läsa in så mycket som möjligt om Grekland (via er). Trevligt Gott Nytt År var ni nu befinner er. Ringsholm drar ut på vägarna kring 25 jan, ett barndop måste avklaras först./LO
Tack Lars-Olof + Eva! Gott Nytt År till er med och hoppas ni kommer att trivas i Grekland. Det är lite längre än till Kroatien men inte längre än till Portugal:D.
Vi har av och till följd er blogg i Kroatien. Tack för utförliga beskrivningar! Vi själva rusade för några veckor sedan, kortaste vägen genom Kroatien för att komma hem innan Jul efter ca. 3 månader i Grekland. Vi har endast skrivit lite kortfattad på FB om Grekland men det mesta som finns i denna tråd och Amstel på Kreta-tråden, gäller sannolikt fortfarande.
Efter sista resan upptäckte vi att det, utanför högsäsong, egentligen inte har ändrats så mycket annat än att det är många fler husbilar, framförallt Tyska husbilar! Men från 1 oktober till 1 juni finns det gott om utrymme. Vi har endast sett tre svenska husbilar i Grekland, Peter (Muskatten) som vi har besökt på ner och upp-resan, en annan HBK-are som vi haft kontakt med på Peloponnesos och en som stod på en camping. Som du ser ovan så har även Esbjörn hittat till Grekland. Det finns säkert fler som inte vi vet om men det är i.a.f. mycket få svenska husbilar i Grekland.
Har ni frågor går det utmärkt att ställa dem här, jag skall försöka besvara så gott jag kan.
VH, Julian :bye:
 

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Måste fråga, ni har varit nere i Grekland under hösten och kör hem före jul, är det ett ok upplägg. Min kärlek (Eva) älskar barnbarnen OCH julfirande. Så, hinner man med en tripp på hösten/för vintern? Hur många dar tar ni resan ner och upp?
Lo
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Måste fråga, ni har varit nere i Grekland under hösten och kör hem före jul, är det ett ok upplägg. Min kärlek (Eva) älskar barnbarnen OCH julfirande. Så, hinner man med en tripp på hösten/för vintern? Hur många dar tar ni resan ner och upp?
Lo
Det beror lite på ditt upplägg och när du tänker "hösten". En (1) månad fungerar, men mer blir ju roligare. Jag menar, du kör hem på en dryg vecka.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Måste fråga, ni har varit nere i Grekland under hösten och kör hem före jul, är det ett ok upplägg. Min kärlek (Eva) älskar barnbarnen OCH julfirande. Så, hinner man med en tripp på hösten/för vintern? Hur många dar tar ni resan ner och upp?
Lo
Stina älskar också Julfirandet med barn och barnbarn, därav enda anledningen att vi åkte hem innan Jul. Själv tycker jag att både Jul och barnbarn är klart "överreklamerade" :cool:, när man har firat Jul i så många år och barnbarn blivit så stora. Nästa Jul får jag bestämma! Men även jag tycker att mer än 90 dagar är lång tid och jag har f.f. mycket att göra där hemma.
En vårresa plus en höstresa, blir å.a.s för dyrt! M.a.p. transportkostnader och dagens bränslepriser. Just nu går tankarna kring en kortare vårresa och påbörja Greklandsresa senare in på året med övervintring på Kreta och tidigare hemfärd på våren. Ärligt talat, så som världen ser ut idag har jag vid min ålder ingen lust att planera ö.h.t. Det är bara att åka när känslan faller på!:D
Vår restid söderut och hem igen, brukar bli längre än en vecka, ibland två, vilket har sin orsak i att vi hälsar på släkt och vänner på vägen. Även hunden har sina krav på en lugnare resa men visst klarar vi lätt av att köra enkel väg på en vecka. Sannerligen blir "The remaining lifetime" allt kortare :)eek:) men bråttom har vi sällan, vi föredrar at se & uppleva mycket och köra mindre.
Konkret svar på din fråga: Visst hinner man "ner och upp" plus trevligt uppehåll, på 2-3 månader. Den viktigaste månad i Grekland på hösten är oktober och då tänker jag främst på "strandlivet" med bad och god mat. I år var även november ovanlig varm (campingar hade förlängt säsongen med en månad), men det är inget jag vågar lova till nästa år!
:bye: Julian1-DSC05723.JPG1-DSC05718.JPG
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hejsan Mr Amstel. Jag brukar inte vara inne i Husbilsklubben så ofta men genom den hittade jag dig. Nu vill jag läsa in så mycket som möjligt om Grekland (via er). Trevligt Gott Nytt År var ni nu befinner er. Ringsholm drar ut på vägarna kring 25 jan, ett barndop måste avklaras först./LO
Hej. Tänker ni er till Grekland runt månadsskiftet? Vi drar söderut den 7 februari så vi kanske ses?
 
Toppen