• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätt?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Många turister, framförallt tyskar, verkar ju tro att man kan köra in lite var som helst i Sverige.
Den här sommaren har jag sett väldigt många riktiga terrängmaskiner ombyggda till husbil alternativt med taktält.
Förstår inte riktigt behovet av dessa om man inte räknar med att få köra ut i skogen....
Förstår dina funderingar...

En annan tanke från en norrbottning i sthlm.

Varför behövs överhuvudtaget 4 hjulsdrivna personbilar söder om Sundsvall?

Inga riktiga vintrar och asfaltvägar överallt
 
F

F.d. 73249

Guest
Kanske är killarna som inte platsade i det tyska försvaret eller så är det matcho i Tyskland att köra med 4WD husbil, oavsett tycker jag det ser löjligt ut!
tänk... dom tycker nock du ser löjlig ut i din lilla husbil
varför får folk inte bara köra det dom tycker är roligt
varför ska man tycka att det andra gör är löjligt bara för att man inte själv är intr av den typ av bilar.
jag kör jänkebil o tycker det löjligt att köra svennebil DÖHH... lite dumt va
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Förstår dina funderingar...

En annan tanke från en norrbottning i sthlm.

Varför behövs överhuvudtaget 4 hjulsdrivna personbilar söder om Sundsvall?

Inga riktiga vintrar och asfaltvägar överallt
Har du varit längre ner än Stockholm? Det verkar inte så!
Det finns en landsbygd utan asfalterade vägar som inte plogas, och ja vi har mycket snö t.o.m i Blekinge.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förstår dina funderingar...

En annan tanke från en norrbottning i sthlm.

Varför behövs överhuvudtaget 4 hjulsdrivna personbilar söder om Sundsvall?

Inga riktiga vintrar och asfaltvägar överallt
Kruxet är att när det väl blir vinter eller snarare kommer lite snö söder om Gävle blir alla som paralyserade.
T.o.m. snöröjarna missar att åka ut och hålla vägarna fria.
Har otroligt många gånger fått kämpa mig fram på E4:an med fyrhjulsdriften i för att ta mig till jobbet.
Värsta gången var i vintras då jag räknade in 28 bilar + lastbilar som låg i dikena och satt fast i uppförsbackarna.
Själv tog jag mig utan större problem fram på oplogade småvägar som här och var gav en överblick över kaoset på motorvägen.
Hade jag tagit mig fram utan fyrhjulsdrift?
Ja, om jag åkt traktor.....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kruxet är att när det väl blir vinter eller snarare kommer lite snö söder om Gävle blir alla som paralyserade.
T.o.m. snöröjarna missar att åka ut och hålla vägarna fria.
Har otroligt många gånger fått kämpa mig fram på E4:an med fyrhjulsdriften i för att ta mig till jobbet.
Värsta gången var i vintras då jag räknade in 28 bilar + lastbilar som låg i dikena och satt fast i uppförsbackarna.
Själv tog jag mig utan större problem fram på oplogade småvägar som här och var gav en överblick över kaoset på motorvägen.
Hade jag tagit mig fram utan fyrhjulsdrift?
Ja, om jag åkt traktor.....
Jag har en framhjulsdriven Volvo v70. Bra vinterdäck alltid. Har 5 mil på E18 enkel väg.

Mycket beror på känsla. Köra försiktigt. Ta tid på sig. Har aldrig suttit fast på 14 år på grund av snö... Bara suttit fast i köer när folk kör på samma vis som på sommaren och krockar i halkan och snön. Korta avstånd mellan bilar och för högt tempo.

Men det är jag det...
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Jag har en framhjulsdriven Volvo v70. Bra vinterdäck alltid. Har 5 mil på E18 enkel väg.

Mycket beror på känsla. Köra försiktigt. Ta tid på sig. Har aldrig suttit fast på 14 år på grund av snö... Bara suttit fast i köer när folk kör på samma vis som på sommaren och krockar i halkan och snön. Korta avstånd mellan bilar och för högt tempo.

Men det är jag det...
Alla bor inte vid en stor europaväg, det finns hus ute på landet där det bor folk som ska ta sig fram på mindre vägar till jobb, skola, förskola, läkarstation, matbutiker m.m...många hus!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Alla bor inte vid en stor europaväg, det finns hus ute på landet där det bor folk som ska ta sig fram på mindre vägar till jobb, skola, förskola, läkarstation, matbutiker m.m...många hus!
Absolut är det så. Har bott i avlägsen by i Norrbotten 4 mil till närmaste riksväg ... läs liten Smal landsväg.

Bra för vissa med 4 hjulsdrift helt klart. Men är bara fundersam när man tex som jag nu bor i Solna och jobbar i kista. Åker man då inte ibland ut i skogsvägen.

Varför då ha 4 hjulsdrift?

Men alla gör som dom vill. ...

Ehuru dom inte tänker på dyr teknik som väger och ofta krånglar lägg sen på ökad bränsleförbrukning på det...

Men folk får se till sina behov
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nedanstående bild tog jag ifjor vid parkeringen utanför Naturum Tåkerna. Det är inte så konstigt att besökare, svenskar eller utländska turister får fel uppfattning om Allemansrätten när t o m Naturum Tåkern och Länsstyrelsen skriver att man enligt Allemansrätten får stå en natt här. Som skrivits tidigare har Allemansrätten inget med fordon att göra.
Tåkern.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Rätt, Allemansrätten gäller inte fordon men det är en allmän rättighet att man på alla parkeringsplatser får stå med bil/husbil upp till 24 timmar om inga skyltar anger något annat. :cool:
 
Toppen