• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätt?

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Nu slutade allt i goda ändå. Då dom tydligen inte trodde på mig så ringde dom själva polisen. Då fick dom till svar att tälta på gräset gick bra men ingen bilkörning utanför parkeringsytan samt att stolar ,bord samt markis på parkeringen packar ni ihop för det är en parkeringsplats o ingen camping. Så dom kom och bad om ursäkt för sitt sätt. Tummen upp för dom fyra, samt att dom kanske kan lära andra i sin bekantskapskrets.
Där ser man att det inte är hopplöst med ungdomar från utlandet.
Värre är det med våra landsmän/kvinnor i husbilar som inte har fattat detsamma. De kan i alla fall inte skylla på språket.
 
F

F.d. 73249

Guest
varför respekt till dessa ??????? dom var ju otrevliga o ville inte lyssna på vad det blev sagt
hade dom packat ihop direkt o sagt.. soory we disn´t now that
så hade det varit respekt
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
varför respekt till dessa ??????? dom var ju otrevliga o ville inte lyssna på vad det blev sagt
hade dom packat ihop direkt o sagt.. soory we disn´t now that
så hade det varit respekt
Tja, de kom ju och bad om ursäkt för sitt uppförande. Det är inte alla som klarar av det. Det är ändå positivt :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Många turister, framförallt tyskar, verkar ju tro att man kan köra in lite var som helst i Sverige.
Den här sommaren har jag sett väldigt många riktiga terrängmaskiner ombyggda till husbil alternativt med taktält.
Förstår inte riktigt behovet av dessa om man inte räknar med att få köra ut i skogen....
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Många turister, framförallt tyskar, verkar ju tro att man kan köra in lite var som helst i Sverige.
Den här sommaren har jag sett väldigt många riktiga terrängmaskiner ombyggda till husbil alternativt med taktält.
Förstår inte riktigt behovet av dessa om man inte räknar med att få köra ut i skogen....
Det har jag undrat över också, varför åker man runt med sådana fordon? Ser dem ofta men mest på campingar/ställplatser.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Många turister, framförallt tyskar, verkar ju tro att man kan köra in lite var som helst i Sverige.
Den här sommaren har jag sett väldigt många riktiga terrängmaskiner ombyggda till husbil alternativt med taktält.
Förstår inte riktigt behovet av dessa om man inte räknar med att få köra ut i skogen...
Men det förstår du väl att man inte kan köra ut i skogen med dessa 4-6-8 hjulsdrivna monster, de har ju kostat många miljoner att bygga.
då kan man inte riskera att skada eller repa dom. Det är imponationsvärdet som är det viktiga! :wideeyed:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har träffat och pratat med både tyskar och österrikare som hade denna typ av gigantisk husbil. Deras mål med val av just den typen av bilen är för att köra runt i bla. Afrika och andra exotiska länder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har träffat och pratat med både tyskar och österrikare som hade denna typ av gigantisk husbil. Deras mål med val av just den typen av bilen är för att köra runt i bla. Afrika och andra exotiska länder.
Ofta är dom alltför stora och tunga för att fungera bra i terräng. Husdelen innehåller ofta väldigt mycket onödig lyx, som drar vikt, och inredningar
i mycket stabila och tunga material också. Vill man ha en riktigt bra off-roadbil skall man titta på Unimog och liknande med en lätt bodel på.
 
Toppen