• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätt?

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Hejsan.
Står parkerad på p-plats utanför Kronobäcks kloster. Får övernatta med tillstånd av föreningen. Då dundrar 4 tyska ungdomar med stor terrängbil in på parkeringen och vidare ut på gräsmattan för att där slå upp tält. Jag förklarar för dom att dom inte får köra hur som helst. Får svar att dom får köra överallt. Hänvisar till allemansrätten. Försöker förklara att vi har något som kallas terrängkörningslag som ligger över allemansrätten, tittar på mig som om jag vore någon idiot. Slår upp 2 tält samt ett stort tälttak på parkeringen,skiter fullständigt i vad man säger. Blir bara förbannad på dessa,ursäkta tyskar som tror att dom kan göra hur fan som helst. Tror inte dom gör det hemma.

IMG_3401.JPG
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Varför inte de som informerat dem om hur de kan semestra i Sverige och gett dem en hint om Allemansrätten. Att informationen sedan kan vara felaktig eller "missförstådd" av mottagarna förändrar ju inte det faktum att de fått det någonstans ifrån, de har ju inte suttit på sin kammare och hittat på detta själva och sedan upptäckt att det faktiskt finns något som heter Allemansrätt i Sverige.

Är de sedan så slöa att de inte tar reda på vad Allemansrätten innebär, eller inte vill lyssna och ta till sig information från svenskar som berättar för dem, så får de väl lära sig det den hårda vägen. Markägarna får väl anmäla dem för intrång, körning i terräng, övernattning på olagligt sätt eller längre än tillåtet osv. Gör de inte det så är väl överträdelserna inte så skadliga eller negativa.

//Michael, medlem.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Om markägaren tar i med hårdhandskarna då blir han ju anmäld för trakasserier mm, då är det ju han som råkar illa ut, i Sverige tar ju myndigheterna parti för brottslingarna med saft å bulle.
Det är ju brottsoffren som råkar illa ut.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
En broschyr om allemansrätten kunde väl lämpligen delas ut när de anländer till Sverige. Då har de fått informationen och man kan då be dem att läsa vad som gäller här i Sverige. Kanske markägarna som får obehaget också kunde ha broschyrer i beredskap och be dem läsa på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Först vill jag poängtera att jag inte förespråkar att man ska bryta mot Terrängkörningslagen.

När man läser förarbetena till en ny lag, så får jag det tydliga intrycket av att utredarna inte ser speciellt allvarligt på att husbilar kör en bit utanför vägbanan och parkerar. Förarbetena ser, som jag förstår det, betydligt allvarligare på körningar med motorcyklar och fyrhjulingar som sliter på markvegetation och orsakar mycket mer skada.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Först vill jag poängtera att jag inte förespråkar att man ska bryta mot Terrängkörningslagen.

När man läser förarbetena till en ny lag, så får jag det tydliga intrycket av att utredarna inte ser speciellt allvarligt på att husbilar kör en bit utanför vägbanan och parkerar. Förarbetena ser, som jag förstår det, betydligt allvarligare på körningar med motorcyklar och fyrhjulingar som sliter på markvegetation och orsakar mycket mer skada.
Något som jag har noterat ökar är elektriska montainbikes som kör i skogen precis som en vanlig mountainbike, men vissa av dessa har motorer på 10Hk och mera och är alltså motorcyklar och förstör naturen precis lika mycket som förbränningsmotordrivna sådana, finns det något om sådana där också?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hejsan.
Står parkerad på p-plats utanför Kronobäcks kloster. Får övernatta med tillstånd av föreningen. Då dundrar 4 tyska ungdomar med stor terrängbil in på parkeringen och vidare ut på gräsmattan för att där slå upp tält. Jag förklarar för dom att dom inte får köra hur som helst. Får svar att dom får köra överallt. Hänvisar till allemansrätten. Försöker förklara att vi har något som kallas terrängkörningslag som ligger över allemansrätten, tittar på mig som om jag vore någon idiot. Slår upp 2 tält samt ett stort tälttak på parkeringen,skiter fullständigt i vad man säger. Blir bara förbannad på dessa,ursäkta tyskar som tror att dom kan göra hur fan som helst. Tror inte dom gör det hemma.

Visa bilaga 229865
Jag hade sagt åt dem att jag ringer polisen för då hade de dragit. I och för sig hade det räckt med att min tyska hustru hade gett sig på dem...
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Nu slutade allt i goda ändå. Då dom tydligen inte trodde på mig så ringde dom själva polisen. Då fick dom till svar att tälta på gräset gick bra men ingen bilkörning utanför parkeringsytan samt att stolar ,bord samt markis på parkeringen packar ni ihop för det är en parkeringsplats o ingen camping. Så dom kom och bad om ursäkt för sitt sätt. Tummen upp för dom fyra, samt att dom kanske kan lära andra i sin bekantskapskrets.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag tror att de flesta av oss läser sådant lite selektivt, och tyder det lite efter egna önskemål. Därmed inte sagt att det är rätt!
Tänkte nog mera på typ Tyskar bla som ofta hänvisar till allemansrätten men tyvärr inte är helt pålästa vad den innefattar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vem skall informera våra internationella gäster om detta detta?
Det borde vara varje besökares skyldighet att informera sig om förhållandena i det land man besöker. Så är det för oss. Kommer man till Sverige och använder begreppet allemansrätt, är man skyldig att förstå vad det innebär. Klarar man inte det, gäller det bara att bete sig som i övriga Europa. Där finns ingen allemansrätt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänkte nog mera på typ Tyskar bla som ofta hänvisar till allemansrätten men tyvärr inte är helt pålästa vad den innefattar.
När det gäller tyskarna och andra europe'er så marknadsfördes ju Sverige av våra turistmyndigheter länge utomlands som landet där du får göra vad du vill i naturen, nu får vi betala priset. Man glömde ju att berätta om skyldigheter och undantag.
 
Toppen