• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätt?

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Rätt, Allemansrätten gäller inte fordon men det är en allmän rättighet att man på alla parkeringsplatser får stå med bil/husbil upp till 24 timmar om inga skyltar anger något annat. :cool:
Nja, det torde väl vara Trafikförordningens regler som styr parkeringen. Det man gör utanför fordonet kan omfattas av Allemansrätten. Då jag inte har så högt förtroende för juristerna på Naturvårdverket och LST kan jag tänka mig att dessa är orsaken till de motsägelsefulla uppgifterna.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag har en framhjulsdriven Volvo v70. Bra vinterdäck alltid. Har 5 mil på E18 enkel väg.

Mycket beror på känsla. Köra försiktigt. Ta tid på sig. Har aldrig suttit fast på 14 år på grund av snö... Bara suttit fast i köer när folk kör på samma vis som på sommaren och krockar i halkan och snön. Korta avstånd mellan bilar och för högt tempo.

Men det är jag det...
Du har antagligen inte några km grusväg med mycket backar då du skall ta dig hem. Försök föreställa dig en sådan väg med packad snö (blir alltid lite snö kvar vid plogningen beroende på vägens profil) när det plötsligt på senvintern slår om till milt väder och regn. Jag lovar, det kräver både rejäla däck och fyrhjulsdrift.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Du har antagligen inte några km grusväg med mycket backar då du skall ta dig hem. Försök föreställa dig en sådan väg med packad snö (blir alltid lite snö kvar vid plogningen beroende på vägens profil) när det plötsligt på senvintern slår om till milt väder och regn. Jag lovar, det kräver både rejäla däck och fyrhjulsdrift.
Kan bara hålla med. Blöt blankis, som det blir på grusväg med de förutsättningar du beskriver, är inte att leka med.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
1800 kg husvagn. Då räcker det med blött gräs och lite uppförslut för att du ska prisa fyrhjulsdriften. Även utan vagn så är det många av de mindre vägarna i södra Skåne, särskilt Österlen, som blir svåra vid våra horisontella snöstormar. Måste du ut innan snöröjningen hunnit till dina vägar, vilket kan ta dagar, krävs rejäla däck och fyrhjulsdrift. Men det är så förbannat lätt att ha fördomar.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Har en sommarstuga på en ö, på landsidan där vi har båten står bilarna på en gräsplan. Jag har ofta husbilen stående där på sommaren eftersom vi gör småutflykter. Förra veckan regnade det ca 200 mm på 6 dagar. Gissa om jag kom upp på vägen med 4,5 t husbil (Fiat) med vattensjuk gräsplan och liten knix upp på vägen? Kopplade på Volvon med 4-hjulsdrift och en lina. Frun satt i Volvon och drog, jag hann inte ens lägga i växeln så stod husbilen på vägen..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har en sommarstuga på en ö, på landsidan där vi har båten står bilarna på en gräsplan. Jag har ofta husbilen stående där på sommaren eftersom vi gör småutflykter. Förra veckan regnade det ca 200 mm på 6 dagar. Gissa om jag kom upp på vägen med 4,5 t husbil (Fiat) med vattensjuk gräsplan och liten knix upp på vägen? Kopplade på Volvon med 4-hjulsdrift och en lina. Frun satt i Volvon och drog, jag hann inte ens lägga i växeln så stod husbilen på vägen..
Snyggt draget av frugan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en sommarstuga på en ö, på landsidan där vi har båten står bilarna på en gräsplan. Jag har ofta husbilen stående där på sommaren eftersom vi gör småutflykter. Förra veckan regnade det ca 200 mm på 6 dagar. Gissa om jag kom upp på vägen med 4,5 t husbil (Fiat) med vattensjuk gräsplan och liten knix upp på vägen? Kopplade på Volvon med 4-hjulsdrift och en lina. Frun satt i Volvon och drog, jag hann inte ens lägga i växeln så stod husbilen på vägen..
Kanske lite häftig investering för att dra loss husbilen vart 10:e år eller så? :twitcy:
 
Toppen