• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde värmeväxlare

leifimme

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
14084
Medlemskap
2021
Hej. Vi tänkte installera alde värmeväxlare. Är det någon som gjort detsamma. Hur mycket har ni betalt för värmeväxlare o installation.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.085
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Alde värmeväxlare

Jag fick värmeväxlare installerad då jag köpte bilen.
Tveksamt om det lönar sig att betala för installation+växlare,du får många kilo gasol för pengarna,jag skulle inte gjort det.
En nackdel med värmeväxlaren är att du får 90gradigt vatten ut i värmesystemet,det blir väldigt varmt på golvet vid golvärme även om pumpen endast går korta tider.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alde värmeväxlare

Jag har låtit installera värmeväxlare i efterhand i ett par bilar och inte upplevt några problem, inte ens i den Pillos med vattenburen golvvärme jag hade under tidigt 90-tal (men i den bilen gick iofs både golvvärmeslingorna och alkovvärman att strypa i önskad grad).
En klar fördel med värmeväxlaren vid vinterbruk är att man förutom att man sparar mängder av gasol även kan klara sig utan dieselmotorvärmare (genom att installera en 12V cirkulationspump på returledningen från värmeväxlaren till motorn).
Vid installationerna gick lös på minns jag inte efter alla dessa år.

aake
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Alde värmeväxlare

Cirkulationspumpen 12 volt ligger på ca 1500 kr.
Själva jobbet gjorde jag själv kapade bara slangen och monterade på pumpen.
För att förhindra vätskeförlust i systemet så nöp jag ihop slangen på båda sidor om snittet.
Släppte på detta när pumpen var monterad..
Upptäckte senare ett mindre droppläckage fick dra åt klammren lite till.
Fungera bra som motorvärmare kanske inte lika effektivt som en dieselvärmare men bättre än starta en kall motor.
Brukat köra den ca 2 tim innan planerad avfärd.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Alde värmeväxlare

Jag har det och det är GULD värt att ha en värmeväxlare. Varmt och skönt i hela bilen samt varmvatten GRATIS när man kör. Att man sen får en motorvärmare som bonus är inte helt fel. :D
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Alde värmeväxlare

Jag var tvungen att ställa in min temp. på Aldepannan på högsta för att cirkulationspumpen skulle starta. Det berodde på att bilens värmesystem värmde upp så mycket där Alde-termostatens givare sitter så den startade aldrig. Fick reda på att det var ett vanligt problem så Alde har tagit fram ett extrapaket med givare med lång sladd och strömbrytare så man kan växla mellan standardgivaren och som jag satt den andra givaren bak i sovrummet. Perfekt även på natten med stängd sovrumsdörr så är det där den håller rätt temperatur och sparar därigenom värme eftersom det är varmast i sovrummet av vår kroppsvärme. På morgonen knäpper vi över till främre givaren så fort någon av oss går upp. Toa och dusch har vi innanför sovrumsdörren så det hinner bli varmt i främre delen tills vi är färdiga med morgonbestyren. Vi har även ställt in så vi har nattemp 16 grader mellan 23-7. Det här gäller ju den del av året då värmen behöver vara igång. Som motorvärmare har jag inte provat eftersom vi har dieselmotorvärmare som också går på tidur. Behöver ju oftast ha inställt i defrosterläge för att få bort kondens på vindrutan innan färd.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Alde värmeväxlare

Ottar:)

Du är inte ensam:oops:, sitter i våran Carthago också, men även denne herre är som ett frågetecken.

Sitter en trelägesbrytare under förarstolen och när jag knäpper på den så blåser det om en fläkt som även är placerad där, fast om det kommer nån värme vete tusan:confused:

Sen sitter det en brytare under sittdynan vid instegsdörren och vid påknäppning där så är det en pump som går igång:confused:

Förmodligen har de kanske något samarbete.......?

Sen för att krångla till det ytterliggare så sitter det även en Webastovärmare i bilen, som kanske också är inblandad i det hela;)

Vi har iofs bara haft bilen nån månad och bara nyttjat den en natt så lite mickel får det bli till våren:)
SEN.....gott folk kommer jag att terra alla Carthagoåkare på Ställplatserna i sommar, he he!
Jag rekommenderar ett trevligt och tillmötesgående sätt ............
(Kan ev.löna sig;))
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Alde värmeväxlare

Hej
Fördel med värmeväxlare ingen gasol på under körning på vintern. Motorn värmer ju upp Husbilen .Men kör Ni endast April - sept behöver man ingen.
/Vidhem
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Alde värmeväxlare

Ottar:)

Du är inte ensam:oops:, sitter i våran Carthago också, men även denne herre är som ett frågetecken.

Sitter en trelägesbrytare under förarstolen och när jag knäpper på den så blåser det om en fläkt som även är placerad där, fast om det kommer nån värme vete tusan:confused:

Sen sitter det en brytare under sittdynan vid instegsdörren och vid påknäppning där så är det en pump som går igång:confused:

Förmodligen har de kanske något samarbete.......?

Sen för att krångla till det ytterliggare så sitter det även en Webastovärmare i bilen, som kanske också är inblandad i det hela;)

Vi har iofs bara haft bilen nån månad och bara nyttjat den en natt så lite mickel får det bli till våren:)
SEN.....gott folk kommer jag att terra alla Carthagoåkare på Ställplatserna i sommar, he he!
Jag rekommenderar ett trevligt och tillmötesgående sätt ............
(Kan ev.löna sig;))
Hej Anders
Det du skriver om liknar det jag hade i knausen. Det du har under stolen med tre lägen är en sk värmeboster som i princip är ett element med fläkt på det vanliga värmesystemet. Den finns där för att integerade bilar ofta har dålig isolering på golvet fram. Funkade bra för mig. Den andra knappen är till cirkulationspumpen som sitter på motorsidan av värmeväxlaren. Har du värme i bilen och skall kallstarta motorn slår du på den så blir motorn varm. Den skall normalt vara avslagen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Alde värmeväxlare

Tack Jan.
Jag har inte hunnit testa allt, men Webaston har jag testat iaf:). Ställer timern och på en halvtimme så har det blivit drägligt i cup'en samt att tempmätaren klättrat lite.......



Bara för att du är snäll så skall jag vara snäll mot Västkustsläkten som kommer upp i helgen.....Henånbördiga rackare;)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Alde värmeväxlare

Där får du se upp Anders. Det är ju Orustare och det är klart lurigt folk tycker vi Tjörnbor:D
Får Jappe syn på ovanstående blir det nog ett dräpande genmäle:)
 
Senast ändrad:
Toppen