• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde eller Truma

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej!
Vill gärna höra er åsikt vad rekommenderar ni Alde eller Truma värmesystem med golvvärme????????
Lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alde eller Truma

Genom åren har jag haft mest erfarenhet av Alde, men om man har uppvärmt dubbelgolv och förutsatt att bilen är väl isolerad så fungerar även luftburen värme bra.
I min föregående bil satt en Truma gasolpanna vid köpet, men den lät jag byta ut till en dieselpanna (Truma combi D6), vilken fungerade förträffligt även i riktigt bister norrländsk vinterkyla och det gör även min nuvarande dieselpanna (Webasto Dual Top Evo 8).
Om man inte är ute på långdragna vinteräventyr så duger gasolpannor bra.

aake
 

Gerd o Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Österåker
HBK-Nr
2660
Medlemskap
2024
Sv: Alde eller Truma

För att få en behaglig värme ska det vara vattenburen golvvärme. Alde har oftast/alltid vattenburen golvvärme men det är inte så vanligt vid luftburen värme, oftast enbart golvvärme som kräver el-anslutning.
LMC är en av få som har vattenburen golvvärme tillsammans med Truma.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alde eller Truma

För att få en behaglig värme ska det vara vattenburen golvvärme. Alde har oftast/alltid vattenburen golvvärme men det är inte så vanligt vid luftburen värme, oftast enbart golvvärme som kräver el-anslutning.
LMC är en av få som har vattenburen golvvärme tillsammans med Truma.

Skriver du utifrån egen erfarenhet nu? Vilka bilar med uppvärmt dubbelgolv har du i så fall jämfört med?
Jag har haft flera bilar med Aldepanna och vattenburen golvvärme, bl.a. en Pillos och en Kabe, men ingen av dessa kunde konkurrera i värmekomfort med min nuvarande bil med luftburen dieselvärme och uppvärmt dubbelgolv. Men det kanske främst får förklaras av extrem isolering och isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset?
Den Niesmann jag ägde för omkring 30 år sedan minns jag också som en rejäl vinterbil, men jag var å andra sidan inte så frusen av mig på den tiden.

aake
 

Gerd o Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Österåker
HBK-Nr
2660
Medlemskap
2024
Sv: Alde eller Truma

aake,
jag (vi) har erfarenhet av både enkelgolv och dubbelgolv från både husvagnar och husbilar. Vad jag ville få fram var att det ger en helt annan känsla med golvvärme. Varma fötter och ingen kyla efter benen. Om dubbelgolvet värms med luft eller vatten spelar ingen roll. Det är varma golv som är det viktiga.
I instegsbilar och bilar i mellanklass är det vanligt med eluppvärda golv vilket alltid kräver elanslutning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Alde eller Truma

i vår Hymer har vi både och.
En panna för vattenburen golvvärme Truma
och 2 pannor för varmluft Truma.
Upplever båda lika effektiva.

Golvvärmen är klart skönast, men självklart lite långsam.
+ varma golv sköönt, knäpptyst.
+ både 230V samt gasol.
+ sängvärme :)

Luftvärmen är däremot "blixtsnabb",
men skapar "torr luft-känsla" ibland, samt hörs.
+ Full värme i toa/dusch så har vi ett supereffektivt "torkskåp"
 

Soraro

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Sv: Alde eller Truma

Vi har Truma i vår Hymer med dubbelgolv och det funkar alldeles utmärkt. Nör fläkten skickar på för fullt så kan det höras men annars märks det inte alls.
Sören
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Alde eller Truma

Föredrar Alde, haft både husvagnar och husbilar med både Truma och Alde.
Tycker Alde ger jämnare värme än Truma. Upplevde Truma som torrare luft.
Truma värmde upp väldigt snabbt medan Alde tar lite längre tid. Truman låter lite medan Alde är tyst. Golvvärmen med Alde gillar både hustrun och jag, ger en skön känsla tidig vår och sen höst. På vintern är bilen avstäld.

Om jag skulle byta bil, vilket jag inte skall, hade det utan tvekan blivit en med Alde värme. Detta är vad jag tycker efter att haft båda systemen.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Alde eller Truma

Hej...Kan bara klargöra att värmeväxlare med Aldevärmare är grymt bra....Provade på nya bilen och det blev varmt i bilen förvånansvärt fort....:yes: Provade det en kall vinterdag....Hade Truma i förra husbilen men Alde känns mer gediget....
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Alde eller Truma

Vattenburen värme är absolut inget krav för att få en vinterduglig boning på hjul.

Vi har erfarenhet av båda lösningarna genom åren (just nu luftburen Truma och dubbelgolv) och tillbringar rätt många dagar under vinterhalvåret i alper/fjäll. Det har fungerat förträffligt med båda lösningarna. De bidrar till att skapa olika fördelar och nackdelar men värmen i bilen blir tryggad med oavsett lösning. Energiförbrukningen är det normalt sett heller ingen skillnad på. Det åtgår ju samma mängd energi för att upprätthålla rumstemperatur i husbilen oavsett metod/värmeförflyttningsteknik för att komma dit.

Vi läser rätt många "tyckanden" i olika reportage avseende uppvärmningsalternativen. Det känns viktigt att ställa sig frågan hur många av dem som verkligen bygger på sann erfarenhet eller köksbordslogik samt vad som är fakta respektive ett eget tyckande. Ingen vill väl erkänna att den lösning man själv har är sämre eller dålig. Man slåss nog för sin sak helt enkelt.

Reella fakta uppfattar vi dock talar sitt klara språk. Låt inte uppvärmningsalternativet styra valet av bil förutsatt att allt annat i bilen är byggt för ett tryggt vinterboende.

Även den mörka delen på året är härlig så åk och njut!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alde eller Truma

Hej...Kan bara klargöra att värmeväxlare med Aldevärmare är grymt bra....Provade på nya bilen och det blev varmt i bilen förvånansvärt fort....:yes: Provade det en kall vinterdag....Hade Truma i förra husbilen men Alde känns mer gediget....

Värmeväxlare med fläkt från motorvärmen fungerar lika bra med Truma, men är förstås inte hopkopplad med den, men varmt blir det! :wink:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Alde eller Truma

Vår HB är ingen vinterbil men fungerar utmärkt att vistas i tidig vår till sen höst. Under färd till målet för övernattning värmer värmeväxlaren upp bodelen till behaglig värme & väl framme tar den gamla Truman över för fortsatt behaglig innetemperatur. Vi har tidigare haft en Kabe husvagn med Alde vattenburet system med golvvärme som lämpade sig i vårat tycke bättre som bostad när det var riktigt kallt ute men det tog längre tid att få bodelen varm.

Bennie
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Alde eller Truma

Vi har en Burstner Ixeo 2010 års modell med Truma luftvärme och elvärme-golv, har varit ute i under -30 grader med husbilen..inga problem, smaken e som baken.
Med vänlig hälsning
ArTii, som kör året runt med husbilen:)
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Alde eller Truma

Håller inte med,dubbla golv är guld värd året runt,på vintern är det värmekomforten,frostfri vatten o avlopp plus att kablar å slangar ligger inomhus för den som vill göra egna dragningar monteringar och förbättringar är ju utrymmet mellan golven superbra. En av dom stora fördelarna är att vägljudet blir vesäntligt lägre.
 
F

F.d. 50560

Guest
Sv: Alde eller Truma

Som du ser så får du väldigt många olika åsikter.

jag personligen tycker dubbelgolv verkar väldigt bra, något som krävs vad jag förstår om man skall ha vattenburen värme. ( lätt att dra kablar mm. vilket är ett jäkla bök i min bil ) jag har en Burstner Aviano. med Truma värmare, Jag har även så kallat vinter paket, med bla. Elektriskt Golvvärme, detta är enligt mitt tycke ett skämt, känns något i fötterna, men är inte menat och går inte att värma bilen med. Luftvärmen som jag har var väldigt svår att ställa in, antingen för varmt eller för kallt. tills jag bytte ( Väldigt enkelt ) till Trumas uppgradering som går att göra på Trumas combi panna (Min heter 6e ) Jag kan lova att detta gjorde pannan många gånger bättre, lätt att ställa in rätt temp och en massa andra fördelar. Dessutom som någon skrivit. vill man ha torkskåp i badrummet då är nog luftburen helt 100. för mig har det funkat bra, Vår sommar och höst.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Alde eller Truma

Håller inte med,dubbla golv är guld värd året runt,på vintern är det värmekomforten,frostfri vatten o avlopp plus att kablar å slangar ligger inomhus för den som vill göra egna dragningar monteringar och förbättringar är ju utrymmet mellan golven superbra. En av dom stora fördelarna är att vägljudet blir vesäntligt lägre.

Jag har kört i snart 6 år med vatten buren golvvärme i husbilen och 32 år med vattenburen golvvärme husvagnar och jag har inte saknad dubbelgolv, elgolvvärme när behöver man det i en husbil man skall väl inte bo parmanent i med en husbil så man har nytta av dubbelgolv, jag tror inte ett dugg på ibland funderar man på om det fins så mycket kunskapsom det sägs.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Alde eller Truma

Jag har kört i snart 6 år med vatten buren golvvärme i husbilen och 32 år med vattenburen golvvärme husvagnar och jag har inte saknad dubbelgolv, elgolvvärme när behöver man det i en husbil man skall väl inte bo parmanent i med en husbil så man har nytta av dubbelgolv, jag tror inte ett dugg på ibland funderar man på om det fins så mycket kunskapsom det sägs.

Uttryckte bara mina erfarenheter enkelgolv kontra dubbelgolv
 
Toppen