• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde eller Truma

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Hej!
Vill gärna höra er åsikt vad rekommenderar ni Alde eller Truma värmesystem med golvvärme????????
Lars
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Alde eller Truma

Viktigaste fördelen med vattenburen värme försvinner i diskussionen. I en husbils som används mycket vintertid i kyla är det guld värt att kunna värma bodelen vid körning med motorvärme, speciellt med gasolvärme. Dieselvärmare på bodelssingan och så har man den viktiga reservvärmaren och motorvärmaren som ju jag ser som ett måste vid kallstarter. Sen är ju elpatron enligt min erfarenhet bättre via vattenburet än luft.

Så sammantaget vinner vattenburet vintertid enligt mina kriterier, sommartid mindre skillnad.

Sen kan man ju ha både och vilket vi har, komplett luft- och vattenburet system med elpatron i båda (och i vårt fall diesel på båda slingorna) och båda värmer dubbelgolvet. Men bara vattenburna kan värma motorn.
 
Toppen