• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC:n fungerar inte

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
Efter att ha tagit bort minus från batteriet i 39 min så funkar ac i tre min. Sedan stannar den.
 
Lösning
ÄNTLIGEN HAR VERKSTADEN HITTAT FELET. Vet inte om jag vill skriva vad det var. Det var en säkring som var trasig. Som styr på o av knappen till AC. Men i instruktionsboken står det att denna säkring är till telefon, larm o en sak till. Inget om AC. Men i autodata står det något helt annat. Är väl ingen som skulle kolla denna säkring när det står så.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vad händer om jag har 900 gr istället för 820 gr
Rent teoretiskt kan den bygga för högt tryck, och högtrycksgivaren slår ifrån. Rent praktiskt är det så liten mängd som skiljer så det händer inget alls med bara 80gram

Har du lagt spänning på magnetkopplingen för att se/höra att den drar?
Det kan vara så att den drar, men för lite. Dom kärvar med åren och man kan behöva shimsa den för korrekt funktion. Förklarar inte varför den la efter strömavbrottet iofs, men murphys lag du vet…
 

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
Rent teoretiskt kan den bygga för högt tryck, och högtrycksgivaren slår ifrån. Rent praktiskt är det så liten mängd som skiljer så det händer inget alls med bara 80gram

Har du lagt spänning på magnetkopplingen för att se/höra att den drar?
Det kan vara så att den drar, men för lite. Dom kärvar med åren och man kan behöva shimsa den för korrekt funktion. Förklarar inte varför den la efter strömavbrottet iofs, men murphys lag du vet…
Tror det är kretskortet bakom AC o fläkt knappen. När man kortsluter två stift så funkar den, men går inte att stänga av utan att ta bort kortslutning. Har skickat efter ett kort på ebay. Under halva priset mot en bilfirma. Får det 15/7.tack för svaret ang hur mycket gram.
 

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
ÄNTLIGEN HAR VERKSTADEN HITTAT FELET. Vet inte om jag vill skriva vad det var. Det var en säkring som var trasig. Som styr på o av knappen till AC. Men i instruktionsboken står det att denna säkring är till telefon, larm o en sak till. Inget om AC. Men i autodata står det något helt annat. Är väl ingen som skulle kolla denna säkring när det står så.
 
Lösning
F

F.d. 14324

Guest
Är väl ingen som skulle kolla denna säkring när det står så
Mmm, jag kanske är yrkesskadad, men när jag felsöker något elektriskt som jag inte riktigt begriper mig på så brukar jag ganska tidigt i processen mäta alla säkringar i alla säkringsdosor jag hittar. Det tar oftast bara 5-10 minuter att mäta dem alla och det är fler än en gång jag sparat in timmar på det, jag tycker nämligen inte alls att det är ovanligt att säkringar är dåligt eller ologiskt dokumenterade.
Men bra att det löste sig för dig och tack för att du återkopplade, ac är riktigt trevligt när det fungerar. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen