• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC:n fungerar inte

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
Efter att ha tagit bort minus från batteriet i 39 min så funkar ac i tre min. Sedan stannar den.
 
Lösning
ÄNTLIGEN HAR VERKSTADEN HITTAT FELET. Vet inte om jag vill skriva vad det var. Det var en säkring som var trasig. Som styr på o av knappen till AC. Men i instruktionsboken står det att denna säkring är till telefon, larm o en sak till. Inget om AC. Men i autodata står det något helt annat. Är väl ingen som skulle kolla denna säkring när det står så.

Motalajanne

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
31180
Medlemskap
2022
Tryckvakt bytt. Köldmedel okej
Inget fel på kompressor.
Fiat ducato 2004 2.8 motor. Händer inget när man trycker på ac o fläkt knapparna
Säkringar hela
Får snart en stroke.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara att magnetkopplingen inte fungerar på kompressorn.
Den ska aktiveras när man trycker på AC knappen.
Det brukar vara ett distinkt klonk ljud ljud när aktiveras.
Den drivs av 12V.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för ett bra svar
Min ligger på 0,750 kg
Kan det vara för lågt för.att ac ska funka?
Om du har för lite köldmedium kommer kompressorn inte gå alls.
Eller om du ligger strax under vad du ska ha så går den några sekunder (suger ner trycket) och löser ut på lågtrycksvakten.
Beroende på hur stor bristen är kan den hoppa igång några sekunder till efter ett tag igen.
Du kan ju mäta över lågtrycksvakten och se om den bryter.
Å andra sidan om du bytt tryckvakt så måste du ha haft tillgång till manometer ställ eftersom systemet måste tömmas vid byte av tryckvakt.
Om du kopplar på stället på sugsidan så ser du ju enkelt vad du får för drifttryck.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Tryckvakt bytt. Köldmedel okej
Inget fel på kompressor.
Fiat ducato 2004 2.8 motor. Händer inget när man trycker på ac o fläkt knapparna
Säkringar hela
Får snart en stroke.
Hej Janne!
Inte för att "strö salt i såret" men en av de viktigaste sakerna att tänka på vid all felsökning, reparation o installation är att ha den rätta "sinnesstämningen" som Robert M Pirsig skrev i "Zen o konsten att sköta en motorcykel" när en kompis till honom klagade på en dåligt skriven manual för att montera en grill (amerikansk avancerad kanske).
Mvh
Anders
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för ett bra svar
Min ligger på 0,750 kg
Kan det vara för lågt för.att ac ska funka?
Vad ligger på 0,750kg för dej. Trycket i systemet? Vart och när? Då fungerar det ju troligen inte.
Siffrorna du fick av mej och det du efterfrågade är ju en mängd/vikt av köldmedium i kilogram och inte ett tryck.
Här kommer en länk som du kan läsa om tryck i AC-system.
Mvh Tony

 
Toppen