• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är glad.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Håller med VINGEN3!

Jag har för skoj skull settat och Gogglat och sökt på nätet men inte ett skit om detta!
Vi kan ju hoppas att det är köpmannaföreningen som har skapat denna Intresseförening för att hjälpa oss:yes:!

Det vore häftigt!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Valbodalen är inget alternativ. Alldeles för långt för att komma in till centrum. Här haft båten där och man drog sig för att gå in till stan. Jättelång backe till på köpet.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Hej, kunde inte låta bli att kommentera ovanstående. Verkare vara en trend att campingägare "lobbar" i kommunerna på V-kusten för att det inte skall finnas ställplatser på så man kan optimera sina intäkter.

Ett exempel är Hunnebostrand..vet att det finns en ställplats på båtupplägningsplatsen som är rätt sunkig med spikar etc. Inte speciellt inbjudande.

Dock är inte Hunnebostrand unika i detta avseende.

Men vi HB ägare kan faktiskt styra kosan till mer vänliga HB kommuner. Det lustiga är att de som lobbar mot ställplatser inte inser att det existerar många forum på nätet som informationskälla och slutet av dagen så kommer deras intäkter minska. Inte speciellt långsiktigt tänkande, vilket i slutändan drabbar den HB fientliga kommun i minskade intäkter :)

Ett exempel på kommun som har begripit att ställplatser för HB är lönsamt -är Öland.

Dessutom finns det en missuppfattning att HB-ägare söker efter gratis ställplats. Har själv inget problem med att betala en rimlig penning, men inte för en sunkig grusplan "middle of nowhere"..Sorry för mitt gnäll
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Låter som att du inte varit i Hunnebostrand? Jag tror inte att de flesta betecknar en ställplats med toa, dusch, el, tömning, vatten och havsutsikt som "sunkig"? :wideeyed:
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Jodå,varit på marinan som är rätt sunkig som ställplats....tyvärr
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Känns som att du kanske skall söka dej till campingar då, där finns det gräs att stå på. Hunnebostrand är en ställplats. :)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Känns som att du kanske skall söka dej till campingar då, där finns det gräs att stå på. Hunnebostrand är en ställplats. :)

Hunnebostrand är definitivt inte värt pengarna.

I sommar är det två år sedan vi var där senast, och jag har för mig att vi då betalade 175 kr/natt utan el, den toabyggnaden som var nere vid själva ställplatsen var definitivt inte mycket att hurra över.

//Tommy
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Med en HB föredrar jag ställplats/fricamping/P-plats framför camping men för den skull behöver inte ställplatsen kosta 175/dygn och vara en snuskig "grushög".

Min poäng är att campingägare företrädesvis på V-kusten lobbar hos sin kommun att inte göra ordning ställplatser (gäller förståss inte alla). För att ha något att visa att dom visst har ställplatser så har dom som t.ex i Hunnebostrand en sunkig "grushög" för 175/dygn(kallas lokal politik).

Vad jag far efter som HB ägare är "value for money" och inte "ripp-off".

Det finns kommuner som har insett att HB:s är en tillgång för den lokala turismen och inte ett problem ! Dessa kommuner kommer få både ökad goodwill och intäkter.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Vem är det som tar betalt i Hunnebostrand, kommunen eller campingen?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Min förståelse är att det är kommunen, eftersom enl. en annan HB så utfärdar dom p-böter om man står mindre än 4 m från varandra (är dock hörsägen..)

I och för sig så är det bra att man har 4m avstånd säkerhetsmässigt. Andra sidan finns andra sätt att hålla reda på avståndet mellan HB:s...seriöst ja då kan man ju markera HB-rutor.

Om man är cynisk, så kan man förståss se det som en xtra inkomstkälla....

Synd på en trevligt beläget ort som Hunnebostrand men är det "arbågsbjudning" som gäller så finns det andra orter...
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Tråkigt om man parkerar och går därifrån sedan kommer någon annan husbil och parkerar bredvid får man böter då.
Det låter helt orimligt och man får hoppas att det är en skröna.
Ha det
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Klart det är en skröna.

Det finns regeler för vad som gäller för pakering. Inte f-n kan en kommun bestämma att det skall vara 4m mellan vissa bilar på en pakering.

Här gäller pakering men alla hjul inom rutan, inget annat.
Får ni P-böter för att de klassat er bil som "Husbil" så bestid fakturan.

Det är ju löjligt rent ut sagt att vissa kommuner tror sig ha egna lagar:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Känns verkligen som en skröna, tråkigt att någon känner sig manad att vidarebefordra sådant sk..t prat om en ställplats som fungerar och som är väldigt populär. Ängna kraften åt lite positiv attityd i stället, då kanske vi kan få fler ställplatser, och få de som redan finns förbättrade! :)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Håller med. Det tyck finnas de som mer söker problem än möjligheter på detta forum.

Glaset är inte halvtomt det är halvfullt:)

Uppförsbacken är nedförsbacken på andra hållet:twitcy:
 
Toppen