• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är glad.

F

F.d. 18017

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Vad exakt det ska kosta lägger jag mig inte i men det är klart att det är mer utrymmestagande att parkera en husbil än en personbil.
Min passat är 1.7x4.7 och husbilen 2.1x6.6m en standardhusbil mer troligt runt 2.3x7.5m
8m2 för min personbil mot 17m2 för en husbil =2.12ggr i yta.
Ska man sedan kunna gå ut genom dörren lite bekvämare än ur en vacelinparkerad personbil. så säg att en ställplats skulle behöva va avpassad för 3ggr en normal bil för att inte va orimligt liten. Då är det väl ok att priset ligger 3ggr mot en personbils minst.

Att husbilskare inte vill betala ens 100kr per dygn för att stå på en parkering rimmar för mig illa med att vi skulle vara en sån köpstark grupp. Har vi inte råd med 100kr så hur ska vi då vara ett bra underlag för handlarna?
Att däremot ta ut 100kr för att dagparkera vid ett tillfälligt besök tycker jag är knas.
Jag ska inte svära på det men jag har för mig att jag förra året såg något sådant pris för parkering dagtid med husbil vid bergs slussar. För personbil var priset ett helt annat.

Som jämförelse så kostar en vanligt parkeringruta för vanlig bil inne i Stockholm ett antal hundralappar för en arbetsdag. Så det finns fortfarande det som är värre.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Var i Lysekil för fjorton dagar sedan och åkte till "Anderssons Kaj", såg då

tilläggstavlan på P-skylten "Gäller ej Pb klass 2".

I mitt registreringsbevis står det att min 5-tonnare är Pb klass 1!!!

Skulle vara kul att utmana p-vakterna och ställa mig där och ha beviset klart!

Bosse

Jag förstår inte varför fordon som inte väger för mycket och inte är för långa inte få stå på alla P-platser. Min HB är 6,3 m. Den får plats nästan över allt. Vad är deras bekymmer?
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Vilken plats menar du? grötö?
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Janne Freeman vilken plats menar du?

Sten Lidenskog
 
H

hianders

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

50-talet ekipage fr Husbilsägarnas intresseförening som inte kommer till Lysekil i påsk.

Är det ingen som vet vad detta är?!!

Inger
:wideeyed:
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Ja Grötovägen eller vid fiskhallen,
Janne
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

50-talet ekipage fr Husbilsägarnas intresseförening som inte kommer till Lysekil i påsk.

Är det ingen som vet vad detta är?!!

Kan det vara en "skröna"? Det finns ju inget som heter "Husbilsägarnas intresseförening".
Är det någon eller några som vill skrämma bort husbilsägare från Lysekil?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Var i Lysekil för fjorton dagar sedan och åkte till "Anderssons Kaj", såg då

tilläggstavlan på P-skylten "Gäller ej Pb klass 2".

I mitt registreringsbevis står det att min 5-tonnare är Pb klass 1!!!

Skulle vara kul att utmana p-vakterna och ställa mig där och ha beviset klart!

Bosse

Intressant. Det innebär alltså att utländska HB kan stå där. PB kl 2 finns väl bara i Sverige?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Tänk vad mycket skada en man vid namn Inge Löfgren kan ställa till det för sin egen kommun genom korkade uttalanden bara för att husbilsägare ratar hans camping som ligger lång utanför Lysekils centrum.

Som kommuninvånare blir jag riktigt bestört!

Hans negativa iställning till husbilar kan kopplas till att han driver en Camping, MEN han är också politiskt aktiv i ett parti som inte vill se bilar i vårt samhälle:cool:

Var och en får dra sin slutsats av det:rolleyes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Hans negativa iställning till husbilar kan kopplas till att han driver en Camping, MEN han är också politiskt aktiv i ett parti som inte vill se bilar i vårt samhälle:cool:

Var och en får dra sin slutsats av det:rolleyes:

Jag tror inte att han är motståndare till bilar generellt utan bara sådana som drivs med dagens förbränningsmotorer!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Jag tror inte att han är motståndare till bilar generellt utan bara sådana som drivs med dagens förbränningsmotorer!

Jappe

Jaha:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Jag tror inte att han är motståndare till bilar generellt utan bara sådana som drivs med dagens förbränningsmotorer! Jappe

En paradox kan tyckas! Utan bilar med förbränningsmotorer skulle han inte få många campinggäster förutom tältande cyklister.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Jag tror nog han är mest motståndare till allt han tror tar besökare från hans camping?! :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Hans problem är nog husbilfolket ändå om vi läser detta.
http://www.lysekilsposten.se/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=3215&cntnt01returnid=52

Men go vänner, ingen är tvingad att besöka Lysekil;) Det finns så många andra platser i vårt Sverige som välkommnar ALLA turister.:music-icon:
Kommuner som jobbar stenhårt med det som denne Löfgren anser är olagligt för en kommun, nämligen att turism gynnar lokala näringar, som affärer, restauranger o.s.v.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Inge Löfgren pratar i nattmössan!

Båtuppläggningsplatsen har dragit fram vatten och el för att båtfolket skall kunna iordningställa sina båtar för sjösättning och gästhamnen har dusch och toaletter för båtfolket.

Att sedan husbilsfolket kan använda sig av dessa faciliteter mot betalning måste väl gynna kommunen. Snacka om tunnelseende.

Låt inte en förvirrad campingägare sätta käppar i hjulet för husbilsfolket. Alla andra Lysekilsbor välkomnar turister, turistnäringen är snart den enda näringen i denna avflyttningsort!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

Låt inte en förvirrad campingägare sätta käppar i hjulet för husbilsfolket. Alla andra Lysekilsbor välkomnar turister,

Bra skrivet Anders.:)

Vi har övernattat i lysekil vid ett par tillfällen de senaste åren och jag visste inte ens om att det fanns en campingägare som är på krigsstigen.

Låt er inte avskräckas av denna människa, Lysekil anser jag vara ett trevligt ställe att åka till.
 
Senast redigerad av en moderator:
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

En fråga Knarrevik ? får man stå på kajen som är ca 300-400 m väster ut, Där gäst hamnen börjar
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 50 husbils ekipage sviker Lysekil - Campingägaren & tillika miljöpartisten är gla

En fråga Knarrevik ? får man stå på kajen som är ca 300-400 m väster ut, Där gäst hamnen börjar

Det finns tydligen skyltar som säger att parkeringen inte gäller PBII. Längre österut vid fiskaffären lär det vara tillåtet, jag får kolla vid tillfälle.
 
Toppen