• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5:ans växel peugeot j5

L

lasse ekström

Guest
Hej. ännu en sida om detta ämne. Jag har Peugeot j5 motor i min 85:a bensinmotor, där jag har bytt synkr.satsen och lilla drevet till 5:ans växel. Nu till problemet. När jag tog bort muttern,fick jag använda mutterdragare,så hårt satt den. När jag mont.tillbaka anv.jag samma mutterdragare. När sedan skulle prova hade en växel låst sig och ingen växel gick att få i. Frågade på en verkstad för växellådor och det första han frågade var om jag dragit åt mutter för hårt? Talade om att jag dragit åt hårt,vilket han sa var åt h.vete. Det skulle vara ett litet glapp mellan mutter och synk.satsen men kunde inte säga hur mycket "på känn" Gjore så,och nu funka växlarna,men nu har jag istället ett visslande ljud när jag har friläge i och släpper upp kopplingen som ökar med motorvarvet. Har läst igenom många sidor här,men inte hittat en rad om detta problem. Så min fråga är ju naturligtvis: Hur hårt ska muttern dras,finns det något momenttal? Hjälp mig någon,börjar tröttna på att lyfta motorn upp och ner nu. Kan man bara dra åt med normal handkraft med spärrskaftat?? Snälla,hjälp mig någon,börjar tröttna på att lyfta moton upp och ner.

Hällsn. Lasse Ekström.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Här är en verkstadsmanual för Peugeot J5, lite dåliga bilder ibland.
Kolla även JANKRO:s inlägg som sagts ovan.
 

Bilagor

  • J5.zip
    83,8 MB · Visningar: 125

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hejsan, jag vill inte blanda mig i vad andra säger hur j.... dumt det än låter, lösa muttrar??. Men här har du åtdragningsmomenten för muttrarna från Fiat's rep.bok.

Skärmklippömknnjk.JPG

Skärmklippkljn.JPG

Skärmklipppkjn.JPG

Alltså den ena jäkligt hårt och den andra ännu hårdare.

Om du köpt ny drevsats hos Axel A. så är väl dreven tunnare än originaldreven och det följer med en distansbricka som kompenserar upp tjockleken och som måste hamna på rätt ställe.... Det, eller något annat som krånglade, men köra med lösa muttrar, aldrig i livet, i alla fall inte för min del.
Utan att fundera fullt ut så borde glidlagerhylsan till växelkugghjulet sitta löst på axeln och kunna snurra fast det skall vara fastspänt.

Ett visst vinande från fiatlådorna på tomgång är rätt normalt, bara det inte övergår till oljud :p:.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Personligen skulle jag inte köra en meter med lösdragna muttrar.
 
Senast ändrad:
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

hej igen. Muttern sitter ju inte lös.den låses ju på axeln.
Men det där med brickan,(som földe med) var ju
intressant,men var ska den sitta?

Lasse E.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej igen, nej naturligtvis sitter inte själva muttern lös när den är låst :), men båda skall ju dras väldigt hårt som framgår av bilderna för att hålla samman allt som sitter på axlarna så det inte de delarna sitter löst och rör på sig.

Jag har aldrig monterat en kugghjulssats från Axel A. men det finns andra som gjort här, och skrivit om just distansbrickan som inte finns original, för att kugghjulen ser lite olika ut i Axel A. satsen än originaldreven. Jag tror att de nya dreven är lite smalare vid kuggen.
Vi får se om någon som köpt satsen från Axel A. läser detta.
Jag vet ju inte om just brickan är problemet för dig, men på bilden på kugghjulssatsen så finns extrabrickan med som jag vet det har skrivits om ett par gånger.
(Har du fått med brickan? Röd pil.)


Skärmklippb.JPG

Jag har försökt att utreda i huvudet vad som händer, men kommer tyvärr inte på något bra för det var ett tag sedan jag hade en låda i smådelar på bordet :p:, men muttrar dragna med de kraftiga momenten som står i anvisningarna skall absolut inte låsa lådan, det är jag säker på.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg nu att du skrev "som följde med".
Kolla drevet kontra originaledrevet, för brickan skall dit tillsammans med dreven. Har du den kvar på hyllan?
 
Senast ändrad:
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej Jankro. Jo,jag har kvar brickan,och jag vet att den har med kuggsatsen att göra för jag beställde först synk.satsen och då var ingen bricka med.
Men sedan såg jag att synkdelen på lilla drevet var lika dåligt,och då köpte jag drevsatsen och då var brickan med. Jag böt aldrig stora drevet för kuggarna sågfina ut. Drog åt med mutterdragaren ,måste bli i närheten av 200 Nm och då var växlarna låst. Sen vet du resten med tippset från "specialisten",som tydligen var åt h.vete. Vill inte sätta ihop det en gång till förrän jag vet va brickan har för funktion.

Tack för att du försöker hjälpa mig.

M.V.H. Lasse.
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej igen Jankro. Nu har jag rivit ner 5:an igen,och "nya" och "gamla" dreven är exakt lika bred så när på någon 1/10 mm. Plåtbrickan är 1,5mm. Så inte vet jag?

Hällsn. Lasse.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Du har inte vänt drevet på fel håll. Då låser det. Brickan borde va mellan mutter o drev.
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej. Jag har inte bytt stora drevet,och lilla går inta att vända fel.

Lasse.
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej en gång till.
Nu har jag mont.tillbaka drev o synksats igen,och det funkar ej. Och det ligger nånting i att inte dra åt muttern hårt,men det är ju inte rätta lösningen.
Drar jag den löst så funkar det,men drar jag lite hårdare så låser det,och jag tror jag vet orsaken. när jag drar åt så nyper lilla drevet fast i gaveln på lådan.
(baksidan på drevet mot lådan) Det går inte ens att få in ett bladmått på 0,1 mm bakom drevet. Plåtbrickan gör ingen skillnad.
P.g.a. min ålder är jag dålig på både tyska och engelska,annars skulle jag ringt till axel,men det måste ju finnas fler i Sverige som handlat där och haft samma problem? Eller?

Hällsn.Lasse.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hejsan igen, besvärligt....
Som sagt jag har tyvärr inte monterat en sats från Axel A.
Bara några funderingar igen.
Om drevet går mot lådans gavel så borde det ju inte se lika ut som det gamla drevet på undersidan.
Om du orkar att prova med gamla drevet igen, funkar det då.

Det är inte drevet som inte är bytt som går mot "plåt"flänsen mellan drivkuggen och ingreppskuggen på det nya monterade drevet.
Vad händer om du byter båda dreven och kollar kontra de gamla, då borde man väl se var brickan bör ligga om man jämför dreven lösa (kanske).

Detta är diffust men det har inte hänt något längre in i lådan för det finns låsningar och shimsbrickor som hålls av en ring mellan tvåan och treans drev, så axeln inte kommer ut tillräckligt. Men det tror jag inte själv på :oops: för det kan nog inte hända tror jag.

Om du tar tid på dig och kollar med de gamla dreven, och det funkar med dem så borde det väl gå att se skillnaden med de båda nya.... Kanske.

Jag har tyvärr inte hittat någon tråd som handlar om dreven med extrabrickan, men jag kommer ihåg att det fanns en fråga om brickan innan personen skickade efter satsen, men det var många år sedan tyvärr.

Jag tycker absolut inte du skall köra med en löst dragen mutter, för när delarna inte sitter fast så kan det glappa upp sig med tiden eller gå mot något och kanske göra metalldamm, och jag kan inte tänka mig att de tillverkar reservdelar som gör att en mutter som skall dras stenhårt från början i stället skall lämnas med ett glapp och bara låsas.

Jag behöver nog inte nämna detta.... Men akta dig så inte kulorna och fjädrarna till synkningen far åt he..... när du plockar med ingreppsringen kontra innerdelen, och samtidigt är lite sur/frustrerad på situationen :).

Om du lägger i backen utan att kåpan är monterad över dreven så kan axeln med gaffeln gå för långt då inte kåpans mothållsklack stoppar den, och även då kan kulorna se en väg till friheten när ingreppsringen gå för långt :wall:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej igen. Besvärligt frustrerad är bara förnamnet. Jag har löst tidigare problem med att chimsa 2,5 mm bakom lilla drevet mot lådan. Då fick jag ett mellanrum på 0,65 mm bakom lilla drevet mot lådan. Allt fung.bra,växlarna flyter i perfekt. Bra. Bara för att komma till nästa problem,som inte varit förut. Alltså lägger växel i friläge,trampar ner kopplingen och startar motorn.
Släpper upp kopplingen och det börja ett visslande skärande lite skrapljud som jag tror,svårt att avgöra,kommer från burken till 5:ans växel. Trampar jag ner kopplingen igen försvinner oljudet. Likadant om jag lägger i växel och släpper upp kopplingen så är oljudet borta. Alltså bara på friläge.
Om det skulle vara urtrampningslagret borde det väl vara tvärtom,låta illa når kopplingspedalen är nertrampad.
(Den är väldigt nära bilskroten nu).

Hällsn. Lasse. Tillägg: Mutter är dragen med 200Nm,alltså inga lösa
muttrar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

En vild gissning, kan vara ett lager som är slut.
Det finns väl en magnetplugg, oljeavtappningen, finns det möjligen spån på den?
 
F

F.d. 53958

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej har renoverat växellåda en gång i tiden och var lite snål byte drev mot bottenstoken och pga det blev det ett vinande ljud från lådan när inte dreven stämde mot varandra pga slitaget men den rullar än vad jag vet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej igen Lasse, svårt fall och börjar det att dj..... så.....

Ja något är underligt, för lådorna hörs ju när bilen står still med kopplingen uppe då alla utväxlingar snurrar mot varandra men ingen är sammankopplad med utgående axel. Men det som hörs är ett vinande ljud i lite olika styrka men det skall absolut inte låta otäckt.

Jag har tittat på mina bilder sedan jag renoverade min låda men kan inte komma på något påtagligt.
Det finns ju vissa olikheter på den stora ingreppsringen på original och den nya, för spåret för gaffeln är smalare i den än i originalringen.
Ändrar sig ljudet om du försiktigt trycker på växelspaken åt backläget eller femmans läge när bilen står på tomgång med kopplingen uppe.
Jag funderade på om gaffeln nöter mot ena kanten på ringen med sidotryck.... Men det borde nog ändå inte låta så mycket eller otäckt, även om gaffeln kanske kan funka som en stämgaffel och ge ljud ifrån sig.
Jag funderar också på om synkringen kan ligga mot synkkonan i friläge, men den skall ju fjädrar och kulor hålla centrerad till man börjar trycka spaken/gaffeln/ingreppsringen mot femmans läge.

Inlägg 76 t.o.m. inlägg 78 från min renovering handlar lite om saker jag ändrade på, som du nog kan hoppa över, men jag tänkte mest på att jag slipade gaffeln lite tunnare för att få den att ligga i mitten på spåret när femman är ilagd, men den bör ju ligga rätt neutralt i spåret även i friläge

Här har du en länk till de inläggen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t84492-4/#post712774

Jag skrev också om att jag hade ett vinade ljud från gaffeln en stund efter start som ändrade karaktär när man tryckte lite på spaken mellan femman och backen. Ljudet försvann snart, kanske lite innötning och olja som kom på plats.

Här har du en länk till det inlägget som förtydligar lite bättre.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t84492-5/#post726198

Men det vinandet var ju inte så mycket att det lät otäckt den korta tid det hördes, och det märktes ju att det "bara" kom från gaffeln.
Har tyvärr inget mer konkret att komma med just nu, sorry, skall fundera vidare, men jag har som sagt bara plockat med originaldrev.

M.v.h. JANKRO.
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej. Jag prova att såtta tillbaka gamla "satsen"och då har jag ett tomrum bakom lilla drevet och gaveln. Har lyft upp framvagnen och har samma ljud när jag har växel i och släpper upp kopplingen. Men drar jag spaken mot 5;an ändras ljudet.
Tänker på,att när jag chimsade ut satsen 3mm så kom ju hela "satsen 3mm längre ut,men gaffeln sitter ju kvar på samma ställe.
Nästa ide är att ta bort 1,5mm av chimsen,och svarva/fräsa av 1,5mm på baksidan av drevet.
Ide nr 2 är att skippa Axelsatsen och köpa en org. från Bossings i Linköping (om det är org. dom kanske också köper från Axel?) Någon som vet vad org.sats kostar? Då har man i alla fall någon svensk att prata med om det inte funkar när man inte kan Tyska o Engelska
I vilket fall tänker jag ta en time out för i år,och börja med nya friska tag till våren. Då kanske någon läser om mina problem över vintern och har haft samma problem. Hoppet är det sista....

Hällsn. Lasse
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Lasse!
Du kan få höra hur min låda låter.
Jag har dock inte plockat isär lådan något så jag har
ingen info om hur grejorna skall vara monterade.
Jag tittar dock gärna på hur det ser ut och om du vill visa
vad som är bekymret. Vi kan kanske komma till en lösning tillsammans.
Jag har en hel del mekaniskt kunnande.:)
//Tony Bor på Brynäs. (Skick gärna PM så vi kan byta kontakt uppgifter)
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej Tony. Tack för erbjudandet. Jag har den inte nersänkt nu,så man kommer inte åt att se någonting. (bara lyssna.) Jag återkommer till våren när den är nerplockad om jag får.

Hur skickar man ett pm?

Hällsn. Lasse i Valbo
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5:ans växel peugeot j5

Hej. Jag prova att såtta tillbaka gamla "satsen"och då har jag ett tomrum bakom lilla drevet och gaveln. Har lyft upp framvagnen och har samma ljud när jag har växel i och släpper upp kopplingen. Men drar jag spaken mot 5;an ändras ljudet.
Tänker på,att när jag chimsade ut satsen 3mm så kom ju hela "satsen 3mm längre ut,men gaffeln sitter ju kvar på samma ställe.
Nästa ide är att ta bort 1,5mm av chimsen,och svarva/fräsa av 1,5mm på baksidan av drevet.
Ide nr 2 är att skippa Axelsatsen och köpa en org. från Bossings i Linköping (om det är org. dom kanske också köper från Axel?) Någon som vet vad org.sats kostar? Då har man i alla fall någon svensk att prata med om det inte funkar när man inte kan Tyska o Engelska
I vilket fall tänker jag ta en time out för i år,och börja med nya friska tag till våren. Då kanske någon läser om mina problem över vintern och har haft samma problem. Hoppet är det sista....

Hällsn. Lasse
-----------------------------------------------------------

Hej igen. Till att börja med så såg Bossings delar inte lika ut som Axel A. så det var nog olika tillverkare, men det är däremot inte säkert att Bossings har några nya delar från sin leverantör kvar.
Angående gaffeln. Den hamnar ju i sitt givna klickläge i friläge, och där skall ju spåret i ingreppsringen hamna när den är i friläge. Om du läste min sista länk så är ju spåret lite smalare i nya ringen så det finns viss anledning redan där att slipa av gaffelns ena sida för att den skall hamna fritt i ringens spår.

Menar du att nu med det gamla drevet åter på plats så har du kvar oljudet, eller....

Eftersom du shimsade upp/ut hela satsen ca. 3 m.m. men gaffeln behöll sitt original friläge så blev det ju samma effekt som när gaffeln börjar trycka ingreppsringen in mot lådan, och då blir troligen resultatet det samma som när man har börjat att lägga i femmans växel med gaffeln utan att trycka ner kopplingen, vilket kanske kan förklara o-ljudet.
Vilket i sin tur kanske betyder att synkringen började släpa mot sin synkkona för att få samma fart på rotationen på in och utgående axel, vilket inte går när kopplingen är uppe, ingående axeln i lådan snurrar och bilen står still.
Kanske att ljudet hade upphört om du då hade dragit växelspaken lite åt backläget.

Jag är också lite fundersam om kraften som som blev när kugghjulet kom i kläm vid åtdragningen även hamnade på kulorna i kullagret bakom plåten, vilket i så fall nog inte var så bra.

Det är synd att inte någon som bytt dreven till Axel A's drev med gott resultat inte har sett den här tråden än.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen