• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej, så fortätter vi med lite till :).
Om man gör det här med lådan på plats i bilen för att få koll på oljud som verkar komma från diffen så är det ju ett relativt enkelt sätt att i alla fall få lite koll på om lagren till kronhjulet har nött in sig i lagerlägena i huset.
Eller som i mitt fall, och som ju är ett bättre men ändå dåligt alt. ev. "bara" i flänsen eller i sidorna på huset eller shimsringen.
Sidled går ju att shimsa rätt lätt.
Även om axeln till innerringen skulle vara nernött så går det också att fixa, men naturligtvis med hjälp av maskinbearbetning och en tunn hylsa, och även det kan många firmor säkert fixa, till ett rimligt :rolleyes: pris förhoppningsvis.

Värst vore det om lagerlägena i själva aluminiumhuset är skadade.
Det går att fixa också, men då är det nog lättast om man har en låda med lock på båda sidor vid lagren, så man kan maskinbearbeta upp ett större hål rakt genom växellådshuset, och ersätta det med tunn en ring runt lagrets ytterring.
Men då börjar det behövas en bekant med tillgång till maskiner annars blir det nog rätt dyrt.
Nästan allt går att laga, frågan är bara hur mycket arbete det är och vad det finns för alt. och vad alt. kostar.

Men de gånger jag har hört talas om glapp i diffen så har det "bara" handlat om i sidled.

Lite klarläggande.
Kronhjulet börjar ju glappa och "fladdra" lite av axialglapp. p.g.av att det är koniska rullager som håller diffen och som då blir glappa.
Samma lageridé som ofta, i alla fall förr, fanns på framhjulen på bakhjulsdrivna bilar. Koniska rullager som man fick "lägga åt" med kronmuttern i mitten som sedan ofta låstes med en saxsprint.
Här i lådan får man i stället shimsa till rätt lagerspel med shimsringens tjocklek eller med bearbetning av locket som jag beskrev tidigare.
Man är ju ute efter rätt mått på insticket av locket plus shimsringen -röd pil-, och då är det enklare att justera lockets instick i stället för att bråka med tjockare eller tunnare shimsring.
Mer instick om man svarvar av ytan -gul pil-.
Mindre instick om man svarvar av ytan -orange pil-.
DSCF0424-400.jpg



-Röd pil- Locket.
-Gul pil- Shimsringen.
-Gröna pilar- Koniska rullager.
DSCF0551-400.jpg



Här är höger sida på min låda. Lagerlägena och sidan var ju helfina och inget att bråka med. Och som sagt ibland sitter det ett löst fastskruvat lock på den här sidan med.
DSCF0567-400.jpg



På vänstersida är det först bäst att kolla upp hur shimsningen/spelet ligger till innan man sätter på bakstycket av huset. Man måste kunna se om och hur mycket fel det ligger om man råkar ha för litet mått -röd pil- första bilden överst i stycket.

Lådan sitter fast i bänken så träbiten är uppkilad mot väggen och trycker rätt hårt -röd pil- på metallringen som i sin tur trycket hårt på lock, shimsring och lager m.m.
Om man har, eller när man fixat så man i alla fall har lite spel och får in ett bladmått mellan lockets fläns och huset. Bladmått -gul pil- kan man skruva dit bakstycket på huset tillfälligt......
DSCF0564-400.jpg



......... och sedan åter trycka in locket rätt hårt. Det går ju även bra/kanske bättre med en tving som syns här.
DSCF0558-400.jpg



Min träbit åter uppkilad med tryck på locket tillbaka :oops: på plats.
Nu får man kolla med ett bladmått och bearbeta någon av lockets ytor till man lätt får in ett bladmått 0,15 m.m. -gul pil- enl. rep. boken, runt om hela locket och ända in till kanten, så man verkligen får förspänning på lagren med 0,15 m.m. när man drar fast skruvarna till locket.
DSCF0561-400.jpg



Nu när man vet att man inte längre behöver komma in i huset, så är det dags att skruva bort stora bakstycket en sista gång och täta ytorna med något bra. Det finns ju ingen packning här eftersom man har lagerpassning för ytterringarna mitt i skarven.
Ett bra tätningsmedel behövs på hela anliggningsytorna och runt alla pinnbultar m.m.
Det finns många tätningsmedel som är till för ytor där packning saknas och ytorna dras till nästan noll mot varandra.
Jag brukar använda en slags gul gelé. Många av de finare fabrikaten har silikon med massor av vackra färger och högt pris till flänstätning.
Jag har läst att många använder Biltemas röda silikon för några tior i stället för de fina för några hundringar, och det skall gå lika bra.
När bakstycket är monterat och fastskruvat, så skruvar man dit locket över lagret med sina fyra skruvar, som då förspänner/trycker ihop lagren 0,15 m.m. när man drar in det mot diffhuset.
(Det är ju egentligen hela huset som fjädrar ut lite så lagren ligger lagom i kläm därinne.)
DSCF0583-400.jpg



Jag satt dit rätt stora brickor för att jämna ut trycket lite längre in på locket.
DSCF0584-400.jpg



Och åter, ibland finns det ju ett lock även på denna sida.
Locket/ locken hålls täta med en stor O-ring och behöver inget packningsklister.
Nu är det även dags att montera Simmerringarna/packboxarna. Se till att de inte kommer skevt i förhållande till den snurrande axeln för då slits de faktiskt onödigt fort, för då går axeln lite snett mot den skarpa tätningskanten. Det finns ingen stoppfläns för packboxarna så kolla hur långt de skall in innan ni börjar.
DSCF0585-400.jpg



Jag har skrivit förr om packboxar men vi tar med det här också.
Det kan vara lite svårt att hitta rätt bredd i Sverige.

Det kan vara en viss fördel med packboxar som har en dammtunga utåt för skydd.
Original så sitter det ringar som är 8 m.m. breda.

Köp inte 10 m.m. breda med dammtunga för man får slå in dem så långt om dammtungan skall hamna bra.

Till vänster. 8 m.m. med dammtunga som faktiskt är lite svårt att få tag på.

Mitten. 8 m.m. utan dammtunga som man brukar få från bl. a. Axel A. Det duger nog gott i.o.f.

Till höger. Enklast om man vill ha dammtunga och köper i Sverige är det att köpa 7 m.m. breda, som verkar vara en standardbredd, och de funkar bra.
PICT0161-2.jpg



Mosa in en skaplig klutt Molybydenfett i splinesen, både för rostskydd och mot slitage på splinesen.
DSCF0579-400.jpg



Det kommer lite mer info snart om urtrampningslagrets montering m.m.
Men nu är faktiskt själva lådan helt ihopplockad och klar. (Hoppas jag :D.)


Återkommer. M.v.h. JANKRO.

Ps. Glöm inte att ha koll på och montera drivningen till hastighetsmätaren när ni monterar dit bakstycket på diffhuset... Sorry glömde att skriva det i går :oops:.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30520

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej, mitt första inlägg!
Jag har en -87 Ducato LMC 6400,som totalt har rullat 41000mil. Motorn är utbytt vid något tillfälle, och toppen ytterligare en gång för 5-6 år sedan.

Hur det är med växelllådan vet jag inte, men växellägena i spaken är minst sagt "diffusa", och man kan veva runt spaken lite hur som helst.

Min fråga:Avhjälper man detta til stor del med en ny Hardyskiva, eller finns det bussningar eller annat smått o gott i växelspak o stag?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej Hasse och välkommen till HBK.

Jag vet inte hur mycket av ren. av lådan som du läst för det har varit med en del om glapp i växeldelar, men jag kan nog fundera ut fyra saker som du kan kolla och fixa till rätt lätt.

1: Om du tycker hardyskivan verkar sladdrig så finns det nya att köpa från Axel A. i Tyskland Dit kommer du troligen ofta att bli hänvisad om du frågar här efter delar för där finns det det mesta till äldre husbilar. Skapliga priser för det mest. Hardyskivan lite dyr kanske men att slippa leta och utan strul så...

Klicka här.
Getriebeschaltung aussen - Autoteile Augustin



2: Om du plockar bort kåporna runt ratten så kommer du åt att lossa samt smörja och byta ut en O-ring uppe vid växelspaken som verkar vara snål dim. på, och dessutom sliten. Man får slipa upp spåret i kulan lite med en 3 m.m. rundfil. En ny O-ring med ca. 3 m.m. gummi även här tror jag.
Se till att den kupade brickan och fjädern går att trycka uppåt efter monteringen så de inte sitter fastklämda.
Länk till detta under nästa del.




3: Om du lossar växelstången från lådans axel och skruvar bort den stora bussningen i lådan där växelaxeln går in. (Håll lite tryck neråt på själva axeln när du drar upp bussningen.) Dra upp och sträck ut fjädern som tittar upp ur hålet lite.
Axeln brukar vara skadad med fördjupningar av bussningen, men det är inte mycket att bråka om när den sitter fast i lådan.
Men inne i bussningen så finns det en O-ring som säkert är sliten och illa medfaren.
Om man byter ut den till en kraftigare. Jag tror med 3 m.m. gummidiameter, samt fettar in allt vid monteringen så blir det lite bättre även där.
Själva axeln på bilderna kommer att sitta kvar nere i lådan. Bråka inte för mycket med den när bussningen är borta, så armen/tappen hoppar ur sitt läge nere i lådan.

Klicka här till tidigare inlägg om växelspak, bussningen och O-ringarna. (Från tredje bilden och neråt i inlägget.)
http://www.husbilsklubben.se/forums/t84492-3/#post700779



4: Inte så mycket, men spraya på någon hal olja/fett vid växelstången där den går genom gummigenomförningen i torpedväggen. Det lilla kan hjälpa mer än man kan tro om det har degat och kärvat till sig, vet jag.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30520

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Tack Jankro!
Det klargjorde en hel del! Jag hade redan innan jag skrev köpt hardy-skivan samt bakre v-lådsfästet. Jag hämtar väl ut "lådan" från vinterförvaringen vilken dag som helst nu. Än en gång TACK!
Hälsningar Hasse Klint
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, lite montering av slutdetaljer på själva lådan.



Jag tror det var bättre förr. Nuförtiden har urtrampningslagren fått nya utföranden. De är numera gjorda av pressad plåt som härdas och slipats till en billig? variant, liknande kullagren i kinesiska cyklar (till vänster).
Till höger ett gammalt hederligt urtrampningslager, här utan tätningsringen.
Jag vet inte om de nya plåtlagren är sämre än de gamla (någon som har info om det??).
Det stog i alla fall SKF på det, men jag vet inte heller om det säger så mycket nu för tiden.
DSCF0577-400.jpg



Axeln som håller och trycker urtrampningslagret mot kopplingens solfjäder.
Gummislangen som hjälper till lite att hålla axeln i läge var sammanklämd så jag skarvade i lite med en mjuk gummimuff -röd pil-.
DSCF0570-400.jpg



Det finns små påsar med fett till koppling och då främst till splinesen som tryckplattan skall röra sig lite på.
När det inte står något påhittat namn eller nummer som rek. så har det för det mesta och länge rekomenderats MOLYKOTE BR2 så det lär duga även här.
DSCF0571-400.jpg



Här är axeln monterad och urtrampningslagret monterat på den i klykan. Kolla och se till att den böjda pianotråden/fjädern som håller fast lagret i klykan verkligen strävar att sitta kvar i hålen som då håller både den och lagret på plats. Jag fick bocka om min fjäder lite för att den skulle hamna helbra.
DSCF0572-400.jpg



Å så på med lite fett på splinesen, ta även lite fett inne i splinesen på lamellcentrumet.
DSCF0587-400.jpg



Här är tryckplattan fastskruvad på svänghjulet. En svarvad axel -röd pil- för att centrera lamellen när man drar åt tryckplattan.
Hastighetsmätarvajern -grön pil-.
Drivaxeln till höger hjul som alltså sitter kvar och ev. kanske hjälper till lite som styrning vid montering av lådan -gul pil-.
DSCF0600-400.jpg




För övrigt gick det som vanligt vid monteringen av lådan...... Något spänner och bänner, lite svordommar...... Sedan plånkar det till, och lådan glider på plats utan att förklara varför det alltid skall måste dj..... lite :D.

Angående själva kopplingen.
Det finns ett jätteutbud till den här äldsta generationens bilar. Prisbilden på komplett sats ligger mellan 550:- till ca. 3.500:- hos de värsta ockrarna i Sverige.
Jag ville inte snåla utan en SACHS eller en VALEO koppling som sitter original ville jag ha.

Jag hittade en SACHS koppling till mitt bilnummer hos en av våra eftermarknadskedjor, (lite dyr) för 2.400:-, men ok. då tänkte jag.
Det fanns tre SACHS nr. på vad satsen innehöll. Med gott om tid så gick jag in på SACHS/ZF's hemsida och kollade till min bil.

Tryckplatta stämde :).

Urtrampningslager stämde :).

Lamellcentrum fanns tre varianter av.
En till de älsta bensinarna -82 till -85.
En till de nyare -85 till -94.
En med nytt rev. nummer, som ersätter och passar till båda.
Satsen som var vikt åt mig innehöll naturligtvis den enda av de tre lamellcentrumen som inte var till min bil, den till de älsta -82 till -85 :(.

Jag blir så trött.... Gammal hyllvärmare som skulle avyttras eller vad?? Behåll ski...

Det blev åter Ebay i stället. En VALEO från England, med nyaste rev. nr. på lamellcentrum (kollat) ca. 1.300:- med frakt. Hem till dörren på tre dygn.

(Till er som tycker man skall handla solidariskt här hemma. Den här gången försökte jag ju faktiskt att gynna svenska handlare men.......... :rolleyes:.)



Återkommer med lite om oljenivåerna och var de hamnar med olika märkningar m.m. Skall bara få lite ordning på bilderna först.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, jag har slöat till lite med skrivandet, men har skruvat samman bilen igen m.m. Jag återkommer senare till det och vill bara visa några bilder på var oljenivån i lådan hamnar vid olika nivåer och volymer, som nog kan vara av lite intresse.

Den här bilden har jag snott :p: från Bror G. och sidan visar uppgradering av oljenivå i äldsta lådan.
De nivåerna stämmer med mått på oljestickan som jag har tagit från engelska bilsidor för rätt länge sedan, så man får nog utgå från att de stämmer.
image-400.jpg



Här är en bild på min ommärkta sticka med mått från stoppflänsen på locket.
Originalmärkningen ger ugefär 1,25 liter i lådan.
Den nya markeringen ger ungefär 1,6 liter i lådan och det är den som rek. för det mesta.
Det blåa frågetecknet är en högre nivå som en del skriver om och det blir kanske ungefär +1,8 liter i lådan.
PICT0177-3.JPG



Både den här och de nästa bilderna visar oljenivån lite högre än vad den blir i verkligheten efter stickans märkning (de svarta pilarna), för jag missade lite på lådans vinkel när den sitter monterad i bilen, sorry :oops:.

Vid originalmärkning så når oljenivån knappt upp till ingående axelns drev och ligger under det genomgående hålet i utgående axeln (den med plastplupparna) som ger olja till glidlagren, och måste nog bedömmas som onödigt låg.
DSCF0512-400.jpg



Vid den nya rek. märkningen så når nivån nästan upp till axeln på ingående axeln, och oljenivån ser till att utgående axel alltid är fylld med olja till glidlagren.
DSCF0513-400.jpg



Vid det högsta strecket med frågetecknet så är ju allt dränkt i olja och gör formodlingen ingen skada, men det vill till att grundbulten i lådan, den tokigt svårbytta packboxen på ingående axeln håller tätt för med den här nivån så är den alltid dränkt i olja även när bilen står parkerad.
DSCF0514-400.jpg



Och så var det det här med oljor :D. Sedan bilarna var nya så har det säkert kommit bättre smörjande oljor än vad som fanns då.
Det skadar säkert inte med så bra olja som möjligt innom rimliga gränser,men jag tror dock inte att olja med guldpris kan rädda femmans utväxling varken på de här äldsta lådorna eller på det största problembarnet, lådorna -94 till -02.
Det enda är nog att växla ner i god tid och inte tycka att "uppförsbacken är ju ändå snart besegrad så jag struntar i att växla ner".
Jag har rätt länge hällt Red Line's shockproof olja i mina lådor och det har funkat bra, men det finns ju många andra alternativ.
I en gammal låda så kan man ju hälla i en liten skvätt med Red Line's eller Omegas medel som fräschar upp gamla packboxar, särskilt om de sitter så illa till som i Fiat lådan.
PICT0169-400.jpg


Återkommer med provkörning av lådan snart.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, det har gått några veckor, jag har haft lite annat på gång plus jag ville köra en del med bilen/lådan innan ett avslutande inlägg om själva renoveringen.

Nu har jag åkt uppåt hundra mil och försökt att känna, lyssna och kontrollera så mycket som möjligt för att kunna skriva några neutrala och sanna :p: rader om slutresultatet.

Det var med viss spänning som jag startade motorn med kopplingen nertryckt och varmkörde motorn ett bra tag, för den här vintern hade ju inte bilen varit igång alls p.g. av bortplockad växellåda.
När motorn gick bra och jämt så var det då dags att släppa upp kopplingen med lådan i neutralläge.
Några funderingar innan var, det är dåligt med olja i alla glidlager m.m. så ge den en stund innan ljudbedömning o.s.v.
Upp med kopplingen.... Man hörde att lådan snurrade igång så det blev i alla fall inget katastrofläge :D.

Första intrycket var att det låter, men det låter jämnare , inget fladder...... Nästa intryck var att det är något som "viner" när lådan snurrar, inte otäckt ljud men irriterande :(.

Det gick fort att konstatera att vinandet ändrade karaktär när man höll spaken mellan femman och backen och tryckte lite försiktigt åt något håll.
Ljudet kom alltså helt klart från växelgaffeln när den nya ingreppsringen snurrade runt i gaffeln.
Sk.. också.
Ljudet minskade betydligt efter en stund, och när man tryckte lite på spaken just mellan femman och backen så försvann det i princip helt.

Om vi tar det här ljudet först så var det ju så att den gamla och den nya ingreppsringen hade ju olika breda spår där gaffeln skulle vara
Bilden ljuger för ringarna är exakt lika stora. Bredden -gul pil- är lika, höjden på undre flänsen -röd punkt- är lika men bredden på spåret -röd pil- var ca. 1m.m. smalare på den nya ringen överst.
DSCF0482-400.jpg




Jag skrev ju att jag hade lite fundringar över det vid monteringen, plus att frigången blev ju sämre, och lyftet för högt, så att kulorna tittade fram onödigt mycket. Så för att kompensera för det smalare spåret så slipade jag gaffeln lite tunnare, men det blev en mellanväg. Spåret var ca. 1m.m. smalare men jag tog bara bort knappt ca. 0,5m.m. har jag för mig.
DSCF0502-400.jpg
Det är mycket möjligt att det skulle ha behövts mer avslipning så spelet mellan gaffel och spår hade varit samma som med de gamla delarna.

Så om någon mer gräver sönder hela lådan för att byta delar. kolla först hur gaffeln ligger och med vilket spel, så fort ni tar bort locket över femmans växel.
Kolla sedan hur gaffeln ligger och med vilket spel, med nya delar och då är det nog lämpligt att försöka att slipa på gaffelns översida så samma spel uppnås som med originaldelarna.
Det är ju svårt att veta varför spårets bredd har ändrats men jag är nästan övertygad om att det är boven i dramat.

Som avslutning på det så behövde jag inte plocka bort locket över femman och kolla utan rätt snart så var ljudet nästan borta och nu efter hundra mil så hörs det inget alls.
Det enda lilla som nu hörs, är om jag trycker lite på spaken mot femmans läge på tomgång, så hör man liiite vinande. Men det lilla ljudet finns även när man trycker lite på spaken mellan trean och fyrans läge. Så det är helt enkelt när växelgafflarna börjar trycka mot sidan i ingreppsringarnas spår, och förmodligen låg femmans gaffel svagt mot sin ingreppsring med lite råa nya ytor och fungerade ett tag som en stämgaffel med en ton från anligget.

Så tar vi resten :). Allt funkar bra eller jättebra.

Efter avslipningen av synkringar och spåren i axlarna där kulorna för klicklägena löper, plus säkert poleringen av hålen och de tre små stiften om spärrar så att bara en växel i taget kan gå i, så funkar växellägena och växlarna utan att hålla mot och bråka, inte ens när lådan är kall finns det motstånd.
Putsningen av växelaxeln i lådan med ny kraftigare O-ring i bussningen och den nya O-ringen uppe vid växelspaken gjorde också att inget glappar längre. Det känns faktiskt nytt och stadigt.

I samband med det så skall man väl också nämna att den nya ingreppsringen till femman med sina spår som håller den i femmans växelläge med hjälp av kulorna är säkert ett lyft också. Jag tror att om man har hela lådan slaktad så skall man även montera den där stoppskruven till femmans axel/läge så att gaffeln svävar helt fritt i spåret när man kör på femmans växel.
-Röd pil- och skruv.
capture_12162014_223743.jpg



Borrning av hålet som gängas till skruven.
DSCF0378-400.jpg



Skruvskallen inne i svepet -gul pil-, den andra skruven bredvid till treans växel blev som sagt bara en plugg, och används inte.
DSCF0570-400.jpg



Här syns den röda stoppskruven som 5/backens axel är uttryckt mot när femman är ilagd.
DSCF0519-2-400.jpg
Om man nu känner på växelspaken som ibland innan renoveringen hade börjat att vibrera och bråka på femmans växel, troligen för att ingreppsringen till femman var glapp och fladdrade.
Nu är den helt död och tar man i den så känns det som den inte alls nu längre har någon kontakt med rörelser inne i lådan, vilket troligen stoppskruven bl. a. hjälper till med.
Helbra, helt enkelt.



Jaha, och så ljudet/oljudet från en låda som alla lager och en del annat är helt nytt i.
Som jag skrev högst upp så hördes den när jag första gången släppte upp kopplingen sedan tog ju vinandet över intresset :rolleyes:.
Jag måste säga att så fort oljan fick tränga in i alla glidlager m.m. så hörs det inte mycket alls om lådan.
När man släpper upp kopplingen så så hörs det att fem kuggutväxlinger börjar snurra på sina glidlager, men det är absolut inte något ljud längre som man behöver bekymra sig om, och ljudet är stadigt och jämnt utan "skrammel".
Jag tror faktiskt inte det hörs så mycket mer än lådan i en framhjulsdriven personbil med ett par år på nacken om man öppnar motorhuven och lyssnar där. Det som gör mycket av ljudskillnaden tror jag är den mycket sämre ljudisoleringen i husbilen. Om gummibälgarna vid växelspak och rattstång är glappa mot axlarna så är det ju faktiskt öppet rätt ner till lådan.

Återkommer snart... Datorn bråkar lite så jag delar upp inlägget till två.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Sorry datorn hakar upp sig så man blir rädd att allt skrivet skall försvinna, Men jag fortsätter här från förra inlägget.

Som sagt på tomgång och friläge med kopplingen uppe så hörs lådan, men faktiskt mindre än vad jag kunde tro.

Om man skall vara jättekänslig, helkritisk och lyssna på allt som hörs så kanske det kan vara intressant för andra som har ljud från sin låda att veta att...
Det viner liiite om treans växel.
Det viner ännu mindre, nästan inget om fyrans växel.
Det hörs inte ett dugg längre om femmans växel, varken vinande, vibrationer i spaken eller något annat.
Helnöjd faktiskt.

Till sist så tar vi slutväxeln som både jag hade, och flera andra har bekymmer med.
Min hade ju börjat att ge ifrån sig lite oljud vid drag och motorbroms, men som även började höras lite hela tiden.
Det är bara att konstatera att glappet och nötningen av lagerläget på axeln som jag hittade och fixade till, samt shimsade om vid locket så det åter blev lite spänn och glappfritt gjorde susen. Det hörs ingenting längre från slutväxeln, krondrev/pinjongdrev, varken vid drag, motorbroms eller jämn fart. Helnöjd med det också faktiskt.

Om någon har oljud från slutväxeln så kan det nog vara idé att pocka sönder den och kolla lager, lagerlägen, axeln, spel m.m.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så borde det gå rätt lätt att med bilen högt upplyft eller helst kanske uppkörd på en brygga, ta bort bakre huset på slutväxeln och kolla, mäta och kanske fixa samt byta rullagren i slutväxeln om den väsnas irriterande mycket.
En del att fixa med kontroll och spel. Shims behöver man inte tänka på för det går ju att bearbeta locket/locken i stället, och packning finns inte heller mellan ytorna, bara packningsklister.

Om någon undrar över något, så skriv här och fråga så skall jag försöka hjälpa till så gott jag kan, om jag kan.

Vi hörs och kanske syns. Återkommer i den här tråden efter sommaren om inte förr, med en slutlig analys av kanske uppåt tusen mil.

Ps. Den nya kopplingen av fabrikat VALEO från Ebay England med rätt reservdelsnummer och rev.läge :wink:, känns behaglig och mjuk, men har ändå jättebra sug i starttest i brant uppförsbacke.
Helnöjd även med den.

Ha en bra sommar M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
L

lasse ekström

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej Jankro. Har läst din utomordentliga beskrivning av växellådsproblem Peugeot j5 j5. Jag har en likadan,pilote husbil som 5:ans växel rasade på hemväg från
semestern. Nu till mina frågor: Kollade på Axel i tyskland,men får bara upp
Dieselmod. Är det samma låda i min bensinare. Sedan vid demontering,är det
lika lätt att ta bort fronten och lyfta ut både motor och låda framåt med en
motorlyft? Eller kan man ta ut bara lådan? Känns lättare att ha lådan på bänken
när man ska byta 5:ans drevsats.

Tacksam för tipps. Hällsn. Lasse Ekström.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej Lasse.
Jag är inte hemma med min egen dator med rätt söklänkar tyvärr.
Men om man söker vägen på, bensinducato och växellåda och femmans växel så kommer det upp en blandning av delar både till diesel och bensin.
Delarna/lådorna är nästan samma till alla, men utväxlingen på dreven till femman är olika (utväxlingen på de andra växlarna är också olika i.o.f.)

Det är lite struligt att hitta alla olika varianter av delarna/dreven m.m. till lådorna tyvärr. Av någon anledning så dyker inte allt som finns upp när man stegar sig in till rätt sida och delar.
Det finns nästan allt till alla växlar och kulor fjädrar m.m.,m.m.
Även om det är lite besvärligare så finner man mer och lättare om man klickar så man får upp sidorna på tyska till att börja med.
Man kan sedan även använda sökfunktionen och plita med hjälp av de tyska orden på delarna för att hitta det man söker.

Den kompletta synksatsen med ingreppsringen för femman med delar är samma till alla, men drevsatsen med rätt antal kuggar är olika och måste kollas upp så du får rätt.
Skriv en rad om du får problem.


Och så att komma åt dreven. Om du inte behöver kolla koppling m.m. när du ändå håller på så är det ju otroligt mycket jobb att få upp lådan på en bänk "bara" för att komma åt femmans kugghjul, vilket går skapligt genom att bara sänka ner lådan, ev. ta bort tvärstaget till framvagnen m.m.
Man får tänka på växelaxeln, kablar och slangar m.m.
Det finns en annan tråd om lådan och när en medlem (bkv22) behövde komma åt femmans drev.
Du kan börja här från inlägg 37 om du vill.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t66612-2/#post737007

När du kommer mot slutet så ser du bilder och instruktioner för att sänka lådan som bkv22 har fotat och skrivit om.

Du kan ju också läsa hela länken från början, för där har cmd63 skrivit om genomgången av sin låda.

M.v.h. JANKRO.
 
L

lasse ekström

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen Jankro. Vill bara tacka för ditt bra svar. Det finns ju mycket bra att läsa om man bara letar lite. Tack för tippsen. Nu känns det bra mycket lättare att börja.
( Kanske att jag ändå tar bort lådan,slänger den i bakluckan och åker till Linköping om det inte är alltför dyrt,så dom får göra jobbet. Är ju pensionär så jag har gott om tid men inte lika gott om pengar) Inte så långt från Gävle.
Tack än en gång.

Hällsn. Lasse E.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Suverän tråd
har bara ett par frågor som du troligtvis kan svara på
först vill jag veta diameter på kulor i femans växel dom och fjädrar saknas i min låda (var tvungen att dubberkoppla)
har du haft problem med insexskruvarna bakom femmans drev sitter som fn.
jag var på väg att köpa en renoverad låda men när jag läst din tråd blir det renovering av extralådan
jag har nog samma bakgrund som du men för mig är det mest svetsrobot och svetsautomater.

/Mats
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej matmdat och tack.

Kulorna som sitter i inne i synkningen och både gör att det finns lite klickläge i mitten och åt sidorna och dessutom håller fjädertrycket på synkringarna vid växling, är lika i alla växlar och har tummått 7/32". Men i svenska listor så finns de som standard och heter då.. RB 5,556 .. som också är m.m. måttet på dem.

Själva fjädrarna kanske du redan har koll på? Men....
Längd.......... ca. 19 m.m.
Y.D............. ca. 4,9 m.m.
Tråddia........ ca. 0.7 m.m.
Trådstigning.. ca. 1,6 m.m./varv

Ja skruvarna som håller metallplattan och klämmer fast lagren sitter som f...
Jag fick loss mina med en bra insexhylsa och en del tur.
De är Loctiteade till max för att helsäkra att de inte skall lossna. En snabbuppvärmning med spetsen på en gassvets i kanske max fem sekunder på skallen, brukar ibland kunna lossa limmet, eller en längre uppvärmning med hetluftpistol och kanske en slagskruvmejsel som avslutning.

Lycka till och hör gärna av dig, både med frågor och om hur det går.
Det finns många som blir nyfikna när växellådor är på gång :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hallå
det löste sig skruvarna borrade jag och då släppte dom Axel A hade nya och även kulor
men ett par små funderingar till man nämner en del åtdragsmoment men värden jag inte förstår jag tycker det står Da.N
sedan nämner du förspänning av kronhjulets lager skall det vara 0,15 spalt mellan luckan och huset när lagren stumma
vad händer du med oljefilmen? har renoverat många vanliga hypoidväxlar och där spänner man lagren på det sätt jag tror att du menar..
jag hade inga problem med femman bara tvåan och såg att alla synkringar bottnade nästan utom tvåan som bottnade helt och såg även att oljan var svart men nu har jag köpt den olja du nämner
när byter du olja i lådan?

Mats M
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, kul att det går framåt och att du hittade delarna hos Axel A. fast det kan vara lite bökigt att hitta, även om de har delarna.

Nu ska vi se :p:.

Visst finns det många udda åtdragningsbeteckningar.
"m.daN" är i storlek ca. 1/10 N.m. Vem som hittade på det är väl som tur okänt :D.

D.v.s...... 1m.daN är ca. 10N.m. och är därmed ca. lika med 1kgm.

Att jag skriver ca. är för skillnaden är 1 till 1,02 och inte mycket att bråka om.
(Hoppas det blev rätt :oops:)

Och så lagren. Normalt med två koniska rullager, ex. när de sitter i som hjullager, är ju att det skall finnas ett liiitet glapp för smörjning/fett och för att inte gå varmt m.m.
Men där finns det ju inget som "fjädrar", bara stumma stålbitar som inte ger med sig något utan håller fast allt.

I lådor och större växellådshus så räknar troligen konstruktörerna med att det finns viss fjädring i väggarna, så att oljefilmen (för ofta så handlar det ju om oljebad) ändå får plats mellan metallytorna när det börjar snurra.
Så man kan kanske säga att det ligger ett visst fjädertryck på lagren så de inte skall glappa, men inte mer än att oljefilmen håller.

Oljebyte i växellådor är ju också något som t.o.m. bilfabrikanter påstår inte behövs i vissa lådor. Vi har skrivit om ämnet förr och det kan ju inte skada i alla fall.
Jag brukar nog tycka om man vill byta i en ny bil så borde det vara vettigast att byta rätt tidigt. Kanske bara efter några tusen mil när lådan slitit in sig så man blir av med alla små metallparticklar som troligen simmar runt i oljan.
Efter det så kan man nog köra hur långt som helst eller i alla fall 10.000mil mellan bytena.
Om man renoverat lådan och stoppat i flera nya drev m.m. så kan man väl då också byta rätt snart. Men om man bara bytt ut delar som inte direkt nöter in sig så kan man nog vänta rätt länge mellan bytena.

M.v.h. JANKRO.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hallå
tackar för infon om moment
att hitta delar hos Axel A var enkelt jag skrev vad jag ville göra och sedan fick jag ett förslag som en offert med priser. Suverän firma måste jag säga betalade i Torsdag och nu ligger paketet på posten.
Kommer garanterat beställa mer från dom medans en annan firma i Linköping inte kunde hjälpa mig med alla delar.
Tack ännu en gång återkommer nog igen. men nu blir det lite robotmeck först.

Mats M


Hej igen, kul att det går framåt och att du hittade delarna hos Axel A. fast det kan vara lite bökigt att hitta, även om de har delarna.

Nu ska vi se :p:.

Visst finns det många udda åtdragningsbeteckningar.
"m.daN" är i storlek ca. 1/10 N.m. Vem som hittade på det är väl som tur okänt :D.

D.v.s...... 1m.daN är ca. 10N.m. och är därmed ca. lika med 1kgm.

Att jag skriver ca. är för skillnaden är 1 till 1,02 och inte mycket att bråka om.
(Hoppas det blev rätt :oops:)

Och så lagren. Normalt med två koniska rullager, ex. när de sitter i som hjullager, är ju att det skall finnas ett liiitet glapp för smörjning/fett och för att inte gå varmt m.m.
Men där finns det ju inget som "fjädrar", bara stumma stålbitar som inte ger med sig något utan håller fast allt.

I lådor och större växellådshus så räknar troligen konstruktörerna med att det finns viss fjädring i väggarna, så att oljefilmen (för ofta så handlar det ju om oljebad) ändå får plats mellan metallytorna när det börjar snurra.
Så man kan kanske säga att det ligger ett visst fjädertryck på lagren så de inte skall glappa, men inte mer än att oljefilmen håller.

Oljebyte i växellådor är ju också något som t.o.m. bilfabrikanter påstår inte behövs i vissa lådor. Vi har skrivit om ämnet förr och det kan ju inte skada i alla fall.
Jag brukar nog tycka om man vill byta i en ny bil så borde det vara vettigast att byta rätt tidigt. Kanske bara efter några tusen mil när lådan slitit in sig så man blir av med alla små metallparticklar som troligen simmar runt i oljan.
Efter det så kan man nog köra hur långt som helst eller i alla fall 10.000mil mellan bytena.
Om man renoverat lådan och stoppat i flera nya drev m.m. så kan man väl då också byta rätt snart. Men om man bara bytt ut delar som inte direkt nöter in sig så kan man nog vänta rätt länge mellan bytena.

M.v.h. JANKRO.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hallå
en fundering när man läser handboken så nämner dom olika moment för ingående och huvudaxel ex 26 m.daN och 20 m.daN för ingående och 20 m.daN för mainaxel
Vilket moment skall jag välja för ingående axel 26 eller 20 m.daN?

Mats M
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

En fråga Jankro?
Har läst din tråd visa delar flera ggr men jag fattar inte allt, har en fråga om min bil vad är det för lock där växelaxeln går ner det saknas en bult där mätte i hålet med en borr och det var tomt 20mm ner.
Det är också väldigt glappt om man vrider på axeln och även om man ruskar den i sidled.
Kan jag lossa locket och åtgärda något? Är det någon risk att något ramlar bort ner i lådan?
Finns det akut risk att lådan ska rasa har inte hört några speciella oljud men motorn låter ju en del.
Bengt
rättat felskrivning
 

Bilagor

  • IMG_1097.JPG
    IMG_1097.JPG
    1,4 MB · Visningar: 18
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

En fråga Jankro?
Har läst din tråd visa delar flera ggr men jag fattar inte allt, har en fråga om min bil vad är det för lock där rattaxeln går ner det saknas en bult där mätte i hålet med en borr och det var tomt 20mm ner.
Det är också väldigt glappt om man vrider på axeln och även om man ruskar den i sidled.
Kan jag lossa locket och åtgärda något? Är det någon risk att något ramlar bort ner i lådan?
Finns det akut risk att lådan ska rasa har inte hört några speciella oljud men motorn låter ju en del.
Bengt

Går rattaxeln ner i växellådan? Bilden ser ut som hardyskivan på växellådsaxeln som går ner i växellådan. Missuppfattar jag bilden ?
 
Toppen