• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4WD

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: 4WD

Hej AAke. Vilken intressant tråd jag hittade.

Ja jag vet att du nu är på g med ny 4 hjúlsdriven husbil.

Som gammal offroader kan man inte annat än att hålla med om fyrhjulsdriftens överlägsenhet.

Och ändå håller jag på och bygger ett 2Wd campingfordon????

Jag skulle aldrig drömma om att ha en åretruntpersonbil utan 4wd. Tyvärr gör bristen på måttligt stora fordon med kombinationern 4wd och automat att man måste välja varför fimrabilarna (små skåpblilar) har automat och ej 4 wd. ( automat har man glädje av alla årets dagar, 4x4 ett antal dagar varje vinter)

Vill dock förmedla några erfarenheter jag gjorde vid sista bytet av dagligfraktare.
Hade tidigare en Jeep Cherokee -97.a med 6a och automat. max dragvikt 3250Kg.
fantastiskt vad den bilen orkade dra. och lägväxeln var bra ibland när man tex backade upp tungt släp.

Bytte sen till VW Tiguan. 4wd men ingen lågväxel och "bara" 2 200 Kg max släpvagnsvikt.

Var lite tveksam till en börja med men måste säga att jag blivit possitvt överaskad.
Kört med mellan 2000 och 2350 Kg på kroken och inte minst när jag drog upp en kompis GMC Thypoon till Orsa Speed Weekend förra året med snöstorm i Dalarna. Ca 15-20 cm snä på vägarna när vi kom upp och dubbfria vinterhjul på bubblan.

I mångt och mycket kan automaten ersätta lågväxeln när det gäller att rangera släp utan att elda koppling. Modernar bilar med anti extra allt är minst lika bra som mekaniska system vid halt väglag.
Skall jag upp för en ruskigt brant och hal backe så litar jag mer på Tiguan med dubbfria däck än Cherokee med Hackapelita dubb dito.

Ja vad är då min slutsats?

4 hjulsdrift kan alldrig ersättas, men åker man bara på asfalterade sommarvägar så funkar även 2 hjuls drift. Skall du dra släp på ytor som ej är asfalt så glöm framhjulsdrift. diffspärr kan göra skilnanden mellan att komma loss och bli kvar. Lågväxel är ett absolut krav vid terrängkörning och utmärkt vid manuell växellåda, för vägkörning med med släp klarar man sig bra med skapligt vridmomentstark motor och automat.

I min optimala drömvärld är alla fordon försedda med automat och 4 hjulsdrift och de som dessutom skall färdas på mer eller mindre kuperade vägar eller i terräng har lågväxel.
För vägbruk är de elekroniska diffspärrarna (via ABS bromsarna) det bästa och för terrängbilarna självklart mekaniskt låsbara dito!
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: 4WD

Jag håller fullständigt med Aake. För mig är det en gåta att inte alla Framhjulsdrivna Husbilar har Diffbroms eller Diffspärr. Dragkraften ökar med betydligt mer än det dubbla. Bakhjulsdrift är bättre men Fyrhjulsdrift är naturligtvis det bästa.
Jag bor i Åre och har kört åtskilliga bilar med Fyrhjulsdrift. Jag och en kompis har gjort en hel del tester för att få reda på hur stor skillnaden är. Vi brukar använda oss av en brant backe som vid ett tillfälle var täckt med hårdpackad snö. Jag körde en äldre bakhjulsdriven Personbil med nästan nya fulldubbade vinterdäck. Jag tog fart och kom med nöd och näppe uppför backen. Min kompis körde en fyrhjulsdriven Dito med SOMMARDÄCK. Han körde upp och stannade mitt i backen, därefter startade han utan problem och körde upp lätt som en plätt. Tilläggas ska att bilen hade diffbroms på bakaxeln.
SÅ stor är alltså skillnaden.
Min Drömhusbil ska alltså ha Konstant Fyrhjulsdrift med automatisk Diffbroms på bakaxeln. Att hålla på att koppla i och ur Fyrhjulsdriften hör till det förgångna. Att hitta en sådan Husbil blir nog svårt, man får nog bygga en själv.
OBS. I normala fall kör man ju naturligtvis inte med sommardäck på vinterväglag, är ju ej tillåtet enligt lag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 4WD

Jag håller fullständigt med Aake. För mig är det en gåta att inte alla Framhjulsdrivna Husbilar har Diffbroms eller Diffspärr. Dragkraften ökar med betydligt mer än det dubbla. Bakhjulsdrift är bättre men Fyrhjulsdrift är naturligtvis det bästa.
Jag bor i Åre och har kört åtskilliga bilar med Fyrhjulsdrift. Jag och en kompis har gjort en hel del tester för att få reda på hur stor skillnaden är. Vi brukar använda oss av en brant backe som vid ett tillfälle var täckt med hårdpackad snö. Jag körde en äldre bakhjulsdriven Personbil med nästan nya fulldubbade vinterdäck. Jag tog fart och kom med nöd och näppe uppför backen. Min kompis körde en fyrhjulsdriven Dito med SOMMARDÄCK. Han körde upp och stannade mitt i backen, därefter startade han utan problem och körde upp lätt som en plätt. Tilläggas ska att bilen hade diffbroms på bakaxeln.
SÅ stor är alltså skillnaden.
Min Drömhusbil ska alltså ha Konstant Fyrhjulsdrift med automatisk Diffbroms på bakaxeln. Att hålla på att koppla i och ur Fyrhjulsdriften hör till det förgångna. Att hitta en sådan Husbil blir nog svårt, man får nog bygga en själv.
OBS. I normala fall kör man ju naturligtvis inte med sommardäck på vinterväglag, är ju ej tillåtet enligt lag.

Åke och jag har sådana :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Stasse

Det finns flera seriösa företag i Tyskland som bygger husbilar på MB Sprinter med 4WD (och tillsatsväxellåda/lågväxel) som tillval.

Här finns två olika system för fyrhjulsdrift att välja på. Det vanligaste är systemet från Obereigner, med inkopplingsbar AWD och där diffspärrarnas funktion ersätts av elektroniken till ABS och antisladdsystemet. Det är detta som JAndersB och jag håller oss med. Någon nackdel med att 4WD är frånkopplingsbar kan jag inte se, både fyrhjulsdriften och lågväxlarna kopplas in med knappar på instrumentbrädan. Med fyrhjulsdriften inkopplad driver bilen med 1/3 av momentet på framhjulen och 2/3 på bakhjulen, vilket passar perfekt på en bil med dubbelmontage bak. Och för denna senare generation av bilar gäller att ABS och antisladd fungerar även med 4WD inkopplad (något som inte var fallet med min tidigare Sprinter)
MB har samma system (4-matic) även till sina personbilar, men på dessa går fyrhjulsdriften inte koppla ur.

Den som är ute efter en MB med mer utpräglade terrängbilsegenskaper får satsa på ombyggnad från Iglhaut. Dessa är utrustade med betydligt längre fjädringsväg, med permanent fyrhjulsdrift och med mekaniska diffspärrar och är nog vad som kan tänkas konkurrrera med mer utpräglade terrängbilar som exempelvis sådana byggda på Iveco daily konverterat av Achleitner, även detta ett österrikiskt företag liksom de ovan nämnda.

Husbilar med 4WD förutom de egna som jag personligen sett närmare på är tillverkade av Bimobil, Woelcke och Bocklet och alla dessa ger intryck av att vara kvalitetsbyggen och går att välja med endera MB eller Iveco chassier. Detta gäller även de nya modellerna Phoenix Midi 7100 och 7400 från Phoenix Reisemobile. Alla dessa tillverkare har lätt tillgängliga hemsidor, men vad gäller Phoenix får man kika på prislistan över tillbehör för att se att 4WD finns som tillval.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest
Sv: 4WD

Stasse

Det finns flera seriösa företag i Tyskland som bygger husbilar på MB Sprinter med 4WD (och tillsatsväxellåda/lågväxel) som tillval.

Här finns två olika system för fyrhjulsdrift att välja på. Det vanligaste är systemet från Obereigner, med inkopplingsbar AWD och där diffspärrarnas funktion ersätts av elektroniken till ABS och antisladdsystemet. Det är detta som JAndersB och jag håller oss med. Någon nackdel med att 4WD är frånkopplingsbar kan jag inte se, både fyrhjulsdriften och lågväxlarna kopplas in med knappar på instrumentbrädan. Med fyrhjulsdriften inkopplad driver bilen med 1/3 av momentet på framhjulen och 2/3 på bakhjulen, vilket passar perfekt på en bil med dubbelmontage bak. Och för denna senare generation av bilar gäller att ABS och antisladd fungerar även med 4WD inkopplad (något som inte var fallet med min tidigare Sprinter)
MB har samma system (4-matic) även till sina personbilar, men på dessa går fyrhjulsdriften inte koppla ur.

Den som är ute efter en MB med mer utpräglade terrängbilsegenskaper får satsa på ombyggnad från Iglhaut. Dessa är utrustade med betydligt längre fjädringsväg, med permanent fyrhjulsdrift och med mekaniska diffspärrar och är nog vad som kan tänkas konkurrrera med mer utpräglade terrängbilar som exempelvis sådana byggda på Iveco daily konverterat av Achleitner, även detta ett österrikiskt företag liksom de ovan nämnda.

Husbilar med 4WD förutom de egna som jag personligen sett närmare på är tillverkade av Bimobil, Woelcke och Bocklet och alla dessa ger intryck av att vara kvalitetsbyggen och går att välja med endera MB eller Iveco chassier. Detta gäller även de nya modellerna Phoenix Midi 7100 och 7400 från Phoenix Reisemobile. Alla dessa tillverkare har lätt tillgängliga hemsidor, men vad gäller Phoenix får man kika på prislistan över tillbehör för att se att 4WD finns som tillval.

aake

Tack för tipsen aake, nu har man en del att fundera på. Ska kolla på hemsidorna, det finns tydligen en del att välja på trots allt.
Är väl egentligen ingen större nackdel att koppla i och ur Fyrhjulsdriften, det viktiga är att den finns där när man behöver den.
Och det är inte bara på vintern har många fått erfara.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 4WD

Tack för tipsen aake, nu har man en del att fundera på. Ska kolla på hemsidorna, det finns tydligen en del att välja på trots allt.
Är väl egentligen ingen större nackdel att koppla i och ur Fyrhjulsdriften, det viktiga är att den finns där när man behöver den.
Och det är inte bara på vintern har många fått erfara.

Mercedes-upplägget är faktiskt bra. Eftersom det är ett fullt fungerande system inkopplat, med vettiga differentialer, så kan man ha det inkopplat hela tiden utan konstiga spänningar. Sen vinner man ju lite mindre vinande ljud vid ca 95km/h och förmodar jag lite bränsleförbrukning, om man kopplar ur det när man inte behöver det.

Har tidigare funderat på bakhjulsdrift med låsbara differentialer men det är ju inte så bra i alla situationer, speciellt inte upp för alpvägar. De är ofta bra snöröjda men med (inblåst) snö i på vissa sträckor. Att baxa runt en lång husbil med låst bakdifferential på delvis bar asfalt på hårnålsstigningar i alperna är inte så hälsosamt för mekaniken.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Håller helt med dig Anders! Det är inte slumpen som fått mig att välja MB med AWD från Obereigner på de två senaste husbilarna.

Före köp av den nuvarande bilen så provkörde jag en Bimobil byggd på Iveco´s 5 ton terrängbilschassie. En utomordentligt stabil och rejäl bil, men det kändes onekligen som overkill för mina behov, man behöver inte 24 växlar framåt, 4 bakåt och tre diffspärrar för att dra skotersläp på fjällvägarna eller dra upp båtsläp på sandstränder. Allt sådant klarar MB Sprinter bra och den är tveklöst behagligare att köra på landsväg! Men visst är Ivecon en mycket mer kompetent bil för krävande terräng, inte minst dess långa fjädringsväg bidrar till detta; det måste vara extremt kuperat för att inte alla hjul skall ha markkontakt.

Men för den som tänker sig mer avancerade expeditioner (trans-Sahara?) så lägger jag här ut en länk om Bimobil på Iveco-chassie:
4x4 bimobil EX 358 overland campervan Iveco - YouTube

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4WD

Ja slik går det når Iveco tar med seg tillsatslådan og diffsperrene fra de populære og velprøvde pansrede personell kjøretøyene de har levert i endel år. En 4-trinn tillsats er egentlig noe overkill, men koster ikke mye ekstra når den allerede er i masseproduksjon. Styring av sperre på alle 3 differ kan komme hendig med om en havner i løs sand eller dyp snø, som regel greier bakaksel og center seg.
 
Toppen