• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4WD

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Golddigger
Tack för ditt engagemang!
Det är sannolikt samma bil som bjöds ut på Blocket för ett par år sedan. 2004 års modell, 7 tidigare ägare. Ser bra ut på bild, men vad som effektivt släckte ner mitt intresse var att bilen har tjänstevikten 3.400 kg och totalvikten 3.500 kg.
Jag har redan vägt upp en Sprinter med 300 kg till 3,8 ton till stora kostnader (närmare 40' SEK, pga att byte av komplett framhjulsbalk med fjädrar krävs) och även om man skulle göra detta så blir lastkapaciteten ändå låg.
Och bilen torde sakna både lågväxel och diffspärrar, i vilket fall skrevs inget om sådan utrustning i annonsen vad jag kan minnas. Och Nordic borde nog ha byggt på MB's 5 ton sprinterchassie.
aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 4WD

I samband med F1-tävlingarna i belgiska SPA fförra året var det verkligen problem med "föret". Den här bilen kom inte loss ens med hjälp av Camingens traktor.
 

Bilagor

  • Lera.jpg
    Lera.jpg
    842,1 KB · Visningar: 5

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: 4WD

Bysmeden.

Som hembygge OK, men annars skulle det nog ta emot att investera i dyrbar ombyggnad av ett så pass gammalt fordon. Och lågväxel finns inte, men för att komma fram i gräs och snö duger det ändå.

aake
Ja självklart hembygge men den är lite för kort. Det som den har som plus e att dragvikten är 3500kg om man har lite tyngre leksaker. Tyvärr ser den lite rostig ut men det kan handla om karossen och då e de inte så farligt.
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: 4WD

Besynnerligt att det är ett så försvinnande litet utbud av husbilar med 4WD, ssk med tanke på att personbilar med fyrhjulsdrift blivit allt vanligare.

För egen del har vi konsekvent kört fyrhjulsdrivet ända sedan vi köpte en Range Rover 1974 och blivit vana vid framkomligheten. Detta har varit nödvändiga krav under arbetslivet eftersom vi bott på landet med ofta tveksam snöröjning och haft jourtjänstgöring. Rovern hade både lågväxel (tillsatslåda) och central diffspärr; något som gör minst lika mycket för framkomligheten i exempelvis djupsnö som skillnaden mellan två och fyra drivande hjul.
Tidigare under åren har vi haft ett par fyrhjulsdrivna husbilar (en Pillos byggd på ett 4WD Peugeotchassie) och senare en 4WD pickup med camper. Den första av dessa bilar saknade lågväxel och den andra var trång och tämligen primitiv och inte lätt att dra släp med eftersom dragkroken delvis täcktes av campern.

De senaste fem åren har jag försökt klara mig med en bakhjulsdriven husbil. Visst fungerar det väldigt mycket bättre än framhjulsdrift när man drar släp, men för att sjösätta 1.500 kg båt krävdes rejäla betongramper och jag har inte gärna givit mig ut på små fjällvägar med släp (fram kommer man nog till nöds, men när man måste vända på någon trång plats...).

Under dessa fem år har jag spanat efter en husbil med bättre framkomlighet men inte funnit något vettigt på den inhemska marknaden. För kanske tre år sedan fanns en Nordic byggd på ett fyrhjulsdrivet Sprinterchassie på Blocket, men den bilen saknade lågväxel och hade inte mer än 100 Kg differens mellan tjänstevikt och totalvikt. Annars en och annan extremt tung expeditionsutrustad bil, just nu en Unimog på 10 ton, och något sådant har jag varken råd eller lust att åka omkring med till vardags.

Den tyska marknaden har som alltid mycket mer att erbjuda och vill man beställa nytt har Mercedes utmärkta basfordon att erbjuda, med permanent eller inkopplingsbar 4WD, med eller utan tillsatsväxellåda och med eller utan diffspärrar. På begagnatmarknaden är det däremot kärvt och det har tagit mig närmare två år att finna det bygge på MB Sprinter 316 CDI med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda och diffspärrar som jag nyligen presenterat i tråden "Ny Plåtis". Att det blev en plåtis är inget aktivt val utan man får ta vad som bjuds när man nu har dessa specifika tekniska krav.

Besynnerligt! Är jag ensam om att dra en lite tyngre sportfiskebåt? Ensam om att vilja dra ut med släp på mindre fjällvägar?

aake

Redigerat stavfel

Lösningen finns här om man har råd. EarthRoamer Home Page
Mvh
PG
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Som jag skrev redan i mitt inlägg nr 5 ovan så är det ingen svårighet att finna slika "Expeditionsfahrzeuge" på den Tyska marknaden, men för oss som inte skall ut på expedition så ter det sig som overkill.
aake
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: 4WD

Hej
På Dysseldorfmässan i år visades en fyrhjulsdriven husbil, AAP från Italien
byggd på Ford Transit 140 hkr.

Om den kommer till Sverige är väl tveksamt. Men den verkade mycket
intressant.
Mvh
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: 4WD

Även en så "vanlig" plåtis som Knaus BoxStar finns nu med 4x4-paket. Se hemsidan knaus.de.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: 4WD

Största orsaken misstänker jag att det är för få som använder sina husbilar under vintertid. Viss är 4WD överlägsen och som tvåa är bakhjulsdrivna husbilar bäst (OBS det jag syftar på är framkomligheten) och där tycker jag det är mera märkligt att man inte väljer detta men som nämdes ovan så åker man under sommartid. //Häggen i Umeå
 
F

F.d. 29978

Guest
Sv: 4WD

En Kabe då är det varmt och gott då man väntar på vägassistans.
Bra däck och snökedjor rekommenderas . Sedan kan man undra vad man skall med ett båt till på vintern. I min bil finns spade och skidor både för utförsåkning och långfärd samt isborr och pimpel spön.
Fyrhjulsdrift skapar ett större problem då du kommer längre från verkligheten.
:twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Åke Nowén

Här uppstod ett litet missförstånd. Jag vill kunna dra och sjösätta sportfiskebåten på sommaren och dra med (skoter)släp på fjällvägarna vintertid.

Men visst har det hänt att jag även dragit båt över fjällen före sommaren; åtskilliga turer genom åren till Nordtröndelag under den hetaste Skreifiskesäsongen (i mars). En gång t.o.m. tvingats övernatta på fjället i snöstorm eftersom släpet började ploga snö framför sig, så den gången räckte inte 4WD och lågväxel till.

Den Kabe som jag körde med flera år till i våras fungerade för sjösättning så länge man höll sig till riktiga ramper, men den bilen var bakhjulsdriven. Se här:

Kopia av IMG_1788 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 29978

Guest
Sv: 4WD

Åke Nowén

Här uppstod ett litet missförstånd. Jag vill kunna dra och sjösätta sportfiskebåten på sommaren och dra med (skoter)släp på fjällvägarna vintertid.

Men visst har det hänt att jag även dragit båt över fjällen före sommaren; åtskilliga turer genom åren till Nordtröndelag under den hetaste Skreifiskesäsongen (i mars). En gång t.o.m. tvingats övernatta på fjället i snöstorm eftersom släpet började ploga snö framför sig, så den gången räckte inte 4WD och lågväxel till.

Den Kabe som jag körde med flera år till i våras fungerade för sjösättning så länge man höll sig till riktiga ramper, men den bilen var bakhjulsdriven. Se här:

Visa bilaga 48680

aake

Snyggt ekipage.
Blir det högvatten kanske det går att sätta båten framför.
Jag har bytt segelbåt mot HB.
 

Bilagor

  • 1139.jpg
    1139.jpg
    619,3 KB · Visningar: 0
F

F.d. 29978

Guest
Sv: 4WD

Snyggt ekipage.
Blir det högvatten kanske det går att sätta båten framför.
Jag har bytt segelbåt mot HB.

Spårat ur från 4 hjuls driften.
Jag förstår problemet men kommer det att vara värt priset?
Det behövs även en höjning av frigången om det skall vara till någon nytta.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Åke Nowén skrev "Det behövs även en höjning av frigången om det skall vara till någon nytta."

De plåtisar som jag skrivit om är förhöjda jämfört med de bakhjulsdrivna versionerna. Kika på MB Sprinter eller Iveco, båda finns fyrhjulsdrivna och förhöjda och används flitigt av exempelvis elnätsföretagen och vindkraftsbyggarna.

Min nya plåtis är förhöjd men för att kunna dra upp båten på en naturramp skulle man klara sig utan förhöjning, men inte utan 4WD och lågväxel.

Merpriset för inkopplingsbar 4WD på exempelvis en CS husbil ligger på ca 9.600€ och för 4WD med tillsatslåda 10.300€. Ungefär 10% på priset av en fullrustad bil. Om det är värt pengarna är en värderingsfråga som måste lämnas åt den enskilde konsumenten, men jag tycker absolut det.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10098

Guest
Sv: 4WD

Hej
I Wohnmobil & Reisen nr 3/2011 finns en marknadsöversikt Expeditions- & Allradfahrzeuge. Totalt 61 st med bild och beskrivning men huvuddelen är av typen campers på pick-up eller stora och dyra expeditionsfordon.

Fyrhjulsdrift i kombination med lågväxel och automat är oöverträffat vid upptagning av en stor trollingbåt och med snökedjor tar man sig fram vintertid ända tills bilen blir hängande på snön. Om man inte drar tungt släp blir prioriteringarna kanske annorlunda. Man vill inte riskera att köra fast i djup sand eller eller lera och då behövs förutom fyrhjulsdrift större däck som ger mindre yttryck. Man behöver även större markfrigång särskilt om hjulbasen är lång och slutligen mycket bättre fjädringkomfort jämfört med standard Ducato eller Sprinter. Våra dåligt underhållna asfaltvägar ställer ju minst lika stora krav på fjädringskomforten som skogsbilvägarna.

Hur är det - har det fyrhjulsdrivna Sprinterchassiet längre fjädringsväg? Finns det plats för större däck (och är de i så fall tillåtna) eller är det enda ekonomiskt rimliga alternativet en pick-up med camper eller - vilket är vanligt i Australien - en Landcruiser eller Patrol som drar en terränggående husvagn/tältvagn?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Atobogu

Hej och välkommen i detta forum!
Fjädringsvägen kunde gott vara längre, min första fyrhjulsdrivna bil (Range Rover, tidigt 70-tal) var suverän på denna punkt. Men jag har inte ambition att köra i terräng; det räcker gott att jag tar mig fram på dåligt plogade fjällvägar och att jag kan dra upp båten på naturramper.
Camper på 4WD pick-up har jag haft och min Sprinter tar sig fram minst lika bra, men jag kanske kan få återkomma till denna fråga efter denna första vinter? Om jag nu får behålla bilen. Jag har den ute på marknaden eftersom jag fått korn på en ny bil (2011 års alltså) med allt jag önskar vad gäller drivlinan.
Min pick-up (Mitsubishi L200) har diffbroms på bakaxeln och Sprintern har diffspärrar både centralt och bak så när det blir riktigt kärvt bör detta ge viss fördel.

aake
 
Toppen