• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4WD

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Besynnerligt att det är ett så försvinnande litet utbud av husbilar med 4WD, ssk med tanke på att personbilar med fyrhjulsdrift blivit allt vanligare.

För egen del har vi konsekvent kört fyrhjulsdrivet ända sedan vi köpte en Range Rover 1974 och blivit vana vid framkomligheten. Detta har varit nödvändiga krav under arbetslivet eftersom vi bott på landet med ofta tveksam snöröjning och haft jourtjänstgöring. Rovern hade både lågväxel (tillsatslåda) och central diffspärr; något som gör minst lika mycket för framkomligheten i exempelvis djupsnö som skillnaden mellan två och fyra drivande hjul.
Tidigare under åren har vi haft ett par fyrhjulsdrivna husbilar (en Pillos byggd på ett 4WD Peugeotchassie) och senare en 4WD pickup med camper. Den första av dessa bilar saknade lågväxel och den andra var trång och tämligen primitiv och inte lätt att dra släp med eftersom dragkroken delvis täcktes av campern.

De senaste fem åren har jag försökt klara mig med en bakhjulsdriven husbil. Visst fungerar det väldigt mycket bättre än framhjulsdrift när man drar släp, men för att sjösätta 1.500 kg båt krävdes rejäla betongramper och jag har inte gärna givit mig ut på små fjällvägar med släp (fram kommer man nog till nöds, men när man måste vända på någon trång plats...).

Under dessa fem år har jag spanat efter en husbil med bättre framkomlighet men inte funnit något vettigt på den inhemska marknaden. För kanske tre år sedan fanns en Nordic byggd på ett fyrhjulsdrivet Sprinterchassie på Blocket, men den bilen saknade lågväxel och hade inte mer än 100 Kg differens mellan tjänstevikt och totalvikt. Annars en och annan extremt tung expeditionsutrustad bil, just nu en Unimog på 10 ton, och något sådant har jag varken råd eller lust att åka omkring med till vardags.

Den tyska marknaden har som alltid mycket mer att erbjuda och vill man beställa nytt har Mercedes utmärkta basfordon att erbjuda, med permanent eller inkopplingsbar 4WD, med eller utan tillsatsväxellåda och med eller utan diffspärrar. På begagnatmarknaden är det däremot kärvt och det har tagit mig närmare två år att finna det bygge på MB Sprinter 316 CDI med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda och diffspärrar som jag nyligen presenterat i tråden "Ny Plåtis". Att det blev en plåtis är inget aktivt val utan man får ta vad som bjuds när man nu har dessa specifika tekniska krav.

Besynnerligt! Är jag ensam om att dra en lite tyngre sportfiskebåt? Ensam om att vilja dra ut med släp på mindre fjällvägar?

aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: 4WD

Kolla med Nordic! På Elmiamässan för något år sen hade dom en 4WD husbil. Men, efterfrågan var för liten! Morfar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Re: Gunilla och Kenth

Detta är vad grannarna i söder kallar "Expeditionsfahrzeuge" och sådana finns i allehandra storlekar (oftast större) på marknaden. Något sådant skulle inte jag vilja åka runt med här hemma och jag föreställer mig att efterfrågan är ytterst begränsad.

Vad jag har skrivit om är det vanliga lätta lastbilschassiet (MB Sprinter) men med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och tillsatsväxellåda. För egen del upplever jag fyrhjulsdriften som mer angelägen på en husbil än på en personbil och det förvånar mig att jag inte ser till några instämmanden. På min färska tråd "Ny plåtis" ser man nosen på bilen och det enda som skiljer optiskt från en bakhjulsdriven Sprinter är att bilen är lite högre.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Re: Bengt-Åke Linder

Ja, det rörde sig om TEC Taurus (planlösning som TEC 708). Den bilen finns av och till (och så även nu) på www.mobile.de. Inget som frestat mig eftersom jag inte vill avstå från tillsatsväxellåda (lågväxel) och helst även vill ha diffspärrar på i vilket fall bakaxeln.

Forden är vad jag fått höra tämligen högt (=normalt) utväxlad på 1:an och backen, vilket innebär svårigheter vid exempelvis sjösättning av båt. Jag hade en fyrhjulsdriven Peugeot husbil under flera år på 90-talet och misslyckades med båtupptagning vid mer än ett tillfälle pga avsaknaden av lågväxel.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Tråkmånsar?!

Ingen debatt, inga seriösa synpunkter. Med tanke på hur mycket engagemang frågan om fram- respektive bakhjulsdrift har väckt så förvånar det mig att jag inte får mer respons på behovet av fyrhjulsdrift och på behovet av diffspärrar alt diffbromsar.

Jag har förstått att en majoritet av medlemmarna åker finklädda på belagda vägar mellan städer och ställplatser, men några procent med intresse av att åka ut i vildmarken och av att kunna dra och sjösätta fiskebåt och av att dra skotersläp till fjällsjöar torde väl ändå finnas?

Den enda mer påtagliga nackdel med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och tillsatsväxellåda som jag kan se är att det blir bra mycket dyrare i inköp. Men för egen del kan jag nu tänka mig att sälja min japanska 4WD pickup (m. lågväxel och diffbromsar bak) även om det är praktiskt att ha en insatsberedd liten lastbil på gården. Detta eftersom min nya plåtis kommer att klara mycket av lastbilens uppgifter och vara ännu bättre på att hantera båten.

Förutom min Knobloch så går CS, La Strada och säkert flera till att beställa med denna utrustning och det går naturligtvis även att beställa en fabriksny skåpbil med dessa specifikationer i Sverige och sedan låta någon av de inhemska etablerade byggarna förvandla den till en husbil.

aake
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: 4WD

Jag har nästan fyrhjulsdrift då den har tvillinghjul och spärr på bakaxeln. Ja på campingen i norra Tyskland så var det slipprigt efter nattens regnande så där skulle det varit fint med fyrhjulsdrift. Man ser var våran bakhjulsdrivna slirat och här fungerade inte spärren men nu är den i funktion. Då jag kom upp på plattläggningen så skarvades bogserlinan så att vi kunde dra loss våra kompisar i deras framhjulsdrivna alkovbil.
Denna modell kunde varafin att bygga husbil av då den har både automat och drivning på alla, Mercedes-Benz 614 Vario Klima, Standheitzung, Allrad als Kastenwagen hoch in Essen
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    73,7 KB · Visningar: 1.258
  • 2.jpg
    2.jpg
    78,7 KB · Visningar: 1.256
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Bysmeden.

Som hembygge OK, men annars skulle det nog ta emot att investera i dyrbar ombyggnad av ett så pass gammalt fordon. Och lågväxel finns inte, men för att komma fram i gräs och snö duger det ändå.

aake
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: 4WD

Hej!
Använd en pick-up med camper som jag och Anders Witt (han med reseböckerna på HBK företagarforum).
Hög frigång, låg- och högväxel, fyrhjulsdrift, diffspärr och kan kompletteras med vinsch.
//Conny
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: 4WD

4WD är väl överskattat. Kört med en GMC Full-sice pickup 4WD i många år. Kan man inte köra på rätt sätt så hjälper inte knapparna på panelen och har man inte riktigt grovmönstrade däck så fungerar inte fyrhjulsdriften. Kommer ihåg en gång då jag var sist ifrån en arbetsplats, hade parkerat på en vågrät gräsmatta. Tunt lager snö var där och skulle backa därifrån så snurrade båda bakhjulen, klickade då på knapparna och fick alla 4 hjulen alla snurra men ingenting hände. Lyckades inte få bilen ifrån platsen utan yttre hjälp. Bilen klarade det inte själv och bilen satt inte mer fast än att det räckte med en gubbe som tryckte fram till. Snökedjor är mer prisvärt.
Vid ett annat tillfälle så skulle jag dra upp en stor amerikansk racerbåt på en trailer. Backade ner trailern för slänten och fick på båten men när man skulle dra upp så hade hjulen hamnat bakom en kant där slänten började. Men med en V8 på 6,5L och knapparna i 4WD low så kunde man nog dra upp vad som helst, urstark och grepp på alla 4 i torrt underlag. Så på 11år så hade jag nytta av 4WD en gång och då var det bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4WD

Så en test av Hummer H3 på snødekket skogsvei. Den bilen måtte de trekke ut igjen - og de brukte en Subaru Outback til den jobben og kjørte så gjennom løypa med denne bilen. H3 med sine stive aksler kan fort bli avhengig av veigrep på 2 hjul de to andre snurrer i luften. At den lille AWD Subaruen kom seg frem var takket være sin permanente firehjulstrekk og kraftfordeling mellom hjulene.

Som basis for en 4WD er Sprinter chassiet meget bra, nesten uavhengig bevegelse av alle hjul. Selv ville jeg foretrekke diffrensialbrems på foraksel og sperre på centerdiff og bakaksel om en ikke kan få dynamisk kraftfordeler slik som en bruker på WRC bilene.

Drømmeunderstellet for en husbil for meg har elektriske navmotorer i alle hjul, en effektbuffer (batteri eller kondensator) og en generator drevet av en diesel, bensin eller LPG motor. Konstant drift på alle 4, minimalt tap av effekt underveis i drivverket og reservekraft når det trengs. Motoren får gå på optimalt turtall hele tiden og kan og brukes til lading ab bodelen når det trengs også når en står stille. Desverre koster et slikt chassi i dag allt for mye.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Trevligt med lite respons!

4WD pickup med camper hade jag som nämnts under några år och det var trångt om saligheten men annars fungerade det.

På 70-talet hade jag en amerikansk fyrhjulsdriven bil (Cheva Blazer) och den var hopplös i terräng trots lågväxel, vad jag minns så hade den inte ens diffbromsar.

Och Knut: Den senaste versionen av Sprinter har avskaffat diffspärrarna och i stället integrerat denna funktion med antisladd-systemet på så sätt att ett slirande hjul bromsas. Hur väl detta fungerar i praktiken vet jag inte, hur mycket mindre kraft som når vägbanan.

Behoven varierar starkt, men själv kan jag inte tänka mig en husbil utan de tidigare nämnda kraven; det blir numera mest fisketurer (med 1½ ton trolling- och havsfiskebåt) eller turer på smala fjällvägar.

aake
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: 4WD

Testade den "militära Hummern" i slutet på 80-talet eller var det 90-91.
Det var ingen hitt - mest beroende på framkomligheten i den svenska terrängen å i det svenska försvaret.
Spårvidden skiljde sig helt från svenska armens fordon - bredare - vilket försämrade framkomstmöjligheterna.
Vi hade med Hummern på en "anhörigbesöksdag" å de var mycket imponerade av fordonet. :)
Testa en SISU också vid den tiden - men det är en annan historia.

PS konstigt att inte fler fordon har 4-hjulsdrift och automatlåda//DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4WD

Den militære HUMV1 som ble til Hummer H1 klarer på et vis å bryte seg frem om den får plass, H2 og H3 ble bygget på chassi til Suburban og Blazer og var helt håpløse i terrenget som sine mer normalt utseende brødre.
Det var NRK Autofil som hadde en test av disse bilene tildels på forsvarets terrengbane for stridsvogner og dels på private skogsveier på vinterføre.

aake, bruken av antisladd ligner mer på WRC bilenes løsning, men lager noe mer varme på bremsene. Men bremsebelegg er billig å bytte så for oss mer normale er det sikkert en bedre løsning enn den kostbare løsningen til WRC.
Den store fordelen med antisladd løsningen er at den ikke veier noe ekstra, hastigheten på hvert hjul får den fra ABS systemet og skulle et hjul spinne så gir det et lite trykk i bremsen på det hjulet og de andre hjulene overtar den kraften dynamisk. Det er en liten % i hastighetsforskjell som trigger bruken av bremsen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: 4WD

Här är en lösning http://www.lancecampers.com/
Stor motor så det räcker.
Kan få vilken dragkrok som helst.
Fyrhjulsdrift.
Automatlåda.
Ac och alla andra tillbehör som kan finnas på en bil.
Väljer du fyrdörrars så är där gott om plats och man åker säkert i stålburen.
8 foots flak så blir campern rätt rymlig.
Har tidigare inte sett pop ut lådor på campers men det innebär gott om plats där inne. Titta på interiörbilderna på 1181, klicka på long bed.
På ca 20minuter så sätter man av campern och kan nyttja flaket till annat, t.ex. lägga upp fiskarna på.
Mycket manlighet i bilen, om man nu behöver det.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4WD

Dethleffskvalite

Lite mer manlighet kan behövas efter en traumatisk upplevelse på väg ner till Tyskland: Vid rullbandet i säkerhetskontrollen på Östersunds flygplats så upplyste mannen vid bandet mig om att jag glömt att stänga gylfen. Jag tackade för upplysningen och stängde dragkedjan, men passageraren efter mig, en nästan jämnårig man kungjorde "ingen fara, en död fågel lämnar inte sitt rede".

aake
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: 4WD

tror de mesta husbilstillverkare är lite rädda för att börja med 4x4 då det i regel drar mer bränsle. Vore jag rik skulle jag gott kunna tänka mig en 4x4 husbil. har dock inte kört fast med frammhjulsdrift än....... just nu är bruksbilen också framhjulsdriven, hade en terrano med lammeldiff i bakaxel och hög/låg förrut. funkade utmärkt på lite bättre traktorvägar när jag arbetat i skogen om vintrarna. Min far har även haft en Lada Niva under ett par år vilken hade en utomordentlig framkomlighet men med komfort motsvarande en traktor.
Tyvärr är det väll så att ska man ha 4x4 husbil så är det nog att köpa en plåtis eller en specialbyggd bil, och då är de i regel byggda på något som drar otroliga mängder bränsle eller har dålig komfort på vanliga vägar
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: 4WD

Här är den ,Nordic Sprinter 4wd på Elmia.Till salu på blocket för några år sen.
 

Bilagor

  • NORDIC_4x4.jpg
    NORDIC_4x4.jpg
    59,8 KB · Visningar: 24
Toppen