• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3,5 t. eller över?

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Om man bortser från körkortskompetens...så vad är "krångligare" med att ha en hb som väger in över 3,5 t.när jag reser runt i Europa....och då menar jag inte det rent praktiska med att köra en större bil utan det där med miljöregler osv...:):)
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: 3,5 t. eller över?

En stor sak är att det råder massor av olika regler gällande hastighet.
Jag tror att Sverige är ett av få länder där man faktiskt får köra 120 km/h där skyltar tillåter det.

En annnan försvårande effekt av tung husbil är att vissa länder fungerar det inte för vingetter. Man måste ha en box för betalning av vägavgifter etc...

Vi har en bil över 3,5 ton och känner oss dock inte besvärade av detta. Det gäller bara att ta reda på fakta.

Ha de gott!

//Jocke
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Vi bytte i vintras från 3,6 ton till en ny på 4,4. Nu har vi rest 6 veckor i Europa och är mycket nöjda. Inget är krångligare. Inga hastighetsproblem. En GoBox köpte vi på en bensinstation strax innan Österrike. Bara att köra.

Med denna bil så behöver vi inte fundera på vad vi lastar och dessutom så går den mycket stabilare i hög fart på motorväg etc. Hälsar Björn
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: 3,5 t. eller över?

Om man bortser från körkortskompetens...så vad är "krångligare" med att ha en hb som väger in över 3,5 t.när jag reser runt i Europa....och då menar jag inte det rent praktiska med att köra en större bil utan det där med miljöregler osv...:):)

Tjeckien, Österrike krångligare sänkt hastighet i många länder och förbjudna vägar.

Leif
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: 3,5 t. eller över?

Vi bytte i vintras från 3,6 ton till en ny på 4,4. Nu har vi rest 6 veckor i Europa och är mycket nöjda. Inget är krångligare. Inga hastighetsproblem. En GoBox köpte vi på en bensinstation strax innan Österrike. Bara att köra.

Med denna bil så behöver vi inte fundera på vad vi lastar och dessutom så går den mycket stabilare i hög fart på motorväg etc. Hälsar Björn

Hej Björn!
Jag menade inte att det är några problem med hastigheten, men man ska tänka på att man får köra ensdast i 80 km/h som snabbast i många länder... Bl. a vårt kära grannland Dannmark.

//Jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Det är väldigt många vägar där skylten "förbud över 3,5 ton" finns. Jag skulle inte köpa tyngre bil idag.



Ifall vi talar om Sverige, så kan jag inte påminna mej sett denna skylt överhuvudtaget.

Däremot kan man feltolka skylten "Förbud mot trafik med tung lastbil" (ibland med en tilläggstavla 3,5ton, vilken kan tyckas onödig)
som dock inte gäller PB2, vilket många tyngre husbilar är idag.
 

Bilagor

  • depositphotos_68480813-stock-photo-traffic-sign-of-35-tons.jpg
    depositphotos_68480813-stock-photo-traffic-sign-of-35-tons.jpg
    199,2 KB · Visningar: 3
  • c71.png
    c71.png
    9,5 KB · Visningar: 1.047

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Dyrare besiktning som ska ske varje år även vid ny bil. Högre kostnad genom vägtullar om du har boggie i många länder. Högre bränsleförbrukning.
Utomlands många omkörningsförbud som du måste följa då du räkans som lastbil.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Dyrare besiktning som ska ske varje år även vid ny bil. Högre kostnad genom vägtullar om du har boggie i många länder. Högre bränsleförbrukning.
Utomlands många omkörningsförbud som du måste följa då du räkans som lastbil.

Högre besiktningskostnad... dom hundralapparna får det gärna kosta per år.
Boggie har vi inte, vi vill att hjulbasen skall få plats på en vanlig parkeringsruta.
Bränsleökningen tycker vi inte märks, det är nyare o bättre motor.
Omkörningsförbudet utomlands har ofta en tilläggstavla 7,5 ton. Det gäller tyngre bilar i långa uppförslut. Vid vägarbeten etc så varar det inte länge.

Lägre hastighet i Danmark? Jovisst men landet är ju inte stort... vi trivs bra med att kunna lasta ett ton, hälsar Björn.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Jo jag har en 5 tonnare. Hade en 3,5 innan som rymdes i en ruta, men med tre små barn och ca 30 nätter i vinterklimat så behövs storleken. Men om det bara var jag och frugan så hade det blivit en 3,5 tonnare.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: 3,5 t. eller över?

Vi har en husbil på 4 ton. Den är inte större än motsvarande modell på 3,5 ton.

När man kör ute i Europa så skall man tänka på att skyltar med förbud mot lastbilstrafik och/eller skyltar med förbud över 3,5 ton kanske inte har något direkt med vikten i sig att göra utan varnar för att med en större bil, typ husbil, kan det vara problem att ta sig fram p g a höjd eller bredd. Har träffat på många svenskar som hamnat på en mardrömsfärd genom trånga gränder för att man inte respekterat denna skylt.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: 3,5 t. eller över?

Högre besiktningskostnad... dom hundralapparna får det gärna kosta per år.
Boggie har vi inte, vi vill att hjulbasen skall få plats på en vanlig parkeringsruta.
Bränsleökningen tycker vi inte märks, det är nyare o bättre motor.
Omkörningsförbudet utomlands har ofta en tilläggstavla 7,5 ton. Det gäller tyngre bilar i långa uppförslut. Vid vägarbeten etc så varar det inte länge.

Lägre hastighet i Danmark? Jovisst men landet är ju inte stort... vi trivs bra med att kunna lasta ett ton, hälsar Björn.

Jag håller med dig i nästan allt du säger Björn. Även vi har lastvikt på nästan 1 ton. Vi ser mycket fördelar med en bil över 3,5 ton, men faktum kvarstår att trådskaparen önskade få veta vad som kan vara besvärligare med en bil över 3,5 ton.
Då tycker jag att det är viktigt att veta att det i många länder(förutom lilla Dannmark) faktiskt är så att man inte får köra i mer än 80 km/h.

Dessutom är det faktiskt lite krångligare med vägtullarna än om man har en bil under 3,5 ton.

Jag försöker bara återge lite synpunkter till trådskaparen som man inte bör förringa...

Jag ber trådskaparen läsa i andra trådar om Easy Go box , etc. Se bl.a i länken nedan:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t102363/
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Vi har en husbil på 4 ton. Den är inte större än motsvarande modell på 3,5 ton.

När man kör ute i Europa så skall man tänka på att skyltar med förbud mot lastbilstrafik och/eller skyltar med förbud över 3,5 ton kanske inte har något direkt med vikten i sig att göra utan varnar för att med en större bil, typ husbil, kan det vara problem att ta sig fram p g a höjd eller bredd. Har träffat på många svenskar som hamnat på en mardrömsfärd genom trånga gränder för att man inte respekterat denna skylt.

Tex våran bil är 3850kg men kan även registreras till 3500Kg... utvändika mått blir inte mindre när man registrerar den ner till 3,5t att trånga gränder måste aktas ändå.
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Det är väldigt många vägar där skylten "förbud över 3,5 ton" finns. Jag skulle inte köpa tyngre bil idag.

Hej Väldigt många var väl att ta i.
Har kört i 18 år nu, i de flesta länder o inte har jag hindrats särskillt många ggr.
Min bil väger 4 ton
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 3,5 t. eller över?

Upp till 3,5 t. = smidighet och ekonomi, över 3,5 t. = komfort som kostar en-och-annan "krona" mer, svårare än så är det inte. En liten husbil kan kosta hur mycket som helst i inköp medan en stor/tung behöver inte ruinera en precis. Det viktiga är att det känns bra och att man kan ta sig dit man vill. När det gäller miljöregler du frågar efter, det beror på vad du har för motor, inte knutet till vikt. Miljömärken gäller i vissa Tyska, Franska, m.fl. storstäder (finns mer att läsa om på nätet).

Vi vill t.ex. åka lugnt och se Bretagne's vackra småbyar, åka över handbyggda sten-broar från Romersk tid och ibland snirkla oss genom "plastico" områden eller Spanska höglandets byar på oljevägar med 2,10 i bredd.

Våra vänner åker Morello (XXXXXL), drar friskt på betalvägar och är framme på den 5-stjärniga campingen innan man hinner blinka. Sen kastar dom ankare på ett och samma ställe i 3-5 månader och trivs alldeles utmärkt med det.

PS. Reservation: vissa husbilar > 3,5 t. är skattebefriade och räknas som miljöbilar i 5 år medan en 3,5 t. Euro 6 (med NOx rening) kostar vissa 7 463:-/år = 37 315:- under samma tid. DS.
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Högre besiktningskostnad... dom hundralapparna får det gärna kosta per år.
Boggie har vi inte, vi vill att hjulbasen skall få plats på en vanlig parkeringsruta.
Bränsleökningen tycker vi inte märks, det är nyare o bättre motor.
Omkörningsförbudet utomlands har ofta en tilläggstavla 7,5 ton. Det gäller tyngre bilar i långa uppförslut. Vid vägarbeten etc så varar det inte länge.

Lägre hastighet i Danmark? Jovisst men landet är ju inte stort... vi trivs bra med att kunna lasta ett ton, hälsar Björn.

Besiktningen är ju inte enbart en kostnad, man får ju bilen undersökt.
Omkörningsförbud gäller enbart Tyskland och Portugal , möjligen Schweiz,tror jag det var i övriga länder gäller skyltningen som för PB
Lägre hastighetsgräns innebär att man håller samma hastighet som lastbilar dvs 88-90 för de flesta
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: 3,5 t. eller över?

Vi har kört mycket söder om Öresund de senaste 6 åren med vår 3,5 tonnare.
Dagligen har vi träffat på skyltar som förbjuder fordon över 3,5 ton utmed den väg vi vill köra. Ofta är sista biten fram till den ställplats där man planerat att övernatta förbjuden för fordon över 3,5 ton.
Trots det hittar man ofta "dickshiffe" på dessa ställplatser. Jag antar att de flugits in.
Vi skulle känna oss mycket begränsade i vårt husbilsliv om vi hade ett fordon på över 3,5 ton.

Att anpassa sig till en lägre hastighet kan man vänja sig vid. Tid har vi gott om.

Leif Torså
 
F

F.d. 54888

Guest
Sv: 3,5 t. eller över?

Vi har nu kørt 10.000 km i Danmark og resten af Europa i vor Husbil på 5 t. - de 5.000 km nok alene i Tyskland og aldrig set skilte med maks. 3.5 t.
Synes ikke der er nogen ulemper med en Husbil over 3.5 t udover lidt dyrere færge ,broafgift og vejafgift i Østrig - til gengæld masser af fordele , men det er jo ikke det trådstarteren spørger om.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 3,5 t. eller över?

Tur att man inte ställer den här frågan som trådskaparen gör.
Omöjlig att bilda sig en uppfattning
 
Toppen