• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Österrike resa

A

Adria 707

Guest
körde föra sommaren i Österrike max 12 mil motorväg köpte en G-box för ca 1000 kr nu efter 10 månader Kommer det en straffskatt på 2400 kr kör aldrig i Österrike mer:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Österrike resa

Vi funderar på Österrike i sommar. Varför fick du straffskatt?
Lennart
 
A

Adria 707

Guest
Sv: Österrike resa

Som jag förstår skulle jag ha skickat in en kopia på reg-papperna till österike
Typ transportstyrelsen.
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: Österrike resa

ja österrikarn är inte å leka med ordnung muss sein ska man till österrike skaffa en easy go box tror jag den heter från öresundsbron den gäller i danmark norge å österrike
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: Österrike resa

Håller med, man behöver inte köra motorväg. Har själv inte kört där sedan vi hade husvagn. Vi har aldrig bråttom och planerar aldrig hur långt vi ska köra eller var vi ska övernatta. Sträckan är ungefär lika lång om du kör motorväg eller landsväg och kan tänka mig att det tar en eller två timmar längre tid att köra ej betalväg. Men vi tar alltid ett par dagar på oss genom Österrike och njuter av naturen. Små trevliga byar och många campingar. Vi stannar ibland vid ett värdshus och frågar om vi kan stå kvar över natten om vi äter middag. Det går alltid bra och då har man dusch o toalett också. Även ställplatser finns. Men har man bråttom så kan det vara ide' med en gobox.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Österrike resa

Som jag förstår skulle jag ha skickat in en kopia på reg-papperna till österike
Typ transportstyrelsen.

Max 14 dagar efter man har köpt en G-box i Österrike så ska man ha faxa in sitt regbevis. Det tråkiga är att allt står på tyska och det kan vara lurigt om man inte kan läsa eller förstå vad som står.

Med EasyGo+ gör man likadant sedan får man boxen hem sedan är det bara tuta och köra och man slipper ladda boxen då det dras automatiskt från kontot.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Österrike resa

körde föra sommaren i Österrike max 12 mil motorväg köpte en G-box för ca 1000 kr nu efter 10 månader Kommer det en straffskatt på 2400 kr kör aldrig i Österrike mer:

Som tröst för dig kan jag meddela att jag bidragit med samma summa.
Hade registrerad GoBox sedan länge men glömde att kolla saldot när jag kom hem. Såna missar hör hemma på dumhetskontot.
Nu har jag Easygo+ kopplat till min Bizz
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Österrike resa

Max 14 dagar efter man har köpt en G-box i Österrike så ska man ha faxa in sitt regbevis. Det tråkiga är att allt står på tyska och det kan vara lurigt om man inte kan läsa eller förstå vad som står.

Med EasyGo+ gör man likadant sedan får man boxen hem sedan är det bara tuta och köra och man slipper ladda boxen då det dras automatiskt från kontot.

Hej går det att beställa från Sverige innan resan eller måste man köpa den där:music-icon:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Österrike resa

Hej går det att beställa från Sverige innan resan eller måste man köpa den där:music-icon:
För att slippa krångla med GOBOX vid gränsen + riskera strulet med missat inskickande av registreringsbeviset rekommenderar jag er att beställa en EASYGO+ i förväg från EasyGoplus for privatkunder | BroBizz® .
Skicka in kopia på registreringsbeviset. Obs! Miljöklassen måste stå på registreringsbeviset. Saknas det måste COC bifogas alternativt intyg från tillverkaren. Man kopplar sitt Visa-kort till avtalet så dras kilometer avgiften direkt från ditt konto.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Österrike resa

Första gången åkte vi norrut via Salzburg och hade ingen Bizz men vi gick in och hyrde en och hade med registreringsbeviset. Vi fick betala hyra + dryga beräknade kilometeravgiften. När vi kom in i Tyskland så stannade vi vid första Shellmacken eftersom de hade märket för Bizz. Där återlämnade vi den och fick tillbaks hyresbeloppet + överskjutande avgift. Hörde inget om att några papper skulle skickas in i efterhand och har inte fått någon straffavgift. Det var 4 år sedan. Vi köpte den bakom första macken när vi kom in i Österrike söderifrån vid ett speciellt transportkontor. De kanske hade större befogenheter att göra komplett på en gång. Sedan dess har vi GoBox+ som vi beställde hemifrån i god tid före avresa. Har fungerat klockrent 3 resor ToR plus att vi kommit snabbt förbi vid tunnlar i stället för att betala extra och stå i kö. Fick förresten meddelande om att mitt Matercard snart skulle gå ut. Var inne på Danska hemsidan och ändrade till det nya.
 
Senast ändrad:
Toppen