Om man bortser från körkortskompetens...så vad är "krångligare" med att ha en hb som väger in över 3,5 t.när jag reser runt i Europa....och då menar jag inte det rent praktiska med att köra en större bil utan det där med miljöregler osv...
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Om man bortser från körkortskompetens...så vad är "krångligare" med att ha en hb som väger in över 3,5 t.när jag reser runt i Europa....och då menar jag inte det rent praktiska med att köra en större bil utan det där med miljöregler osv...
Vi bytte i vintras från 3,6 ton till en ny på 4,4. Nu har vi rest 6 veckor i Europa och är mycket nöjda. Inget är krångligare. Inga hastighetsproblem. En GoBox köpte vi på en bensinstation strax innan Österrike. Bara att köra.
Med denna bil så behöver vi inte fundera på vad vi lastar och dessutom så går den mycket stabilare i hög fart på motorväg etc. Hälsar Björn
Det är väldigt många vägar där skylten "förbud över 3,5 ton" finns. Jag skulle inte köpa tyngre bil idag.
Dyrare besiktning som ska ske varje år även vid ny bil. Högre kostnad genom vägtullar om du har boggie i många länder. Högre bränsleförbrukning.
Utomlands många omkörningsförbud som du måste följa då du räkans som lastbil.
Högre besiktningskostnad... dom hundralapparna får det gärna kosta per år.
Boggie har vi inte, vi vill att hjulbasen skall få plats på en vanlig parkeringsruta.
Bränsleökningen tycker vi inte märks, det är nyare o bättre motor.
Omkörningsförbudet utomlands har ofta en tilläggstavla 7,5 ton. Det gäller tyngre bilar i långa uppförslut. Vid vägarbeten etc så varar det inte länge.
Lägre hastighet i Danmark? Jovisst men landet är ju inte stort... vi trivs bra med att kunna lasta ett ton, hälsar Björn.
Vi har en husbil på 4 ton. Den är inte större än motsvarande modell på 3,5 ton.
När man kör ute i Europa så skall man tänka på att skyltar med förbud mot lastbilstrafik och/eller skyltar med förbud över 3,5 ton kanske inte har något direkt med vikten i sig att göra utan varnar för att med en större bil, typ husbil, kan det vara problem att ta sig fram p g a höjd eller bredd. Har träffat på många svenskar som hamnat på en mardrömsfärd genom trånga gränder för att man inte respekterat denna skylt.
Det är väldigt många vägar där skylten "förbud över 3,5 ton" finns. Jag skulle inte köpa tyngre bil idag.
Högre besiktningskostnad... dom hundralapparna får det gärna kosta per år.
Boggie har vi inte, vi vill att hjulbasen skall få plats på en vanlig parkeringsruta.
Bränsleökningen tycker vi inte märks, det är nyare o bättre motor.
Omkörningsförbudet utomlands har ofta en tilläggstavla 7,5 ton. Det gäller tyngre bilar i långa uppförslut. Vid vägarbeten etc så varar det inte länge.
Lägre hastighet i Danmark? Jovisst men landet är ju inte stort... vi trivs bra med att kunna lasta ett ton, hälsar Björn.