• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Så länge man inte har en caravan av bilar efter sig och vägrar att gå åt sidan på lämplig plats går det väl bra att köra saktare än vad som är gällande hastighet.

Gällande hastighet är ju den som bilisten har. Anser andra bilister att den inte gäller så blir det ju knepigt. Alltså: gällande hastighet är inte den hastighet som står på skylten. Den anger bara maxhastigheten på sträckan, ingenting annat!

Jappe
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Köra 5 km för fort med dryga böter som följd, eller att köra i vansinnes hastigheter och "klara sig" med blott 4000 kr i böter. Förlåt, men jag förstår inte lagens arm som straffar. Även om det ingenting händer under en färd i hög hastighet, så kan i nästa ögonblick, skogens stora eller största djur komma upp på vägen innan vi ens hinner blinka. Jag vet att allt händer på mindre än en sekund. Själv har jag alltid hävdat att de som inte följer trafikrytmen skapar omkörningar eller gör riskfyllda omkörningar själva. Så långt det är möjligt, med tanke på mötande trafik, sikt, väglag och linjemarkeringar undviker jag att vara nr 2 i en kö. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Hej.

Just att underlätta för bakomvarande vid omkörning tycker jag har blivit en prestige fråga. Kör ofta gamla E6 mellan Falkenberg och Halmstad. Glest trafikerad väg med vägren som "lätt" rymmer en personbil, rak och god sikt. Själv väljer jag alltid att underlätta omkörningar på denna typ av vägar genom att gå ut på vägrenen om inget hinder finns där "oavsett" hur fort jag kör.

Tyvärr blir det allt vanligare med såsiga jojo bilister som tycker det är sin fulla rätt att inte underlätta för andra untan i fulla drag njuta av omgivningarna. Det finns ju inget krav att använda vägrenen.

Men herregud det kan ju ibland vara befogat. Min förra jycke blev akut sjuk och resan på denna förnämliga gamla E6 från Skrea till djursjukhuset i Slöinge behövde då ske i ilfart.

Så svälj ståltheten och hjälp din medtrafikant.

Mvh,

Peter.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Bilköer har aldrig varit ett problem för mig, jag har alltid legat först!!!!!!
MVH. Gunnar S
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Hej.

Men herregud det kan ju ibland vara befogat. Min förra jycke blev akut sjuk och resan på denna förnämliga gamla E6 från Skrea till djursjukhuset i Slöinge behövde då ske i ilfart.

Mvh,

Peter.

Ibland kan det vara bra att känna till att finns djurambulanser även i Sverige! Varför inte stödja denna verksamhet?

Välkommen till Djurambulansen

OBS! Med detta menar jag inte att det hade fungerat i Peters fall. Men så småningom, när verksamheten kommer igång på allvar, så kanske det kan bli ett bra komplement till egna insatser.

Jappe
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Hej.

Just att underlätta för bakomvarande vid omkörning tycker jag har blivit en prestige fråga. Kör ofta gamla E6 mellan Falkenberg och Halmstad. Glest trafikerad väg med vägren som "lätt" rymmer en personbil, rak och god sikt. Själv väljer jag alltid att underlätta omkörningar på denna typ av vägar genom att gå ut på vägrenen om inget hinder finns där "oavsett" hur fort jag kör.

Tyvärr blir det allt vanligare med såsiga jojo bilister som tycker det är sin fulla rätt att inte underlätta för andra untan i fulla drag njuta av omgivningarna. Det finns ju inget krav att använda vägrenen.

Men herregud det kan ju ibland vara befogat. Min förra jycke blev akut sjuk och resan på denna förnämliga gamla E6 från Skrea till djursjukhuset i Slöinge behövde då ske i ilfart.

Så svälj ståltheten och hjälp din medtrafikant.

Mvh,

Peter.

Håller med , du har dessutom stöd i lagen

Trafikförordningen :
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.


// Pär
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

De allra viktigaste paragraferna i Trafikförordningen är väl ändå 14§ och 15§, i synnerhet den 14:e paragrafen:

Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets
skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får
aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan
stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han
eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


Denna paragraf är kristallklar och borde tas på större allvar av många "fartdårar"!

Jappe
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jappe du har hajat vad det rör sig om. släpp inte hjärnkontrollen. Okontrollerade hastigheter hör hemma på racebanor.
MVH. Gunnar S
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Lite högre hastighet med rätt fordon och på rätt plats med en fullt koncentrerad förare är förmodligen inte farligare än alla som sysslar med allt annat än att köra bilen, ringa, sms:a, läsa kartan, fixa med barnen, läsa tidningen, dricka kaffe, raka sig?! Allt det här har jag sett eller upplevt. Körde t.o.m om en bil där föraren hade en bok på ratten när han körde, i motorvägsfart drygt! :confused:
 
B

Boxer

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Var och en kör i den hastighet som man vill, men vi blir inte populärare bland Svensson genom att ligga mitt i vägen i 80 km/h. Alla har vi svurit ve och elände över husvagnar som ligger först i en lång kö det blir inte lättare att få komunerna att ordna ställplatser om alla andra bilister önskar oss dit pepparn växer.
Det skrivs mycket om gråvatten m.m. stoppklossar i trafiken är kanske inte så mycket bättre.
Står det 90 på skylten och det inte finns något som hindrar, ex.vis väglag så ska det enligt min mening gå 90 km/h.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jo detta med att ligga i 80 på 80 väg kanske kan var okay men att ligga i 75 och sedan gå ner till 65 när det blir en fartkamera tycker jag är lite störande , tidsmässigt spelar det ju ingen roll om man bara åker några mil men vill jag åka "farmors bilar" åker jag till Liseberg ...

Att man inte heller kan använda backspegeln är ju även en konst i sig för jag låg i en bil kö igår på 5 bilar och jag hade en står skåpbil framför mig och detta gick i ovannämda hastighet och då jag i backspegeln ser en ambuland med blåljus närma mej så svänger jag in på en parkeringsficka när denne kommer ikapp mej och när den då passerat så åkte jag ju ut och att acca 0-70 är ju snart gjort och sedan låg jag som bil nummer 6 med en ambulans med blåljus framför mej och förmodligen 4 bilister farmför mej som inte ser något alls bakåt och detta i 5-6 kilometer tills det blir 2 till 1 väg .

Må tro att man var lite förbannad att dom inte ens tittar bakåt , bilistena vi mötte låg däremot så nära kanten så dom nästan körde i diket .

Sen skulle jag bli förvånad om inte de flesta här i någon tid i sitt liv har provat hur långt hastighetsmätaren gått , även jag men inte dom senaste bilarna jag hade för att det går faktiskt lite väl fort när en bekant som har en likadan bil som mej men en otrimmad släppte gasen i 280.... jag vill inte prova dock ...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Går alldeles utmärkt att åka ner till Nürburgring och testa den egna kärrans köregenskaper och maxfart för de som vågar.
Kan bli dyrt om man inte är så bra som man tror, för den vanliga trafikförsäkringen gäller ej. Men det finns varken älgar eller mötande trafik så man kan stå på.:):)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Går alldeles utmärkt att åka ner till Nürburgring och testa den egna kärrans köregenskaper och maxfart för de som vågar.
Kan bli dyrt om man inte är så bra som man tror, för den vanliga trafikförsäkringen gäller ej. Men det finns varken älgar eller mötande trafik så man kan stå på.:):)

Har varit där :) ..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag har 20 års erfarenhet av utryckningskörning. Jag har kört rally och jag har haft förmånen att prova STCC och Formelbilar vid olika tillfällen. Jag har kört motorcykel undet stora delar av mitt vuxna liv, även på bana. Dessutom har jag testat motorcross och trial.

Jag känner mig dock bedrövad av förare som inte förmår att tillgodose sina fartbehov under lagliga och kontrollerade former. Jag har ofta kört mycket fort men har väldigt stor respekt för farten. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att medvetet köra för fort i vanlig trafik.

2008 menade dåvarande vägverket att man skulle sänka trafikdöden med 15 personer per år genom att anpassa hastigheterna. Resultatet blev de nya mer diffrentierade hastighetsgränserna. Vi har sparat mer än 50 dödade sedan dess! 50 människor lever idag enbart pga detta!!!

Trafikforskare menar vidare att vi kan halvera antalet dödade om vi alltid är nyktra och alltid håller hastighetsgränserna, utan att vikta det inbördes förhållandet.

Det går åt helvete ibland i trafiken..., då är det hastigheten som avgör om det ska bli plåtskador, lindriga kroppskador, allvarliga skador eller dödsfall! Trafikforskarna kan med kusligt exakhet räkna ut vad en höjning eller sänkning av genomsnittshastigheten, med några få kilometer i timmen, betyder i antalet dödade! Låt oss hjälpas åt att hålla det så lågt som möjligt.

Jag har slutat bli förbannad på alla vildpannor som begriper bättre än regelverket och sätter sig över trafiksäkerheten.., jag blir bara så förbannat trött! Man gamblar helt ovetande med andra människors liv! Man gör det inte medvetet.., men resultatet är detsamma.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Resultatet blev de nya mer diffrentierade hastighetsgränserna. Vi har sparat mer än 50 dödade sedan dess! Krister N

Tror du på fullt allvar att man sparar liv med att införa fler hastighetsgränser, ofta godtyckligt?

Som tur är dyker det upp alltfler hjälpmedel (navigatorer mm) som hjälper till att hålla reda på vilken hastighet som råder på aktuell vägsträcka, jag klarar åtminstone inte av att komma ihåg om det är 50,60,70,80 eller 90 på för mig okända vägar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Tror du på fullt allvar att man sparar liv med att införa fler hastighetsgränser, ofta godtyckligt?

Som tur är dyker det upp alltfler hjälpmedel (navigatorer mm) som hjälper till att hålla reda på vilken hastighet som råder på aktuell vägsträcka, jag klarar åtminstone inte av att komma ihåg om det är 50,60,70,80 eller 90 på för mig okända vägar.

Man kan tvivla på all forskning.., det står en fritt. Men som svar på din fråga. Ja, jag tror mycket på de diffrentierade hastighetsgränserna. I grunden skulle de inte behövas om vi alla körde efter de relativa hastighetsgränserna men eftersom det inte funkar så är det här bra. Anpassad hastighet och ett aktivare körande. Det kräver helt enkelt mer uppmärksmahet av föraren på gällande trafiksituation, där väg, omgivandet trafikanter, väglag, trafikregler, hastighetsgränser mm, är den info du ska veta som förare. Det motverkar ett slentrianmässigt framförande. Det går att lära gamla hundar sitta..., det tar bara längre tid! :)

Krister N
 
Senast ändrad:
Toppen