• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

F

F.d. 13449

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Haha, det märks att medelåldern här är förhållandevis hög när det kommer in en bild med en mätare på 230 km på. Jag kan photoshoppa en bild från 30 km/h till 250 så det är ju inte säkert att det gick så fort! Meningen var nog att han försökte vara lite rolig, men uppenbarligen är humorn som bortblåst här!
Ta o chilla lite o låt varje person göra som han vill. Uppenbarligen var det ju ingen trafik på vägen.
Så kramas istället istället för att komma med överflödiga kommentarer.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Det här är väl ändå inte så svårt.

Om fartgränsen är ex 110 km/tim så är det ett lagbrott att köra fortare. Man gör sig alltså skyldig till brottet överskridande av hastighetsbestämmelse. Det med för böter och kör man mer än 30 km för fort så blir det rapport till åklagare som har att avgöra om ev ytterliggare brott kan vara för handen.

De brott som ligger närmast till är vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik. Dett är en bedömning åklagaren gör. Det är fullt möjligt att anse att det inte är vårdslöst att köra 190 på en tom torr rak motorväg. Men brott mot hastighetsbestämmelsen är det och skall rendera straff för det.

Men 5km om man ligger bakom och kontrollerar är löjligt att rapportera. Pekfinger borde räcka.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Det här är väl ändå inte så svårt.

Om fartgränsen är ex 110 km/tim så är det ett lagbrott att köra fortare. Man gör sig alltså skyldig till brottet överskridande av hastighetsbestämmelse. Det med för böter och kör man mer än 30 km för fort så blir det rapport till åklagare som har att avgöra om ev ytterliggare brott kan vara för handen.

De brott som ligger närmast till är vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik. Dett är en bedömning åklagaren gör. Det är fullt möjligt att anse att det inte är vårdslöst att köra 190 på en tom torr rak motorväg. Men brott mot hastighetsbestämmelsen är det och skall rendera straff för det.

Men 5km om man ligger bakom och kontrollerar är löjligt att rapportera. Pekfinger borde räcka.

Jag har trott att de alltid tog körkortet direkt på platsen om jag kör mer än 30 för fort. Det måste med andra ord vara rätt ovanligt att man blir av med körkortet numera med dagens mötesfria 4 filiga motorvägar. Ursäkta min okunskap.;)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Lite fortare än så här, men inte mycket. Förutom då med MC förståss ;)
Obs! Inte kortet är inte taget med husvagn efter... :)

Tänk om det springer ut en älg eller nåt annat stort vilt, vildsvin el. dyl. ur skogen, då smäller det rejält...
Det finns betydligt fler faktorer att ta hänsyn till än trafiken och vägens beskaffenhet...
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Det finns två sätt att halvera tiden vi tillbringar i trafiken och därmed halvera olycksfrekvensen:

1. Kör hälften så långt.
2. Kör dubbelt så fort.
 
B

Boxer

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Som tur är så har vår Kung visat vägen. Det är inger brott att köra för fort.
Anser inte hovet det så kan ju inte vi göra det heller,eller?:twitcy:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jo man tycker ju att lagen borde gälla alla och det är ju inte bara kungen som kör fort utan även barnen och det verkar ju vara okay .

En konstig sak är ju att det är så livsfarligt ( vilket det iofs är ) att köra fort i Sverige medans på Tyska autobahn så är det mera lindrigt .

It is not the fart that kills but the smell ....... ;) :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Det är säkert bara för att vi i Sverige skall vara så satans bra på allt --- världens samvete eller...
Håller med om farten också
// Bror
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Vill fortköraren öka den egna säkerheten, så skall han vätskefylla kupen. Jo det finns flera sätt att öka den egna säkerheten. Men hur göra med omgivningen. Hur ren än vägen verkar så återstår de vilda djuren. En krock med en älg i den farten ger konsekvenser.
MVH. Gunnar S
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Räcker ofta med sunt förnuft oavsett om man åker 110 i Sverige eller 150 km i Tyskland eller annorstädes.
Dagens bilar är ju otroligt säkra och sannolikt byggda för höga hastigheter. Tillkommer ju bara föraren och hans gasfot.
Oförutsedda saker dyker upp hur fort man än far fram.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Håller med dej Bror och sen skadar det ju inte att dom som kör verkligen "kör bil" och inte håller på med en massa annat ..

Det är ju inte en gång man blivit omkörd med husbilen sen ligger dom och bromsar upp och i en hel del av fallen så har dom SMSat och kört samtidigt .
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag tror på aktiv körning i stället för att sitta och "dega" som många gör!
Hur många husbilar har man inte kört om i sommar som inte ens håller laglig fart? Skapar lika dåligt rykte som att spilla vatten på P-platser, iaf enl mig!

Nu får jag nog på läppen, men:cool:

Anders som nyligen var och servade husbilen på "husbilslandet"
kanontrevliga och rätt pris. Plus i kanten.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Finns säkert fortfarande många som inte vet eller tänker på att hastighetsmätaren visar ca,10% för mycket. De ligger laglydigt på ex 90kmt och verklig hastighet är 81-82kmt inte konstigt alls att de som kommer ifatt dem blir irriterade. Jag brukar köra efter GPSen och de stämmer också bättre med trafikrytmen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Finns säkert fortfarande många som inte vet eller tänker på att hastighetsmätaren visar ca,10% för mycket. De ligger laglydigt på ex 90kmt och verklig hastighet är 81-82kmt inte konstigt alls att de som kommer ifatt dem blir irriterade. Jag brukar köra efter GPSen och de stämmer också bättre med trafikrytmen.

Det föreligger väl inte något tvång att köra lika fort som skyltarna anger. Det är väl upp till var och en att köra så fort som man själv tycker är lämpligt med tanke på förhållandena, så länge man inte överskrider fartgränsen!

Jappe
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Så länge man inte har en caravan av bilar efter sig och vägrar att gå åt sidan på lämplig plats går det väl bra att köra saktare än vad som är gällande hastighetsbegränsning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag är en sån där "..vla bromskloss" i trafiken. Jag håller hastighetsgränserna, speciellt noga vid 30 och 50 samt vid vägarbeten. Ligger jag i 90-93 på 90 sträcka struntar jag i stort sett i bakomvarande trafik. Håller koll i speglarna och kommer det nån som kör fort och gör en snabb omkörning,släpper jag lite på gasen för att hjälpa till. De som ligger bakom och trycker får ligga där, går inte ut på vägrenen om inte vägen är rak så jag ser långt framåt att vägrenen är fri.Att bli kvarhållen på vägrenen i flera kilometer när kanske två, tre bilar ska om samtidigt utsätter jag mej inte för. Har ni förresten hört sanningen om bilkö. DET ÄR BIL NUMMER TVÅ SOM SKAPAR KÖN. Om bil nummer två efter mej lämnar ett tillräckligt avstånd kan de som vill gasa på köra om utan problem. Speciellt glad blev jag i sommar när en vettvilling körde om på dubbel heldragen linje på 90 sträcka i ca 130 -150 km, tre kilometer längre fram stod han invinkad i pficka med en bister mc polis vid förardörren och en helikopter hovrande 100m upp. Hoppas han blev av med lappen ett bra tag. Det finns inget försvar för hastigheter som ligger 20-30 km eller mer över gällande fartgräns. Det är trots allt många osäkra förare på vägen, rådjur, älgar, halka, vattenplaning listan kan göras lång på oförutsedda problem på vägarna. En självförvållad singelolycka är illa nog, men där det drabbar en medtrafikant skulle körkorten kallas i in för åtskilliga år.
Ove.G
 
Toppen