• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

M

Matts Torebring

Guest
För några dagar sedan diskuterade vi 5 km för fort på E 4:an, men läs detta...
Mvh Matts Torebring
 

Bilagor

  • Fortkörning.jpg
    Fortkörning.jpg
    266,8 KB · Visningar: 18

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jättefint!
Nu är det bara att beställa ett trimchip till bilen och åka.........
Domen måste väl vara vägledande eller?..........
Undrar om man kan komma upp i den farten med en Hb?
/ Frank :wideeyed:
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jättefint!
Nu är det bara att beställa ett trimchip till bilen och åka.........
Domen måste väl vara vägledande eller?..........
Undrar om man kan komma upp i den farten med en Hb?
/ Frank :wideeyed:

Jag testade i 130/ km i timman på autobahn i somras och det gick som på räls. Inget jag rekommenderar med tanke på vikt, lagar och den levande kraften. Hur fort har du kört?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

De flesta av oss har väl testat bilen i de farterna och lite till och de flesta av oss tyckte väl inte att det var särskilt vårdslöst förutsatt att vägen var fri från medtrafikanter.

Men inte gärna med husbil!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Lite fortare än så här, men inte mycket. Förutom då med MC förståss ;)
Obs! Inte kortet är inte taget med husvagn efter... :)

Så fort körde jag också för 20 år sedan med min lilla Alfa Romeo 3.0. Nu anstränger jag mig till att hålla hastigheterna. Mina 130 km gällde husbilen.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Nytt för mig att hastigheten inte har betydelse om man blir av med körkortet eller inte, utan det behöver vara vårdslöshet i trafik för att de ska dra in körkortet?
I så fall är det inte konstigt att han får behålla körkortet. Under "rätta" förutsättningar är det inte vårdslöst att köra riktigt fort anser jag.:mcride:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Nytt för mig att hastigheten inte har betydelse om man blir av med körkortet eller inte, utan det behöver vara vårdslöshet i trafik för att de ska dra in körkortet?
I så fall är det inte konstigt att han får behålla körkortet. Under "rätta" förutsättningar är det inte vårdslöst att köra riktigt fort anser jag.:mcride:

Och vilka är då de "rätta förutsättningarna"?

Jappe
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Hade inte "Bagarn" motorbyggaren från Umeå ett rekord med husvagn i slutet av 70 talet eller början av 80 talet :cool:
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Dessa "rätta förutsättningar" finns ju lite varstans. Jag visste faktiskt inte att trafikanten själv kunde avgöra huruvida hastighetsbegränsningen gäller eller inte. Detta öppnar ju fantastiska möjligheter i framtiden för mig och alla andra som har lite bråttom ibland. Drar man ut kontentan av detta så kan ju Vägverket spara mycket pengar i framtiden! Skyltningen är ju helt onödig. Att dom inte har kommit på detta tidigare!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Finns något som heter "sunt förnunft". Att det kan brista någon gång hör väl till undantagen, eller?

Misstänker att huvuddelen av bilisterna vet, eller gärna skulle veta hur fort "kärran" egentligen går.:rolleyes:


(för egen del blev det en dyrköpt erfarenhet på "autobahn" i början på 80-talet med en trimmad Saab när differentialen havererade och det var svårt att få tag i delar inom rimlig tid)
 
Toppen