• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V TV på ny husbil, irriterande problem

F

F.d. 9869

Guest
Har stött på ett irriterande problem som jag inte råkat ut för tidigare.
Från förra husbilen hade jag en 12V TV över, en 22” full HD tv "Digihome".

Tyvärr är den lite för bred för denna bil, vilket gör att man inte kan stänga skåpet och det gillar jag inte.

Så jag påbörjade jakten efter ersättare.

Började med att testa från NetOnNet 12V Andersson TV. (Brandad TV, ser exakt ut som den jag har med knappar, fjärr osv, dock mindre ram).

Passade perfekt.. Men fungerade bara i 5 min.
Sedan gick den inte igång mer, körde jag den på Bilens 12V uttag, fungerade den.

Testar med min gamla TV, med 12V tv uttagen och det fungerar klockrent. Detta trots att det är i princip samma TV…
Samma kabel till båda TV, min och Andersson Tvn.

Åker till NetonNet..
Får bytt Tvn till en ny. Jag passar även på att köpa en ny 12V kabel som tillhör dessa tv…

Kommer hem, testar. SAMMA SAK, nu dock att 12v kontakten till TVN börjar bli varm och det luktar bränt.
Detta tyder på att det är spänningsfall, och troligen tunna kablar någonstans?...

Min TV fungerar fortfarande som den skall i TV uttaget…

Surnar till, åker till netonnet och skickar tillbaka skiten. Får pengar tillbaka.

Åker till Elgiganten, säger jag skall ha en 12V TV.
Då får jag en DANTAX..

Säger att den är också brandad, det är samma TV som NetonNet säljer 500kr billigare och som jag redan själv har.
Den kommer troligen inte fungera… Men jag fick ju 30 dagars öppetköp så.

Skillnaden med denna DantaxTV var att det följde med en 12V kabel direkt i paketet, så man slapp köpa extra. Bra!

Okej, kör hem. Den passar precis, kanske någon mm bredare så det blir EXAKT på håret att det går att stänga TV luckan.

Fungerar… Fungerar,… Men efter 10 min, släcks den och samma sak som Andersson...

Testar med min, och har kört med den idag ca 2-3h utan problem.

Jag förstår inte vad problemet är, men jag är trött på det.

Min TV drar 31W.. Dantax och Andersson från NetOnNet drar också 31W…

Är det fel på bilen?, eller är det fel på 3st TV apparater som varit helt nya?
Bilen är en helt ny Dethleffs...

I morgon kommer jag åka och lämna tillbaka Dantax TV hos Elgiganten.
Jag betalar gärna mer, men det finns ju inte fler att hitta?
Köper gärna en Philips, Grundig, Samsung... Bara det fungerar.

Den jag har som fungerar är brandad: Digihome, det finns flera som är samma elektronik.
DigiHome, Dantax, Akai, Andersson, GoCamp, Luxor, är bara några utav de jag hittat som har samma elektronik. Troligen något billigt från Kina.


Någon som varit med om liknande?,
Varför fungerar min och inte de andra.. Begriper inte.

Någon som vet var man kan köpa en Kvalitets TV?, Gärna UTAN DVD... Men Full HD och USB portar.

Tacksam för alla tips man kan få, känner mig frustrerad över att det skall vara så svårt att hitta kvalitets grejjor som bara fungerar direkt utan klabb.

Mvh Andy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej andyham. Den tv vi hade var ca 3 år. Nu har vi en omformare på 300 W och det funkar bra tycker vi. Vi har solceller på taket så det har inte varit några problem med att strömmen inte räckt till. Nu tittar vi inte på tv hela kvällarna det blir mest bara nyheter och väder så jag kan inte svara på hur det är om man har på den en hel kväll. Vi har haft samma strul som du men nu tycker vi att vi har funnit en bra lösning. Hoppas det ordnar sig för dig med.

MVH Abben

Samma här, har en 230V tv som körs med inverter, noll-problem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Men hur svårt kan det egentligen vara att ta fram en cigg kabel som automatisk filtrerar bort allt över 12v? Det borde ju finnas färdigt att köpa idag kan man tycka . Tänk bara en liten adapter mellan uttaget och apparatens cigg kabel.

Så skyddar man det man kopplar in...
Jag lär ju inte våga koppla in dekoder eller annat på 12v efter detta.

Kanske det finns något sånt redan idag?

/Andy

Jag har lagt en 12V batterieliminator före uttaget, nu har jag alltid strax över 12V, även när laddaren levererar nästan 15V. :)
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Intressant , var skaffade du den?
Har du löddat ihop något själv eller du köpte en färdig produkt?

/Andy
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Men vad har du för inspänning till den? 220?

För det bör väl vara en som tar typ in 12-24 och ut ställbart men i detta fall 12.

/Andy
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Är det en Dovado Tiny du kör med?
Funderar också på att hitta en 12V lösning till den jag har.

/Andy

(Tillhör inte riktigt tråden)

Dovado Tiny drivs med 5 V.
Försökte köra min Dovado Tiny på cigg.plugg 5 V men den ville inte det riktigt.
Satte en 220 V omformare med 150 W som jag använder istället. Har den till rakapparaten också. Fungerar klockrent.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Nej, i så fall hittade jag fel artikelnummer, det skall naturligtvis vara för 12V in och ställbar spänning ut. Jag skall se om jag hittar rätt! Sorry! :)
 
M

Mikael R

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hade samma problem själv med Anderson tv från net on net som slog ifrån ett tag efter att man sökt in kanalerna.(hade också köpt 12v kabeln).
Där i ligger problemet.
Problemet löstes efter mätning i kabeln från nät aggregatet som har jord i höljet runt kontakten, vilket inte 12v kabelns kontakt hade.
Plockade isär kontakten och fixade jord till höljet och tv:n har gått sedan dess.
Stämmer det att din tv kan drivas av 12v omformaren från 240v?
Då är det kanske samma problem.
Problemet är ju att man måste manipulera kontakten själv.
Har inte hittat någon lös kontakt till Andersson tv någonstans på nätet.
Vet heller inte vad dom heter.

Har nyligen monterat den nya TERTEK antennen.

Hoppas detta hjälper.
Mvh Mikael R:swoon:
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej! Elfa har den kontakten, vi köpte löst och gjorde egen kabel för något år sedan. Minns inte riktigt vad den heter, men hittar du inte i deras sortiment eller support så kan jag nog snoka upp hur vi hittade den. Svagt minne det finns någon form av märkning på kontakten?
 
M

Mikael R

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jodå, min plockade jag isär och fixade.
Letade i elfas katalog men hittade inte den som passar till just Andersson:s tv.
Kan vara av intresse för andra kanske.
Vet att det finns liknande som inte passar däremot med annan pinndelning på stiften.
Exempelvis som kabeln med fyrstifts kontakt till back kameran.
Anderson:s tv kan ha en egen standard.
Mikael R
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hade också liknande problem med Anderson. Köpte en DC/DC omvanlare, 12 - 24 v in och 12v ut från Conrad. Har fungerat utan problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Vet att det finns liknande som inte passar däremot med annan pinndelning på stiften.
Exempelvis som kabeln med fyrstifts kontakt till back kameran.

Mikael R
--------------------------------------------------------------------------------------------
Den som ser nästan likadan ut men inte passar heter "mini DIN kontakt" och finns med olika antal stift bl. a. den med 4st. som liknar 12V kontakten.

M.v.h. JANKRO.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Alla vi/ni som har problem med utrustning som kräver 12V och lägger av när vi kör laddning. Jag kanske har en billig lösning här.
jag handlade Adjustable Step-Down Module - Blue (DC-DC 12A) - Free Shipping - DealExtreme och testade den på bänk idag.
Den använder ju PWM och är linjär input/output utan förluster upp till den spänning man ställt in. (testade)
Sedan lastade jag den med 2A (mer än vad min tv drar) och den sjönk inte en millivolt från den spänning jag ställt in.
Den här ska ju klara 12A/100W så det duger ju fint för en tv (och även annat)
Jag har inte testat den på tv i praktiken, men inget i min test på bänken antyder ju att det inte skulle fungera som avsett.

Jag tror iaf att jag vågar rekommendera denna.
$7.7 är ju överkomligt för att lösa ett sånt här problem. Direkt i brevlådan. Detta beställdes 21/8 och dök upp 17/9
 

Bilagor

  • 2014-09-17 12.27.36.jpg
    2014-09-17 12.27.36.jpg
    840 KB · Visningar: 32

nissebop

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12613
Medlemskap
2023
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Som många husbilsägare har upptäckt så ger uttagen i nya husbilar 13-15 volt. Så även i vår nya LMC. Har nu satt in en spänningsregulator som matar in 12-15V och som stabilt matar ut 12V. 22" Anderson TV-n från Netonnet har fungerat som den ska och inte stängts ned sedan dess. Kapade kabeln som såldes av Netonnet och satte dit kabelskor, bytte också kontakten till uttaget, 30 kr på Biltema. Viktigt är att hålla reda på plus och minuspolerna. Spänningsregulatorn köptes hos HusvagnHusbil.se och kostade 573 kr med frakt.
 

Bilagor

  • volt10133.jpg
    volt10133.jpg
    686,2 KB · Visningar: 39

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Bra!!! Där har du 36W. Jag har fyra dc/dc-omvandlare som är fast inkopplade hela året. Här är mitt alternativ:

1) 15 V för att ladda batteriet till dammsugaren.
2) 19 V till PC'n samt 5 V för att ladda Samsungprodukter.
3) 12 V till routern samt 3 V till Projektorklockan så tiden lyser i taket konstant.

DC-DC.JPG
 
Toppen