• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V TV på ny husbil, irriterande problem

F

F.d. 9869

Guest
Har stött på ett irriterande problem som jag inte råkat ut för tidigare.
Från förra husbilen hade jag en 12V TV över, en 22” full HD tv "Digihome".

Tyvärr är den lite för bred för denna bil, vilket gör att man inte kan stänga skåpet och det gillar jag inte.

Så jag påbörjade jakten efter ersättare.

Började med att testa från NetOnNet 12V Andersson TV. (Brandad TV, ser exakt ut som den jag har med knappar, fjärr osv, dock mindre ram).

Passade perfekt.. Men fungerade bara i 5 min.
Sedan gick den inte igång mer, körde jag den på Bilens 12V uttag, fungerade den.

Testar med min gamla TV, med 12V tv uttagen och det fungerar klockrent. Detta trots att det är i princip samma TV…
Samma kabel till båda TV, min och Andersson Tvn.

Åker till NetonNet..
Får bytt Tvn till en ny. Jag passar även på att köpa en ny 12V kabel som tillhör dessa tv…

Kommer hem, testar. SAMMA SAK, nu dock att 12v kontakten till TVN börjar bli varm och det luktar bränt.
Detta tyder på att det är spänningsfall, och troligen tunna kablar någonstans?...

Min TV fungerar fortfarande som den skall i TV uttaget…

Surnar till, åker till netonnet och skickar tillbaka skiten. Får pengar tillbaka.

Åker till Elgiganten, säger jag skall ha en 12V TV.
Då får jag en DANTAX..

Säger att den är också brandad, det är samma TV som NetonNet säljer 500kr billigare och som jag redan själv har.
Den kommer troligen inte fungera… Men jag fick ju 30 dagars öppetköp så.

Skillnaden med denna DantaxTV var att det följde med en 12V kabel direkt i paketet, så man slapp köpa extra. Bra!

Okej, kör hem. Den passar precis, kanske någon mm bredare så det blir EXAKT på håret att det går att stänga TV luckan.

Fungerar… Fungerar,… Men efter 10 min, släcks den och samma sak som Andersson...

Testar med min, och har kört med den idag ca 2-3h utan problem.

Jag förstår inte vad problemet är, men jag är trött på det.

Min TV drar 31W.. Dantax och Andersson från NetOnNet drar också 31W…

Är det fel på bilen?, eller är det fel på 3st TV apparater som varit helt nya?
Bilen är en helt ny Dethleffs...

I morgon kommer jag åka och lämna tillbaka Dantax TV hos Elgiganten.
Jag betalar gärna mer, men det finns ju inte fler att hitta?
Köper gärna en Philips, Grundig, Samsung... Bara det fungerar.

Den jag har som fungerar är brandad: Digihome, det finns flera som är samma elektronik.
DigiHome, Dantax, Akai, Andersson, GoCamp, Luxor, är bara några utav de jag hittat som har samma elektronik. Troligen något billigt från Kina.


Någon som varit med om liknande?,
Varför fungerar min och inte de andra.. Begriper inte.

Någon som vet var man kan köpa en Kvalitets TV?, Gärna UTAN DVD... Men Full HD och USB portar.

Tacksam för alla tips man kan få, känner mig frustrerad över att det skall vara så svårt att hitta kvalitets grejjor som bara fungerar direkt utan klabb.

Mvh Andy
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej!

Det blir till att prova en LTC, hoppas på att den kommer fungera bättre.
Tydligen var den bara 51cm bred på 22" och då är det goda mått.

Håller tummarna.

Mvh Andy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jag fegade ur till min router. Blev rädd att mata den med solcellsladdning som beskrivs i tråden. Hittade en gammal omformare hemma som är inställbar upp till 12 volt. Använder denna nu.
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Är det en Dovado Tiny du kör med?
Funderar också på att hitta en 12V lösning till den jag har.

/Andy
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Äntligen ?

Var och skaffade en LTC Led tv idag, 22".
Åkte till Bengt i örkelljunga , kändes som sista hoppet innan behöva lämna bilen till någon som kan.

Hoppet är det sista som överger en, det ser faktiskt ut att fungera perfekt!!
Änsålänge vsa.

Uppenbarligen skall man hålla sig ifrån billigt krafs, visst 2000kr dyrare än netonnet men det är ju inget i sammanhanget om bilen brinner upp eller skiten går sönder när man minst behöver det.

Eftersom den sista TVn och kabeln från netonnet började lukta bränt och bli väldigt varm blev man klart orolig.
Retur killen på netonnet sa ja här luktas det bränt långa vägar, den vågar jag inte ens testköra hehe.

Så Mao, ni som letar eller har liknande problem.
Testa med LTC !

Problem solved ...

Tack för alla tips!

/Andy
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jag vill inte hålla med om att Anderson TV skulle vara en apparat att ta avstånd från. I min förra husbil monterade jag en Anderson som fungerade klanderfritt, i min nuvarande husbil har jag monterat en Anderson med inbyggd DVD spelare och även denna TV fungerar klanderfritt. I min bostad har jag två Anderson apparater, en 42" samt en 19" och båda fungerar klanderfritt.
Antingen har du haft otrolig otur och fått dåliga exemplar, eller så kan det vara så att det är något problem med din 12 volt matning, men att LTC apparaten är mer "förlåtande". Hur som helst, lycka till med nya TV'n!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Har ni problem med för hög spänning till TV'n så sätt dit en eller två dioder i serie med kabeln (vända åt rätt håll). Varje diod sänker spänningen med 0,5 - 0,7 Volt utan att bli varma. Se bara till att dioderna tål tex 5 Amp.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Men vad händer då när det är mulet och solcellerna inte laddar slår den av p.g.a. för låg spänning?

Har man en billig kina/turk TV fungerar det bara man använder 230V när man är ansluten och laddar. och 12 v annars. har man solceller och även laddar när man inte har tillgång till 230V så bör man se till att TV även klarar den högre laddströmmen. OBS detta gäller all elektronik. Tyvärr är det vanligt att dagens billiga kina elektronik inte riktigt håller måttet.

Bra att denna kunskap kommer ut till oss medlemmar :)
 
F

F.d. 53802

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Råkade ut för samma sak med min TV från Netonnet. Fungerade perfekt men efter cirka 5 minuter slutade den att fungera. Kom fram till att det slutade att fungera när spänningen översteg cirka 13V. Påtalade det till Netonnet som var medvetna om problemet. Efter justering av deras rekommenderade verkstad fungerar TV:n klanderfritt. Mycket nöjd med den men tycker det är konstigt att inte alla kunder får samma besked. Det vore ännu bättre om de fixade till problemet innan TV:n når kunden.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Jag har 2st Anderson från Netonnet i min bil och vännen likaså, inga problem med någon utav dom så kanske haft tur då :)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

En annan sak som jag såg när jag letade TV, var att de billiga inte var specificerade för DVB-T2 som den nya standarden heter för marksänd tv. I alla fall stod det inte i tekniska data för de billiga. Det borde inte finnas ens rea-tv med DVB-T för då kan man inte se annat en SVT om något år... marksänt eller terrest som det heter på teknikspråk...
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Men vad händer då när det är mulet och solcellerna inte laddar slår den av p.g.a. för låg spänning?

Bra att denna kunskap kommer ut till oss medlemmar :)

På min nye bobil monterte jeg før ferien ett nytt Finlux 24" tv/dvd. Etter kort tid så kuttet tv. Var mørk ett par minutter og kom på igjen, slik fortsatte det....

Finlux tåler ikke over 13,9V pga spenningsvern. Tok med 12V kabel til min radio/tv reparatør som også er autorisert på Finlux. Her tok de en lampett bryter og monterte inn en diode som reduserer spenning med 0,5V.

Mao når jeg har vippebryter på for direkte gjennomgang uten dioden så får TV spenning uten reduksjon om spenningen er lav. Om spenningen er høy så svitsjer jeg bryter og kjører spenningen gjennom dioden.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

En annan sak som jag såg när jag letade TV, var att de billiga inte var specificerade för DVB-T2 som den nya standarden heter för marksänd tv. I alla fall stod det inte i tekniska data för de billiga. Det borde inte finnas ens rea-tv med DVB-T för då kan man inte se annat en SVT om något år... marksänt eller terrest som det heter på teknikspråk...

Om man nu inte har en digitalbox som tar DVB-T2, då behöver inte tv:n DVB-T2 tuner.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

En annan sak som jag såg när jag letade TV, var att de billiga inte var specificerade för DVB-T2 som den nya standarden heter för marksänd tv. I alla fall stod det inte i tekniska data för de billiga. Det borde inte finnas ens rea-tv med DVB-T för då kan man inte se annat en SVT om något år... marksänt eller terrest som det heter på teknikspråk...
----------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan. det är förvånansvärt många, även de flesta dyrare TV apparaterna också som inte har DVB-T2 än, även LTC saknar det (om det inte helt nyligen har kommit någon ny TV i deras utbud).
Jag och andra har skrivit rätt mycket om det i andra trådar, för det är inget som handlarna direkt frivilligt talar om :rolleyes:.

Men DVB-T2 är för att kunna se HD-upplösningskanaler och skall inte blandas ihop med Mpeg2 och Mpeg4.

Mpeg2 kommer att sluta sändas inom några år, och då måste man ha en som klarar Mpeg4 för att ha bild kvar. I många länder så funkar Mpeg2 inte ens nu.
En del handlare har nyligen prånglat ut gamla Mpeg2 som de helst borde skänka bort, i stället för att lura dem på ovetande kunder.

Naturligtvis så är det ju bra om en ny TV även har DVB-T2 för det finns redan, och kommer nog fler nya kanaler som bara sänds i HD. De kommer inte att kunna ses i så fall. Minst TV1, TV2 och TV4 ligger redan nu gratis i HD sändning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Rent överlag så tycker jag att de som säljer 12v tv, har för dålig kunskap när det gäller att upplysa om just problemen som kan uppstå i husbil/husvagn när man ligger på 220 eller solceller som laddar. När det stiger över 12,x volt...

Hade väl räckt att cigg kabeln hade inbyggt stöd för detta och sorterade bort allt över 12v. Då kunde man använt den till all 12v utrustning?. Om det nu går att lösa med dioder , så borde det inte vara så svårt att göra något automatiskt som fixar det men bara när det stiger över Max värdet.




Sen att TVn som de flesta säljer inte är förberedd för kommande tekniker är ju klart tråkigt att man inte heller blir upplyst om, man skall ju inre behöva vara ett geni på alla områden MEN! Det är nog där det lönar sig att handla av den lille lokala elektronik / tv handlaren som redan kämpar för att överleva mot de stora drakarna...


I mitt fall skall jag köra med parabol , viasat.
Så det är nästa problem. Egentligen saknar jag bara en 12v viasat godkänd mottagare så kan jag ta med mig kortet hemifrån.

Parabolen funderar jag på att ta en liten 60cm (har liggandes och skräpandes) och fixa ett fäste så den kan sättas på cykelstället.

/Andy
 
Senast redigerad av en moderator:

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej, vi hade problem med vår 12 v Tv från LTC som när det blev för hög spänning i batteriet så la den av, och gick sönder. Nu har vi köpt en 220 v Samsung och kör via en omformare, fungerar väldigt bra. Finns det några nackdelar att köra via omformare?

MVH Abben
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej, vi hade problem med vår 12 v Tv från LTC som när det blev för hög spänning i batteriet så la den av, och gick sönder. Nu har vi köpt en 220 v Samsung och kör via en omformare, fungerar väldigt bra. Finns det några nackdelar att köra via omformare?

MVH Abben

Hej!

Oj, oroväckande... När var den köpt tro?.

Hur många W är din omformare på?, har ni frikampat med den och det fungerar bra?

/Andy
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Hej andyham. Den tv vi hade var ca 3 år. Nu har vi en omformare på 300 W och det funkar bra tycker vi. Vi har solceller på taket så det har inte varit några problem med att strömmen inte räckt till. Nu tittar vi inte på tv hela kvällarna det blir mest bara nyheter och väder så jag kan inte svara på hur det är om man har på den en hel kväll. Vi har haft samma strul som du men nu tycker vi att vi har funnit en bra lösning. Hoppas det ordnar sig för dig med.

MVH Abben
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Har ni problem med för hög spänning till TV'n så sätt dit en eller två dioder i serie med kabeln (vända åt rätt håll). Varje diod sänker spänningen med 0,5 - 0,7 Volt utan att bli varma. Se bara till att dioderna tål tex 5 Amp.

Antar att problemet med för hög spänning existerar när generatorn eller solcellerna laddar. Kopplar man in dioderna som du tipsar om sänker de spänningen hela tiden och när sedan batteriet inte får någon laddning tror jag att spänningen i de flesta fall kommer att bli för låg.

Annars är det ett bra tips att lätt och stabilt fixa ett spänningsfall med hjälp av en eller flera dioder.

/Håkan
 
F

F.d. 9869

Guest
Sv: 12V TV på ny husbil, irriterande problem.

Men hur svårt kan det egentligen vara att ta fram en cigg kabel som automatisk filtrerar bort allt över 12v? Det borde ju finnas färdigt att köpa idag kan man tycka . Tänk bara en liten adapter mellan uttaget och apparatens cigg kabel.

Så skyddar man det man kopplar in...
Jag lär ju inte våga koppla in dekoder eller annat på 12v efter detta.

Kanske det finns något sånt redan idag?

/Andy
 
Toppen