• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12V-AC

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Hej!

Helt nybakad medlem sedan 15 minuter sedan.

Har precis köpt en husbil och funderar på en AC. Är mest nyfiken på en 12V-are då tanken är att fricampa en del. Har tittat en del i forumet men hittar inte ngn specifik tråd om just 12v AC, så jag provar och skapar en. Har någon erfarenhet av 12V-AC?
 
Det löser generatorn själv.
En generator på 150-200A ger inte full laddström vid tomgång.

När väl generatorn ger hög ström, varvar den också tillräckligt för sin egen kylning.
Normal max temp på en modern generator är 110 grader. Finns säkert variation på detta.

Tänk däremot hur du skall driva den, har du nedanstående remtyp är du på det torra.
Kilrem däremot behöver vara dubbel.
Visa bilaga 231924

OBS!!
Jag talar om märkesgeneratorer, inte "Biltemakopior".
Jodå, för ca en månad sedan stod jag på en ställplats där grannen en bit bort hade motorn i gång ca en timme på kvällen. Det kan i o f s även ha varit för att få upp värmen.
Litiumbaterier har lägre inre motstånd och det får tydligen generatorn att leverera mer oavsett varvtal. I höga varvtal så funkar kylningen bra men i låga varvtal finns det risk att kylningen inte räcker till.
Ja flerspårig rem.
 
Vad hade du tänkt för batteribank och hur stor, eftersom du "funderar" på Litium, har du lastvikt över för en sådan gigantisk batteribank?
Litiumbaterier väger mindre än andra typer. Det går att plocka ihop över 500 amp under 60 kg. Det är självklart vikt det med men jag har utrymme för det.
 
Var har du fått detta ifrån?
Hoppas inte från en firma som säljer DC-DC laddare.
Har ingen personlig erfarenhet utan bara läst och tittat på klipp. Och ja, en del som varnar är just dessa firmor. Hittar inget experiment där man laddar tomma stora litiumbaterier länge med låga varv. Jag tänker förstås inte ladda mina batterier med tomgångskörning utan detta är bara teoretiska scenarier för att skydda generatorn. Vore intressant om ngn i klubben skrev egna erfarenheter.
 
Har ingen personlig erfarenhet utan bara läst och tittat på klipp. Och ja, en del som varnar är just dessa firmor. Hittar inget experiment där man laddar tomma stora litiumbaterier länge med låga varv. Jag tänker förstås inte ladda mina batterier med tomgångskörning utan detta är bara teoretiska scenarier för att skydda generatorn. Vore intressant om ngn i klubben skrev egna erfarenheter.

Ett exempel

 
Har ingen personlig erfarenhet utan bara läst och tittat på klipp. Och ja, en del som varnar är just dessa firmor. Hittar inget experiment där man laddar tomma stora litiumbaterier länge med låga varv. Jag tänker förstås inte ladda mina batterier med tomgångskörning utan detta är bara teoretiska scenarier för att skydda generatorn. Vore intressant om ngn i klubben skrev egna erfarenheter.
Vad menar du med låga varv? När din motor går på tomgång, låt säga 700 rpm så snurrar ju generatorn med mellan ca 2500 och 3500 rpm
 
Vi har en instrålning på upp mot 1 kW per kvadratmeter fönster om solen lyser vinkelrät mot fönstret också som behöver kylas bort.
 
Vi har en instrålning på upp mot 1 kW per kvadratmeter fönster om solen lyser vinkelrät mot fönstret också som behöver kylas bort.
Om man inte har solskydden neddragna, jag har det vid starkt solsken.
In strålningen genom atmosfären är naturligtvis opåverkad, men värmen som kommer in i husbilen minskar betydligt.
 
Tillbaka
Toppen