• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Hej!

Helt nybakad medlem sedan 15 minuter sedan.

Har precis köpt en husbil och funderar på en AC. Är mest nyfiken på en 12V-are då tanken är att fricampa en del. Har tittat en del i forumet men hittar inte ngn specifik tråd om just 12v AC, så jag provar och skapar en. Har någon erfarenhet av 12V-AC?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Herregud! Ett nytt kärnkraftverk i klubben! :rolleyes:
Godmorgon Krinil..

Ha.. Ha.... Nja. Så illa är det inte.... Vi får inte glömma att många av oss har ju Bil generator på 150A och mer...
Med med denna laddaren hoppas jag på att korta ner tiden när jag laddar med 230v. Min nuvarande ger bara 25A så det tar tid om jag måste ladda alla 350A..;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"Kina-laddare" är spännande, och det är ingen raketforskning att ladda ett LFP-batteri, i princip är det bara in med ström, sen när spänningen till slut stiger i batteriet så växlar laddaren till konstant spänning. Ev. "problem" är väl kvaliteten.

Peter: Jag testade min "Kina-LFPladdare" 40A på min "Daily driver" idag den bilen har 2x80Ah under stolarna + ett 10Ah backup, eller vad det är.
Har haft bilen utlånad till dottern en månad, efter det gick det inte att fjärrstarta värmaren, så laddning krävdes, kört ett dygn med en Ctek- 10A, som var "klar" tog bort den och kopplade på min Kina-LFPladdare, då gav den 11A i starten men sjönk snabbt ner till 1,5A, och la sig på 14,6V.
Min laddare har 3st kylfläktar ingen startar när man ansluter till 230V, men alla 3 startar när jag kopplar upp den mot bilen, de stannar inte ens vid 1,5A utgående ström, (du undrade väl hur den beter sig). Kopplar jag upp den på mitt 400Ah LFP så ger den 40A direkt.

Jag vill också ha en 100A laddare, så jag ser fram emot ditt omdöme om den, speciellt värdeutveckling då den måste sitta nära batteriet :)
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det räcker ju med en variabel power supply för att ladda litium. Man ställer in slutspänningen utan att vara ansluten till batteri och sedan sköter det sig själv. Dock ska man använda grova kablar så inte spänningsfallet i laddkablar blir signifikant.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det räcker ju med en variabel power supply för att ladda litium. Man ställer in slutspänningen utan att vara ansluten till batteri och sedan sköter det sig själv. Dock ska man använda grova kablar så inte spänningsfallet i laddkablar blir signifikant.
Laddaren som Peter ska beställa är som ett kraftfullt lab-agg. Man kan steglöst ställa in både A och V. :cool:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo jag misstänkte detta. Enklaste sättet att avgöra om laddkablar är tillräckligt grova är att öka arean tills power supply går i strömgräns vid den ström man tänkt ladda med. Öka arean eller korta av laddkablar tills aggregatet går i strömgräns. Viktigt är att inte frestas att öka spänningen på aggregatet efter att man anslutet celler för då måste man manuellt övervaka spänningen och den sticker fort på slutet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo jag misstänkte detta. Enklaste sättet att avgöra om laddkablar är tillräckligt grova är att öka arean tills power supply går i strömgräns vid den ström man tänkt ladda med. Öka arean eller korta av laddkablar tills aggregatet går i strömgräns. Viktigt är att inte frestas att öka spänningen på aggregatet efter att man anslutet celler för då måste man manuellt övervaka spänningen och den sticker fort på slutet.
Bin there done that.
Som tur var funkade bms'et, då var det mitt lab-agg. jag pressade mot mina Calb-celler, bara för att konstatera att bms'et verkligen gör det säljarna påstår.

Har dock ett BMS liggande som inte klarade detta test, är nog bara att skicka på återvinning, är en svart variant av Daly.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
"Kina-laddare" är spännande, och det är ingen raketforskning att ladda ett LFP-batteri, i princip är det bara in med ström, sen när spänningen till slut stiger i batteriet så växlar laddaren till konstant spänning. Ev. "problem" är väl kvaliteten.

Peter: Jag testade min "Kina-LFPladdare" 40A på min "Daily driver" idag den bilen har 2x80Ah under stolarna + ett 10Ah backup, eller vad det är.
Har haft bilen utlånad till dottern en månad, efter det gick det inte att fjärrstarta värmaren, så laddning krävdes, kört ett dygn med en Ctek- 10A, som var "klar" tog bort den och kopplade på min Kina-LFPladdare, då gav den 11A i starten men sjönk snabbt ner till 1,5A, och la sig på 14,6V.
Min laddare har 3st kylfläktar ingen startar när man ansluter till 230V, men alla 3 startar när jag kopplar upp den mot bilen, de stannar inte ens vid 1,5A utgående ström, (du undrade väl hur den beter sig). Kopplar jag upp den på mitt 400Ah LFP så ger den 40A direkt.

Jag vill också ha en 100A laddare, så jag ser fram emot ditt omdöme om den, speciellt värdeutveckling då den måste sitta nära batteriet :)
Vad jag förstått så finns det två modeller CT. Och. DT....
CT modellen lite dyrare men har bättre potentiometer den är känsligare och man får vrida mer, vilket innebär att det är lättare att ställa in rätt.
DT modellen har sämre potentiometer och ställes med en skruvmejsel (som följer med) samt är svårare att ställa in då den är inte så känslig...

Och har de ingen benämning så är det troligast att man får modellen DT.

Sen angående fläkten så går de hela tiden laddaren är kopplad till batteriet.. Även om den inte laddar...
Hoppas kunna fixa detta så fläktarna startar via temperaturen eller vid anslutning till 230v...

Sen bör man inte köra de på högsta A kontinuerligt... Tror att 86% kontinuerligt skulle fungera ua....
Men min bärbara generator ger visst bara 1000w...så där blir ändå en begränsning... Men det räknade jag med..... Därför köpte jag en på 100A istället för 60A..
Om allt går ok kommer laddaren den 1 februari.... Lite synd för den behövs nu när vintern har kommit här nere...

Sitter just nu ute till kl 23:00 (varje kväll i tre veckor än så länge) ... med dubbla byxor och jackor för att fiska calamari...Har redan bjudit mina vänner här nere på friterad calamari.. Men har några kg till som två grekiska damer skall få... . ;)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När det gäller sällanköp, och det finns alternativ så går jag alltid på det förmodade bättre/dyrare, just dessa är så extremt mycket billigare än de "dyra" populära märkena där man lägger tusenlappar för namnet, och inte nödvändigtvis prestandan.
Kanske en kraftig brytare på på jorden till laddaren löser "fläktproblemet".
Lycka till Peter
Spännande :)
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Min förra husbil var originalutrustad med elverk (under bilen) och ac (ingen bil-ac).
Den kunde då köras med elverket och ac:n på även på vägen.

Nya bilen med inverter varianten går också att köra när man åker men behovet är inte lika stort då bilens ac kyler tillräckligt.


Kolla på Amazon, sök 12V air conditioning rv.
De har ungefär samma kyleffekt som de som normalt sitter på husbilar (230V) men de drar 80-100A på 12V så du behöver ändå ha stor batterikapacitet.

Själva energimängden som åtgår för att kyla luften ett visst antal grader är konstant oberoende om du kör på 12 eller 230V.
Fördelen med 230V varianten är att du kan köra den på stolpe och invertern kan driva annat livsnödvändigt.

Ska du köra 12V varianten på stolpe behöver du en laddare som ger upp mot 100A och de är ruskigt dyra....
Ja, har kikat en del och det verkar som att det faktiskt går att komponera ihop ngt vettigt, iaf om man utgår från nominell data på produkterna. Jag är medveten om att det kommer att kosta en del om man vill ha samma AC - system i färd som parkerat plus förmånen att kunna ha ACn på hela natten Off-grid...
Funderar på litium och en stark generator med temperaturvakt och värmeskydd. Kanske går att slippa DC/DC laddaren till litium batterierna då?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad hade du tänkt för batteribank och hur stor, eftersom du "funderar" på Litium, har du lastvikt över för en sådan gigantisk batteribank?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, har kikat en del och det verkar som att det faktiskt går att komponera ihop ngt vettigt, iaf om man utgår från nominell data på produkterna. Jag är medveten om att det kommer att kosta en del om man vill ha samma AC - system i färd som parkerat plus förmånen att kunna ha ACn på hela natten Off-grid...
Funderar på litium och en stark generator med temperaturvakt och värmeskydd. Kanske går att slippa DC/DC laddaren till litium batterierna då?
Vilken typ av generator tänker du på?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En vanlig bilgenerator med uppe mot 180 - 200 amp med värmeskydd för att skydda regulatorn mot för höga temperaturer i låga varvtal typ tomgångskörning.
Om du tänker att du skulle ladda batterier via tomgångskörning, så skall du nog fundera på om det är så lämpligt. Dina grannar kommer snabbt att klaga på ljud och avgaser, tomgångskörning är förbjudet i de flesta kommuner, och en diesel med så låg belastning kommer aldrig upp i temperatur, så det blir inte så nyttigt för motorn att stå på sådan tomgång i timmar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En vanlig bilgenerator med uppe mot 180 - 200 amp med värmeskydd för att skydda regulatorn mot för höga temperaturer i låga varvtal typ tomgångskörning.
Det löser generatorn själv.
En generator på 150-200A ger inte full laddström vid tomgång.

När väl generatorn ger hög ström, varvar den också tillräckligt för sin egen kylning.
Normal max temp på en modern generator är 110 grader. Finns säkert variation på detta.

Tänk däremot hur du skall driva den, har du nedanstående remtyp är du på det torra.
Kilrem däremot behöver vara dubbel.
1704635992516.png

OBS!!
Jag talar om märkesgeneratorer, inte "Biltemakopior".
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Om du tänker att du skulle ladda batterier via tomgångskörning, så skall du nog fundera på om det är så lämpligt. Dina grannar kommer snabbt att klaga på ljud och avgaser, tomgångskörning är förbjudet i de flesta kommuner, och en diesel med så låg belastning kommer aldrig upp i temperatur, så det blir inte så nyttigt för motorn att stå på sådan tomgång i timmar.
Haha, nej så klart! Men ingenjörsmäsdigt måste man tänka på alla tänkbara scenarier så att man inte får en överhettad generator på halsen mitt i skogen.
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Oj, det gick lite för fort, jag backar ett par steg så att ingen får för sig att det går att ladda batterier med tomgångskörning.

Självklart tänker ingen, och inte jag heller ladda batterier med tomgångskörning! Överhettning av generatorer som saknar tempvakt och "direkt" laddar litiumbaterier förekommer inte enbart i tomgångskörning utan beroende på last, omgivningstemperatur, övrig kylning kan hända även i låga fart med låg varvtal. Det finns bättre sätt att ladda batterier än tomgångskörning.
 
Toppen