• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Hej!

Helt nybakad medlem sedan 15 minuter sedan.

Har precis köpt en husbil och funderar på en AC. Är mest nyfiken på en 12V-are då tanken är att fricampa en del. Har tittat en del i forumet men hittar inte ngn specifik tråd om just 12v AC, så jag provar och skapar en. Har någon erfarenhet av 12V-AC?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det lönar sig verkningsgradmässigt att gå "omvägen" genom en inverter och använda en förbrukare på 230v när det gäller något elmotordrivet.
Detta inkluderar kylskåp och AC. 12V (likström) elmotorer har mycket lägre verkningsgrad än 230v växelströmsmotorer

Det går absolut att köra AC på en batteribank.
Du får räkna med 0,5-0,9 kWh i förbrukning. Jag räknar 0,9 kWh, med marknadens största takmonterade. (?)

För att lägga en realismens slöja över förväntningarna.
Jag planerar att komplettera mitt 435 Ah AGM med ett 912 Ah LiFePo4 batteri, totalt ca 1100 Ah användbart för AC.
Då kan jag köra ACn i ca 12h.
Min AC drar ca 85-90 A in i invertern, mindre när den cyklar, vilket den inte gör en smällhet dag i solen.
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Stort tack för snabbt svar! Misstänkte att tekniken kanske inte hunnit riktigt.

Det finns ju en del produkter ute på marknaden men det behöver inte betyda att de fungerar tillfredställande. Har dock sett en del klipp som visar folk som har monterat sådana i camper van och påstår att det fungerar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det som fungerar bäst med 12 volt, är fläktdriven ventilation i en taklucka. Vi har för första gången en husbil utan AC. Däremot har vi en MaxxFan taklucka. Vi har gjort både Italien och Kroatien under 8 veckor i somras. Fungerar förvånansvärt bra. Du kan dock aldrig få svalare i husbilen än uteluften. Men har du den på utsug hela dagarna, med luftinsläpp från motsatt sida i husbilen, slipper du bastueffekten i husbilen. Dessutom går det mycket bra att sova med den igång, till skillnad från de AC vi haft tidigare. Vi har dessutom skaffat tjocka, isolerade solskyddsmattor, till övriga takluckor och de fönster som vetter mot solen. (Köpt solskyddsmatta i lösvikt, klippt till, sytt och slagit i öljetter för sugkoppar) Trycker sedan fast mattorna med sugkopparna. Har gärna bodelsdörren så rakt söderut det går vid uppställning. Förarhytten täcks med ett Maasitäcke som tillsammans med de invändiga Remigardinernana och de extra solskyddsmattorna i takluckorna håller värmen ute. Solen vandrar då i princip rakt över husbilen, bakifrån och fram. Bakdelen utan fönster, taket och fronten är med hjälp av de extra solskydden välisolerade från värmeinsläpp. Dessutom slipper man direkt solinstrålning under markisen. Det är alltid lättare att skugga en gavel än en framsida om det behövs.
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Det lönar sig verkningsgradmässigt att gå "omvägen" genom en inverter och använda en förbrukare på 230v när det gäller något elmotordrivet.
Detta inkluderar kylskåp och AC. 12V (likström) elmotorer har mycket lägre verkningsgrad än 230v växelströmsmotorer

Det går absolut att köra AC på en batteribank.
Du får räkna med 0,5-0,9 kWh i förbrukning. Jag räknar 0,9 kWh, med marknadens största takmonterade. (?)

För att lägga en realismens slöja över förväntningarna.
Jag planerar att komplettera mitt 435 Ah AGM med ett 912 Ah LiFePo4 batteri, totalt ca 1100 Ah användbart för AC.
Då kan jag köra ACn i ca 12h.
Min AC drar ca 85-90 A in i invertern, mindre när den cyklar, vilket den inte gör en smällhet dag i solen.
Ja, har funderat på det också. Inverter har också sin förlust så frågan är vilken uppsättning som får störst verkningsgrad. Har ingen AC i bildelen heller så jag hoppas hitta en lösning som fungerar både i färd och när man står still i plus 40 grader.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Fungerande 12V AC finns inte. En stor batteribank och mycket solceller kan ge några timmars kylning med en inverter till en 230V AC.
Det är inte riktigt sant....

Det finns ac aggregat både för fordonsbruk men även av mer stationär typ (tänk luft/luft värmepumpar) som går på 12 eller 24V likspänning.
Effekten är hyfsad även om de då drar en del ström.

Har monterat, främst 24V (men vet att det finns även för 12V) splittar (en ute och en innedel) i teknikvagnar (både för kyla och värme).
Dessa vagnar har hyfsat stor batteribank så kylan går att köra flera dygn i sträck.

Själv kör jag 12/230V inverter i husbilen och med drygt 200Ah litiumbatterier så kan jag köra kylan några timmar varje kväll om det är för varmt att sova.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja, har funderat på det också. Inverter har också sin förlust så frågan är vilken uppsättning som får störst verkningsgrad. Har ingen AC i bildelen heller så jag hoppas hitta en lösning som fungerar både i färd och när man står still i plus 40 grader.
Det är som sagt inverter och 230v AC som är effektivast.
Tänk också på kabeldragningen till en 12v AC, mycket grova kablar krävs.
En inverter kan ofta placeras mycket nära batteribanken = korta kablar.

En annan sak är att du troligen inte hittar en 12v AC med tillräcklig kyleffekt.

Lite mer info:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag tänker det står i din fråga, en timma.

h = timma.
0,9 kWh betecknar en energimängd. Denna kan exempelvis räcka till att driva 0,9 kW i 1 timme (h), men den kan också räcka till ett driva 9 kW i 0,1 timme (=6 minuter).

Alltid när folk blandar ihop effekt (kW) och energi (kWh) bli det rörigt.

Om du avser att din anläggning drar 0,9 kW så drar det det både om du mätar under en sekund, under ett dygn eller ett år...

Pålle
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Man kan jämföra värmen i bilen, gasolpannan, den brukar vara på 3 - 6 kW. (EFFEKT)
För att värma bilen exvis 10 grader, en kall höstkväll, behöver den köra kanske 3 - 6 timmar plus gå delvis under natten.

För att med en kylsystem, kallat AC, kyla bilen, exvis om det är 35 grader i bilen, och kyla ner till 25 C, kan det går åt ungefär lika mycket energi.
Ett kylsystem, en AC, bör kanske vara på samma effekt som värmen, ex 2 - 5 kW.
Men den är ju en form av värmepump......
Men strömförbrukningen kan uppskattningsvis behöva vara 1 - 2 kW, och vid 12 V blir de en hög ström, 85 - 160 Amp.
Så hög ström lär tömma ett ganska stort 12 V batteri på nån timme.

Man kan även jämför med ett 12 V kompressorkylskåp, drar några Amp, bara.
Men förmår kyla en volym på 50 liter kanske....
För att kyla en hel husbil behövs 20- 50 motsvarande kylskåp.

Därmed verkar iden att kyla en hel husbil med batteri lite fjärran....

En bil med AC som drivs av motorn vid färd.
Innehåller en kompressor på uppskattningsvis motsvarande 1000 - 2000 W. Något som eventuellt märks på bränsleförbrukningen.....
Men ger en kyleffekt som är kraftfull, kanske 5 kW.


Om man av någon anledning vill veta energiförbrukningen, i kWh, så är det produkten av effekt, (arbete) och tiden.
Grundenheten för energi är Ws, Watt sekunder, eller Joule. Förhistoriskt var det Kalori.
Ws är en liten enhet så man får sätta tt k frmför W, dvs kilo, och tiden till timmar, h.



Roysan
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Förstår att det är svårt att få till bra kylning med 12v (och även 220-240 v ac) i en husbil, annars hade redan funnits massor av produkter på marknaden. Kombinationen 12v -> inverter -> 220v har testats i många år. Jag hoppades på att tekniken kan idag erbjuda en lösning där man slipper energiförlusten via invertern.

En sak som fick mig att börja fundera/rota i det överhuvudtaget är just de fordon med stort kylutrymme med 12/24v kylaggregat, och de aggregaten har funnits länge tror jag... Sedan har jag ingen susning vad som brukar finnas för battericapacitet i sådana bilar. Att du Bäckis 1843 som har monterat sådana system kör själv inverter-lösningen säger en del. :)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja det har inte så mycket med tekniken i sig att göra.
Det är naturlagar det handlar om, dvs att det går åt lika mycket energi att värma som att kyla.

Varje omvandling av elen ger nya förluster som alstrar värme (inverter),,,, och nu var det inte värme vi behövde....

Kyltransporter har en motordriven kylkompressor. Dvs som alstrar CO2 utsläpp...

Vi får nog njuta av värmen i sommar, istället.....

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Förstår att det är svårt att få till bra kylning med 12v (och även 220-240 v ac) i en husbil, annars hade redan funnits massor av produkter på marknaden. Kombinationen 12v -> inverter -> 220v har testats i många år. Jag hoppades på att tekniken kan idag erbjuda en lösning där man slipper energiförlusten via invertern.

En sak som fick mig att börja fundera/rota i det överhuvudtaget är just de fordon med stort kylutrymme med 12/24v kylaggregat, och de aggregaten har funnits länge tror jag... Sedan har jag ingen susning vad som brukar finnas för battericapacitet i sådana bilar. Att du Bäckis 1843 som har monterat sådana system kör själv inverter-lösningen säger en del. :)
Min förra husbil var originalutrustad med elverk (under bilen) och ac (ingen bil-ac).
Den kunde då köras med elverket och ac:n på även på vägen.

Nya bilen med inverter varianten går också att köra när man åker men behovet är inte lika stort då bilens ac kyler tillräckligt.


Kolla på Amazon, sök 12V air conditioning rv.
De har ungefär samma kyleffekt som de som normalt sitter på husbilar (230V) men de drar 80-100A på 12V så du behöver ändå ha stor batterikapacitet.

Själva energimängden som åtgår för att kyla luften ett visst antal grader är konstant oberoende om du kör på 12 eller 230V.
Fördelen med 230V varianten är att du kan köra den på stolpe och invertern kan driva annat livsnödvändigt.

Ska du köra 12V varianten på stolpe behöver du en laddare som ger upp mot 100A och de är ruskigt dyra....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
.

Ska du köra 12V varianten på stolpe behöver du en laddare som ger upp mot 100A och de är ruskigt dyra....

:rolleyes:.... Skall precis till att köpa en lifepo4 laddare på 100A.... För straks över 1500:- Skr.. ;)

Nu finns det flera här på hbk som kommer att ifrågasätta kvaliteten på laddaren.... Men de är bara avundsjuka ;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
:rolleyes:.... Skall precis till att köpa en lifepo4 laddare på 100A.... För straks över 1500:- Skr.. ;)

Nu finns det flera här på hbk som kommer att ifrågasätta kvaliteten på laddaren.... Men de är bara avundsjuka ;)
Ja jag är avundsjuk, men det förbättrar inte kvaliten på laddaren!:applaus:

Håll oss gärna uppdaterade.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Hur skall produkten användas, batteriladdare som ger 100 Amp?
Drivs den av landström 230 VAC när bilen står?
Eller är det något magiskt som förvandlar bilens egen generator till att producera 100 Amp till just dessa batterier?
Hur mycket vinner du i tid med en sådan laddare?
För att ge 100 Amp och vid 12 - 14 V krävs 1300 W, vid sekundärspänningen.
Drivs den av 230 V får man addera förlusterna exvis hamnar vi då på närmare 10 Amp nätsäkring, ingen ström kvar till ens en 230V kaffebryggare då.

Vore kul att veta vad det är för produkt, kanske Kina ampere? verkligheten är då en faktor Kina så verkligheten kan vara 20 - 50 Amp.
Är det en Kina sak hur är det då med EMC. Dvs förmågan att samexistera med annan elektronik, såsom radio, TV mobiler etc. Dvs radiostörningar som är vanligt hos billig elektronik.
Då blir inte grannarna glada.


Roysan
 
Toppen