• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Hej!

Helt nybakad medlem sedan 15 minuter sedan.

Har precis köpt en husbil och funderar på en AC. Är mest nyfiken på en 12V-are då tanken är att fricampa en del. Har tittat en del i forumet men hittar inte ngn specifik tråd om just 12v AC, så jag provar och skapar en. Har någon erfarenhet av 12V-AC?
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Det löser generatorn själv.
En generator på 150-200A ger inte full laddström vid tomgång.

När väl generatorn ger hög ström, varvar den också tillräckligt för sin egen kylning.
Normal max temp på en modern generator är 110 grader. Finns säkert variation på detta.

Tänk däremot hur du skall driva den, har du nedanstående remtyp är du på det torra.
Kilrem däremot behöver vara dubbel.
Visa bilaga 231924

OBS!!
Jag talar om märkesgeneratorer, inte "Biltemakopior".
Jodå, för ca en månad sedan stod jag på en ställplats där grannen en bit bort hade motorn i gång ca en timme på kvällen. Det kan i o f s även ha varit för att få upp värmen.
Litiumbaterier har lägre inre motstånd och det får tydligen generatorn att leverera mer oavsett varvtal. I höga varvtal så funkar kylningen bra men i låga varvtal finns det risk att kylningen inte räcker till.
Ja flerspårig rem.
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Var har du fått detta ifrån?
Hoppas inte från en firma som säljer DC-DC laddare.
Har ingen personlig erfarenhet utan bara läst och tittat på klipp. Och ja, en del som varnar är just dessa firmor. Hittar inget experiment där man laddar tomma stora litiumbaterier länge med låga varv. Jag tänker förstås inte ladda mina batterier med tomgångskörning utan detta är bara teoretiska scenarier för att skydda generatorn. Vore intressant om ngn i klubben skrev egna erfarenheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har ingen personlig erfarenhet utan bara läst och tittat på klipp. Och ja, en del som varnar är just dessa firmor. Hittar inget experiment där man laddar tomma stora litiumbaterier länge med låga varv. Jag tänker förstås inte ladda mina batterier med tomgångskörning utan detta är bara teoretiska scenarier för att skydda generatorn. Vore intressant om ngn i klubben skrev egna erfarenheter.

Ett exempel

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har ingen personlig erfarenhet utan bara läst och tittat på klipp. Och ja, en del som varnar är just dessa firmor. Hittar inget experiment där man laddar tomma stora litiumbaterier länge med låga varv. Jag tänker förstås inte ladda mina batterier med tomgångskörning utan detta är bara teoretiska scenarier för att skydda generatorn. Vore intressant om ngn i klubben skrev egna erfarenheter.
Vad menar du med låga varv? När din motor går på tomgång, låt säga 700 rpm så snurrar ju generatorn med mellan ca 2500 och 3500 rpm
 
Toppen