• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v uttag i husbilen

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Vi har precis köpt en Fiat Ducato 2,3l Elnage Baron 580 201. Och det jag har upptäckt redan är att det knappt finns några 12 volts uttag. Det som finna fram fungerar ju bara med tändningen på. Så jag vill gärna ha lite råd om hur ni andra har löst det. Både fram och bak i bilen.

Mvh Christer
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Jag har haft samma problem som du. Jag bad min fiatverkstad att koppla förbi tändninglåset för de två främre uttagen. Nu håller jag på att installera några extra uttag lite längre bak i bilen. Jag kommer att koppla dem på bodelsbatteriet för att inte dra ur startbatteriet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Det finns säkert fler trådar i forum.
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jag har haft samma problem som du. Jag bad min fiatverkstad att koppla förbi tändninglåset för de två främre uttagen. Nu håller jag på att installera några extra uttag lite längre bak i bilen. Jag kommer att koppla dem på bodelsbatteriet för att inte dra ur startbatteriet.
Hur kommer du att dra dessa extra uttag längre bak?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har precis köpt en Fiat Ducato 2,3l Elnage Baron 580 201. Och det jag har upptäckt redan är att det knappt finns några 12 volts uttag. Det som finna fram fungerar ju bara med tändningen på. Så jag vill gärna ha lite råd om hur ni andra har löst det. Både fram och bak i bilen.

Mvh Christer
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bra tips...
Den kör jag med.
Tyvärr ger de bara 1A så det tar lite längre tid att ladda surfplattan.
Har å andra sidan inte heller hittat någon (inbyggd i lampa) som ger 2,4A...
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Har satt in sexton extra cigarettändaruttag i min bil. Handlar dom på Biltema. Två i frontpanelen, två styck uppe i den sänkbara kojen, sex stycken i garaget (tre på var sida), en i varje koj där akter. Däremellan fyra styck till olika grejor (TV, USB, projektor, splitter till fler TV).

M.V.H. Jack43
Det var många det. Var har du tagit strömmen ifrån? Det måste ju ha blivit mycket kabeldragning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag får rysningar när ni pratar om mängder av cigguttag. Sämre typ av kontakt får man leta efter.
Man vet aldrig om det skall bli bra kontakt, om man måste vinkla pluggen till höger eller vänster, om man måste surra fast den med gummisnodd eller hålla den i spänn med en inklämd gammal sko. Sen kan man alltid räkna med att pluggen vandrar ut av sig själv när man kör.

Förlåt, jag vet att dom ibland behövs. Ville bara gnälla lite.. :oops:
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det beror nog på att 15,5W är baserat på 12V. Då blir laddningen drygt 1A. Effekten ökar något när spänningen närmar sig 13V.
2,4A baseras nog på att 24V är framdraget. Då går det att få ut mer effekt.
Ökar man spänningen går går det att få ut mer effekt.
Man får tänka lite tvärtom när det gäller ohms lag.

Det är lite luddigt skrivet av Biltema.
Det kan nog stämma det som Bäckis skriver.
 
Toppen